آموزشی

معرفی انواع کلید اتوماتیک

انواع کلید اتوماتیک

ابزاری مثل فیوز و کلید‌های اتوماتیک، در برابر اضافه بار و جریان اتصال کوتاه، حفاظت و ایمنی ایجاد می‌کنند. اما فیوز‌ها معمولا نمی‌توانند به طور کامل و بدون خطا از تاسیسات روشنایی و برقی و سیم و کابل و … محافظت کنند، به همین خاطر از انواع کلید‌ اتوماتیک هم استفاده می‌شود. استفاده از انواع کلید اتوماتیک در موقعیت‌های زیادی ضروری و لازم است. به عنوان مثال، هنگامی که افت زیاد ولتاژ اتفاق می‌افتد، حتی بیشتر از حالت مجاز یا بلافاصله بعد از برگشت جریان، مدار مربوطه یا آلارم‌هایی ایجاد می‌کند یا خودکار قطع می‌شود. برای تداوم داشتن کار شبکه و انجام برخی تعمیرات، نیاز است که از کلید اتوماتیک استفاده شود. همراه ما باشید تا در ادامه به انواع کلید اتوماتیک، مقایسه انواع کلید اتوماتیک و تفاوت انواع کلید اتوماتیک بپردازیم.

کلید اتوماتیک چیست؟

در مدار‌های الکترونی و وسایل برقی، اضافه جریان، اتصال‌های کوتاه و اضافه بار باعث ایجاد خسارت و صدمه می‌شود. با استفاده از  انواع کلید اتوماتیک که برای سوییچ زنی در مدار‌ها کاربرد دارد، می‌توان از این خسارت‌ها جلوگیری و از مدار محافظت کرد. دو پارامتر موجود که کلید اتوماتیک با آن‌ها قابلیت تنظیم دارد، حرارت و مغناطیس است و در دستگاه یا مدار با یک عقربه تعیین می‌شود. مزیت انواع کلید اتوماتیک نسبت به فیوز‌ها در مدار، اتصال مجدد و استفاده دوباره از آن است. اما فیوز‌ها در صورت قطعی باید تعویض شود. قدرت قطع در انواع کلید‌ اتوماتیک دارای گستره متنوعی است، مثلا از 25 کیلو آمپر به بالا را شامل می‌شود، حتی ممکن است 1600 آمپر آن هم موجود باشد که نشانگر قدرت قطع انواع کلید اتوماتیک است. در صورتی که کلید اتوماتیک دچار هر خطایی شود، به دلیل داشتن قدرت قطع بالا، خیلی راحت می‌تواند دلیل بروز خطا و اختلال را در مدار بررسی کرده و آن را اصلاح کند. انواع کلید اتوماتیک در دو دسته فشار ضعیف و فشار قوی با توجه به کاربرد و طراحی آن تقسیم می‌شود. کلید فشار ضعیف و‌ پایین در صنعت برق و فشار قوی در مدار و ولتاژ با احتمال قطع زیاد استفاده می‌شود. کلید اتوماتیک کاربردهای گوناگونی از جمله استفاده در تجهیزات منبع آب پلی اتیلن دارد.

ساختار کلید اتوماتیک چگونه است؟

برای انتخاب یک کلید اتوماتیک مناسب، بهتر است نسبت به طراحی آن و چگونگی سیستم الکتریکی آن آگاهی کسب کنیم. درباره ساختار کلید اتوماتیک می‌توان به جنس بدنه کلید اشاره کرد که از قالب‌های تزریقی مستحکم تشکیل شده است.

انواع کلید اتوماتیک در ابعاد کوچک و کاربردی موجود است، اما در دسترس نبودن آسان آن برای تعمیر، از معایب آن محسوب می‌شود. ساختمان داخلی کلید اتوماتیک، از سه کنتاکت ساخته شده که شامل اصلی یا قدرت، فرعی یا کمکی و جرقه گیر می‌شود. از جمله خصوصیات و قابلیت‌های انواع کلید اتوماتیک می‌توام موارد زیر را نام برد:

  • حفاظت موتوری
  • حفاظت وسایل و تجهیزات فشار ضعیف در  قسمت مسکونی، تجاری و…
  • قابلیت اندازه گیری و پردازش و نمایش اطلاعات
  • در ارتباط با نرم افزار برای مدیریت سیستم الکتریکی

انواع کلیدهای اتوماتیک از نظر قابلیت تنظیم

در مقایسه انواع کلید اتوماتیک، با توجه به تنظیم شدن و نقش حفاظت آن‌ها، در چند دسته آن‌ها را می‌توان تقسیم بندی کرد:

  • ثابت که غیر قابل تنظیم است.
  • تنظیم رله حرارتی با جریان Ir
  • تنظیم رله مغناطیسی با جریان lM
  • ترکیبی از تنظیم حرارتی و مغناطیسی

مقایسه انواع کلیدهای اتوماتیک

  • کلید اتوماتیک دیجیتال برای کنترل پمپ آب

کلید اتوماتیک پمپ آب یکی از مهمترین اجزای منبع آب است که عملکرد آبرسانی را کنترل می‌کند. کلید اتوماتیک برای تشخیص فشار پمپ،روشن کردن پمپ و پمپاژ آب، تشخیص وضعیت فشار پمپ و خاموش کردن موقت پمپ به کار می‌رود.خرید ست کنترل دیجیتالی نسبت به کلید اتوماتیک‌های مکانیکی امروزه رواج بیشتری دارد. برای اطلاعات بیشتر درباره انواع کلید اتوماتیک و خرید آن، به این صفحه از سایت البرز مخزن مراجعه کنید.

  • کلید اتوماتیک کمپکت

از انواع کلید اتوماتیک فشار ضعیف، می‌توان به کلید اتوماتیک کمپکت اشاره کرد که وظیفه آن قطع و وصل مدار الکتریکی است. این نوع کلید توانایی قطع و وصل جریان اتصال کوتاه و اضافه بار را هم دارد و این کار‌ را بدون اینکه به مدار آسیبی برسد، انجام می‌دهد. کلید اتوماتیک کمپکت، عملکرد شبیه به کلید معمولی دارد. این کلید‌ها در رله میکرولاجیک قرار گرفته که با استفاده از آن در انواع قسمت‌ها مثل موتوری، ژنراتوری، اتصال به زمین، محافظت ایجاد می‌کند. کلید قطع مدار از یک کلید قطع و یک ابزار حفاظت جریان اضافی تشکیل شده است. نام کمپکت به دلیل تغییر در ابعاد کلید از بزرگ به کوچیک انتخاب شده است و همچنین کلید کمپکت می‌تواند مدار را قطع کند، حتی اگر برق شبکه وصل باشد. این یک ویژگی مثبت در بعضی از مدار‌ها، محسوب می‌شود؛ زیرا سایر کلید‌ها این توانایی را ندارند و مدار را تحت بار قطع  نمی‌کنند. 

  • کلید اتوماتیک هوایی

در انواع کلید اتوماتیک، به کلیدی که در فشار ضعیف در آمپر بالا کاربرد دارد و دارای سیستم اطفای جرقه به وسیله هوای آزاد هنگام کلیدزنی است، کلید اتوماتیک هوایی می‌گویند. پشتیبانی این کلید‌ها از 630 تا 6300 آمپر است و وظیفه حفاظت از مدار در برابر اضافه بار و اتصال کوتاه و …  را به عهده دارد. در مقایسه با انواع کلیداتوماتیک از نظر طول عمر، می‌توان گفت که این کلید دو برابر کلید کمپکت ماندگاری دارد. کاربرد کلید هوایی در ورودی تابلو‌هایی با جریان بالا است. تفاوت انواع کلید اتوماتیک را می‌توان به رنج آمپر آن‌ها ربط داد. کلید کمپکت تا 1250 آمپر و کلید اتوماتیک هوایی جریان 8 آمپر بالاتر را شامل می‌شود. کلید اتوماتیک هوایی، نوعی قطع کننده اتوماتیک فشار ضعیف بوده که در ورودی تابلو‌ها به کار گرفته می‌شود.

  • کلید اتوماتیک مینیاتوری

از دیگر انواع کلید اتوماتیک فشار ضعیف که در جریا‌ن‌های پایین و در تابلو روشنایی و توزیع با توان کم، حفاظت مدار کنترل و فرمان در تاسیسات برق، کاربرد دارد، می‌توان به کلید مینیاتوری اشاره کرد. پرکاربرد ترین نوع کلید مینیاتوری، از نوع روشنایی و موتوری آن است. کلید روشنایی تندکار و موتوری کم کار است. هر کدام از کلید‌های مینیاتوری، دارای دو قسمت، حرارتی و مغناطیسی هستند. قسمت حرارتی، قسمتی با افزایش تدریجی جریان است و قسمت مغناطیسی قسمتی با جریان زیاد در مدت زمان کم است. حداکثر جریانی که می‌توان در آن از کلید مینیاتوری استفاده کرد، 63 آمپر است. در حالت عادی جریان قطع اتصال کوتاه کلید مینیاتوری بین 6 تا 10 کیلو آمپر است. 

  • کلیدهای اتوماتیک محافظ جان

در انواع کلید اتوماتیک، کلید محافظ جان هم وجود دارد که برای محافظت اشخاص در برابر انواع خطرات استفاده می‌شود. کاربرد این کلید‌ها در ساختمان‌های مسکونی و تجاری بیشتر است؛ زیرا در این ساختمان‌ها ممکن‌ است خطرات بیشتری افراد را تهدید کند، از جمله خطرات، نشتی و برق گرفتگی است که این کلید تا حد امکان موجب رفع خطر می‌شود. به این صورت که خطرات جزیی را شناسایی کرده تا خطرهای بزرگتری اتفاق نیفتد.

مقایسه کلیدهای مینیاتوری با کلیدهای اتوماتیک

برای بیان تفاوت انواع کلید اتوماتیک می‌توان به تفاوت دو کلید مینیاتوری با کلید عادی اتوماتیک اشاره کرد. کلید مینیاتوری با حداکثر آمپر ۶۳، کلید قطع اضافه جریان یا اتصال کوتاه بوده و خیلی قابلیت تنظیم ندارد. اما کلید اتوماتیک، با آمپر 1600، توانایی قطع جریان را دارد و با توجه به نوع کلید، قطع کننده جریان زیاد با اتصال کوتاه است.

تفاوت کلیدهای کمپکت نسبت به انواع کلیدهای مینیاتوری 

برای بیان تفاوت انواع کلید اتوماتیک، می‌توان به تفاوت کلید کمپکت با مینیاتوری اشاره کرد. اتفاقی که در کلید کمپکت می افتد، قطع همه سیستم است که شامل هر سه فاز سیستم هم می‌شود. کلید مینیاتوری برای آمپر بالا کاربرد زیادی ندارند و در مقابل اتصال کوتاه، سرعت پایینی را از خود نشان می‌دهند. اما بالعکس، کلیدهای کمپکت در این مواقع عملکرد بسیار خوبی داشته و یک انتخاب مناسب هستند.

چرا کلید اتوماتیک را حساس ساخته‌اند؟

به یک سری جریان‌هایی که ناشی از اتصال کوتاه یا اتصال دو فاز در سیستم بوده و در کسری از ثانیه به شدت زیاد می‌شوند و به صورت هجومی هستند، جریان هجومی می‌گویند که به شبکه حمله می‌کنند. این جریان‌ها به دلیل اتصال کوتاه، اتصال دو فاز به یکدیگر یا اضافه جریان در مدار ایجاد شده و خطرات زیادی را به وجود می‌آورند. دلیل اینکه کلیدهای اتوماتیک هم بسیار حساس ساخته می‌شوند، تا حد زیادی به همین جریان‌های هجومی برمی‌گردد. این کلیدها واکنش بسیار خوبی از خود نشان می‌دهند و از ایجاد خسارت جلوگیری می‌کنند.

سخن پایانی در خصوص انواع کلید اتوماتیک

در این مقاله به انواع کلید اتوماتیک، مقایسه انواع کلیدهای اتوماتیک و تفاوت انواع کلید اتوماتیک اشاره شد. در انواع کلید اتوماتیک، به ساختار داخلی و جنس ساختمان آن اشاره شد و گفتیم که به دلیل حفاظتی که در برابر خطرات ایجاد می‌کنند و ایمنی بیشتر و به صرفه بودن آن، نسبت به فیوز، کاربردی‌تر هستند. کلید‌ها را به دسته های کلید اتوماتیک کمپکت، کلید اتوماتیک هوایی، کلید مینیاتوری و کلید محافظ جان تقسیم‌بندی کردیم. کلید‌های اتوماتیک به دلیل حساسیت بالا در برابر جریان‌های هجومی واکنش خوبی از خود نشان داده و از خسارات ناشی از آن جلوگیری می‌کنند. در مقایسه انواع کلید اتوماتیک، به این نکته توجه داشته باشیم که برای آمپر بالا و در اتصال کوتاه، کلید بسیار کاربردی، کلید کمپکت است. اما در موقعیت‌های مختلف دیگر سایر کلید‌ها مورد توجه قرار می‌گیرند. برای استفاده ار کلید اتوماتیک در منبع آب پلی اتیلن، با کارشناسان البرز مخزن تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *