آموزشی

مخزن ذخیره اسید سولفوریک

مخزن ذخیره اسید سولفوریک

وقتی صحبت از اسیدها در میان باشد، بدون شک باید در انتخاب ظروف و مخازن ذخیره‌سازی با احتیاط عمل کرد. اسید سولفوریک هم از این قائده مستثنی نیست و لازم است مخزن ذخیره اسید سولفوریک را با توجه به خواص شیمیایی آن انتخاب کرد. اما این مخزن چگونه محصولی باید باشد؟ اگر شما هم به خرید مخزن ذخیره اسید سولفوریک فکر می‌کنید، تا پایان این مطلب همراه ما باشید. در این مقاله همه چیز را در مورد بهترین گزینه برای نگهداری اسید سولفوریک مرور می‌کنیم.

اسید سولفوریک چیست؟

برای این که بتوانیم یک مخزن مناسب برای نگهداری اسید سولفوریک انتخاب کنیم، ابتدا باید خواص آن را بشناسیم. اسید سولفوریک با فرمول H2SO، یک اسید به شدت خورنده و سوزاننده است. شکل فیزیکی این اسید، به شکل مایعی بی‌رنگ و رقیق است که در آب نیز حل می‌شود. خورندگی اسید سولفوریک می‌تواند روی بافت‌های زنده، فلزات و حتی سنگ، شدید عمل می‌کند.

کاربرد اسید سولفوریک را در حوزه‌های مختلف و صنایع مشاهده کرد. از این اسید در صنایع کشاورزی، تولید مواد شوینده، ساخت باتری‌های خودرو، امور مرتبط با تصفیه آب و پساب و نیز اکسیدزدایی در تولید آهن و فولاد استفاده می‌شود.

ویژگی های مخزن اسید سولفوریک

طبیعتاً اولین پارامتری که در مورد مخزن ذخیره اسید سولفوریک اهمیت دارد، مقاومت آن در برابر خوردگی است. بر اساس این ملاک، مخازن فلزی به هیچ وجه گزینه مناسبی برای اسید سولفوریک نیستند. زیرا به سادگی دچار خوردگی می‌شوند.

اما ضد خوردگی بودن مخزن، تنها چیزی نیست که باید در نظر داشته باید. مخزنی که برای نگهداری اسید سولفوریک استفاده می‌شود، باید ایمنی لازم را نیز فراهم کند. نشت اسید سولفوریک از مخزن می‌تواند باعث صدمات جانی و خسارات مالی شود. برای همین مخزن اسید سولفوریک باید ضد نشت بوده و ضخامت کافی داشته باشد. برخورداری از بدنه کاملاً یکپارچه، یکی از ملزومات دستیابی به چنین خاصیتی است.

گنجایش مناسب و وجود دسترسی راحت به درب مخزن از دیگر ویژگی های مخزن ذخیره اسید سولفوریک هستند. طبیعتاً یک مخزن مناسب، علاوه بر نگهداری اسید، برای تخلیه آن نیز استفاده می‌شود. پس امکان اجرای اتصالات و انشعابات نیز اهمیت خواهند داشت.

مخزن مناسب نگهداری اسید سولفوریک

با توجه به ملاک‌هایی که در بخش قبل ذکر کردیم می‌توان گفت که مخزن پلی اتیلن بهترین و مناسب‌ترین انتخاب برای ذخیره اسید سولفوریک است. مخزن ساخته شده از پلی اتیلن ضد اسید، تمامی این نیازها را برآورده می‌کند؛ چرا که در وهله اول، ضد خوردگی است و هیچ واکنشی با اسید سولفوریک نمی‌دهد.

مخازن پلی اتیلن به صورت دورانی کاملاً یکپارچه تولید می‌شوند. عدم وجود درز و شکاف، این مخازن را ضد نشت کرده است. برای همین می‌توان با خیال راحت برای نگهداری اسید سولفوریک از آن‌ها استفاده کرد.

مخزن اسید

مخزن ذخیره اسید سولفوریک

این مخزن‌ها در گنجایش‌های متنوعی تولید می‌شوند و بسته به نیاز و مقیاس کار می‌توان از بین آن‌ها انتخاب کرد. بنابراین از لحاظ تنوع در حجم، محدودیتی وجود نخواهد داشت.

علاوه بر این، اتصالات هماهنگ با ویژگی‌های اسید سولفوریک نیز برای این مخازن در دسترس هستند. پس می‌توان گفت که مخزن‌های پلی اتیلن، از هر نظر پاسخگوی چنین نیازی خواهند بود.

انواع مخزن نگهداری اسید سولفوریک

شما برای خرید مخزن اسید سولفوریک، گزینه‌های زیادی پیش روی خود دارید. انواع مخزن ذخیره اسید سولفوریک در بازار موجود هستند که از نظر ابعاد و فرم بدنه با هم فرق می‌کنند. از نظر شکل ظاهری، مخزن اسید سولفوریک را می‌توانید در فرم‌های عمودی، افقی، قیفی و مکعبی خریداری کنید.

مخزن افقی و عمودی برای نگهداری اسید سولفوریک

مخزن افقی، گزینه ایده‌آلی برای مکان‌هایی با ارتفاع محدود است. بنابراین اگر در یک فضای مسقف با ارتفاع کم نیاز به مخزن دارید، بهتر است از نوع افقی استفاده کنید. در مقابل چنانچه با کمبود فضا روبرو هستید و مشکلی از نظر ارتفاع ندارید، بدون شک مخزن عمودی گزینه بهتری محسوب می‌شود. البته در مورد مخزن افقی و عمودی، باید به محل قرارگیری درب مخزن هم توجه کنید. در مدل افقی، درب در ارتفاع کمتری قرار گرفته است و طبیعتاً دسترسی به آن راحت‌تر است. اما در مخزن اسید سولفوریک عمودی، برای دسترسی به درب مخزن باید از بالابر یا نردبان‌های ایمن استفاده کنید.

مخازن افقی را می‌توانید در مدل‌های درب وسط و درب کنار تهیه کنید که هرکدام می‌توانند با توجه به محل قرارگیری، مزیت خاص خودشان را داشته باشند.

مخزن مخروطی اسید سولفوریک

همانطور که گفتیم، مخزن قیفی یا مخروطی نیز یکی از گزینه‌های موجود برای خرید مخزن اسید سولفوریک است. کف این نوع مخازن، فرم مخروطی دارد؛ برای همین کار تخلیه اسید سولفوریک با راحتی بیشتری انجام می‌شود. به این معنی که می‌توانید مخزن را تا قطره آخر تخلیه کنید. البته این ویژگی، محدودیت‌هایی را نیز برای مخزن اسید سولفوریک مخروطی ایجاد کرده است. چرا که به خاطر شکل خاص این مخزن، نمی‌توان آن را روی زمین قرار داد و نصب آن باید روی پایه مخصوص صورت بگیرد. این یعنی نیاز به خرید یا ساخت پایه مناسب که استحکام و تحمل وزن لازم را داشته باشد. البته نصب در ارتفاع به افزایش فشار تخلیه هم کمک می‌کند که در نظر گرفتن آن به عنوان مزیت یا عیب، بستگی به نیاز خودتان دارد.

مخزن اسید سولفوریک مکعبی

مخزن مکعبی، برای مکان‌هایی مناسب است که ارتفاع خیلی محدود دارند. این مخزن‌ها به دلیل شکل منظم مکعب شکلی که دارند، به خوبی در گوشه‌های سالن جای می‌گیرند و از تمام فضا برای ذخیره اسید سولفوریک استفاده می‌کنند. شکل طراحی مخازن مکعبی، مقاومت زیادی را برای آن‌ها فراهم کرده است؛ برای همین گزینه بسیار خوبی برای نگهداری از اسید سولفوریک خواهند بود.

ابعاد مخزن آب مکعبی

مخزن ذخیره اسید سولفوریک مکعبی

روش نگهداری اسید سولفوریک

در مورد نگهداری اسید سولفوریک باید به برخی نکات توجه ویژه داشت. از آنجایی که استنشاق اسید سولفوریک می‌توانید سیستم تنفسی را دچار مشکل کند، درب مخزن را همیشه باید بسته نگه داشت. البته در مواردی که نیاز به تخلیه اسید و یا استفاده از آن وجود دارد، باید از ماسک‌های مخصوص استفاده کرد.

اسید سولفوریک را باید در محل خشک و خنگ نگهداری کرد. علاوه بر این، اسید سولفوریک را نباید نزدیک به مواد اشتعال‌زا، شعله و یا جرقه ذخیره کرد. تهویه محل نگهداری اسید سولفوریک نیز اهمیت زیادی دارد.

قیمت مخزن ذخیره اسید سولفوریک

یکی از پارامترهای تعیین کننده در خرید مخزن اسید سولفوریک، قیمت آن است. همانطور که گفتیم، انواع مخزن اسید سولفوریک را می‌توان در بازار پیدا کرد که در گنجایش، کیفیت و فرم با هم متفاوت هستند. از آنجایی که قیمت مخزن اسید سولفوریک وابسته به همین ویژگی‌ها است، پیش از هر چیزی باید مخزن مورد نظر خود را با توجه به نیازهایتان انتخاب کنید. پس از این مرحله، می‌توانید برای استعلام قیمت مخزن اسید سولفوریک، با کارشناسان مخزن البرز مخزن تماس بگیرید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا توضیحات لازم درباره مخزن ذخیره اسید سولفوریک را بدهیم. چنانچه سوالی در این زمینه برای شما باقی مانده، می‌توانید در بخش نظرات مطرح کنید تا همکاران ما در بخش پشتیبانی پاسخگوی شما باشد.

مخزن 500 لیتری؛ مخزن 1000 لیتری؛ مخزن 2000 لیتری؛ مخزن 3000 لیتری؛ مخزن 5000 لیتری؛ مخزن افقی؛ مخزن عمودی؛ مخزن آب 

2 دیدگاه در “مخزن ذخیره اسید سولفوریک

  1. آسیایی گفت:

    سلام میخواستم بدونم اسیدهارو بجز مخازن پلی اتیلنی در مخازن فایبرگلس هم میتونیم ذخیره و نگهداری کنیم؟

    1. پشتیبان سایت گفت:

      سلام دوست عزیز ، بله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *