آموزشی

مشکلات رایج در پمپ آب خانگی تا عیب یابی و رفع آن‌ها

خرابی پمپ آب خانگی

خرابی پمپ آب خانگی یا اختلال در عملکرد این نوع از پمپ‌ها یک اتفاق رایج است و اساساً برای جلوگیری از خرابی پمپ آب خانگی بهتر است آن را بصورت منظم سرویس کنید و از عملکرد مناسب پمپ آب مطمئن شوید.

پمپ آب خانگی از اجزای مختلفی تشکیل شده است که برای شناخت بهتر از موضوع و کارشناسی صحیح در زمان عیب‌یابی و سرویس دستگاه، باید نسبت به نحوه عملکرد اجزای تشکیل دهنده پمپ آب به مقدار کافی مسلط باشید. هر چند در این مقاله فرصت پرداختن به تمام این اجزا وجود ندارد، اما برای افزایش امکان تشخیص خرابی پمپ آب خانگی، برخی از این اجزا را بطور خلاصه معرفی می‌کنیم. با البرزمخزن همراه باشید.

چگونگی عیب یابی در پمپ‌های آب خانگی

همانطور که در بالا اشاره شد برای تشخیص علت خرابی پمپ آب خانگی بهتر است ابتدا نگاهی به چرخه عملکرد سیستم پمپ آب بیاندازیم. پمپ آب خانگی با استفاده از انرژی مکانیکی و الکتریکی، میزان فشار موجود در لوله‌ها را تا مقدار مشخصی افزایش می‌دهد. این مقدار توسط یک پرشر سوییچ یا کلید فشار تنظیم می‌شود و در یک بازه مشخص متغیر است. به این شکل که اگر فشار موجود در لوله‌های ساختمان از مقدار مشخصی کمتر شد، پمپ آب روشن شود و زمانی که به مقدار معین شده از قبل رسید، پمپ خاموش گردد.

بسته به تعداد طبقات و تعداد مصرف کنندگان آب، ممکن است پمپ آب دارای منبع بالشتک هوا باشد. این منبع نقش کلیدی در تنظیم میزان فشار آب دارد. پمپ آب با فشار بسیار زیاد، آب را در شبکه لوله داخل ساختمان پمپاژ کرده و وقتی این شبکه پر از آب شد، باقی فشار را در داخل تیوپ پمپاژ می‌کند. تیوپ با توجه به حالت ارتجاعی خود، حجیم شده و هوای داخل منبع فشرده می‌شود. تا دور بعدی که پمپ باید روشن شود، همین هوای فشرده وظیفه پمپاژ آب را به لوله‌ها به عهده دارد. این عمل تا زمانی که فشار داخل منبع کم شود ادامه می‌یابد.

عیب یابی در پمپ‌های آب خانگی

در نوع دیگری از پمپ‌ها که فاقد منبع فشار هوا هستند، یک پمپ جانبی وظیفه تنظیم فشار را بر عهده دارد، لذا در این نوع پمپ به محض اینکه شیر باز می‌شود پمپ شروع به کار می‌کند و بعد از پایان استفاده، پمپ خاموش خواهد شد. با این مقدمه ببینیم چگونه می‌توانیم مشکل خرابی پمپ آب خانگی را تشخیص دهیم.

شایع ترین مشکلات در پمپ‌های اب خانگی

شایع‌ترین مشکل در خرابی پمپ آب معمولاً به مقدار باد موجود در منبع بر می‌گردد. یکی از مواردی که لازم است بصورت دوره‌ای و منظم چک شود، درجه باد منبع است. باید مطمئن شوید که درجه نصب شده روی منبع عدد درستی را نمایش دهد و در حالت‌های مختلف استفاده، بیش از حد کم نشود. اما در صورتی که درجه بطور غیر عادی کم شد، باید بررسی کنید که تیوپ داخل منبع سوراخ نشده باشد.

توجه داشته باشید که اگر منبع دچار مشکل شده باشد، پمپ آب مدام روشن و خاموش می‌شود یا در شرایطی بصورت ممتد روشن می‌ماند. از دیگر مواردی که باید به آن اشاره کرد، تنظیم مناسب پرشر سوییچ است؛ به صورتی که از روشن و خاموش شدن زیاد و روشن ماندن طولانی پمپ جلوگیری گردد. این موضوع در کارکرد پمپ آب اثر بسزایی دارد.

چگونه طول عمر پمپ‌های خانگی را افزایش دهیم؟

عمر پمپ‌های خانگی بسته به نوع و میزان مصرف می‌تواند تا سال‌های سال ادامه داشته باشد. جلوگیری از خرابی پمپ‌های آب خانگی و بررسی دوره‌ای این پمپ‌ها باعث می‌شود آنها با فشار کم کار کنند و عملاً طول عمرشان افزایش پیدا کند. اگر پمپ آب خانگی شما بیش از حد روشن می‌ماند باید به شما اطلاع دهیم که این نشانه خوبی نیست و باید بررسی کنید جایی در مسیر لوله نشتی وجود نداشته باشد یا سیستم پمپ و منبع فشار هوا به درستی کار کنند. روشن ماندن بیش از حد پمپ آب یکی از علائم خطر برای بررسی و سرویس پمپ آب است.

علت داغ شدن پمپ آب ساختمان

معمولاً وقتی پمپ بیش از حد روشن مانده یا هواگیری درستی انجام نشده باشد، داغ می‌کند. یکی از عوامل خرابی پمپ آب خانگی، داغ شدن پمپ آب ساختمان است. در صورتی که به هر دلیلی هوا وارد سیستم پمپ آب شده باشد باید حتماً قبل از استفاده، عمل هواگیری روی پمپ آب توسط تکنسین آن انجام شود. این کار باعث می‌شود آب به درستی در سیستم پمپ آب بچرخد و از چرخش هرز پمپ جلوگیری گردد. معمولاً در شرایط خاص مجدداً نیاز به هواگیری پمپ وجود خواهد داشت و تا زمانی که اتصال آب ورودی به پمپ برقرار باشد نیازی به هواگیری مجدد نیست.

به طور کلی در صورتی که پمپ آب خانگی شما داغ می‌کند، فوراً پمپ را از مدار خارج کنید و برای بر طرف کردن خطا با مراجعه به کارشناس اقدام نمایید. از دیگر علل داغ شدن پمپ ساختمان، مشکل در سیستم منبع فشار هوا است. باید بررسی کنید این منبع سوراخ یا فرسوده نشده باشد.

در صورتی که تمام این موارد را بررسی کردید ولی مشکل برطرف نشد، احتمال نیم سوز شدن یا فرسوده شدن الکترو موتور پمپ وجود دارد. در این حالت سیم پیچی‌ها تحریک شده‌اند و عملکرد اولیه خود را از دست داده‌اند و بهتر است برای تعمیر به کارشناس پمپ آب مراجعه کنید. یا به فکر تهیه یک پمپ آب نو باشید.

آیا پمپ آب خانگی به سرویس نیاز دارد؟

برای جلوگیری از خرابی پمپ آب خانگی، سرویس دوره ای و اطمینان از عملکرد صحیح پمپ آب ضروری است. هنگام سرویس باید تمام عوامل تاثیرگذار بر روی پمپ آب بررسی شود. معمولاً علت اصلی خرابی پمپ آب در جایی بیرون از پمپ آب باید باشد. مطمئن شوید پمپ آب و منبع فشار هوا با دقت بررسی شده و پمپ هواگیری شود.

هر بار که پمپ آب را بررسی کردید مطمئن شوید که تمام موارد زیر را بررسی کرده و از نحوه عملکرد صحیح این مراحل مطمئن شوید:

  • چک کنید که آب ورودی بصورت صحیح و مداوم به سیستم پمپ آب می‌رسد. در صورتی که آب منطقه کم‌تر از میزانی است که بصورت مداوم به پمپ برسد، باید از منبع آب در پشت ورودی پمپ آب استفاده کنید.
  • مطمئن شوید برق به درستی و بدون مشکل به پمپ می‌رسد. سیستم‌های برقی را با احتیاط بررسی کنید که اگر دچار پوسیدگی و یا مشکلات دیگری شده باشد، قبل از خسارت بیشتر جلوی خرابی پمپ آب خانگی خود را گرفته باشید.
  • فشار آب ورودی به پمپ را بررسی کنید. اگر این فشار کم شده است و باعث می‌شود پمپ آب هرز بگردد، باید حتماً از منبع آب استفاده کنید.
  • درجه فشار روی منبع و روی پمپ را بررسی کنید. بسته به نوع پمپ این اعداد ممکن است کمی‌ متفاوت باشد. کافی است شما این اعداد را با اعداد روز اول مقایسه کنید و در صورتی که به مورد خاصی برخورد کردید اقدام به تعمیر آن نمایید.
  • چک کنید کلید اتومات یا پرشر سوییچ تغییر حالت نداده و گیر نکرده باشد. گاهی ممکن است بقدری این کلید روشن و خاموش بشود که در ترمینال ورودی آن جای جرقه یا سیاهی به چشمتان بخورد. در این صورت باید نسبت به تعویض پرشر سوییچ اقدام نمایید. یا یک رله قبل از پرشر سوییچ نصب کنید که عمده فشار وارد شده به این بخش را کنترل کند.

سوالات متداول درباره خرابی پمپ آب خانگی

1: پمپ آب مدام کار می‌کند و خاموش نمی‌شود. مشکل از کجاست؟

برای حل این مشکل باید از نبود اختلال و نشتی در شبکه ساختمان مطمئن شوید. سپس منبع باد را چک کنید و باد بزنید. اگر موقع باد زدن آب از بخش باد خارج شد، منبع سوراخ شده و باید برای تعویض تیوپ اقدام نمایید.

2: پمپ آب مدام روشن و خاموش می‌شود. چگونه این مشکل را برطرف کنیم؟

در این حالت ابتدا باید چک کنید که باد کافی در منبع باشد. سپس از عملکرد پرشر سوییچ و تنظیم بودن آن مطمئن شوید. در صورتی که فشار تنظیم نباشد، پمپ مدام روشن و خاموش می‌شود.

3: پمپ آب بدون منبع هوا هم داریم؟

این نوع پمپ برای منازل یک طبقه یا داخل واحد کاربرد دارد. پمپ‌های کوچک خانگی امکان آب رسانی به طبقات بالا را ندارند.

4: پمپ آب ساختمان ما خراب شده و بی دلیل روشن می‌ماند ولی فشار آب مناسب نیست. چه کنیم؟

باید بلافاصله پمپ را خاموش کنید و از مدار خارج کنید تا کارشناس مربوطه برای بررسی و تعمیر پمپ مراجعه کند. این موضوع دلایل مختلفی دارد که باید بررسی شود ولی اگر پمپ روشن بماند بدون شک بعد از داغ شدن کارایی خود را از دست خواهد داد.

مخزن 500 لیتری؛ مخزن 1000 لیتری؛ مخزن 2000 لیتری؛ مخزن 3000 لیتری؛ مخزن 5000 لیتری؛ مخزن افقی؛ مخزن عمودی؛ مخزن آب 

5 دیدگاه در “مشکلات رایج در پمپ آب خانگی تا عیب یابی و رفع آن‌ها

  1. حسین نیا گفت:

    بسیار عالی

  2. سلام ، بله به صورت استاندارد باید مخزن آب در کنار پمپتون داشته باشید

  3. فاطمه گفت:

    سلام پمپ ما خاموش مانده کار نمیکند چه کار کنیم؟

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام دوست عزیز
      پیشنهاد می کنیم مقاله علت خاموشی پمپ آب را بخوانید. چنانچه مشکل حل نشد با واحد پشتیبانی تماس بگیرید.

  4. حسین گفت:

    سلام علیکم خسته نباشیدپمپ اب ۲۰دقیقه به صورت یکسره کارمی کندبعدخاموش می شودعلت چیست متشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *