نکات کلیدی نصب مخزن آب

بعد از خرید انواع مخزن پلی اتیلنی از البرزمخزن، ابتدا مطمئن شوید که مقاله راهنمای نصب مخزن آب را مطالعه کرده باشید. نصب صحیح مخزن آب پلی اتیلن، چه مخزن افقی و مخزن عمودی، چه مخزن مکعبی و سایر انواع آن، باعث افزایش طول عمر مخزن پلی اتیلن شما خواهد شد. همچنین نصب مخزن آب با رعایت نکاتی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، عملکرد بهتری در طولانی مدت برای شما به همراه خواهد داشت.

در این راهنمای جامع نکات نصب مخزن آب، همه موارد لازم را به صورت تصویری و متنی برای شما قرار داده‌ایم. برای نصب صحیح مخزن آب پلی اتیلنی در محل مورد نظر خود، لازم است که این نکات را با دقت مطالعه کنید و چنانچه طی فرایند نصب و خرید مخزن نیاز به مشاوره تخصصی داشتید، بدانید که تیم پشتیبانی البرز مخزن آماده پاسخگویی به شما عزیزان خواهد بود.

نکته اول

زیرسازی محل قرارگیری منبع آب

بعد از انتخاب منبع آب پلی اتیلن مناسب خود، اولین مرحله، آماده سازی محل قرارگیری آن است. از آنجایی که قرار دادن مخزن روی پایه یا سطح نامناسب می‌تواند به مرور زمان مخزن شما را خراب کند، مهم است که این مرحله را به درستی انجام دهید. همانطور که در عکس پیداست، هنگام نصب مخزن آب، سطح زیرین می‌بایست کاملاً صاف و تراز بوده و قسمت تحتاتی مخزن پوشش یکنواختی داشته باشد.

نصب مخزن آب
نکته دوم

تراز کردن استاندارد سطح زیرین مخزن

توجه داشته باشید که تمامی ‌محصولات البرزمخزن گارانتی پس از فروش دارند. اما اگر مخزن شما در اثر نصب اشتباه یا قرارگیری آن بر روی پایه‌های نامناسب، دچار صدمه شود، مشمول گارانتی نخواهد شد. به همین خاطر لازم است که نکات نصب صحیح مخزن آب را جدی بگیرید. برای مطالعه کامل درباره نحوه آماده سازی پایه مخزن آب می‌توانید مطالب بلاگ البرز مخزن را مطالعه کنید. اما به طور کلی، در هنگام نصب، از افزایش ارتفاع یا تراز کردن مخازن با تکه‌های سنگ و مصالح جداً خودداری نمایید.

گام دوم راهنمای نصب مخزن
نکته سوم

دور نگه داشتن منبع از آتش و الکتریسیته

یکی دیگر از مواردی که ممکن است در شرایط استفاده از گارانتی پس از فروش مورد توجه قرار گیرد، وضعیت نگهداری مخازن پلی اتیلن است. در هنگام نصب مخزن آب دقت کنید که در اطراف و نزدیکی آن، شعله آتش یا جریان الکتریسیته وجود نداشته باشد. چرا که این دو می‌توانند روی طول عمر محصول تاثیر بگذارند و عملکرد آن را با مشکل رو به رو کنند. پس بهتر است فضایی جداگانه و امن برای نصب مخزن آب پلی اتیلن خود در نظر بگیرید.

گام سوم راهنمای نصب مخزن
نکته چهارم

اطمینان از عدم وجود اشیاء تیز

تمامی ‌مخازن عرضه شده در البرز مخزن، استانداردهای لازم به منظور مقاومت و طول عمر بالا را دارند. اما اگر آسیبی به طور مستقیم به آنها وارد شود، به احتمال زیاد جبران‌ناپذیر خواهد بود. به همین خاطر ضروری است که مخازن را در مجاورت اجسام تیز و برنده قرار ندهید.

گام چهارم راهنمای نصب مخزن
نکته پنجم

بستن کامل درب مخازن

یکی از مزایای مخازن پلی اتیلنی آب، جلوگیری از ایجاد و رشد جلبک است. اما اگر درب مخزن به طور کامل و محکم بسته نشده باشد، شانس ورود اکسیژن و ایجاد جلبک بیشتر خواهد شد. پس قبل از خواندن باقی نکات، مطمئن شوید که درب منبع کاملاً چفت شده باشد.

گام پنجم راهنمای نصب مخزن
نکته ششم

نصب مخازن در ارتفاع

چنانچه قصد دارید منبع پلی اتیلنی خود را در ارتفاع نصب کنید، می‌بایست به چند نکته توجه داشته باشید. اولاً سازه‌ای که برای نصب مخزن استفاده می‌کنید باید استحکام و مقاومت خوبی داشته باشد تا در آینده مشکلی برای نگهداری وزن منبع پیشامد نکند. دوماً سازه را به نوعی طراحی کنید که بتواند به طور کامل از مخزن درون آن محافظت کند. در آخر مخزن خود را همانند تصویر، به سازه متصل نمایید.

گام ششم راهنمای نصب مخزن
نکته هفتم

استفاده از مخازن برای حمل و نقل

شما می‌توانید از مخازن پلی اتیلنی برای حمل و نقل مایعات با ماشین هم استفاده کنید. اما در صورت استفاده از مخازن حاوی مایعات در حمل و نقل، گارانتی مشمول محصول خریداری شده شما نخواهد شد. در هنگام حمل و نقل مخازن خالی با وسایل نقلیه، مطمئن شوید که آنها را توسط طناب به خوبی مهار کرده‌اید.

گام هفتم راهنمای نصب مخزن
نکته هشتم

توجه به نوع مایعات ذخیره شده در مخازن

در توضیحات هرکدام از مخازن در سایت البرز مخزن به خوبی نشان داده شده که چه نوع سیالاتی را می‌توانید در منابع پلی اتیلن نگهداری کنید. اما به طور کلی این مخازن برای ذخیره‌سازی انواع مایعات با پایه یا وزن مشابه با آب ساخته شده‌اند. همچنین توجه داشته باشید که مایع ذخیره شده در داخل مخزن تحت هیچ شرایطی، مشمول گارانتی نمی‌شود. چنانچه قصد خرید این منابع برای نگهداری سایر مایعات را داشتید، حتما با ما تماس بگیرید و موضوع را قبل از خرید مطرح کنید.

گام هشتم راهنمای نصب مخزن
نکته نهم

رعایت بازه دمایی محیط

یکی از مزایای مخازن پلی اتیلنی که بسیاری از مشتریان به دلیل همین ویژگی، اقدام به خرید آن می‌کنند، تحمل دمایی بالای آن است. این محصولات می‌توانند در بازه دمایی -37 درجه تا +70 درجه مورد استفاده قرار گیرند. لازم به ذکر است که سطح جانبی مخزن در دمای محیط نیازی به تقویت مضاعف ندارد.

گام نهم راهنمای نصب مخزن
نکته دهم

بارگیری و تخلیه مناسب مخازن

سبک بودن و مقاومت بالای مخازن پلی اتیلن نباید باعث سهل انگاری در حمل و نقل آن شود. چنانچه قصد جابجایی مخزن پلی اتیلن خود را دارید، مطمئن شوید که در هنگام بارگیری و همینطور تخلیه بار، از پرتاب مخزن جلوگیری می‌شود.

گام دهم راهنمای نصب مخزن
نکته یازدهم

جابه جایی مخازن پر

می‌دانید که یکی از انواع مخازن پلی اتیلنی آب، مخزن نیسانی است. این نوع مخازن به طور خاص برای جابه‌جایی و حمل‌و‌نقل توسط نیسان و برخی وسایل نقلیه دیگر ساخته شده‌اند. لذا در صورتی که از انواع دیگر مخازن پلی اتیلن محصولی خریداری کرده‌اید، به هیچ وجه آن را به صورت پر (حاوی مایعات ذخیره شده) با هیچ وسیله نقلیه‌ای جابه‌جا نکنید. در هنگام جابه‌جایی مخازن پلی اتیلنی خالی هم، مطمئن شوید که آن را به نحوی – مانند بستن با طناب - مهار کرده‌ باشید.

گام یازدهم راهنمای نصب مخزن
نکته دوازدهم

عدم قرارگیری وزن اضافه روی مخزن

اگر مراحل نصب مخزن آب را به درستی دنبال کنید، نیازی به قرار دادن هیچ وزنه یا سنگی روی تانکر نخواهید داشت. در بعضی مواقع دیده می‌شود که به خاطر زیرسازی نامناسب، افراد اقدام به قرار دادن وزنه‌ای سنگین برای جلوگیری از لق زدن منبع، می‌کنند. اما توصیه می‌شود از ایستادن و قرار دادن اجسام روی مخازن جداً خودداری فرمایید.

گام دوازدهم راهنمای نصب مخزن
نکته سیزدهم

انتخاب مخزن عمودی

چنانچه قصد ذخیره سازی مایعاتی با چگالی یا دانسیته بالاتر از آب را دارید، پیشنهاد می‌کنیم از مخازن عمودی استفاده کنید. همچنین در مواقعی که نیاز به پر و خالی کردن روزانه مخازن آب دارید، انتخاب مخزن عمودی گزینه مناسب‌تری است. درباره انواع مخزن عمودی و ویژگی‌های هرکدام در سایت البرز مخزن توضیحات کاملی ارائه شده است، چنانچه در هنگام نصب مخزن آب یا سفارش خرید آن از سایت با مشکلی مواجه شدید، با همکاران ما در بخش پشتیبانی تماس حاصل فرمایید.

گام سیزدهم راهنمای نصب مخزن
نکته چهاردهم

نحوه حرکت دادن مخزن

نکته بسیار مهم دیگری که در حین نصب مخزن آب پلی اتیلنی باید به آن توجه داشته باشید، چگونگی جابه‌جایی این منابع در فواصل کوتاه است. توصیه می‌شود به هیچ وجه مخزن را روی زمین نکشید و به طور کلی در تمامی شرایط از غلطاندن و کشیدن مخازن آب روی زمین خودداری نمایید.

گام چهاردهم راهنمای نصب مخزن
نکته پانزدهم

انتخاب مخزن مناسب برای نصب میکسر

چنانچه قصد خرید منبع آب پلی اتیلن برای استفاده و نصب میکسر را دارید، پیشنهاد ما به شما مخازن عمودی و قیفی است. شما عزیزان می‌توانید با توجه به فضایی که در اختیار دارید و حجم مایعات مورد نظر خود، یکی از انواع مخزن‌های عمودی و مخازن قیفی البرز مخزن را انتخاب و تهیه کنید.

گام پانزدهم راهنمای نصب مخزن
نکته شانزدهم

استفاده از مخازن دفنی

قبل از تصمیم گیری برای خرید مخزن، باید بدانید که نصب مخزن آب پلی اتیلن به صورت دفنی هم امکان پذیر است. اما خرید آن شرایطی دارد که در صورت رعایت نکردن آن ممکن است این مخزن شامل گارانتی نشود یا طول عمر کوتاه‌تری داشته باشد. در صورت دفن کردن مخزن در زمین، باید توجه کنید که مخزن و دیوار محل، حداقل 20 سانتی متر از یکدیگر فاصله داشته باشند. همچنین سطحی که برای قرارگیری مخزن انتخاب کرده‌اید، تا حد امکان صاف و هموار باشد و قلوه سنگ و مانعی نداشته باشد.

گام شانزدهم راهنمای نصب مخزن
نکته هفدهم

فشار داخلی و خارجی وارده به منبع

طول عمر و کارایی مخازن پلی اتیلن بسیار بهینه است. اما تنها در صورتی که نکات کلیدی نصب مخزن آب را به درستی دنبال و اجرا کنید. یکی از نکات بسیار مهم وضعیت فشاری است که به مخزن وارد می‌گردد. قبل از زیرسازی و یا مشخص کردن محل نصب مخزن در داخل زمین، دقت کنید که هیچگونه فشاری از اطراف یا از داخل، به مخزن وارد نگردد. برای جلوگیری از زیاد شدن فشار داخلی مخزن، می‌توانید سرریزی با قطر حداقل دو برابر قطر لوله ورودی، در نظر بگیرید.

گام هفدهم راهنمای نصب مخزن
نکته هجدهم

گارانتی سیالات داخل مخزن

نکته مهم دیگری که می‌بایست در هنگام خرید و نصب مخزن آب پلی اتیلن بدانید، شرایط گارانتی آن است. تا به اینجای مطلب به چندین مورد اصلی که ممکن است گارانتی مخزن شما را لغو کند، اشاره کردیم. اما درباره مایعاتی که داخل منبع ذخیره می‌شوند، تکلیف مشخص است؛ هیچ کدام از مواد ذخیره شده در مخازن پلی اتیلن شامل گارانتی نمی‌شود و در صورت بروز مشکل برای محتویات مخازن، مسئولیت آن متوجه مشتری عزیز خواهد بود. چنانچه تمامی نکات نصب مخزن آب را به درستی رعایت کرده باشید، اطمینان داشته باشید که مشکلی برای شما پیش نخواهد آمد.

گام هجدهم راهنمای نصب مخزن
نکته نوزدهم

نصب اتصالات روی مخزن

ویژگی بسیار مثبت مخازن پلی اتیلنی آب، منعطف بودن آن در نصب اتصالات روی بدنه است. بسیاری از مشتریان به این خاطر که می‌توانند منبع پلاستیکی خود را در صورت لزوم، با استفاده از اتصالات استاندارد، به کاربری مدنظر نزدیک کنند، اقدام به خرید می‌نمایند. در واقع نصب هرگونه اتصالات استاندارد روی مخزن با رعایت اینکه به بدنه آن فشاری وارد نشود، مشکلی ندارد. اما توجه داشته باشید که در هر قسمتی از مخازن و وان‌های پلی اتیلن نمی‌توان اقدام به سوراخکاری یا نصب اتصالات با سایزهای مختلف کرد. لذا قبل از انجام هرکاری، با همکاران ما در بخش پشتیبانی، مشورت فرمایید.

گام نوزدهم راهنمای نصب مخزن
نکته بیستم

استفاده از فریم نگهدارنده

اگر به عکس توجه کنید، متوجه منظور ما از فریم نگهدارنده می‌شوید. وان‌های پلی اتیلن به طور کلی در برابر تغییرات دمایی محیط تا حد بسیار زیادی مقاوم هستند؛ اما استفاده طولانی مدت از آنها و فشارهایی که در حین جابه‌جایی منبع ممکن است به آنها وارد شود، می‌تواند باعث تغییر شکل آنها شود. به همین خاطر بهتر است که برای نگهداری وان‌های پلی اتیلنی، از فریم نگهدارنده استفاده کنید تا از تغییر شکل به هر صورتی، جلوگیری شود.

گام بیستم راهنمای نصب مخزن
نکته بیست و یکم

نحوه نصب اتصال ورودی و خروجی

یکی دیگر از نکات مهم در نصب مخزن آب، چگونگی نصب اتصالات ورودی و خروجی است. برای تخلیه و پر کردن راحت‌تر منابع، پیشنهاد می‌کنیم که اتصال ورودی را در یک سمت مخزن و اتصال خروجی را در سمت مقابل قرار دهید. همچنین اتصال خروجی مخزن در پایین نصب می‌شود تا تخلیه مایعات داخل آن، ساده‌تر صورت گیرد. تعبیه تکیه‌گاهی برای شیر فلکه خروجی بعد از پر شدن منبع نیز الزامی است.

گام بیست و یکم راهنمای نصب مخزن
نکته بیست و دوم

ابعاد سکوی زیر مخزن آب

در اولین نکته از نصب مخزن آب پلی اتیلن توضیح دادیم که زیرسازی و محل قرار‌گیری منابع تا چه حد از اهمیت برخوردار است. چرا که در صورت تراز نبودن یا مناسب نبودن سکو یا جایگاه قرارگیری منبع، در طولانی مدت دچار مشکل خواهید شد. یکی دیگر از نکات حائز اهمیت در این‌باره، سکویی است که برای نصب مخزن آب خود تعبیه می‌کنید. اندازه این سکو می‌بایست بزرگتر از سطح تحتانی مخزن بوده و ترجیحاً از بتن آماده شود. ابعاد فونداسیون نیز باید حداقل ده درصد از ابعاد جاگیری مخازن بزرگتر باشد.

گام بیست و دوم راهنمای نصب مخزن
نکته بیست و سوم

نصب مخزن روی دیوار

یکی از اشتباهات رایج مشتریان در نصب مخزن آب، اتصال یا تکیه دادن آن به دیوار است. توصیه می‌شود به هیچ وجه از پل زدن مخزن روی دیوار استفاده نکنید. چنانچه قصد استفاده از مخازن پلی اتیلن را به عنوان منبع هوایی دارید، بهتر است برای جلوگیری از تکان‌های ناشی از باد، آن را به سازه نگهدارنده از جنس فلز، مقید کنید. در صورت وجود هرگونه سوالی، همکاران ما آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستند.

گام بیست و سوم راهنمای نصب مخزن