آموزشی

تاریخچه پمپ آب

تاریخچه پمپ آب

حتما شما هم در فیلم‌ها دیده‌اید که در گذشته برای بالا آوردن آبی که در چاه قرار داشت، از یک طناب و سطل استفاده می‌شد. اما این سیستم سخت بالا آوردن آب، امروزه منسوخ شده است و امروزه از پمپ آب برای دریافت آب نه‌تنها از عمق چاه، بلکه برای انتقال آن با سرعت و فشار بیشتر از هر منبع آبی استفاده می‌شود. اکنون اکثر ما در منازل خود از پمپ آب استفاده می‌کنیم و شاهد افزایش فشار آب با استفاده از پمپ آب خانگی هستیم.

به طور کلی زمانی می‌توان آب را در مسافت‌های طولانی و ارتفاعات انتقال داد که از پمپ آب استفاده شود. پمپ‌های آب جزو اختراعات کاربردی و مهم هستند که نقش بسزایی در انتقال راحت‌تر و سریع‌تر آب دارند. پمپ آب یکی از تجهیزاتی است که قدمت زیادی دارد و از ابتدای اختراع تاکنون پیشرفت‌های زیادی داشته است و امروزه انواع پمپ آب مناسب با کاربردهای مختلف تولید می‌شود.

از لحاظ قدمت اختراع پمپ آب به حدود 2000 سال پیش برمی‌گردد و این وسیله کاربردی، منجر به آبیاری راحت‌تر و سریع‌تر شده و برای راه‌اندازی سیستم‌های لوله کشی از آن استفاده می‌شود و به صورت کلی به گسترش شهر نشینی کمک زیادی کرده است. اما آیا می‌دانید که اولین پمپ آب دقیقا در چه سالی اختراع شد و چه کسی و به چه طریقی پمپ آب را اختراع کرده است؟ ما در این مقاله به این سوالات پاسخ می‌دهیم و به تاریخچه پمپ آب، نحوه اختراع آن و سایر اطلاعات این زمینه می‌پردازیم، پس با ما همراه باشید.

ایده اختراع پمپ آب از کجا آمد؟

پمپ آب وسیله‌ای است که در زندگی همه ما کاربرد دارد و مخترع آن کمک زیادی به انتقال و دسترسی سریع و راحت به آب کرده است. اما حتما شما هم کنجکاو شده‌اید که بدانید ایده اختراع پمپ آب از کجا آمده است و مخترع پمپ آب چگونه به فکر ساخت این دستگاه افتاده است؟ در حدود 2000 سال پیش مصری‌ها وسیله‌ای را ساختند که به آن شادوف گفته می‌شد. شادوف تشکیل شده از، یک سطل آب و یک وزنه و یک میله برعکس بود که به وسیله آن آب از چاه بیرون کشیده می‌شد.

بعد از گذشت 200 سال، ریاضیدانی یونانی نیز وسیله دیگری تحت عنوان پمپ هوایی اختراع کرد. پمپ هوایی دارای یک منبع آب بود که در قسمت بالای آن ردیفی از لوله قرار داشت و در قسمت پایینی آن نیز دریچه‌ای ساخته شده بود. بنابراین ایده اختراع پمپ آب، از شادوف مصری‌ها و پمپ هوایی یونانی‌ها نشات گرفته است. البته که نحوه ساخت پمپ آب، طی سالیان مختلف متفاوت بوده و در هر دوره زمانی، انواع مختلف پمپ آب تولید می‌شد تا به پمپ‌های آب امروزی رسید.

تاریخچه پمپ آب

تاریخچه پمپ آب

اگر بخواهیم تاریخچه پمپ آب را مرحله به مرحله بررسی کنیم،بیشتر از 10 مرحله میتوان برای آن نام برد. اما ما در این مقاله به طور خلاصه این مراحل را ذکر کرده‌ایم. در ادامه به تاریخچه پمپ آب و سیر تاریخی اختراع انواع پمپ آب از گذشته تاکنون می‌پردازیم.

1. پمپ آب پیچی

بعد از گذشت چند سال از ساخت شادوف و پمپ هوایی، شخصی به نام ارشمیدس، پمپ پیچی ارشمیدسی را ساخت که کاربرد آن برای پمپاژ مایعات و ذرات جامد در زمین‌های کشاورزی بود که محبوبیت زیادی هم داشت و هم اکنون نیز در کشورهای جهان دوم و سوم استفاده می‌شود. این نوع پمپ قابلیت‌های بیشتری نسبت به پمپ هوایی داشت.

2. پمپ گریز از مرکز در قرن 14

در قرن 14 در سال 1475 یک سرباز اهل برزیل، اولین پمپ آب گریز از مرکز را اختراع کرد. این پمپ تولید شده، قابلیت پمپاژ لجن را نیز داشت و یک مهندس ایتالیایی به نام فرانچسکو، در دوره رنسانس در یکی از مقالات آن را معرفی کرد.

3. پمپ پروانه‌ای در قرن 15

در اواخر قرن 15 یعنی در سال 1588 یک مهندس ایتالیایی به نام آگوستینو راملی، در تکامل پمپ‌های آب، پمپ آب پروانه‌ای را اختراع کرد.

4. پمپ آب دنده‌ای و دنده‌ای چرخشی

در سال 1593 فردی فرانسوی تبار به نام نیکولاس گرولیر پمپ‌ دنده‌ای را اختراع کرد. همچنین در سال 1636 نیز مهندسی آلمانی به نام پاپنهیم، پمپ‌های دنده‌ای چرخشی دوتایی را اختراع کرد. این نوع پمپ‌ها تا امروز نیز برای موتورهای روانکاوی استفاده می‌شوند. این پمپ‌ها دارای چرخ‌های پرتاب‌کننده آب هستند که جهت جریان آب رودخانه یا چشمه حرکت می‌کردند.

5. پمپ آب پیستونی

در سال 1650 نیز پمپ پیستونی توسط اوتو ون جورج اختراع شد که این پمپ از واشری چرمی برای جلوگیری از چکه کردن بین سیلندر و پیستون مورد استفاده قرار می‌گرفت. همچنین در سال 1675 نیز مخترع و ریاضیدانی به نام ساموئل مورلاند، پمپی را اختراع کرد که نسبت به پمپ‌های قبل، باعث افزایش فشار آب میشد. این نوع پمپ دارای یک میله پیستون و یک جعبه درون سلیندر بود.

6. پمپ آب سانتریفیوژ

مخترع فرانسوی دنیس پایین در سال 1687 اولین پمپ سانتریفیوژ صحیح را اختراع نمود که با استفاده از پرده‌های مستقیم، اقدام به مکش موضعی آب می‌کرد.

7. پمپ آب پیچی مدرن

در سال 1790 فردی به نام توماس سیمپسون بریتون، قدرت بخار موتورهای پمپاژ‌کننده آب را به کنترل خود در آورد و سپس شرکتی در لندن به نام سیمپسون و تامپسون تاسیس کرد. همچنین در سال 1830 نیز پمپ ‌های پیچی مدرن توسط ریویلیان اختراع شد. وورینگتون پیشگام در طراحی پمپ‌های مناسب برای تغذیه دیگ‌های بخار و خطوط لوله‌های نفتی و کاربردهای هیدروالکتریکی است.

8. منحنی پمپ آب سانتریفیوژ

مخترع آمریکایی به نام جان آپولد، منحنی پمپ آب سانتریفیوژ را در سال 1851 را ساخت و سپس جان جوین، اولین پمپ سانتریفیوژ مناسب مکش آب از زمین را اختراع نمود. جان جوین در قرن 19 انواع پمپ را در سایزهای مختلف کوچک تا بزرگ تولید نمود‌ و در سال 1930، 1000 مدل پمپ آب تولید شد.

9. پمپ آب دیافراگمی

در بررسی تاریخچه پمپ آب، باید به اختراع پمپ آب دیافراگمی نیز اشاره کرد. پمپ آب دیافراگمی توسط جاکوب ادسون در سال 1859 اختراع شد. همچنین این فرد کمپانی ادسون را نیز در بوستون راه‌اندازی نمود و سپس در سال 1905 نیز پمپ آب سانتریفیوژ طبقاتی اختراع شد‌. کمپانی وایکینگ نیز اولین پمپ آب خانگی را در سال 1920 که از نفت برای سوخت آن استفاده می‌شد اختراع کرد.

10. پمپ آب جابه‌جایی مثبت

پمپ آب جابجایی مثبت در سال 1984 توسط فردی به نام شینکو به منظور استفاده در کاربردهای کشاورزی

اختراع شد.

11. پمپ آب کامپوزیتی

در سال 2010 نیز اولین پمپ کامپوزیتی ضد خوردگی توسط سیمز اختراع شد که جهت خطوط دریایی NCL طراحی و تولید شد.

انواع پمپ آب

انواع پمپ آب در دنیای امروز

اکنون که با تاریخچه پمپ آب آشنا شدید، بهتر است که با انواع پمپ آب و کاربردهای آن‌ها در دنیای امروز نیز آشنا شوید. به صورت کلی امروزه پمپ‌های آب به دو نوع خانگی و صنعتی تقسیم می‌شوند که هر کدام از این دو نوع پمپ نیز مدل‌های مختلفی دارند. در ادامه به معرفی پمپ آب خانگی و صنعتی و انواع و کاربردهای هر کدام خواهیم پرداخت.

1. پمپ آب خانگی

پمپ آب خانگی به منظور افزایش فشار آب در آپارتمان‌ها، ساختمان‌ها و ویلاها و به منظور انتقال سریع‌تر آب از پمپ‌های آب خانگی استفاده می‌شود. پمپ‌های خانگی باتوجه به توانی که دارند در انواع مختلفی مانند نیم اسب و یک اسب تولید می‌شوند. انواع پمپ‌های آب خانگی عبارتنداز:

  • پمپ آب جتی
  • بوستر پمپ خانگی
  • پمپ آب بشقابی
  • پمپ آب سانتریفیوژ
  • پمپ آب با منبع تحت فشار

2. پمپ آب صنعتی

در صنایع مختلف به منظور انتقال آب و سایر مواد از پمپ‌های آب صنعتی استفاده می‌شود‌. پمپ‌های آب صنعتی با قدرتی که دارند، آب و انواع مواد را با سرعت و فشار بیشتر انتقال می‌دهند. پمپ‌های آب صنعتی نیز انواع مختلفی دارند که برخی از آن‌ها عبارتند:

  • پمپ کف کش
  • پمپ لجن کش
  • پمپ آب تاسیساتی
  • پمپ آب طبقاتی
  • پمپ کارواش، پمپ شناور، پمپ کولر و غیره‌.

نتیجه‌گیری

یکی از اختراعات مهم و کاربردی بشر، اختراع پمپ آب است‌. پمپ آب وسیله‌ای کاربردی برای انتقال آب و افزایش فشار آب به ارتفاعات و مسیرهای طولانی است. پمپ‌های آب هم برای زندگی عادی روزانه و هم برای صنایع مختلف بسیار کاربردی هستند. تاریخچه پمپ آب به گذشته‌های خیلی دور یعنی 2000 سال پیش بر می‌گردد که مصریان با استفاده از وسیله‌ای به نام شادوف که از وزنه، سطل و طناب تشکیل شده بود، آب را از چاه بیرون می‌کشیدند. سپس پمپ هوایی توسط ریاضیدانی یونانی اختراع شد و ایده‌ای برای تولید پمپ آب بود. پمپ‌های آب از گذشته تا کنون در دوره‌ها و سالیان متمادی در انواع مختلفی اختراع شده‌اند که ما در این مقاله به تاریخچه پمپ آب و انواع پمپ آب خانگی و صنعتی پرداختیم.

به منظور خرید انواع پمپ آب خانگی و صنعتی، می‌توانید پمپ موردنظر خود را با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت از البرز مخزن تهیه کنید. البرز مخزن، مجموعه‌ای معتبر و شناخته شده است که در زمینه تولید و عرضه انواع مخزن آب و پمپ آب و سایر تجهیزات نگهداری و انتقال آب فعالیت دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *