آموزشی

نگهداری و مراقبت از مخزن پلی اتیلن

نگهداری از مخزن آب

مخزن‌های پلی اتیلن، نوعی از مخزن آب هستند که در سال‌های اخیر بسیار رایج شده‌اند. این منبع‌های آب نسبت به نمونه‌های فلزی قدیمی مزایای زیادی دارند. تولید با استفاده از مواد بهداشتی، وزن سبک و مقاومت بالا، از جمله مهم‌ترین ویژگی های مخزن های پلی اتیلن هستند. اما طول عمر طولانی به معنای آسیب‌ناپذیری این منبع‌ها هم نیست. درست است که این تانکرهای آب استحکام بالایی دارند، اما برای این که بتوانید به مدت طولانی از آن‌ها استفاده کنید، باید در مورد نگهداری از مخزن آب اطلاعات کافی داشته باشید. این مطلب به همین موضوع اختصاص دارد. پس اگر در مورد نگهداری از تانکر آب دغدغه دارید، مطالعه آن را از دست ندهید.

روش های تمیز کردن مخزن آب

یکی از نکاتی که در مورد مراقبت از مخزن پلی اتیلن باید رعایت کنید، تمیز کردن و شستن آن است. آب ذخیره شده در مخزن هرچقدر هم که تمیز باشد، باز هم برخی املاح و ناخالصی‌ها را در خود دارد. برای همین پس چند بار استفاده از مخزن، داخل آن کثیف می‌شود. این املاح ممکن است به مرور روی کف و دیواره مخزن رسوب کنند. برای همین، شستشو یکی از مهم‌ترین کارهایی است که در راستای نگهداری از مخزن آب باید انجام دهید. اما چگونه این کار را انجام دهیم؟ پاسخ این سوال به این بستگی دارد که تا چه حد به فضای داخل مخزن دسترسی دارید. جدا از این که بتوانید مستقیماً داخل مخزن را بشویید یا نه، در ادامه راهکارها را توضیح می‌دهیم.

مخزن‌هایی که می‌توانید به داخل آن‌ها دسترسی پیدا کنید

اگر مخزنی که قصد تمیز کردن آن را دارید از نوع عمودی و با اندازه نه چندان بزرگ است، احتمالاً می‌توانید داخل آن را با دست بشویید. برای این کار از یک اسکاچ یا برس استفاده کنید تا جرم‌ها و رسوبات احتمالی را از بدنه جدا کنید. کمی مایع سفید کننده و به کارگیری آب با فشار بالا، نگهداری از تانکر آب از طریق تمیز کردن را آسان‌تر می‌کند. فراموش نکنید که غلظت سفید کننده نباید زیاد باشد. به علاوه پس از اتمام کار باید داخل مخزن را به خوبی شستشو دهید تا ماده شوینده به طور کامل شسته شود.

مخزن‌هایی که دسترسی به داخل آن‌ها ممکن نیست

گاهی اوقات به دلیل فرم خاص مخزن و یا اندازه بیش از حد بزرگ آن، نمی‌توان تمام قسمت‌های داخل آن را به صورت دستی تمیز کرد. در این شرایط، بهترین راه برای نگهداری از مخزن آب این است که محلول شوینده یا جرم‌گیر را داخل آن ریخته و اجازه دهیم مدتی باقی بماند. البته برای این کار نباید از هر محلولی استفاده کرد.

دستورالعمل شستشوی مخازن آب

نگهداری از مخزن آب – چگونگی شستشو

بهترین ترکیب برای شستشو در این روش، حل کردن یک قاشق مایع سفید کننده با کلر ۵ درصد در ۱۰۰ لیتر آب و باقی گذاشتن آن در مخزن به مدت ۱۲ ساعت است. بعد از این مدت، شیر مخزن را باز کنید تا محلول به همراه آلودگی‌ها و جرم‌های احتمالی از آن بیرون بیاید. سپس مخزن را حتماً یک بار پر از آب و خالی کنید تا محلول به طور کامل از آن خارج شود.

ضدعفونی کردن مخزن آب

ضدعفونی یا گندزدایی، یکی دیگر از روش‌های نگهداری از مخزن آب است که به سلامت آب کمک می‌کند. رسوبات و آلودگی جمع شده در آب مخزن، پس از مدت طولانی ممکن است طعم آب را تغییر داده و سطح بهداشت آن را کاهش دهند. در چنین شرایطی، ضدعفونی کردن مخزن آب می‌تواند مشکل را تا حد زیادی حل کند و علاوه بر جلوگیری از طعم گرفتن آب، سلامت آن را حفظ کند. برای این کار می‌توانید پس از خرید قرص کلر، آن را مطابق دستورالعمل تعیین شده استفاده کنید.

ضدعفونی کردن خود مخزن نیز یکی دیگر از کارهایی است که می‌توانید انجام دهید. استفاده از آب ژاول یا وایتکس، گزینه خوبی برای ضد عفونی مخزن پلی اتیلن محسوب می‌شود. برای این کار باید مخزن را خالی کرده و با استفاده از محلول رقیق آب ژاول آن را شستشو دهید.

خنک نگه داشتن مخزن پلی اتیلن در تابستان

بالا رفتن دمای مخزن در تابستان، یکی رایج‌ترین مشکل‌ها در استفاده از مخزن پلی اتیلن است. مخزن‌های پلی اتیلن مقاومت خوبی در برابر گرما دارند. با این حال حفظ آن از گرمای زیاد را می‌توان یک راه نگهداری از مخزن آب به حساب آورد. اولین نکته‌ای که باید در این زمینه به آن توجه کنید، پرهیز از پر کردن مخزن با مایعات داغ است. آب داغ داخل مخزن برای مدت طولانی دمای خود را حفظ می‌کند و همین، هرچند کم روی دوام مخزن پلی اتیلن اثر می‌گذارد.

نصب سایبان نیز از دیگر کارهایی است که برای نگهداری از تانکر آب در برابر گرما باید انجام داد. توصیه می‌کنیم برای کاهش هزینه‌های اجرای سایبان، مخزن خود را از نوع افقی انتخاب کنید تا ارتفاع پایه‌های سایبان کمتر شده و نصب آن نیز آسان‌تر باشد.

البته طبیعتاً دور نگه داشتن مخزن از نور مستقیم خورشید مثلاً نصب آن در یک فضای مسقف، راه حل بهتر و کم‌هزینه‌تری برای مراقبت از مخزن آب در مقابل گرما خواهد بود. پیشنهاد می کنیم مقاله خنک نگه داشتن مخزن در تابستان را مطالعه کنید.

جلوگیری از یخ زدن منبع آب در زمستان

یخ زدگی منبع در زمستان یکی از دغدغه‌های رایج در بین خریداران مخزن پلی اتیلن است. گرچه مخزن‌های پلی اتیلن خیلی کم دچار یخ زدگی می‌شوند، اما سرمای شدید در برخی مناطق کشور ممکن است باعث چنین مشکلی شود. اگر مخزن پلی اتیلن را برای نگه‌داری چیزی غیر از آب استفاده می‌کنید، توجه به دمای انجماد مایع، یکی از موارد مهم برای مراقبت از تانکر آب است. اما به هر حال، راه‌های دیگری هم هستند که می‌توانند احتمال یخ زدن مخزن پلی اتیلن را کاهش دهند.

یخ زدگی آب مخزن

نگهداری از مخزن آب – جلوگیری از یخ زدگی

بهترین کار برای این کار، قرار دادن مخزن در فضای سرپوشیده با دمای متعادل است. پیلوت یا خرپشته انتخاب‌های خوبی برای این کار هستند. اما گاهی اوقات چنین چیزی ممکن نیست و لازم است مخزن را در فضای باز نصب کنید. در این شرایط عایق بندی مخزن پلی اتیلن راهکار خوبی برای نگهداری از مخزن آب خواهد بود. در این مقاله به طور کامل توضیح داده شده است که چگونه از یخ زدن مخزن در زمستان جلوگیری کنید.

جلوگیری از جلبک زدن مخزن آب

جلبک زدن مخزن آب به دلیل نفوذ نور به داخل آن اتفاق می‌افتد. اگر مخزن شما قابلیت فیلتر کردن نور را ندارد، برای جلوگیری از تشکیل جلبک باید آن را در فضای تاریک نصب کنید. خرید مخزن سه لایه نیز راه خوبی برای حذف احتمال رشد جلبک است، زیرا این مخزن‌ها دارای لایه ضد نور هستند و اجازه عبور اشعه فرابنفش را نمی‌دهند. البته توجه داشته باشید که لازمه این امر، بسته نگه داشتن درب مخزن است. بررسی کامل این موضوع را می‌توانید در مقاله مرتبط جلوگیری از جلبک زدن مخزن آب را در سایت بخوانید.

نشت مخزن آب و علتش

مخزن‌های پلی اتیلن به دلیل ساختار یکپارچه‌ای که دارند، معمولاً با مشکل نشت آب روبرو نمی‌شوند. با این حال استفاده اشتباه می‌تواند چنین مشکلی را ایجاد کند. دلایل مختلفی ممکن است باعث نشت مخزن آب شوند که وارد شدن ضربه شدید یا ایجاد بریدگی از مهم‌ترین آن‌ها است. برای همین لازم است همیشه حواستان به نگهداری از مخزن آب در برابر اجسام برنده باشد. نصب اشتباه اتصالاتی مثل لوله ورودی و شیر آب نیز می‌تواند یکی از دلایل نشتی آب مخزن پلی اتیلن باشد.

بسیاری از خریدارانی که مخزن پلی اتیلن را به پمپ آب وصل می‌کنند نیز با نشتی روبرو می‌شوند. دلیل این مساله، ارتعاشات پمپ و منتقل شدن آن به مخزن است. برای جلوگیری از این اتفاق باید پمپ را با استفاده از اتصالات نرم مثل شیلنگ یا لوله‌های نرم به مخزن آب متصل کرد. به این ترتیب لرزش‌های پیاپی پمپ، در مسیر لوله حذف شده و به مخزن منتقل نمی‌شوند. توضیحات کامل درباره نشت مخزن آب و علتش را می‌توانید در مجله البرزمخزن مطالعه کنید.

نگهداری از مخزن آب؛ تعمیر مخزن پلی اتیلن

در مواردی که مراقبت از تانکر آب به درستی انجام نشود، ممکن است شکستگی یا پارگی در بدنه مخزن رخ بدهد. در این شرایط است که تعمیر مخزن آب مطرح می‌شود. پیش از هر چیزی توجه کنید که فقط مخازنی قابل تعمیر هستند که شکستگی، پارگی و یا سوراخ ایجاد شده روی آن‌ها خیلی بزرگ نباشد.

تعمیر مخزن پلی اتیلن

نگهداری از مخزن آب – تعمیر مخازن پلی اتیلن

اولین راه تعمیر مخزن پلی اتیلن، استفاده از چسب‌های مخصوص است. این روش گرچه ساده و در دسترس‌تر است، اما نمی‌تواند مشکل را به خوبی حل کند. برای همین احتمال پارگی دوباره مخزن در آینده وجود خواهد داشت. با این حال می‌توانید بسته به اندازه آسیب روی بدنه مخزن، این راه را هم انتخاب کنید.

راه دوم که بهترین روش تعمیر مخزن پلی اتیلن محسوب می‌شود، به کار گیری جوش پلی اتیلن است. در این روش از نوارهای پلی اتیلن استفاده می‌شود که پس از طی پروسه‌ای روی بدنه مخزن جوش داده می‌شوند. جوش پلی اتیلن نسبت به استفاده از چسب، روش بهتر، کارآمدتر و ماندگارتری است. برای همین، چنانچه قصد تعمیر مخزن آب به شکل اصولی را دارید، این راه را به شما توصیه می‌کنیم. با توجه به اینکه توضیحات کامل مربوط به این موضوع بیش از خلاصه‌ای است که در این قسمت ارائه شد، پیشنهاد می‌کنیم مقاله تعمیر مخزن پلی‌اتیلن را در البرزمخزن مطالعه کنید.

نگهداری از مخزن آب؛ کلام آخر

مخازن پلی اتیلن نوعی از مخزن آب هستند که به دلیل ویژگی‌های خاص خود، بسیار رایج شده‌اند. این مخزن‌ها عمر طولانی و ماندگاری بالا دارند. اما باز هم باید نکاتی را برای نگهداری از مخزن آب رعایت کرد. برای حفظ سلامت آب ذخیره شده، این مخزن‌ها را باید به صورت دوره‌ای تمیز و ضدعفونی کرد. مراقبت از مخزن آب در برابر گرم شدن بیش از حد در تابستان و یخ زدگی در زمستان نیز به دوام بیشتر آن‌ها کمک می‌کند. از آنجایی که نصب و استفاده اشتباه می‌تواند باعث نشت مخزن شود، باید هنگام استفاده از مخزن به این موارد توجه داشت. در نهایت اگر مخزن پلی اتیلن با مشکل پارگی یا شکستگی مواجه شود، راه‌هایی برای تعمیر آن وجود دارد که بر اساس اندازه آسیب دیدگی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

مخزن 500 لیتری؛ مخزن 1000 لیتری؛ مخزن 2000 لیتری؛ مخزن 3000 لیتری؛ مخزن 5000 لیتری؛ مخزن افقی؛ مخزن عمودی؛ مخزن آب 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *