جامع ترین و مفیدترین راهنمای خرید مخزن آب

خرید مخزن آب بدون داشتن اطلاعات اولیه مختصر و دانستن نیاز براساس کاربرد مد نظر می تواند موجب پرداخت هزینه بیشتر و انتخاب نادرست شود، که گاها منجر به پشیمانی می شود. برای حل این مسئله، ما راهنمای خرید مخزن آب را برای شما مهیا کرده ایم تا با دیدی باز و دانشی نسبی بتوانید منبع آب درستی را خریداری کنید. خواندن راهنمای خرید مخزن شاید وقت چندانی از شما نگیرد اما آگاهی شما را تا حد زیادی بالا می برد.

راهنمای خرید مخزن: چرا مخزن آب پلی اتیلن؟

امروزه با افزایش جمعیت و استفاده بی رویه از آب و سفره های آب زیرمینی با مشکلات افت فشار و کمبود آب روبرو هستیم. بسیاری از ساکنان طبقات بالای ساختمان ها در مناطق متراکم شهری و در ساعات اوج مصرف با قطعی آب مواجه می شوند.

بهترین شیوه ای که می توان فشار آب ساختمان را افزایش داد و آب آشامیدنی را ذخیره کرد نصب مخزن (تانکر) آب می باشد. که مخازن ذخیره سازی آب از جنس پلی اتیلن از پر کاربرد ترین آنهاست. مخازن آب پلی اتیلن با ابعاد و اشکالی هندسی متفاوتی تولید می شوند که احتمالا شما تصاویر آنها را مشاهده کرده اید.

راهنمای خرید مخزن: برتری مخزن آب پلی اتیلن نسبت به مخزن فلزی چیست؟

شاید بتوان گفت مهم ترین برتری مخازن پلی اتیلن در مقایسه با مخازن فلزی در قیمت و وزن تمام شده محصول است. منبع پلی اتیلن وزن کمتری داشته و از نظر قیمت بسیار مناسب تر از مخزن فلزی است. به دلیل وزن پایین، امکان حمل و نقل و نصب آسان تری نیز دارد. منابع پلی اتیلن خاصیت ضد خوردگی، ضد جلبکی و آنتی باکتریال دارند و در مقابل مخازن فلزی برای نگهداری مواد شیمیایی بهتر هستند. مخازن فلزی استیل ضد زنگ نسبت به خوردگی مقاوم هستند اما شرایط نگهداری سخت تری نسبت به مخازن پلی اتیلن دارند. این مخازن باید به صورت دوره ای از خاک پاک شوند.

ساخت تانکر پلی اتیلن به صورت یکپارچه، مخزن را تقریباً غیر قابل تخریب می‌کند. استفاده از روش روتیشنال مولدینگ، باعث می‌شود که مخزن آب پلی اتیلن بدون درز، ضد آب و ضد نشت باشد.

طول عمر مخازن پلی اتیلن و مخازن فلزی در صورت استفاده صحیح طولانی مدت است. برای نگهداری آب شرب استفاده از تانکرهای پلی اتیلن سه لایه توصیه می شود. آب در مخازن پلی اتیلن و به دور از نور با کیفیت بهتری نگهداری می شود. همچنین این مخازن با یک لایه فوم، عایق حرارتی شده اند و دمای آب در طولانی مدت ثابت باقی می ماند. مخزن آب پلی اتیلنی در اندازه و سایزهای متفاوتی طراحی و تولید می شود و می توان مطابق با محدودیت های جانمایی مکان مورد نظر، از مدل های مختلفی استفاده کرد. مخازن فلزی بیشتر در ابعاد صنعتی تولید می شوند و کاربرد کمتری امروزه برای ساختمان های مسکونی دارند.

راهنمای خرید مخزن: محاسبه حجم مخزن آب

شاید اولین دغدغه خریداران این باشد که مخزن با چه لیتراژی باید خریداری کنند. راهنمای خرید مخزن برای این مسئله به شما کمک می کند. به عنوان ساده‌ترین راه می‌توانید با محاسبه میزان آب مصرفی با استفاده از قبوض آب، متوجه شوید که چه میزان آب مصرف می‌کنید. محاسبه میزان آب مصرفی به شما کمک می‌کند با انتخاب مخزن مناسب، با کمبود آب مواجه نشوید.

ظرفیت مخزن باید به گونه ای باشد که آب مورد نیاز تمامی واحدها را برای 24 ساعت ذخیره نماید. حجم ذخیره سازی آب برای هر واحد ساختمان 250 لیتر می باشد. یعنی اگر یک ساختمان 4 واحد داشته باشد، باید یک مخزن 1000 لیتری تهیه و نصب گردد. حجم مخازن مصرفی برای ساختمان های ویلایی و ساختمان های آپارتمانی بایکدیگر متفاوت است. حجم مخازن برای ویلاها باید به ازای هر نفر 150 لیتر در نظر گرفته شود. بنابراین اگر یک واحد که شامل 4 نفر می باشند در نظر بگیریم باید از مخزن 600 لیتری استفاده شود.

راهنمای خرید مخزن: ضد جلبک، آنتی باکتریال و آنتی یو وی انتخاب کنید

قرار دادن مخزن آب در فضای باز به دلیل تابش نور خورشید به مخزن، باعث رشد جلبک در آب می‌شود. مخزن آب ضد جلبک، مخزنی است که دارای لایه محافظ در برابر نور خورشید می باشد. خرید مخزن آب ضد جلبک، موقعیت‌یابی نصب مخزن را نیز راحت‌تر می‌کند و حتی می‌توان مخزن را در معرض نور مستقیم خورشید نصب کرد.

همچنین در مخازن ساخته‌شده از پلی اتیلن، تثبیت‌کننده‌های نور ماوراءبنفش برای استفاده در کاربردهای بیرونی اضافه می‌شوند. این یعنی مخازن پلی اتیلن استاندارد، همگی در لایه بیرونی خود دارای خاصیت آنتی UV هستند.

اما در این قسمت از راهنمای خرید مخزن آب باید بگوییم که یکی از مهمترین نکاتی که برای خرید بهداشتی ترین مخزن باید رعایت کنید، ویژگی آنتی باکتریال در مخزن است.

وجود پس‌مانده ضدعفونی کننده ها و همینطور رشد مجدد باکتری‌ از نقاط ضعف کخزنی است که آنتی باکتریال نیست. مخزن آب آنتی باکتریال این مشکلات را حل کرده و باعث جلوگیری از ایجاد بو و لکه‌های ناشی از رشد میکروب‌ها می شود و یک خط دفاع عالی در برابر تخریب میکروبی آب است.

شرکت تهران پلیمر یارا تنها تولیدکننده مخزن آنتی باکتریال و ثبت‌کننده برند آنتی‌باکتریال در ایران است. به همین دلیل کلیه مخازن آب سه لایه فروشگاه البرز مخزن (نماینده تهران پلیمر) آنتی باکتریال بوده و در مقابل انواع مختلف باکتری‌ها و همچنین انوع قارچ‌ها مانند کپک نان و میوه، عملکرد موثری از خود نشان می‌دهند.

راهنمای خرید مخزن: قیمت مخزن آب

قیمت مخزن آب برای بسیاری از افراد در اولویت قرار دارد. در راهنمای خرید مخزن به شما خاطر نشان می کنیم که کیفیت را هیچگاه فدای قیمت نکنید. باید شما به هنگام خرید به استانداردهای مشخصی دقت داشته باشید. قیمت منبع آب به کیفیت، نوع مواد اولیه استفاده شده، ضخامت، روش تولید، نوع گارانتی، چند لایه بودن و برند تولید کننده بستگی دارد. بهتر است قبل از اقدام به خرید میانگین قیمت محصول موردنظرتان را جویا شوید و سپس براساس ویژگی های خاص هر برند انتخاب نهاییتان را انجام دهید.

هنگام خرید یا سفارش مخزن آب، حتما در مورد هزینه‌های جانبی نظیر اتصالات، لوازم جانبی، تحویل و نصب مخزن سوال کنید.

به طور مثال مخازن آب پلی اتیلن به صورت پیش فرض بدون اتصالات ورودی و خروجی هستند. این اتصالات پس از درخواست مشتری و با توجه به سایزی که مورد نیاز است، نصب می‌شوند. پیشنهاد می‌کنیم قبل از اقدام به خرید اتصالات، از سایز دقیق لوله‌های ساختمانتان اطلاع پیدا کنید.

راهنمای خرید مخزن: انتخاب محل نصب مخزن

شاید از زمانی که فکر خرید مخزن را کرده اید به این مسئله، کمترین اهمیت را داده باشید. اما باید توجه کنید که انتخاب محل نصب، مسئله بسیار مهمی است. شما باید مکان خوبی برای مخزن خود تعیین کنید. این مسئله قبل از خرید منبع آب بسیار مهم است. به همین جهت ما راهنمای خرید مخزن را جمع آوری کردیم تا نکات مهم را به شما یادآوری کنیم. چرا که به احتمال زیاد محل نصب مخزن بر روی تعداد یا اندازه، شکل و رنگ مخزن شما تأثیرگذار خواهد بود.

همچنین شما باید محل هایی که مخزن از آن قسمت ها قرار است عبور داده شود مثل درب ها، راهروها و … را در نظر بگیرید. ممکن است برای این مورد دچار مشکل یا سردرگمی شوید که بهتر است با مشاوران ما تماس بگیرید تا در خصوص این موضوع شما را راهنمایی کنند.

برای راهنمای خرید مخزن و انتخاب محل مناسب برای قرارگیری منبع آب، لازم است چهار نکته را در نظر بگیرید:

  1.  لوله‌کشی و فشار آب
  2. محل نصب مخزن (فضای بیرون یا فضای داخل ساختمان)
  3.  محدودیت‌های محل نصب (مانند: محدودیت ارتفاع – عرض کم درب ورودی – ارتفاع کم فضای زیرپله و…)
  4.  طرح، شکل و نمای مخزن

راهنمای خرید مخزن: مخزن دارای استاندارد و گارانتی بخرید

اطمینان حاصل کنید که مخزن آبی که خریدارای می کنید، دارای گواهینامه‌های معتبر داخلی و بین المللی باشد. یا از فروشنده، گواهی‌نامه‌های استاندارد و بهداشتی را درخواست کنید و آن گواهینامه‌ها را از مراجع مربوطه استعلام نمایید. متاسفانه شاهد سودجویی بسیار از افرادی هستیم که سلامتی افراد برایشان ذره ای اهمیت ندارد و اقدام به تولید محصولات با کیفیت بسیار پایین می کنند. به همین علت ما تمام موردهای خاص را در راهنمای خرید مخزن به شما گوشزد می کنیم.

خوشبختانه تمام محصولات شرکت تهران پلیمر با گارانتی 10 ساله عرضه می شوند که این گارانتی شامل 4 سال ضمانت تعویض، 6 سال ضمانت تعمیر و 15 سال خدمات پس از فروش واقعی می باشد. همچنین روی تمامی مخازن این شرکت تاریخ تولید درج می شود. در این بخش از راهنمای خرید مخزن به شما توصیه می کنیم که به سادگی به هر شرکتی اعتماد نکنید. چراکه برخی شرکت ها گارانتی های طولانی مدت با قیمت پایین ارائه می دهند، در صورتی که معمولا این گارانتی های طولانی مدت غیر واقعی هستند.

راهنمای خرید مخزن: انتخاب فروشنده معتبر

اما آخرین و مهم‌ترین قدم راهنمای خرید مخزن آب، پیدا کردن شرکت یا نمایندگی‌های معتبر فروش مخزن است. شما می‌توانید مستقیما از شرکت تولیدکننده خرید کنید. یا از نمایندگان معتبر که می‌توانند به صورت خرده فروشی یا فروش آنلاین فعالیت کنند، خریدتان را انجام دهید. نزدیک بودن محل ارسال منبع پلی اتیلنی به شما موجب حمل ایمن‌تر و ارزان‌تر می شود.

مطمئنا خرید یک مخزن باکیفیت و با قیمت مناسب، دغدغه کسانی است که به این منبع نیاز دارند و راهنمای خرید مخزن برای کمک به این افراد تهیه شده است. پیدا کردن یک فروشگاه معتبر که محصولات باکیفیت عرضه کند هم در بین ده ها شرکت تولید کننده مخازن پلی اتیلنی کار آسانی نیست. اما فروشگاه البرز مخزن به دلیل اینکه نماینده رسمی شرکت تهران پلیمر یارا می باشد کار را برای خریداران راحت کرده است.

فروشگاه اینترنتی البرز مخزن در غرب استان البرز (هشتگرد) علاوه بر امکان ارسال سریع محصولات به استان‌های البرز، تهران و قزوین، آماده ارائه خدمات مختلف نظیر مشاوره‌های تخصصی، اطلاع‌رسانی و آموزش در زمینه صنعت مخازن ذخیره‌سازی و مخازن پلی اتیلن است.

راهنمای خرید مخزن: توجه به جا بجایی و حمل مخزن

مخازن 100 تا 1000 لیتر به راحتی توسط یک یا دو نفر، قابل بارگیری، تخلیه و جابجایی هستند و به هیچ عنوان نیازی به تجهیزات خاصی ندارند. مخازن 1500 لیتر تا 3000 لیتر نیاز به کمک دو نفر دارند.

مخازن 4000 تا 6000 لیتر نیاز به سه یا چهار نفر دارند و مخازن 10000 لیتری نیاز به کمک 5 نفر و سکویی که توسط تعدادی لاستیک اتومبیل (به عنوان ضربه گیر) در پشت وسیله باری ایجاد می شوند، قابل تخلیه خواهند بود.

برای تخلیه مخازن 20000 لیتری حتماً باید از جرثقیل و یا لیفتراک استفاده کرد. تخلیه مخزن 20000 لیتری بدون استفاده از این تجهیزات می تواند منجر به آسیب دیدگی جدی مخزن گردد.

مطالعه راهنمای خرید مخزن = انتخاب آگاهانه و صحیح

راهنمای خرید مخزن: پاسخ به چند سوال مهم