آموزشی

مقایسه مخزن تک لایه، دولایه، سه لایه، چهارلایه

مقایسه مخزن تک لایه، دولایه، سه لایه، چهارلایه

اگر شما هم به قصد خرید مخزن برای نگهداری از آب و سیالات دیگر به بازار‌های حضوری و یا غیرحضوری مراجعه کرده باشید، مسلما به شما انواع مخزن‌ها، تحت عنوان مخزن‌های تک لایه و چند لایه معرفی می‌کنند. اما آیا می‌دانید اصلی‌ترین تفاوت مخزن تک لایه با مخزن‌های دو لایه، سه لایه و چهار لایه در چیست؟ در ادامه قصد داریم علاوه بر معرفی مخزن آب پلی اتیلن و بررسی انواع آن‌ها، تفاوت‌های این مخازن را بیان کنیم‌.

مخزن پلی اتیلن چیست؟

منظور از مخزن پلی اتیلن، منبع‌های آبی است که از یک نوع پلیمر به نام پلی‌اتیلن تهیه می‌شوند، این مخازن را با نام‌های دیگری مانند مخازن پلیمری و پلاستیکی نیز می‌شناسند. مخزن‌های پلیمری، ویژگی‌های مطلوب بسیاری دارند. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به مقاومت در برابر رطوبت، دوام و طول عمر بالا، مقاومت در برابر زنگ زدگی و دیگر موارد اشاره کرد. به دلیل برخورداری از این ویژگی‌ها، این مخزن‌ها، نسبت به تانکرهای فلزی برتری دارند. از منبع‌های پلیمری برای نگهداری و ذخیره کردن آب و دیگر سیالاتی که با این مخزن‌ها سازگاری دارند، استفاده می‌‌کنند. علاوه بر موارد ذکر شده، از مخزن‌های پلاستیکی در صنایع گوناگونی همچون کشاورزی، ساختمانی و شیمیایی نیز استفاده می‌شود. در واقع، کاربرد این مخزن‌ها نسبت به تعداد لایه‌های آن‌ها متغیر است و در انواع تک لایه، دولایه، سه لایه و چهار لایه موجود هستند. همچنین این مخازن، در انواع و اقسام شکل‌ها و در حجم‌های متفاوتی، توسط شرکت‌های تولیدی، تولید می‌شوند. مخزن‌های پلی اتیلن در حجم‌هایی از ۵۰ لیتر تا ۱۰۰۰۰ لیتر به بازار عرضه می‌شوند و در شکل‌های افقی، عمودی، مکعبی، آسان رو، زیرپله‌ای، نیسانی، بیضی و قیفی موجود هستند.

مخزن پلی اتیلن تک لایه چیست؟

 

مخزن آب تک لایه

همانطور که از نام این مخازن مشخص است، آنها تنها از یک لایه تشکیل شده‌اند. سطح مایعات درون مخزن‌های آب تک لایه، قابل مشاهده است؛ چرا که این مواد به صورت کاملا شفاف تولید می‌شوند و نور از آن‌ها عبور می‌کند. ناگفته نماند که رنگ این نوع از مخزن‌های تک لایه، قابل تغییر طبق نیاز و سلیقه مشتریان است. این نوع از منبع‌ها، بهترین جایگزین برای مخازن فلزی هستند و علاوه بر ذخیره کردن انواع مواد شیمیایی، برای ذخیره مواد غذایی و آب هم، کاربرد دارند؛ البته به دلیل عبور نور خورشید از سطح این مخازن، امکان تغییر بو و طعم مواد خوراکی داخل این مخازن وجود دارد که بهتر است برای نگهداری از مواد آشامیدنی و آب، از این مخازن استفاده نشود. جنس مخازن تک لایه، از پلیمر پلی اتیلن تک لایه است که این منبع‌های آب، نسبت به نوع‌های چند لایه، ارزان قیمت‌تر هستند.

مخزن آب دو لایه

بسیاری از افراد، مخازن دو لایه را با نام‌های مخازن عایق‌دار، مخزن فوم‌دار و مخزن پلی اتیلن انبساط می‌شناسند. این نوع از منبع‌های آب، از دو لایه تشکیل شده‌اند که لایه اول به رنگ سفید و از جنس یک پلیمر ساده و سبک ساخته می‌شود. لایه دوم این نوع از مخازن نیز از پلیمر است؛ البته از پلیمر مقاوم شده در برابر اشعه‌ UV در ساخت این نوع مخازن استفاده می‌کنند. معمولا از مخازن پلی اتیلن انبساط (مخزن دو لایه) در موتورخانه‌ها، برای تامین آب سیستم‌های گرمایشی استفاده می‌شود. همچنین از این نوع منبع‌ها، برای کنترل فشار اضافی که در اثر افزایش حجم سیالات گرم ایجاد می‌شود، استفاده می‌کنند.

در مقایسه مخازن تک لایه با مخازن دو لایه باید گفت که این مخزن‌ها قیمت و کاربردهای بیشتری نسبت به مخزن‌های تک لایه دارند و در مقایسه با مخزن سه لایه قیمت و کارایی کمتری دارند.

مخزن آب سه لایه

مخازن آب سه لایه، در لایه داخلی، دارای یک لایه میانی مشکی رنگ هستند که وجود این لایه، مانند یک فیلتر نوری بوده و از ورود نور به داخل مخزن جلوگیری می‌کند. به دلیل اینکه هیچ گونه نوری به درون منبع‌های سه لایه نفوذ نمی‌کند، جلبک‌ها و باکتری‌ها نمی‌توانند رشد کنند؛ از این رو آب آشامیدنی که درون آن‌ها نگهداری می‌شود، از لحاظ بهداشتی کاملا سالم بوده و طعم و بوی آن تغییر نمی‌کند. همچنین در ساخت مخزن‌های سه لایه از موادی با ویژگی فودگرید استفاده می‌شود که هیچ تاثیری بر کیفیت محتویات درون مخزن نمی‌گذارد و بهترین نوع مخزن، برای نگهداری و ذخیره آب هستند.

علاوه بر مخازن سه لایه، مخزن‌های چهار لایه هم نوع دیگری از منبع‌های آب هستند که این منبع‌ها تفاوت زیادی با منبع سه لایه ندارند و بیشتر حالت سفارشی دارند.

مقایسه کلی مخزن تک لایه، دو لایه، سه لایه و چهار لایه

به طور کلی تفاوت مخزن تک لایه، دولایه، سه لایه و چهار لایه، به تعداد لایه‌های آن‌ها مربوط می‌شود و از لحاظ ضخامت، تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. در ادامه به مقایسه دقیق‌تر این مخازن می‌پردازیم.

  • مقایسه تعداد لایه‌های مخازن از لحاظ قیمت

مخزن‌های تک لایه ارزان قیمت‌ترین نوع مخزن بوده و مخزن‌های چهار لایه بالاترین قیمت را دارند.

  • مقایسه تعداد لایه‌های مخازن از لحاظ کارایی

مخزن‌های سه لایه، بیشترین کارایی و کاربرد را در بین انواع مخزن‌ها دارند.

  • مقایسه تعداد لایه‌های مخازن از لحاظ حفظ کیفیت مواد

مخزن‌های سه لایه به دلیل استفاده از مواد فود گرید و همچنین خاصیت آنتی باکتریالی، بهترین نوع مخازن آب هستند.

در بین تمامی مخزن‌های آب پلی اتیلن، مخزن‌های چهار لایه کمترین کارایی را دارند. منبع‌های پلاستیکی سه لایه، علاوه بر کیفیت بالا، دارای قیمت مناسبی هم هستند و به دلیل تنوع بالایی که در لیتراژ و شکل آن‌ها وجود دارد، کاربردهای وسیعی هم دارند.

تفاوت مخزن تک لایه و چندلایه پلی اتیلن

مخزن سه لایه اصلی را از البرز مخزن تهیه کنید.

به طور کلی باید بدانیم که فرق مخزن تک لایه با چند لایه‌، در ضخامت آن‌ها نیست؛ بلکه تفاوت اصلی آن‌ها به تعداد لایه‌های آن‌ها است که باعث تغییر کاربرد و کیفیت آن‌ها می‌شود. امروزه شرکت‌های تولیدی بسیاری، انواع مخزن‌های پلی اتیلن را در حجم‌های متفاوتی تولید می‌کنند. متاسفانه برخی از تولید کنندگان این محصول، مخزن‌های تک لایه و دولایه را تحت عنوان مخزن‌های سه لایه و چهارلایه معرفی می‌کنند، اما راه حل اصلی برای جلوگیری از این کلاهبرداری چیست؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم، بهترین راه حل برای جلوگیری از سواستفاده افراد سودجو، مراجعه به مرکز معتبر و قابل اعتماد برای خرید این محصول است. شما می‌توانید مخزن‌های پلی اتیلن سه لایه اصلی را از سایت البرز مخزن تهیه کنید که نه تنها از مواد اولیه باکیفیت و مرغوب در ساخت آن‌ها استفاده می‌شود؛ بلکه قیمت مناسبی هم دارد.

کلام آخر

برای نگهداری از آب و دیگر سیالات در صنایع گوناگون و حتی در منازل و آپارتمان‌ها، امروزه از مخزن‌های پلی اتیلن استفاده می‌شود. برخلاف گذشته که بیشتر از تانکرهای فلزی استفاده می‌کردند، امروزه از مخزن‌های پلی اتیلن استفاده می‌شود. مخزن‌های پلیمری در انواع تک لایه و چند لایه وجود دارند، که مخزن پلی اتیلنی سه لایه، بهترین و مناسب‌ترین نوع منابع آب پلیمری محسوب می‌شوند. در مخزن‌های پلیمری سه لایه، یک لایه میانی وجود دارد که این لایه از ورود نور خورشید، به درون منبع آب جلوگیری می‌کند و همین امر سبب حفظ طعم آب می‌شود. همچنین در خصوص مقایسه مخزن تک لایه و چند لایه، باید بگوییم که مخزن تک لایه، نسبت به دو لایه ارزان‌تر بوده و مسلما کارایی آن‌ هم کم‌تر است. چنانچه قصد تهیه هر یک از مخازن پلیمری با لایه‌های مختلف را دارید، می‌توانید به وبسایت رسمی البرز مخزن مراجعه کنید. در ادامه پل‌های ارتباطی را برای شما قرار داده‌ایم که می‌توانید از این طریق، با مشاوران و تیم پشتیبانی در ارتباط باشید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *