آموزشی

تعمیر مخزن آب پلی اتیلن چه زمانی و چطور قابل انجام شدن است؟

تعمیر مخزن پلی اتیلن

با اینکه منبع آب استاندارد مزیت‌های بسیاری مانند عدم خوردگی و مقاومت بالا دارد. اما گاهی در شرایط سخت آب و هوایی یا بر اثر حوادت ممکن است دچار نشت یا شکستگی شود. در این شرایط باید تمام جوانب را سنجید و در صورت امکان مخزن را تعمیر کرد. زیرا تعویض مخازن هزینه بیشتری نسبت به تعمیر مخزن پلی اتیلن خواهد داشت.

از عواملی که معمولا باعث نشت، ترک و آسیب تانکر پلاستیکی می‌شود می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • مسدود شدن دریچه مخزن و شکستن مخزن تحت فشار شدید خلاء
  • ضربه شدید به مخزن
  • افتادن یا پرت شدن مخزن
  • استفاده از وسایل برنده مانند مته و اره در مجاورت مخزن
  • سرمای شدید زمستان و آسیب‌پذیر شدن مخزن
  • و ….

چگونه آسیب مخزن پلی اتین را تشخیص دهیم

اگر برایتان سوال است که چگونه می‌توانید آسیب و ترک‌های موجود در مخزن آب پلی اتیلن را تشخیص دهید، چند ترفند مفید معرفی می‌کنیم. در روش‌های زیر از نور برای تشخیص ترک‌ها و سوراخ‌های مخزن استفاده می‌شود.

الف) استفاده از روش نوردهی در شب یا هنگامی که هوای بیرون به اندازه کافی تاریک است:

  1. با استفاده از نور در داخل مخزن آب

یک منبع نور را داخل مخزن آب قرار دهید. سپس مخزن را از خارج بازرسی کنید. سوراخ‌ها و ترک‌ها به دلیل نور داخل بیشتر دیده می‌شوند.

  1. با استفاده از نور در خارج از مخزن آب

شما می‌توانید با خم شدن داخل مخزن و در حالی که شخص دیگری نور را از خارج مخزن در منطقه‌ای که احتمال شکاف دارد، تابانده است، شکاف‌ها را تشخیص دهید.

تشخیص ترک مخزن پلی اتیلن

ترک مخزن پلی اتیلن که از داخل دیده می‌شود.

ب- استفاده از نور طبیعی روز

استفاده از نور برای تشخیص ترک مخزن پلی اتیلن

این روش با مخزن خالی انجام می‌شود و به 2 نفر احتیاج دارد. یک نفر داخل مخزن می‌رود در حالی که شخص دیگری دریچه مخزن را می‌پوشاند تا از ورود نور جلوگیری کند. فرد درون مخزن تشخیص را انجام می‌دهد.

چه مخازنی قابل تعمیر هستند؟

تعمیر مخزن پلی اتیلن

برای تعمیر مخزن پلی اتیلن، عمق و اندازه شکستگی نباید بیش از حد باشد. تا بتوان از روش‌های معمول، تعمیر مخزن آب پلی اتیلن را انجام داد. مخازنی که آسیب آنها زیاد نباشد و محل شکستگی تحت فشار آب قرار نداشته باشد، (مخصوصا در مخازن حجم بالا) می‌توان با جوش مخزن پلی اتیلن و یا چسب مخصوص مخزن پلاستیکی، اقدام به تعمیر مخزن پلی اتیلن کرد. اما در صورت تحت فشار آب بودن محل آسیب، رفع نشتی تانکر آب ممکن است موقت بوده و بعد از مدتی دوباره دچار شکستگی شود. در این صورت بهتر است آن را تعویض کنید.

بهترین روش برای تعمیر مخزن پلی اتیلن چیست؟

1-جوش مخزن پلی اتیلن

بهترین روش تعمیر منبع پلی اتیلن روش جوشکاری مخازن پلی اتیلن است. جوش مخزن پلی اتیلن یکی از متداول‌ترین روش‌های ترمیم ترک در انواع روش‌های تعمیر تانکر پلاستیکی است. این کار را به دور روش می‌توان انجام داد. روش اول که در ویدئو زیر می‌بینید کارآمدترین روش تعمیر مخزن پلی اتیلن است که در ایران انجام می‌شود.

روش دوم در جوش مخزن که در ادامه توضیح داده‌ایم در کشور ایران مرسوم نیست و در صورت استفاده، بهتر است این کار توسط یک جوشکار پلی اتیلن حرفه‌ای انجام شود.

در این روش تعمیر مخزن پلی اتیلن، از مواد جوشکاری مناسب و ابزارهای جوشکاری مخصوص استفاده می‌شود. جوشکاری مخزن پلی اتیلن، قطعات پلاستیکی ذوب شده‌ای نیستند که برای اتصال دو طرف ترک‌ها به یکدیگر استفاده می‌شوند. بلکه آنها اپوکسی‌هایی هستند که با هم مخلوط شده و از یک واکنش شیمیایی برای جوش خوردن پلاستیک مانند چسب قالب استفاده می‌کنند. این دو ماده شیمیایی در اثر تماس گرم می‌شوند و هرچه بیشتر آنها را با هم ورز دهید، گرم‌تر و انعطاف‌پذیرتر می‌شوند.

1- جوش مخزن پلی اتیلن

2- چسب مخزن پلی اتیلن

اگر مخزن دارای ترک یا سوراخ کوچکی بالاتر از سطح آب باشد، می‌توانید از یک درزگیر برای جلوگیری از ورود گرد و غبار و حشرات کوچک استفاده کنید. توجه داشته باشید که اگرچه برخی از چسب‌ها یا آب بندها به پلی اتیلن می‌چسبند، اما ممکن است پس از مدت کوتاهی کنده شوند. این مسئله مخصوصا در مورد آسیب‌های جدی تر صادق است. به همین دلیل حتما از چسب مخصوص مخازن پلی اتیلن استفاده کنید.

تاثیر چسب منبع اب پلی اتیلن علاوه بر اینکه به محل پارگی و ترک بستگی دارد، معمولا در تعمیر منبع اب پلاستیکی کوچک هم جواب می‌دهد. زیرا در مخزن بزرگ آب به دلیل فشار بالایی که ممکن است به محل نشتی وارد شود، این چسب‌ها نمی‌توانند مقاومت بالایی داشته باشند.

چه موقع باید به جای تعمیر مخزن پلی اتیلن، آن را تعویض کنیم؟

تعمیر مخزن پلی اتیلن

برخی از شکستگی‌های مخازن پلی اتیلن و پلاستیکی قابل تعمیر هستند. و برخی دیگر به دلیل موقعیت محل پارگی و شکستگی و یا وسعت زیاد آن، قابل ترمیم و تعمیر نمی‌باشند. و در نتیجه نیاز است تا مخزن تعویض گردد.

وقتی تصمیم می‌گیرید که مخزن خود را تعمیر کنید یا آن را تعویض کنید، سوالات زیر را در نظر بگیرید:

  • آیا نوع پلاستیکی که مخزن شما از آن ساخته شده قابل ترمیم است؟

روش ساخت مخزن آب و موارد به کار رفته در برخی از مخازن پلاستیکی، مخصوص است. به عنوان مثال، مخزن آب آنتی باکتریال که برای سالم ماندن آب آشامیدنی با یک ترکیب ویژه ساخته می‌شود. که مقاوم در برابر میکروب و اشعه ماورا بنفش باشد و آب را سالم نگه دارند. اگر جوشی که برای تعمیر مخزن پلی اتیلن آنتی باکتریال استفاده می‌شود، از همان نوع پلاستیک ساخته نشده باشد، ممکن است آب مخزن به دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید و عوامل دیگر در طول زمان، دچار باکتری و جلبک شود.

  • آیا ضخامت پلاستیک در قسمت آسیب دیده آنقدر ضخیم است که بتواند جوش مخزن پلی اتیلن را نگه دارد؟

اگر مخزن پلاستیکی شما بسیار نازک باشد، جایگزینی مخزن به طور کلی مقرون‌به‌صرفه‌تر از تعمیر تانکر پلاستیکی است.

  • آیا مخزن مستطیلی شکل است؟ یا مخزن گرد است؟

شکل و ابعاد مخزن آب خود را در نظر بگیرید. به یاد داشته باشید در مخازن گوشه‌دار فشار بیشتری به مرکز هر گوشه وارد می‌شود. بنابراین اگر در آن ناحیه ترکی وجود دارد بهتر است به جای تعمیر مخزن پلی اتیلن، آن را تعویض کنید.

همچنین به طور کلی:

اگر ترک مخزن شما بین 2.5 تا 15.5 سانتی‌متر است، باید بتوان آن را به راحتی تعمیر کرد. اگر ترک از 15.5 سانتی‌متر بیشتر باشد احتمالا تعمیر مخزن پلی اتیلن فایده‌ای نداشته و بهتر است آن را تعویض کنید.

و اگر عرض ترک بیشتر از 1.5 سامتی‌متر باشد، بهتر است به جای تعمیر مخزن پلی اتیلن آن را تعویض کنید.

ترک مخزن پلی اتیلن

سخن آخر

مخازن پلی اتیلن ممکن است به دلایل شرایط سخت آب و هوایی یا حادثه، دچار نشتی، ترک یا پارگی شوند. همچنین همانطور که در مقاله‌های گذشته در مورد معایب مخازن پلی اتیلن گفته شده، این مخازن در برابر ضربات شدید مکانیکی مقاوم نیستند و اگر ضربه شدیدی به یک نقطه از مخزن وارد شود، احتمال شکستگی آن بالاست. با این حال خوشبختانه روش‌های مختلفی برای تعمیر مخزن پلی اتیلن وجود دارد. بیشترین تاثیرگذاری را روش جوشکاری مخازن پلی اتیلن دارد. برخی از این جوش‌ها برای وصل کردن مناطق آسیب دیده مخازن پلاستیکی از یک منبع حرارتی استفاده می‌کنند. در حالی که برخی دیگر می‌توانند با واکنش شیمیایی بین دو ماده، منجر به تعمیر مخزن پلی اتیلن شوند.

قیمت مخزن آب؛ مخزن 500 لیتری؛ مخزن 1000 لیتری؛ مخزن 2000 لیتری؛ مخزن 3000 لیتری؛ مخزن 5000 لیتری؛ مخزن افقی؛ مخزن عمودی؛

2 دیدگاه در “تعمیر مخزن آب پلی اتیلن چه زمانی و چطور قابل انجام شدن است؟

  1. محمدعلی قهرمانی گفت:

    ترمیم مخازن شما چجوری انجام میشه؟ و ایا در صورت ترک خوردن قابل بازسازیه؟

    1. پشتیبان سایت گفت:

      تمامی محصولات بسته به نوع محصول ، محل شکستگی و میزان شکستگی و حتی ترک خوردگی قابل ترمیم و بازسازی است و ترمیم مخازن با موادی از جنس خود مخازن (اصطلاحا شمش پلی اتیلن) انجام و بازسازی می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 11 =