آموزشی

بهترین نصاب و لوله کش برای نصب مخزن آب (با پمپ و بدون پمپ)

نصب و لوله‌کشی مخزن آب پلی اتیلن

بحرانی آب و خشکسالی دیگر موضوعی اقلیمی نیست و جهان را در بر گرفته است، امروزه در هر کجای جهان که باشیم با کمبود آب و فشار کم آن مواجه هستیم، به همین دلیل جهت نگهداری و بالا بردن فشار آب نیازمند مخزن آب هستیم. درباره مخزن آب پلی اتیلن بارها در سایت البرز مخزن صحبت کرده ایم. امروز می خواهیم درباره مراحل پس از خرید منبع آب صحبت کنیم. بعد از انتخاب نوع مخزن و خرید تانکر آب باید به فکر پیدا کردن یک نصاب جهت لوله کشی و نصب مخزن باشیم. همچنین همزمان باید محل قرار گرفتن منبع آب را نیز مشخص کنیم تا لوله کش نصب مخزن آب براحتی فرایند لوله کشی و نصب تانکر را انجام دهد.

نصب و لوله کشی منبع آب 

قبل از اینکه با نصاب مخزن آب و لوله کش نصب مخزن آب تماس بگیرید باید نکاتی را در نظر داشته باشید تا نصاب مخزن آب بتواند این کار را برای شما به درستی انجام دهد. بخشی از این نکات شامل موارد زیر می شوند.

  • مخزن را می‌توان در موتورخانه، پارکینگ، انباری و اتاق تاسیسات نصب کرد. اگر از قبل مکانی را جهت نصب آن در نظر نگرفته‌اید، می‌توانید قبل از خرید منبع آب، گوشه ای از حیاط، زیر پله یا پشت بام را جهت نصب انتخاب و مناسب سازی کنید. 
  • اگر تانکر در ارتفاع نصب نشود نیاز به پمپ دارید و پمپ به دلیل داشتن صدای زیاد بهتر است در محلی نصب شود تا صدای آن آلودگی صوتی ایجاد نکند. با توجه به این موضوع و هماهنگی با همسایگان، محل نصب تانکر آب خود را مشخص کنید.
  • توجه کنید که بعد از اینکه مکان منبع آب را مشخص کردید، باید به فکر خرید مخزن آب پلی اتیلن متناسب با محل نصب آن و ظرفیت مورد نیاز خود باشید. 
  • توجه کنید که منبع را باید از درون درب وارد حیاط یا خانه کنید، پس ابعاد درب و راهروها را هم در انتخاب سایر مدنظر خود در نظر بگیرید. در غیر اینصورت می‌توانید با طناب آن را داخل حیاط یا پشت بام ببرید. 
  • منبع آب پلی اتیلن را باید به گونه ای با فاصله از زمین و دیوار قرار دهید تا امکان دسترسی به لوله‌های آن در صورت نیاز به تعمیرات وجود داشته باشد. 

روش نصب مخزن بدون پمپ توسط نصاب مخزن آب ولوله کشی تانکر آب

روش نصب مخزن بدون پمپ توسط نصاب مخزن آب

اگر در محلی زندگی می کنید که قطعی برق زیاد اتفاق می افتد یا نمی خواهید هزینه ای بیشتر از مخزن آب برای پمپ و برق آن بکنید، می توانید از نصاب مخزن آب بخواهید که منبع آب بدون پمپ برای شما نصب کند. اگر می‌خواهید منبع را بدون پمپ استفاده کنید باید آن را در ارتفاعات بلند مانند پشت بام قرار دهید. در این صورت باید در اول کار اتصالات منبع آب را ببندید. تانکر دارای دو حفره در پایین و بالا با اتصالات برنجی است. اتصالات تانکر آب در سمت پایین با مهره و واشر از جلو و پشت باید به خوبی بسته شود. همچنین اتصال جلو به سایر اتصالات وصل می‌شود و باید روی دنده‌های اتصال، نوار تفلون پیچیده شود. 

روش نصب فلوتر منبع آب توسط لوله کش نصب مخزن آب

روش نصب شناور مخزن آب به این شکل است که این قطعه در سمت بالا و در داخل تانکر وصل خواهد شد. باید محل اتصال خروجی و ورودی با ماژیک مشخص شود. به گونه‌ای که محل اتصال ورودی باید از درب مخزن تا ۵ سانتی متر پایین‌تر باشد. همچنین محل اتصال خروجی نیز باید از کف مخزن تا ۵ سانتی متر پایین‌تر باشد. 

محل تعیین شده بر روی منبع با گردبر سوراخ می‌شود و این سوراخ از اندازه فیتینگ تا ۵ میلیمتر باید بزرگتر باشد تا در داخل آن اتصال به خوبی جای گیرد. تراشه‌هایی که داخل تانکر ریخته می‌شوند باید جمع شوند تا جلوی جریان آب را نگیرند. جهت نصب فلوتر تانکر باید واشر لاستیکی فیتینگ دور آن گذاشته شود و سپس فیتینگ درون سوراخ جای گیرد. سپس به آرامی مهره محکم شود تا نشتی ندهد. در زمان نصب شناور توجه کنید که طریق باز و بسته شدن توپی شیر شناور به سمت پایین باشد. دقت کنید هر چند وقت یکبار شناور را باز و تمیز کنید و سپس ببندید. 

روش نصب مخزن آب با پمپ آب توسط لوله کش نصب مخزن آب

در مورد تفاوت‌های لوله کشی تانکر با پمپ و بدون پمپ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. 

  • در هر طبقه‌ای از ساختمان این امکان را دارید با توجه به ارتفاع پمپ، آب را با فشار مناسب در دسترس داشته باشید. 
  • جهت جلوگیری از مسدود شدن پمپ هوا، باید پمپ نسبت به تانکر بالاتر نصب شود. 
  • در صورتی که مخزن را در ارتفاعات نصب کنید، دیگر نیازی به نصب پمپ نخواهد بود. 

 

نصاب مخزن آب چگونه لوله کشی تانکر آب را انجام می‌دهد؟ 

نصاب مخزن آب جهت لوله کشی تانکر آب به نکات زیر توجه خواهد کرد. 

  • در صورتی که از قبل محل نصب تانکر مشخص شده باشد و لوله کشی آن انجام شده باشد، باید اتصال یک شاخه از آب اصلی با سه راهی به بالای منبع انجام شود. علت استفاده از سه راهی طراحی بای پاس است. 
  • اگر محل تانکر از قبل مشخص نشده و لوله کشی آن نیز انجام نشده باید تا محل تانکر آب سرد را انتقال دهید. 
  • سپس با یک سه راهی یک قسمت از آب را در قسمت بالای تانکر که بخش ورودی آن است منتقل کنید. 
  • در مسیر لوله کشی ورودی آب منبع، یک شیر و یک والو بکار می‌رود. والو ورودی آب را در مواقع اضطراری قطع می‌کند و شیر یک طرفه در صورت قطع آب شهری از برگشت آب جلوگیری می‌کند. 
  • لوله با بوشن و یک مغزی پشت شیر شناور و ورودی تانکر متصل می‌شود. 
  • جهت جلوگیری از عدم برگشت آب به درون تانکر باید با استفاده از مغزی و بوشن در بخش پایینی منبع، یک شیر یک طرفه به سمت داخلی متصل شود. 
  • باید جهت قطع جریان آب در درون لوله مصرفی در مواقع اضطراری، به شیر ورودی ساختمان یک والو متصل شود. 

این روش ساده‌ترین روش لوله کشی مخزن آب بدون پمپ است که شرح دادیم. ولی باید دقت کرد که این روش جهت ذخیره آب در تانکر بکار می رود و با این روش نمی‌توان آب ساختمان را تامین و پخش کرد. چون آب با توان و فشار کم ذخیره خواهد شد. به علاوه در صورتی که منبع در ارتفاع مناسب نصب نشود، تمامی آب آن جهت مصرف شدن ذخیره نخواهد شد. باید توجه کرد جهت نصب مخزن بدون پمپ، باید منبع را بالاتر از لوله‌های متصل شده نصب کرد تا امکان استفاده از آب آن وجود داشته باشد. 

سخن پایانی 

نصاب مخزن آب بر این اساس که شما بخواهید در چه محلی مخزن را نصب کنید، لوله کشی و اجرای تانکر آب را برای شما انجام می‌دهد. اگر از قبل محل نصب این مخزن را مشخص کرده باشید نیازی به لوله کشی بین دیوار و زمین نخواهد بود و با هزینه کمتری فرایند نصب انجام می‌شود. در غیر این صورت باید لوله کش نصب مخزن آب، فرایند لوله کشی را از صفر اجرا کند.

در پایان پیشنهاد میکنیم مقاله جامع ترین راهنمای نصب مخزن آب را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *