اخبار

وضعیت پروژه های آب استان کرمان

پروژه های آبی استان کرمان و مدیریت آن با منبع پلی اتیلن آب

یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین معضلات استان کرمان، وضعیت آب این استان است. ما برای رسیدگی به وضعیت پروژه‌های آبی این استان و اطلاع از آخرین خبرها از وضعیت پروژه‌های آب استان کرمان این مطلب را گردآوری کرده‌ایم و از شما دعوت می‌کنیم تا پایان این خبر با ما همراه باشید.

خبررسانی از این موضوع را طبق گفته‌های استاندار کرمان آغاز می‌کنیم؛ ایشان در گفتگوهای اخیر خود بیان کرده‌اند که خط انتقال آب آشامیدنی استان کرمان از طریق سامانه انتقال آب خلیج فارس به سمت جنوب شرق کشور، چیزی حدود ۴۴ درصد از لحاظ فیزیکی پیشرفت کرده است که ایشان به اهمیت اجرای این پروژه نیز تاکید بسیاری کردند‌.

لازم به ذکر است پس از پایان کار این پروژه ( انتقال آب خلیج فارس به جنوب شرق کشور) نیاز آبی حدود یک میلیون نفر به آب شرب  برطرف می‌شود که این یک دستاورد فوق العاده با ارزش است. طبق آخرین نتایج از جلسات شورای اداری استان کرمان که توسط علیرضا عبدیان، مدیر عامل شرکت آبفا استان کرمان، برگزار شد، به این موضوع اشاره داشتند که ۱۹ شهر از استان کرمان، دارای تنش آبی هستند. همچنین ایشان خاطر نشان کردند که برای آبرسانی به شهر رمشک، منوجان، نودژ و ۳۵ روستا دیگر از رودخانه کندر که در جنوب این شهر واقع شده است، نیاز به تامین اعتبار است که این پروژه یکی از پروژه‌های بزرگ آبرسانی است. 

در ادامه اظهارنامه‌های علیرضا عبدیان، در خصوص وضعیت پروژه‌های آبی استان کرمان بیان کردند که دو قرارداد را در جهت رفع تنش‌های آبی این استان منعقد کرده‌اند که یکی از آن‌ها یعنی پروژه آبرسانی به ۶۶۹ روستای بالای ۲۰ خانوار که با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) بوده کاملا منعقد شده است؛ البته قرار بر آبرسانی به ۷۰۰ روستا بوده که تاکنون به ۶۶۹ روستا آبرسانی شده است. همچنین پروژه بعدی آبرسانی به ۱۴۹۰ روستا است که به زودی نیز این پروژه هم منعقد می‌گردد.

کم آبی در استان کرمان

نارضایتی‌های عابدیان از وضعیت پروژه‌های آبی استان کرمان

لازم به ذکر است عابدیان وضعیت شبکه توزیع آب مناطق اطراف شهر کرمان را مطلوب ندانست و‌ خاطر نشان کرد که شبکه‌های توزیع آب در این استان، وضعیت استاندارد و قابل قبولی ندارند، و با توجه به وجود مشکلاتی همچون ساخت و سازهای غیر مجاز در اراضی ملی، اجازه استاندارد سازی این شبکه‌های توزیع آب را ندارند.

از دیگر بیانات نارضایتی ایشان نسبت به وضعیت پروژه‌های آبی استان کرمان که از ۲۰ بهمن سال ۱۴۰۱ آغاز شده، می‌توان به بررسی ظرفیت آبی این استان اشاره کرد که بر اساس آمار و گفته‌های ایشان، ۸۴ شهر از استان کرمان، با کسری ۱۷۵۰ لیتری بر ثانیه مواجه هستند  که ۹۸۰ لیتر بر ثانیه از این کسری آب، متعلق به خود استان کرمان است و برای تکمیل این پروژه آبی، نیاز به تامین اعتبار است.

آخرین خبر از پروژه انتقال آب از خلیج فارس به رفسنجان

طی آخرین خبرها از سفر رئیس جمهور دولت سیزدهم به محل این پروژه، از نبود مشکل در بخش تامین اعتبار و روند کار گزارشاتی رسیده که در صورت تکمیل نشدن این طرح، شاهد ایجاد مشکلاتی برای ۵۰۰ هزار نفر جمعیت حاضر در این منطقه خواهیم شد.

طبق گزارشات سید ابراهیم رئیسی از بازدید این پروژه آبی، طول خط انتقال این طرح حدود ۱۴۵ کیلومتر است که تاکنون، ۶۶ کیلومتر از این پروژه، به مراحل اجرایی رسیده است. همچنین در طی پیشرفت ۴۵ درصدی از این پروژه، نیاز آبی یک میلیون و پانصد هزار نفر جمعیت در شهر کرمان، رفسنجان و اتباع خارجی برطرف می‌شود.  طبق بررسی وضعیت پروژه‌های آبی استان کرمان، برای تکمیل این پروژه، به تامین اعتبار سه میلیاردی نیاز است که تاکنون نیز ۴۵۰ میلیارد، برای اجرایی شدن این طرح هزینه شده است. ناگفته نماند با تامین این اعتبار، این پروژه تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد. 

پیشرفت‌های پروژه‌های آبی استان کرمان

در این قسمت قصد داریم از پیشرفت‌های پروژه‌های آبی استان کرمان آمار دقیقی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

  • پروژه تصفیه خانه رفسنجان

طبق آخرین خبرها و‌ اطلاعات از استاندارد کرمان در خصوص پروژه تصفیه خانه آب شرب رفسنجان، ۳۰ درصد از این پروژه، به خوبی سپری شده است که با شروع به کار این تصفیه خانه، تصفیه حجم عمده‌ای از آب رفسنجان به ظرفیت ۳۰ لیتر بر ثانیه، انجام می‌شود. ناگفته نماند که شرکت ملی مس اجرا کننده این پروژه است و در ساخت آن از امکانات مدرن و‌ به روز استفاده می‌شود.

عابدیان پس از درخواست صبوری برای تکمیل این پروژه آبی بزرگ گفت: در سال ۱۴۰۲ یک فاز اول و در سال ۱۴۰۳ یک فاز دیگر از این پروژه به اتمام می‌رسد. همچنین خاطر نشان کرد که مشکلات بسیاری همچون وجود آب زیر سطحی، بالا آمدن سطح آب و بالا آمدن سطح چاه‌ها در مسیر این پروژه قرار دارد که تاکنون ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیارد بودجه برای این پروژه به کار رفته است. ناگفته نماند طبق پیش بینی‌های عابدیان برای اتمام این پروژه به مبلغی حدود ۵ میلیارد دیگر بودجه نیاز است. 

  • پروژه خط انتقال آب از سد نسا به شهر بم

طبق آخرین بازدید وزیر نیرو در مرداد ماه سال ۱۴۰۱ از پروژه خط انتقال آب از سد نسا به شهر بم، از پیشرفت مطلوب و ۸۰ درصدی این پروژه خبر داد و طبق وعده‌های ایشان تا پایان تابستان سال ۱۴۰۲ قرار است این آب به شهر بم برسد. ناگفته نماند طبق اظهارات استاندار کرمان در اردیبهشت ماه امسال، چیزی حدود یک میلیارد تاکنون برای این پروژه هزینه شده است. بنابر گفته‌های محمد برزنگ، برای تکمیل این پروژه به تامین اعتبار نیاز است؛ چرا که وضعیت تصفیه خانه و پمپاژ ناقص بوده که برای تکمیل آن‌ها، به هزینه‌ نیاز است. 

  • پروژه آبرسانی به شهرهای جیرفت و عنبرآباد

آخرین خبرها از طرح آبرسانی از سد جیرفت به شهرهای عنبرآباد و جیرفت، بر این آمار است که در آینده نزدیک این طرح اجرایی خواهد شد. پس از اجرایی شدن این طرح، به میزان ۲۰ میلیون متر مکعب آب از این سد تامین و تصفیه می‌شود که از شهرستان‌های شرقی استان کرمان این پروژه شروع به کار می‌شود. 

امیدواریم با تلاش مسئولین و حمایت‌های دولت سیزدهم تمامی مشکلات پروژه‌های آبی استان کرمان در طی سالیان اخیر برطرف شود و شاهد اجرایی شدن تمامی طرح‌های مفید در جهت پیشبرد این اهداف باشیم. ما با تهیه این گزارشات، سعی بر آگاه کردن شما از آخرین وضعیت پروژه‌های آبی استان کرمان داشتیم، که امیدواریم تلاش‌های ما در این جهت مفید واقع شده باشد. برای خرید مخزن آب پلی اتیلن و برداشتن گامی کوچک در جهت صرفه جویی در مصرف آب میتوانید به سایت البرزمخزن مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *