اخبار

رها سازی آب سد گلورد

رها سازی آب سد گلورد

طبق گزارشی که از روابط عمومی شرکت آب مازندران آمده است، با توجه به کاهش بارندگی که در سال‌های اخیر اتفاق افتاده است، مقدار آب مورد نیاز برای تامین آب کشاورزی تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کرده است. طی هفت ماه اخیر برای رفع این مشکل اقدامات مهمی انجام شده که از مهم‌ترین آنها می‌توان به رهاسازی آب سد گلورد اشاره کرد. رهاسازی درست و اصولی و هدایت آب موجود در این سد از پاییز اجرایی شده و هم اکنون این مقدار آب به شبکه آبیاری بخش‌های پایین سد رسیده است. 

با رها کردن آب سد گلورد، حدود ۹۰ درصد مشکلات آب آشامیدنی و آبیاری زمین در شهرها و مناطق اطراف این سد برطرف شده و زمین‌های کشاورزی و مراتعی که هم اکنون از آب‌های این سد استفاده می‌کنند حدود ۱۲۰۰ هکتار است. همچنین با توجه به کم آبی شدیدی که در این مناطق وجود دارد، با رهاسازی آب از تنش‌های احتمالی جلوگیری خواهد شد. 

همچنین طبق گزارشات رسیده هنوز امکان آبگیری به طور کامل در سد گلورد وجود ندارد، اما در سال‌های اخیر توان تنظیم آب سد به این مجموعه اضافه شده که با توجه به خشکسالی‌های پی در پی به طور مطلوب از این ظرفیت بهره برداری شده است. از آذر پارسال، هدایت آب از این سد از طریق دریچه‌های تحتانی صورت گرفته که بخش عظیمی از آب به شبکه آبیاری منتقل شده است. 

معاون توسعه شرکت آب منطقه‌ای شهر مازندران گفته است: طبق آمارهایی که به دستمان رسیده، از آذر پارسال تا کنون حدود ۲۲ میلیون متر مکعب، آب از سد گلورد انتقال پیدا کرده که حدود ۱۲۰۰ هکتار از مراتع منطقه اطراف را مورد آبیاری قرار داده است. همچنین بخش عظیمی از آب سد گلورد در بخش آب بندان پایین سد نیز ذخیره شده است. 

سد گلورد بر روی رودخانه نکارود در شهر مازندران در سال ۱۳۸۷ احداث شده که این اقدام یکی از مهم‌ترین و موثرترین راهها برای کاهش تنش آبی شرق مازندران بوده است. این عمل در دهه ۷۰ صورت گرفته که جزو مهم‌ترین سدهای مازندران به شمار می‌رود. طول تاج این سد حدود ۲۷۰ متر و ارتفاع دیواره‌های سد ۱۱۳ متر است. همچنین سد گلورد امکان ذخیره کردن آب تا ۱۱۵ میلیون متر مکعب را دارد. 

ساخت دیوار و احداث تاسیسات سد گلورد در سال ۱۳۹۸ به پایان رسیده و در این سال سد گلورد تا حدودی آبگیری شد. اما با توجه به تنش و بحران آب و زیر آب رفتن راه ارتباطی میان چندین روستا، طبق دستورات دولت، پل فلزی به طور زیر قوسی به طول ۳۰۰ متر و عرض ۱۲ متر بر روی این سد احداث شد.

 با احداث این پل فلزی عبور از دریاچه نکارود نیز بسیار آسان شد و پس از آن سد گلورد به طور کامل آبگیری شد. عملیات کامل احداث پل زیر قوسی بر روی دریاچه و سد گلورد به طور کلی تا پایان سال، به اتمام می‌رسد و با توجه به آبگیری کامل سد و پیشگیری از خطرات سیل و حفظ سفره های آب زیر زمینی، بخش بزرگی از کمبود آب در قسمت شرقی استان مازندران برطرف می‌شود. این اقدام بیشتر در جهت آبیاری زمین‌های کشاورزی در منطقه اطراف این سد صورت گرفته است. 

هم اکنون آب ذخیره شده در سد بزرگ گلورد می‌تواند با وجود ۲۳۰ کیلومتر کانال و حدود ۱۰۰ کیلومتر زهکشی، ۲۴ هزار هکتار از زمین و مراتع بخش شرقی استان مازندران را سیراب کند. وجود سد گلورد علاوه بر نقش مهمی که در آبیاری زمین‌های کشاورزی دارد، برای پیشگیری از وقوع سیل در فصل بهار، ذخیره کردن درست و اصولی آب قنات و آب‌های زیرزمینی، کاهش تنش و خشکسالی در بخش شرقی مازندران و … نقش بسیار مهمی دارد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *