آموزشی

طول عمر مخازن آب چقدر است؟

مقاومت مخزن پلی اتیلن

مخزن‌های پلی اتیلن، نوع جدید و بسیار کارآمدی از مخزن آب هستند که مزایای زیادی دارند. این مخزن‌ها در مقایسه با مخازن آب فلزی، هم وزن کمتری دارند و هم ویژگی‌های آب را بهتر حفظ می‌کنند. گرچه این موارد اهمیت زیادی در کارایی یک مخزن آب دارد، اما نکات دیگری نیز مطرح هستند. یکی از موضوعاتی که ذهن خریدار را مشغول می‌کند، طول عمر مخزن پلی اتیلن است. طبیعتاً هدف از تهیه این محصولات، استفاده از آن‌ها به مدت طولانی است؛ برای همین مقاومت مخزن پلی اتیلن به فاکتور مهمی در خرید تبدیل می‌شود. اگر شما هم چنین دغدغه‌ای دارید، در این مطلب پاسخ خود را خواهید گرفت. با ما همراه باشید تا همه چیز در مورد عمر مخزن پلی اتیلن را بررسی کنیم.

مقاومت مخزن پلی اتیلن در برابر عوامل مختلف

مخازن پلی اتیلن، در محیط‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از همین رو، طبیعتاً بازه دمایی و نوع آب و هوایی که این مخزن ها تجربه می‌کنند گستردگی زیادی دارد. پس مقاومت مخزن پلی اتیلن در برابر عوامل مختلف، باید بالا باشد. البته فراموش نکنید که استفاده صحیح نیز روی طول عمر مخزن آب تاثیر زیادی دارد. مثلاً تنش‌های دمایی متعدد یا ضربه و فشار مداوم می‌توانند مقاومت مخزن آب را کاهش دهند. در ادامه، دلایل طول عمر مخزن پلی اتیلن را با هم بررسی می‌کنیم.

مقاومت مخزن آب پلی اتیلن در برابر سرما

بسیاری از مناطق کشور ما، سردسیر هستند و در فصل‌های سرد سال، دماهای خیلی پایینی را تجربه می‌کنند. برای همین، مقاومت در برابر سرما، ویژگی مهمی برای مخزن آب محسوب می‌شود. اتفاقاً یکی از دلایلی که باعث افزایش طول عمر مخزن پلی اتیلن می‌شود، مقاومت این مخزن‌ها در برابر سرما است. بدون شک کیفیت مخزن پلی اتیلن تاثیر زیادی در این امر دارد. یک مخزن پلی اتیلن باکیفیت، حتی در صورت یخ زدگی هم دچار آسیب نمی‌شود؛ زیرا مواد اولیه به کار رفته در آن، مقاومت مناسبی را برای آن فراهم می‌کنند. البته برای اطمینان از مقاومت مخزن پلی اتیلن در برابر سرما و یخ‌زدگی، باید به وجود فضای خالی کافی در داخل مخزن توجه داشته باشید. رعایت این نکته، از ترکیدگی مخزن در اثر افزایش حجم آب جلوگیری می‌کند.

یخ زدگی آب مخزن

عایق‌بندی مخزن پلی اتیلن نیز می‌تواند انتخاب خوبی برای جلوگیری از یخ زدن خود مخزن و آب داخل آن باشد. در این مقاله می توانید روش های جلوگیری از یخ زدن مخزن آب را بخوانید. علاوه بر این، خرید مخزن پلی اتیلن فوم دار نیز ایده خوبی برای کاهش اثر سرما بر مخزن است.

مقاومت مخزن پلی اتیلن در برابر گرما

گرما نیز یکی از عواملی است که می‌تواند بر طول عمر مخزن پلی اتیلن اثرگذار باشد. در بسیاری از موارد، هدف از خرید مخزن پلی اتیلن، نصب آن در فضای باز است. برای همین گرمای هوا و نیز حرارت حاصل از نور خورشید، به بدنه آن منتقل می‌شود. پلی اتیلن استفاده شده برای ساخت این مخازن، می‌تواند حرارت را تا دماهای بالا تحمل کند، بدون این که تغییری در ساختار آن ایجاد شود. علاوه بر این، مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا دمای بیرون از مخزن به آب داخل آن منتقل شود. همین مساله، حرارت داخل مخزن را کنترل کرده و از فرسایش بدنه جلوگیری می‌کند.

اگر باز هم بخواهید میزان گرمای دریافتی توسط مخزن را کاهش دهید، می‌توانید به عایق بندی مخزن پلی اتیلن و یا خرید مخزن فوم دار فکر کنید. نصب سایبان نیز می‌تواند به افزایش طول عمر مخزن آب کمک کند. پیشنهاد می کنیم مقاله خنک نگه داشتن مخزن آب در تابستان را مطالعه نمایید.

مقاومت مخزن آب در برابر نور خورشید

موضوع دیگری که باید به آن اشاره کنیم، مقاومت مخزن پلی اتیلن در برابر نور خورشید است. می‌دانیم که رنگ سیاه بیشترین جذب نور و رنگ سفید، کمترین میزان آن را دارد. مخازن پلی اتیلن، معمولاً به رنگ سفید تولید می‌شوند و این ویژگی، جذب نور خورشید را کاهش می‌دهد. سطح صیقلی بدنه مخزن پلی اتیلن نیز باعث بازتاب بخش زیادی از نور تابیده شده به آن می‌شود. تا اینجای کار، تنها با مشخصات فیزیکی و شکل بدنه، آسیب نور خورشید به بدنه مخزن آب، به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. اما ماجرا به این ختم نمی‌شود. زیرا مولکول‌های پلی اتیلن نیز مقاومت بالایی در برابر نور خورشید دارند. به عبارت دیگر، همان میزان نور دریافتی نیز تاثیر اندکی در کاهش طول عمر مخزن پلی اتیلن دارد.

نکته دیگر در مورد مخازن پلی اتیلن، وجود لایه‌هایی است که می‌توانند نور خورشید را فیلتر کنند. اگر هنگام خرید مخزن پلی اتیلن، نمونه‌هایی را انتخاب کنید که سه لایه یا بیشتر دارند، مخزن شما دارای یک لایه ضد نور هم خواهد بود. این نوع مخزن‌ها، به طور کامل از نفوذ نور خورشید به لایه سوم مخزن و نیز مایع ذخیره شده در آن جلوگیری می‌کنند. ضد نور بودن لایه میانی مخازن پلی اتیلن سه لایه تا حدی است که با بستن درب مخزن، فضای داخل آن کاملاً تاریک می‌شود.

مخزن سه لایه ضدجلبک

این ویژگی علاوه بر افزایش مقاومت مخزن پلی اتیلن، از رشد جلبک در داخل مخزن نیز جلوگیری می‌کند. به این ترتیب آب ذخیره شده در داخل مخزن، برای مدت طولانی پاکیزه می‌ماند. پس اگر هدف شما از خرید مخزن پلی اتیلن، ذخیره آب شرب است، مخزن سه لایه بهترین انتخاب خواهد بود.

مقاومت مخزن آب در برابر ضربه و فشار

مخزن‌های پلی اتیلن، استانداردهای مختلفی برای تولید دارند که یکی از آن‌ها، ضخامت مخزن است. گرچه این ضخامت، مقاومت مناسبی را در برابر ضربه و فشار فراهم می‌کند، اما به تنهایی کافی نیست. برای همین، خطوط برجسته‌ای روی بدنه آن‌ها تعبیه می‌شود. موقعیت و تعداد این خطوط، بنا بر حجم و اندازه مخازن تعیین می‌شود. به این ترتیب، بدنه مخزن پلی اتیلن هنگام وارد شدن ضربه یا فشار خارجی، به خوبی مقاومت می‌کند. فشار آب یا مایع ذخیره شده در مخزن نیز نیرویی است که به طور دائم به بدنه وارد می‌شود. ضخامت بدنه و برجستگی‌های تعبیه شده روی آن، در برابر این فشار به خوبی پاسخگو هستند و از تغییر شکل مخزن جلوگیری می‌کنند.

طول عمر مخزن آب چقدر است؟

تا اینجا متوجه شدید که به دلیل ویژگی‌هایی که مواد اولیه این نوع مخازن دارند، طول عمر مخزن پلی اتیلن بالا است. اما این دقیقاً یعنی چقدر؟ مخزن‌های پلی اتیلن معمولاً بین ۱۵ تا ۲۰ سال عمر می‌کنند. این میزان، به کیفیت مخزن و طبیعتاً برند سازنده آن نیز بستگی دارد. البته اگر بخواهید طول عمر مخزن آب شما بیش از این باشد، باید بدانید که با استفاده صحیح، می‌توانید این کار را انجام دهید. استفاده از مخزن آب در فضای مسقف یا زیر سایبان، عایق بندی و جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید، کمک می‌کند عمر مخزن آب به ۲۵ سال یا حتی بیشتر از آن هم برسد.

جمع‌بندی

مخزن‌های پلی اتیلن، نسل جدید مخازن آب هستند که ویژگی‌های مختلفی دارند. یکی از مهم‌ترین این ویژگی‌ها، مقاومت مخزن پلی اتیلن در برابر شرایط مختلف جوی است. در واقع این مخازن در برابر سرما، گرما و نور خورشید بسیار مقاوم هستند. این باعث می‌شود طول عمر مخزن آب به میزان قابل توجهی بالاتر از مخازن ساخته شده از سایر متریال‌ها باشد. البته نباید تاثیر نگهداری و استفاده صحیح از مخزن را نیز فراموش کرد. چرا که با رعایت برخی نکات می‌توان عمر مخزن پلی اتیلن را بیش از پیش افزایش داده و برای مدت طولانی‌تری از آن استفاده کرد. شما می توانید مخزن آب مورد نظر خود را با مناسب ترین قیمت از فروشگاه اینترنتی البرز مخزن تهیه فرمایید.

مخزن 500 لیتری؛ مخزن 1000 لیتری؛ مخزن 2000 لیتری؛ مخزن 3000 لیتری؛ مخزن 5000 لیتری؛ مخزن افقی؛ مخزن عمودی؛ مخزن آب 

2 دیدگاه در “طول عمر مخازن آب چقدر است؟

  1. علی سیادی گفت:

    تک لایه یا سه لایه بودن مخزنای پلی اتیلن روی طول عمرشم تاثیر داره؟

    1. پشتیبان سایت گفت:

      بله ، با توجه به مقاومت بیشتر مخازن سه لایه در مقابل سرما، گرما و … این مخازن طول عمر بیشتری نسبت به مخازن تک لایه دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *