اخبار

احتمال قطعی آب در تابستان 1402 چقدر است؟

قطعی آب در تابستان 1402

ایران یکی از چندین کشوری است که در معرض خطر کم آبی و خشکسالی فراوان قرار دارد. از طرفی پرورش محصولات کشاورزی در بخش‌های مختلفی از مناطق کشور ما رونق دارد. به همین دلیل آب علاوه بر مصرف آن به صورت خانگی و صنعتی، عنصری حیاتی برای زمین‌های کشاورزی و محصولات مختلف به حساب می‌آید. یکی دیگر از موضوعات چالشی در کشور ما، کاهش بارندگی‌هاست. همه این عوامل دست به دست هم داده‌اند تا تابستان 1402 زنگ خطری برای بحران کم آبی محسوب شود. اکنون برای همه مصرف کنندگان سوال است که احتمال قطعی آب در تابستان 1402 چقدر است؟ در این مطلب از البرز مخزن همراه ما باشید تا احتمال قطعی آب در تابستان 1402 را مورد بررسی قرار دهیم.

پیش‌بینی‌ها درباره احتمال کمبود آب در تابستان 1402

طی دهه‌های اخیر، در ایران با مشکلات زیادی در حوزه آب مواجه شده‌ایم. به‌گونه‌ای که تالاب‌ها و دریاچه‌های زیادی در کشور، خشک شدند و شاهد کمبود آب در منابع آبی زیادی هستیم. بعضی از منطقه‌های ایران با مشکلات کم‌تری مواجه می‌شوند؛ ولی تمام استان‌ها نسبت به قبل، خشک‌تر و کم‌آب‌تر شده‌اند. با توجه به سطح آب در سدها، مقدار بارش در سال جدید نسبت به سال‌های گذشته و جریان آب در رودخانه‌ها؛ پیش‌بینی می‌شود که در تابستان سال 1402 نیز با خشکسالی مواجه هستیم. افزایش گرما در سراسر جهان و تغییر نکردن سیاست‌های مصرف آب باعث شده که احتمال قطعی آب در تابستان امسال بیش‌تر شود و تقریبا قطعی به نظر برسد.

استاندار فارس و اظهارات وی درباره نگران کننده بودن وضعیت آب

از نظر استانداری فارس، بهترین و منطقی‌ترین راهی که می‌توان برای گذر از بحران خشکسالی انتخاب کرد؛ مصرف بهینه آب است. او در این باره گفت: با مشکلاتی که اکنون با آن روبه‌رو هستیم، حقیقتا وضعیت تابستان در سال 1402 نگران کننده به نظر می‌رسد. دکتر محمد هادی ایمانیه نیز در کنار مورد ارزیابی قرار دادن نحوه اجرا و راه اندازی خط دومی که از سد درود زن برای انتقال آب صورت گرفته، از تلاش‌های شرکت آب و منطقه‌ای در شیراز تشکر کرد. همچنین ایشان یکی از دسته افرادی بودند که با توجه به مشکلات موجود، نگران وضعیت بحران کمبود آب در ماه‌های تابستان 1402 هستند.

استاندار فارس در ادامه صحبت‌های خود به ضروری بودن مصرف آب به صورت بهینه تاکید داشتند. وی در این باره گفت: اگر بارندگی‌ها به اندازه کافی وجود نداشته باشند، افزایش میزان تولید و تامین آب نیز هیچ تاثیری در حل مشکلات آبی استان نخواهد داشت. زیرا در چرخه‌ای قرار گرفتیم که هیچ یک از مراحل آن به صورت کامل اجرا نمی‌شود. ایشان به خشکسالی‌ها در این چند ساله و کاهش بارندگی‌ها اشاره کردند. در نهایت تاکید داشتند که بهترین روش برای عبور از این بحران، مصرف آب به شکل صحیح است. به همین دلیل شرکت آب در استان شیراز باید تا ابتدای تیر ماه سال 1402، اقدامات و فرهنگ سازی‌های لازم را انجام دهد تا مصرف آب نسبت به گذشته حداقل 10% کم‌تر شود.

نماینده عالی دولت نیز در استان فارس درباره بهره برداری از خط دوم انتقال آب اظهار داشت که مدیر آب منطقه‌ای استان تعهد داده است تا این پروژه پیش از شروع تابستان 1402 به پایان برسد. وی در این باره اضافه کرد که این طرح با مشکلات زیادی در حوزه‌های مختلف روبه‌رو شده است. اما تمامی مشکلات برطرف می‌شوند.

بررسی دلایل کمبود آب در تابستان امسال

این خشکسالی نه تنها در ایران، بلکه در سراسر جهان، دیده می‌شود. زیرا اصلی‌ترین عامل این خشکسالی، گرمایش جهانی است. پس دلیل این مشکلات نسبت به سال‌های قبل چندان فرقی نکرده  و با گذشت زمان، شدیدتر شده و تاثیرات بیش‌تری دارد. با گرم‌تر شدن کره زمین و آب شدن یخ‌های قطبی، تقریبا تمام نقاط کره زمین تحت تاثیر قرار می‌گیرند. این موضوع خارج از اراده انسان بوده و با صرف هزینه‌های هنگفت و قانون گذاری در زمینه‌های مختلف برطرف می‌شود. علاوه بر این موضوع، قرار گیری ایران در اقلیمی گرم و خشک نیز بر این کمبود آب تاثیر می‌گذارد. بنابراین آب و هوای گرم و خشک ایران، مصرف نادرست آب در زمین‌های کشاورزی، مصرف زیاد آب در برخی صنایع و ساخت سدهایی غیر اصولی جزء مهم‌ترین دلایلی هستند که باعث می‌شوند کشور ما در معرض بحران کم آبی در تابستان سال 1402 قرار بگیرد.

حل معضل کمبود آب در تابستان 1402 با مخزن‌های آب

بخش اعظم کم آبی ایران مربوط به گرم شدن کره زمین می‌شود و کاری از دست مردم بر نمی‌آید. اما ساده‌ترین راهی که می‌تواند در کوتاه مدت تاثیر داشته باشد، اصلاح الگوی مصرف است. ولی باز هم برای حل کم آبی در ایران نیاز به مشارکت جمعی داریم. آیا می‌توان اقداماتی انجام داد که به کمک آن روزهای تابستان را راحت‌تر بگذرانیم. مخزن‌های آب یکی از بهترین امکانات برای ذخیره آب هستند که به کمک آن می‌توانید به سادگی ماه‌های تابستان 1402 را پشت سر بگذارید. شاید با شنیدن مخزن‌های آب، کاربرد این مخزن‌ها در صنایع مختلف را به یاد بیاورید. ولی استفاده از این مخزن‌ها در ویلاها، ساختمان‌ها، باغ‌ها و … برای ذخیره آب کاربردی و امکان‌پذیر است.

در طول روزهای گرم تابستانی، تصور قطع شدن آب بسیار سخت است. اما مخزن‌های آب حجم زیادی از آب را نگهداری می‌کنند و در صورت قطع شدن آب، شما می‌توانید از میزان ذخیره شده مصرف کنید تا زمانی که دوباره وصل شود. از طرفی این مخزن‌های آب به خوبی نشان می‌دهند که مصرف صحیح آب تا چه اندازه می‌تواند در حجم ذخیره‌ای آن تاثیر داشته باشد.

سخن پایانی

همان‌طور که گفته شد، دلایل زیادی برای کم آبی ایران و قطعی آب در تابستان سال 1402 وجود دارد که گرم شدن زمین یکی از آن‌ها است. با گذشت زمان این کمبود آب بیش‌تر و بیش‌تر می‌شود و تعداد زیادی از مناطق دور افتاده سراسر ایران با بیش‌ترین قطعی آب در تابستان مواجه می‌شوند. البته این قطعی آب در تمام نقاط کشور صورت می‌گیرد و شما می‌توانید با استفاده از مخزن‌های آب، مقدار زیادی از آب را جمع کنید و در طول تابستان امسال دچار مشکل نشوید. برای خرید انواع مخزن آب و دریافت مشاوره‌های لازم برای خرید، کافی است با کارشناسان ما در البرز مخزن در ارتباط باشید.

مخزن 500 لیتری؛ مخزن 1000 لیتری؛ مخزن 2000 لیتری؛ مخزن 3000 لیتری؛ مخزن 5000 لیتری؛ مخزن افقی؛ مخزن عمودی؛ مخزن آب 

1 دیدگاه در “احتمال قطعی آب در تابستان 1402 چقدر است؟

  1. محمدرضا زیبایی گفت:

    کاش امسال کمتر مشکل قطعی آب داشته باشیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *