آموزشی

معرفی و مقایسه انواع پمپ آب کشاورزی

انواع پمپ آب کشاورزی

از لوازم مهم برای پمپاژ کردن آب مخزن به زمین زراعی، انواع پمپ آب کشاورزی هستند. این پمپ‌ها می‌توانند آب را از مخزن های آب، رودخانه، سد، چشمه یا چاه آب پمپاژ کنند و به سیستم آبیاری متصل شوند. اما قبل از تصمیم برای خرید پمپ آب کشاورزی، باید با انواع پمپ آب کشاورزی آشنا شوید تا بتوانید بهترین گزینه را با توجه به نیاز خود انتخاب و تهیه کنید. با این مقاله از البرزمخزن همراه باشید تا جزئیات انواع پمپ کشاورزی را با شما در میان بگذاریم.

آنچه باید درباره پمپ کشاورزی به طور کلی بدانید

پمپ آب کشاورزی دستگاهی است که با اعمال نیرو، آب را از مکانی به مکان دیگر منتقل می‌کند. این وسیله با افزایش فشار سیال و قدرت دادن جریان در برابر نیروی جاذبه، می‌تواند آب را از یک منطقه کم فشار به ناحیه‌ای دیگر منتقل کند. این پمپ‌ها از فلزات یا آلیاژهای سخت مثل فولاد ضدزنگ، کروم یا نیکل ساخته می‌شوند. این دستگاه‌ها براساس معیارهای مختلفی چون روش پمپاژ یا نحوه نصب، به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که در ادامه به توضیح هرکدام خواهیم پرداخت.

انواع پمپ آب کشاورزی بر اساس روش پمپاژ

به طور کلی انواع پمپ کشاورزی در دسته قوی‌ترین پمپ‌ها قرار می‌گیرند. چراکه در اکثر شرایط باید آب را در مسافت طولانی منتقل کنند. به علاوه در این مسیر معمولاً سنگ‌ریزه و ریزجامدات دیگری هم در آب وجود دارند؛ از همین رو این دستگاه‌ها باید باکیفیت و بادوام باشند تا در کوتاه‌مدت دچار مشکل نشوند. با این مقدمه ببینیم از نظر روش پمپاژ انواع پمپ آب کشاورزی کدام است؟

1. پمپ آب کشاورزی دینامیکی

این دسته کارایی و انعطاف بالایی دارند و برای مقیاس‌های بزرگ پمپاژ مثل آبیاری جریب وسیع به کار می‌روند. مجموعه ای از تیغه‌های چرخان با نام پروانه، برای کاهش و افزایش فشار در این سیستم استفاده می‌شود که با چرخش آنها در جهت عقربه‌های ساعت یا خلاف آن می‌توان جریان آب و در نتیجه فشار آن را تغییر داد.

پمپ‌های سانتریفیوژ زیر مجموعه اصلی پمپ دینامیکی به حساب می‌آیند. این دسته می‌توانند حتی با آب شور یا آب شنی هم کار کنند. به این منظور معمولاً فیلترهایی برای حذف آلاینده‌های جامد در آنها نصب می‌شود.

2. پمپ آب کشاورزی معمولی

این نوع پمپ‌ها با تغییر میزان فشار در یک سیستم بسته کار می‌کنند. به این صورت که با کاهش حجم، فشار آب افزایش می‌یابد و با افزایش آن، فشار کاهش پیدا خواهد کرد. این تغییرات در فشار باعث مکش مایع به درون سیستم می‌شود که بعد از آن می‌توان در جهت مورد نظر آن را خارج کرد.

انواع پمپ آب کشاورزی بر اساس نحوه نصب

دسته‌بندی دیگری که برای انواع پمپ کشاورزی در نظر گرفته می‌شود، نحوه نصب آنها است. انتخاب مناسب‌ترین گزینه برای خرید، نیاز به شناخت انواع پمپ آب کشاورزی و بررسی موقعیت نصب دارد. چنانچه در این زمینه سوالی داشتید می‌توانید با همکاران ما در البرزمخزن تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

1.پمپ آب کشاورزی سطحی

این دسته از پمپ‌های آب کشاورزی روی زمینی بالاتر از سطح آب نصب می‌شوند. به طور مثال پمپ را در دیواره سد نصب می‌کنند تا آب را از سد پمپاژ کرده و به نقطه مورد استفاده برساند.

2.پمپ آب کشاورزی زیرآب

برخلاف دسته قبلی، این نوع از پمپ را زیر سطح آب منبع نصب می‌کنند تا آب را مستقیماً از منبع به نقطه ذخیره منتقل کنند.

انواع پمپ آب کشاورزی بر اساس نحوه عملکرد

بزرگترین دسته‌بندی انواع پمپ کشاورزی بر اساس نحوه عملکرد آنهاست. پیشنهاد می‌کنیم قبل از تصمیم برای خرید، توضیحات زیر را بخوانید و سپس مناسب‌ترین گزینه را باتوجه به نیاز خود تهیه کنید.

1.پمپ آب کشاورزی گریز از مرکز سطحی

پمپ‌های گریز از مرکز که از سیستم سانتریفیوژ استفاده می‌کنند برای منابع آب سطحی یا منابع آب زیرزمینی کم عمق به کار می‌روند. به طور کلی دو نوع پمپ سانتریفیوژ برای عملکرد افقی یا عمودی طراحی شده‌اند که نوع اول هزینه تعمیر و نگهداری کمتری دارد و نصب و بازرسی آنها آسان‌تر است. اما قدرت زیادی برای پمپاژ ندارند و برای آبیاری‌های سبک می‌توانید از آنها استفاده کنید.

از طرف دیگر پمپ‌های سانتریفیوژ عمودی روی چیز دیگری نصب می‌شوند و در نتیجه ورودی و پروانه همیشه زیر آب می‌ماند. به همین خاطر ممکن است نیاز به تعمیر و نگهداری بیشتری وجود داشته باشد؛ چراکه یاتاقان‌ها زیر آب هستند.

2.پمپ آب کشاورزی توربینی

پمپ توربینی هم از انواع پمپ آب کشاورزی است که زیر آب نصب می‌شود و عملکرد خوبی هم دارد. از این دستگاه‌ها می‌توان در چاه، دریاچه یا برکه استفاده کرد. در هنگام نصب این پمپ‌ها باید اطمینان حاصل کنید که چاه مستقیم و ستون پمپ به صورت عمودی تراز شده باشند. همچنین فوندانسیونی بتنی که به اندازه‌ای بزرگ باشد که بتواند به نصب و حفاظت از آن کمک کند. این دسته از پمپ‌ها، از نظر قیمت مقرون به صرفه‌تر هستند اما ممکن است نیاز به روغن‌کاری داشته باشند.

3.پمپ آب کشاورزی شناور

این پمپ که در واقع نوعی پمپ شناور گریز از مرکز ساده است، به یک جسم دیگر متصل می‌شود. از آن برای پمپاژ آب از سطح دریاچه یا برکه استفاده شده و معمولاً با انرژی الکتریکی کار می‌کند. اگر از منبع آب کم عمق می‌خواهید پمپاژ آب انجام دهید، این دستگاه گزینه مناسبی است.

پمپ آب کشاورزی شناور

4.پمپ آب کشاورزی پروانه‌ای

این مدل پمپ‌ها را زمانی انتخاب می‌کنند که انرژی پایین و سرعت جریان آب بالا باشد. شما می‌توانید پمپ کشاورزی پروانه‌ای را به صورت افقی رو تریلر نصب کنید یا در یک سکوی پمپاژ متحرک به صورت عمودی قرار دهید. در بعضی مزارع از این دستگاه برای پمپاژ تالاب‌های ذخیره زباله استفاده می‌کنند.

5.پمپ آب کشاورزی دیزلی

دسته کاملاً مجزای دیگری از انواع پمپ کشاورزی، انواع دیزلی هستند که خود به سه دسته گازوئیلی، بنزینی و گازسوز تقسیم می‌شوند. به علاوه از نظر اندازه به دو دسته دیزلی موتور بزرگ و موتور کوچک دسته بندی شده‌اند. قدرت این پمپ‌ها بالا است و می‌توانند تا 4 اینچ خروجی آب داشته باشند.

مزایا و معایب پمپ‌های گریز از مرکز

با توجه به اینکه عمده انواع پمپ آب کشاورزی از نوع سانتریفیوژ است و متداول‌ترین نوع پمپ در آبیاری به حساب می‌آیند، در این بخش به طور خلاصه اشاره‌ای خواهیم داشت به مزایا و معایب آنها:

  • این پمپ‌ها طراحی ساده‌ای دارند و احتمال نشتی در آنها وجود نخواهد داشت.
  • ارزان بوده و 100 درصد راندمان دارند.
  • اتلاف انرژی آن کم بوده و صدایی تولید نمی‌کنند.
  • این پمپ‌ها در یک سطح فشار معین کار می‌کنند و سرعت جریان آنها به فشار بستگی دارد.
  • اگر از سیالات با ویسکوزیته بالا استفاده شود، سرعت جریان آنها کاهش پیدا می‌کند.
  • در صورت وجود ذرات آهن در آب ممکن است پروانه آنها دچار خوردگی شود.

پمپ آب گریز از مرکز

سوالات متداول

اگر پروانه پمپ آب کشاورزی از کار بیفتد چه باید کرد؟

در این شرایط می‌بایست پمپ را باز کرده و داخل آن را تمیز کنید. چنانچه مشاهده کردید که لبه‌های پروانه خراب شده، باید کل آن را تعویض نمایید.

چرا پمپ کشاورزی آب را پمپاژ نمی‌کند؟

علت این موضوع می‌بایست بررسی شود. اما به احتمال زیاد هوا داخل لوله‌ها یا پمپ وجود دارد. برای جلوگیری و رفع این مشکل، پمپ و لوله‌ها را از آب پر کنید.

اگر فشار آب برای آبیاری زمین مناسب نیست چه کنیم؟

در این شرایط باید برای خرید پمپ آب کشاورزی اقدام کنید. اگر قبلاً پمپ خریده‌اید و هنوز نتیجه مناسب حاصل نشده، بررسی کنید که مشکل از ولتاژ و برق‌رسانی تابلو برق نباشد.

کدام یک انواع پمپ آب کشاورزی قوی‌ترین است؟

شما می‌بایست با توجه به نیاز خود اقدام به خرید انواع پمپ کشاورزی کنید. شاید لزومی به خرید قوی‌ترین پمپ آب نداشته باشید. با این حال پمپ‌های سانتریفیوژ با فشار قوی می‌توانند تا 50 اسب بخار قدرت به شما بدهند.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم توضیحات کاملی در مورد پمپ های آب کشاورزی ارائه دهیم. برای اطلاع کسب اطلاعات بیشتر در مورد پمپ های موجود در فروشگاه البرز مخزن میتوانید مقاله زیر را مطالعه و یا با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید تا گروه پشتیبانی ما پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

مخزن 500 لیتری؛ مخزن 1000 لیتری؛ مخزن 2000 لیتری؛ مخزن 3000 لیتری؛ مخزن 5000 لیتری؛ مخزن افقی؛ مخزن عمودی؛ مخزن آب 

2 دیدگاه در “معرفی و مقایسه انواع پمپ آب کشاورزی

  1. علی گفت:

    آقا من میخام از یه رودخانه به ارتفاع ۳۵ متر آب را با لوله ۳ اینچ پمپاژ کنم داخل استخر باغم.
    تمام این سایت را مو به مو خواندم.
    آخرش نتونستم بفهمم پمپ مورد نیاز خودم چه نوع پمپی هست و چقدر باید قدرت داشته باشه!
    باید چه مشخصاتی داشته باشه که برم بخرم!

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام دوست عزیز
      برای اطلاعات بیشتر و مشاوره خرید با شماره 22333411 -021 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *