آموزشی

زیر و بم مخزن ذخیره هیدروکسید سدیم

مخزن ذخیره هیدروکسید سدیم

خرید مخزن همیشه یکی از نیازهایی است که صنایع مختلف با آن روبرو هستند. شاید در مورد آب و دیگر مایعات رایج بتوان از هر مخزنی بهره گرفت. اما در مورد مواد شیمیایی خطرناک، باید دقت زیادی به خرج داد. هیدروکسید سدیم یکی از همین مواد است که مخزن آن را باید با احتیاط زیادی انتخاب کرد. اما چه نوع مخزنی را می‌توان گزینه‌ای مناسب برای ذخیره هیدروکسید سدیم دانست؟ این مطلب برای پاسخ به همین پرسش تهیه شده است. پس اگر شما هم به دنبال خرید مخزن هیدروکسید سدیم هستید، با ما همراه باشید.

هیدروکسید سدیم چیست؟

اگر بخواهیم مخزن ذخیره هیدروکسید سدیم را به درستی انتخاب کنیم، باید اول با این ماده آشنا شویم. هیدروکسید سدیم که به آن سود سوزآور هم گفته می‌شود، ماده‌ای معدنی بسیار خورنده با فرمول NaOH است. در حالت عادی، این ماده به صورت جامد است و رنگی ندارد. اما محلول آن در آب نیز کاربرد زیادی دارد. هیدروکسید سدیم در صورت تماس با پوست باعث سوختگی‌های شدید می‌شود. خاصیت سوزانندگی این ماده، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به چشم می‌زند و حتی ممکن است باعث نابینایی شود. برای همین هنگام کار با آن باید احتیاط زیادی به خرج داد. جذب آسان رطوبت و کربن دی اکسید موجود در هوا، از دیگر ویژگی‌های هیدروکسید سدیم است. بنابراین باید تحت شرایط خاصی آن را ذخیره کرد.

هیدروکسید سدیم کاربرد وسیعی در صنایع مختلف دارد و ردپای آن را در اکثر حوزه‌ها می‌توان مشاهده کرد. همین باعث می‌شود خرید مخزن ذخیره هیدروکسید سدیم، به یک نیاز گسترده تبدیل شود. از جمله موارد استفاده هیدروکسید سدیم می‌توان به صنایع نساجی و چرم، صنایع نظامی، تولید پلمیرها، صنعت نفت و گاز ونیز تولید کاغذ و مقوا اشاره کرد. در صابون سازی و حتی حوزه‌های مختلف صنایع غذایی نیز از هیدروکسید سدیم استفاده می‌شود.

ویژگی های مخزن هیدروکسید سدیم

خورندگی هیدروکسید سدیم چه در حالت مایع و چه جامد، یکی از نکاتی است که هنگام خرید مخزن ذخیره هیدروکسید سدیم باید به آن توجه کرد. این ماده می‌تواند با فلزات مختلف واکنش نشان دهد. این واکنش باعث آزادسازی هیدروژن می‌شود که به شدت قابل اشتعال است. لذا نمی‌توان از مخزن‌های فلزی برای نگهداری آن استفاده کرد.

اما ضد خوردگی بودن مخزن هیدروکسید سدیم کافی نیست. با توجه به ویژگی‌های این ماده می‌توان متوجه شد که نشت آن از مخزن بسیار خطرناک است. از همین رو باید مخزنی را انتخاب کنید که ضخامت بدنه آن مناسب باشد. وجود درز در ساختار مخزن نیز یکی از مسائلی است که می‌تواند باعث پارگی مخزن در طولانی مدت شود.

برای این که بتوان از مخزن ذخیره هیدروکسید سدیم به درستی استفاده کرد، وجود برخی قطعات مانند شیر تخلیه ضروری است. این قطعات و اتصالات همگی باید با ویژگی‌های هیدروکسید سدیم مطابقت داشته باشند تا ریسک حادثه از بین برود.

اگر قصد خرید مخزن هیدروکسید سدیم را دارید، باید به حجم آن هم توجه کنید. این نکته از این جهت حائز اهمیت است که حجم نامناسب مخزن می‌تواند باعث سرریز شدن ماده شود. صنایع مختلف، نیاز متفاوتی به هیدروکسید سدیم دارند؛ برای همین باید گنجایش‌های مختلفی از این مخزن‌ها موجود باشد.

مخزن مناسب نگهداری هیدروکلریک اسید

با جمع‌بندی ویژگی‌هایی که از مخزن هیدروکسید سدیم انتظار می‌رود، می‌توان دریافت که برای این کار باید از مخازن پلی اتیلن استفاده کرد. این مخزن‌ها هرآنچه که برای مخزن نگهداری چنین ماده‌ای لازم است را برآورده می‌کنند. پلیمر استفاده شده در ساخت مخزن پلی اتیلن، با هیدروکسید سدیم واکنش نمی‌دهد و در مجاورت آن دچار آسیب نمی‌شود. بنابراین می‌توان به مدت طولانی از آن استفاده کرد.

ساخت مخازن پلی اتیلن به روش دورانی یا روتیشنال، باعث می‌شود بتوان آن‌ها را با بدنه کاملاً یکپارچه تهیه کرد. بنابراین هیچ درزی وجود ندارد که در طول زمان فرسوده و شکافته شود. بنابراین خطر نشتی این مخزن‌ها به حداقل ممکن می‌رسد.

حجم‌های متنوع مخزن هیدروکسید سدیم موجود در بازار نیز دیگر مزیت مهم این محصولات هستند. بنابراین فارغ از حوزه فعالیت و مقیاس کاری خود می‌توانید مخزن مناسب خود را پیدا کنید. این مخزن‌ها از نظر اتصالات و انشعابات هم به خوبی پاسخگوی نیاز شما خواهند بود؛ چرا که مدل‌های مقاوم در برابر خوردگی این قطعات در بازار موجود هستند.

انواع مخزن نگهداری هیدروکلریک اسید

تا اینجا فهمیدیم که مخزن‌های پلی اتیلن، انتخاب خوبی برای نگهداری از هیدروکلریک اسید هستند. اما خود این مخازن انواع مختلفی دارند. شما برای خرید مخزن هیدروکلریک اسید، گزینه‌های زیادی پیش روی خود دارید که از لحاظ ابعاد و فرم بدنه با هم فرق دارند. اندازه مخزن، تا حد زیادی به مقیاس کاری و نوع استفاده شما وابسته است. بنابراین در این بخش فقط به نوع طراحی یا همان مدل ظاهری مخزن می‌پردازیم.

مخزن افقی و عمودی برای نگهداری هیدروکسید سدیم

اگر قصد خرید مخزن هیدروکسید سدیم را داشته باشید، احتمالاً قبل از هر چیزی به سراغ مخزن‌های افقی و عمودی می‌روید. این نوع مخزن‌ها رایج‌ترین گزینه‌ها برای این کار هستند و انتخاب بین آن‌ها را باید با توجه به شرایط مکان مورد نظرتان انجام دهید. مخزن افقی ارتفاع نسبتاً کم و طول زیادی دارد. این نوع مخزن هیدروکسید سدیم، برای مکان‌هایی مناسب است که ارتفاع محدودی دارند. نصب مخزن افقی گزینه خوبی برای مکان‌های مسقف با سقف کوتاه است.

از مزایای این محصول می‌توان به سهولت دسترسی به درب آن اشاره کرد. اما اگر فضایی که می‌خواهید مخزن را در آن نصب کنید از نظر ارتفاع محدودیت ندارد، نوع عمودی مناسب شما است. مخزن ذخیره هیدروکسید سدیم عمودی، فضای کمتری از کف سالن را اشغال می‌کند که مزیت بزرگی برای کارخانه‌ها و کارگاه‌ها محسوب می‌شود. البته دسترسی به درب مخزن عمودی کمی دشوارتر از مدل افقی است که پیش از انتخاب باید در مورد آن فکر کنید.

مخزن قیفی هیدروکسید سدیم

نوع دیگر مخزن هیدروسید سدیم، مخازنی هستند که بخش پایینی بدنه آن‌ها مخروطی شکل است. این تفاوت در طراحی، ویژگی‌های جدیدی برای این مخزن ایجاد کره است که برای ذخیره هیدروکسید سدیم مفید واقع می‌شوند. مخزن قیفی را می‌توان تا قطره آخر تخلیه کرد؛ چیزی که در مورد سایر انواع مخزن ذخیره هیدروکسید سدیم چندان عملی نیست. علاوه بر این، امکان ذخیره و تخلیه هیدروکسید سدیم جامد نیز در این مخزن وجود دارد.

البته فراموش نکنید که به دلیل شکل خاص این مخزن، نمی‌توان آن را روی سطح زمین قرار داد. برای نصب مخزن قیفی به پایه‌های مخصوصی احتیاج دارید که علاوه بر مطابقت با اندازه مخزن، استحکام کافی برای نگه داشتن آن در ارتفاع را داشته باشند. نصب در ارتفاع دو نتیجه مهم نیز دارد. اول این که به صرفه‌جویی در فضای سالن کمک می‌کند و دوم این که فشار تخلیه هیدروکسید سدیم را افزایش می‌دهد.

مخزن هیدروکسید سدیم مکعبی

ابعاد مخزن آب مکعبی

برخی از مکان‌ها ارتفاع بسیار کمی دارند و به همین دلیل نمی‌توان مخزن‌های رایج را در آن‌ها قرار داد. اینجاست که مخزن‌های مکعبی می‌توانند یک راه حل عالی باشند. این مخزن‌ها ارتفاع خیلی کمی دارند و در عوض از طول و عرض بیشتری برخوردارند. استفاه از مخزن ذخیره هیدروکسید سدیم مکعبی، تمام فضای اشغال شده را جهت ذخیره این ماده در اختیارتان قرار می‌دهد. چرا که به دلیلی نداشتن قوس در طراحی بدنه، هیچ فضایی هدر نمی‌رود. مخزن هیدروکسید سدیم مکعبی، به راحتی می‌توانید در گوشه سالن یا انبار جای می‌گیرد و مزاحمتی برای رفت و آمد ایجاد نمی‌کند. استحکام بالای بدنه مخزن مکعبی، از دیگر ویژگی‌های شاخص این محصول است.

روش نگهداری هیدروکسید سدیم

حالا که با بهترین مخزن نگهداری هیدروکسید سدیم آشنا شدید، بد نیست نکات دیگری را هم در مورد نگهداری آن بیان کنیم. تنفس هیدروکسید سدیم باعث ایجاد مشکلات تنفسی و آسیب به ارگان‌های مربوط به آن می‌شود. قرار گرفتن در معرض این بخارات برای طولانی مدت، خطر را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. برای همین تهویه محیط ذخیره هیدروکسید سدیم بسیار مهم است. این محیط باید خشک و خنک باشد. اما این به معنی نیست که می‌توان هیدروکسید سدیم را در مجاورت هوا نگهداری کرد. بسته بودن درب مخزن هیدروکسید سدیم، یکی از ملاحظاتی است که در نگهداری آن باید رعایت کنید.

همچنان که در بخش‌های قبل گفتیم، تماس پوست با این ماده می‌تواند باعث سوختگی‌های خطرناک شود. برای همین هنگام کار با آن باید از وسایل ایمنی مناسب استفاده کرد. محافظت از مخزن ذخیره هیدروکسید سدیم در برابر ضربه و پارگی و نیز دور نگه داشتن این ماده از اجسام فلزی، از دیگر نکاتی است که باید به آن توجه داشته باشید.

قیمت مخزن ذخیره هیدروکسید سدیم

گذشته از مواردی که تا اینجای مقاله به آن‌ها اشاره کردیم، قیمت مخزن ذخیره هیدروکسید سدیم نیز یکی از موضوعات مهم است. در واقع فقط با جمع‌بندی تمام ویژگی‌ها از جمله قیمت است که می‌توان خرید خوبی داشت. اما چه عواملی روی قیمت این محصول موثر هستند؟ گنجایش، کیفیت و فرم ظاهری مخزن، پارامترهای تعیین‌کننده اصلی محسوب می‌شوند. برای همین پیش از خرید باید در مورد حجم مورد نیازتان و مدلی که بیشتر با کار شما تناسب دارد به نتیجه برسید. برند تولید کننده نیز موضوعی است که در مورد قیمت مخزن ذخیره هیدروکسید سدیم باید به آن توجه داشته باشید.

با کمی جستجو در بازار می‌توان دریافت که قیمت‌های متفاوتی برای این محصولات وجود دارد. برخی از فروشگاه‌ها قیمت این محصولات را بالاتر از ارزش واقعی آن‌ها تعیین می‌کنند. در این شرایط، انتخاب یک فروشگاه معتبر می‌تواند چاره‌ساز باشد. فروشگاه البرز مخزن تمام چیزی که از یک مرکز فروش مخزن ذخیره هیدروکسید سدیم دارید را در اختیارتان می‌گذارد. در البرز مخزن علاوه بر فروش مخزن‌ها با قیمت مناسب، امکان اخذ مشاوره و راهنمایی نیز فراهم شده است. شما می‌توانید برای استعلام قیمت مخزن ذخیره هیدروکسید سدیم با کارشناسان ما تماس بگیرید. این کار هم به صورت تلفنی و هم آنلاین امکان‌پذیر است.

مخزن 500 لیتری؛ مخزن 1000 لیتری؛ مخزن 2000 لیتری؛ مخزن 3000 لیتری؛ مخزن 5000 لیتری؛ مخزن افقی؛ مخزن عمودی؛ مخزن آب 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *