اخبار

بارندگی های اخیر چقدر به تامین آب تهران کمک می‌کند؟

بارندگی های اخیر چقدر به تامین آب تهران کمک می‌کند؟

قرار گرفتن ایران در منطقه خشک و کم‌ آب سبب شده که کمبود بارندگی به یکی از معضل‌های این کشور تبدیل شود. از آنجایی که تهران به عنوان یکی از شهرهای خشک ایران شناخته می‌شود، معضل بارندگی در این شهر بیش از سایر شهرها حس شده و موجب شده شهروندان تهرانی با مشکلات بسیاری مواجه شوند. در چند وقت اخیر شاهد بارندگی‌هایی بودیم که تا حدی به تامین آب تهران کمک کرده است. اما سوال اینجاست که این بارندگی‌ها تا چه اندازه به تامین آب تهران کمک می‌کنند؟ در این مطلب از البرز مخزن همراه ما باشید تا تاثیر بارندگی ها بر کم آبی تهران را بررسی کنیم.

تاثیر بارندگی های اخیر بر تامین آب تهران

در چند روز اخیر شاهد بارش‌های پراکنده در سراسر نقاط استان تهران بوده‌ایم. این بارش‌ها سبب شده که بسیاری از افراد تصور کنند، مشکل کم آبی تهران تا حد زیادی برطرف شده است. درصورتی‌ که مدیرکل اداره هواشناسی استان تهران با ارائه مستنداتی اظهار کرد که بارش‌های اخیر تنها یک درصد در کاهش کم ‌آبی موثر بوده و همچنان با 38 درصد مشکل کم آبی در تهران مواجه هستیم.

مازیار غلامی با توجه به میزان بارندگی‌ها افزود که براساس آخرین آمار به دست آمده از ایستگاه‌ها در استان تهران که از ابتدای سال تا 26 فروردین 1402 به ثبت رسیده است، بارندگی‌ها تنها 131.7 میلی‌متر بوده که 80 میلی‌متر یا 38 درصد کم‌تر از میزان نرمال است.

بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که ناتوانی مدیران شهری سبب بروز بحران آب شرب در شهر تهران شده است. همچنین رئیس اداره محیط‌ زیست شهر تهران هشدار داد که به احتمال بالا تهران در ماه‌های آینده به جیره‌بندی نیاز دارد. همچنین او اظهار کرد که ایران در آینده‌ای نه چندان دور در فهرست 10 کشور دارای کم‌ترین بارندگی در سال قرار خواهد گرفت. وی افزود که حدود 350 میلیون متر مکعب از آب شرب تهران به وسیله فاضلاب آلوده شده و دیگر برای مصرف شهروندان مناسب نیست.

با وجود بارندگی‌های اخیر نباید تصور شود که تهران با مشکل کمبود آب مواجه نیست. چراکه آمارها نشان از کاهش 25 درصدی بارندگی تهران نسبت به میانگین بلند مدت دارد. از آنجایی که در تهران سالانه یک میلیارد و پانصد میلیون مترمکعب آب شرب استفاده می‌شود، بارش این مقدار باران در تهران کفاف این حجم از مصرف را نمی‌دهد. بنابراین شهروندان باید با همکاری یکدیگر و رعایت الگوی مصرف، کمک بسیاری به کاهش مصرف آب و گذر از این شرایط بحرانی کنند.

بحران آب شرب در تهران

قرار گرفتن ایران در منطقه خشک و همچنین آب‌وهوای خشک تهران سبب شده است که بحران آب، ایران به ویژه استان تهران را تهدید کند. این وضعیت به دلیل سوء مدیریت منابع آبی کمیاب کشور گسترش بیش‌تری پیدا کرده است. به طوریکه در چند سال آینده ممکن است سازمان آب و فاضلاب نتواند از پس تامین آب شرب مورد نیاز شهروندان در برخی شهرها مانند تهران برآید. به همین دلیل است که زنگ خطر کمبود آب شرب تهران به صدا درآمده و همه را نگران کرده است.

افزایش جمعیت تهران در یک دهه گذشته سبب شده که حمید چیت‌چیان وزیر نیرو ایران در تامین آب آشامیدنی در سال‌های آینده اظهار ناتوانی کند. چیت‌چیان اظهار کرد که مشکل کمبود آب در آینده تهران بسیار جدی بوده و باید برای این مشکل به فکر راه چاره‌ای بود. هم‌اکنون نیز برخی نشانه‌ها گواه بر وجود کم آبی در تهران دارد.

برخی شهروندان تهرانی اظهار کرده‌اند که با مشکل کمبود فشار آب مواجه بوده و در شرایط سختی قرار دارند. به همین دلیل افرادی که در طبقات سوم به بالای آپارتمان‌ها ساکن هستند، برای استفاده از آب آشامیدنی از پمپ‌های آب قوی استفاده می‌کنند تا آب به طبقات بالا نیز برسد. البته استفاده از پمپ فشار قوی وضعیت را برای شهروندانی که از پمپ استفاده نمی‌کنند، سخت‌تر کرده است.

بسیاری از کارشناسان اظهار کرده‌اند که استفاده از مخزن آب کوچکی که در پشت‌بام تعبیه شده باشد، می‌توانند تاثیر منفی پمپ‌های آب را به حداقل برساند. براساس گزارش‌های به دست‌آمده فشار آب در هفته‌های اخیر حدود 30 درصد کاهش یافته و بسیاری از افراد را با مشکل مواجه کرده است.

برای پایتخت نشینان، خبر جدیدی در راه است!

هیئت وزیران با هدف تشویق مشترکان خانگی به مصرف آب کم‌تر از حد الگوی مصرف اعلام کرد که این مشترکان پاداش می‌گیرند. براساس تصویب‌نامه هیئت وزیران، وزارت نیرو مکلف شد که در شهرهایی که با بحران کم آبی روبرو هستند، به مشترکان خانگی که مصرف آن‌ها پایین‌تر از الگوی مشخص شده است، پاداش صرفه‌جویی معادل درصدی از قیمت غیر یارانه‌ای آب بپردازد.

از آنجایی که الگوی مصرف در استان تهران به ازای هر خانوار 14 متر مکعب است، به مشترکانی که کم‌تر از حد مجاز آب مصرف کنند، پاداشی مبنی بر رعایت الگوی مصرف آب تعلق خواهد گرفت. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران اشاره به تشکیل قرارگاه آب در شرکت آب و فاضلاب استان تهران با هدف مدیریت بهتر آب کرد و اعلام کرد که این قرارگاه آب سه کمیته در زمینه تامین، توزیع و محدودیت مصرف آب دارد.

وی افزود کمیته مدیریت بهینه آموزش‌های لازم را به مردم برای مصرف صحیح آب خواهد داد که با انجام این کار به تامین بخشی از آب تهران با منابع باکیفیت می‌پردازیم. همچنین درحال بررسی و کیفیت سنجی منابع آب زیرزمینی شهرداری‌ها مراکز دولتی و بخش خصوصی و مراکز نظامی خواهیم بود.

برای کاهش مصرف آب بر اساس مصوبه شورای مدیریت بحران استانداری تهران، دستگاه‌های اجرایی موظف شدند که 25 درصد مصرف آب شرب خود نسبت به سال گذشته را کاهش دهند تا شهر تهران از شرایط بحرانی عبور کند. براساس این مصوبه قرار شده است که در هر ساختمان یک نفر به عنوان شهردار آب تعیین شود تا نصب لوازم کاهنده مصرف آب، نشت‌یابی شیرهای آب و… را پیگیری کند.

سخن پایانی

همانطورکه اشاره شد با وجود بارندگی‌های اخیر مشکل کم آبی تهران همچنان یکی از معضلات بسیار مهم این شهر محسوب می‌شود. با ورود به فصل تابستان کمبود آب بیش‌تر شده و بسیاری از شهروندان تهرانی با مشکل روبرو خواهند شد. بنابراین با رعایت اصولی مانند کاهش مصرف آب و استفاده از مخازن آب در پشت‌بام‌ها می‌توان تا حدی به جلوگیری از این مشکل کمک کرد. اگر برای کمک به کاهش کمبود آب قصد خرید انواع مخازن آب را دارید، می‌توانید با مشاوران ما در البرز مخزن در ارتباط باشید تا راهنمایی‌های لازم به شما داده شود.

مخزن 500 لیتری؛ مخزن 1000 لیتری؛ مخزن 2000 لیتری؛ مخزن 3000 لیتری؛ مخزن 5000 لیتری؛ مخزن افقی؛ مخزن عمودی؛ مخزن آب 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *