آموزشی

ﺳﺎده‌ﺗﺮﯾﻦ راه ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی از یخ زدن مخزن آب پلی اتیلن

یخ زدگی آب مخزن

یخ زدگی آب مخزن یکی از چالش‌هایی است که در مناطق معتدل و سردسیر و در فصل زمستان ممکن است شما را نگران کند. بخصوص در مناطق کوهستانی که دمای هوا بصورت طبیعی در فصول سرد سال به زیر صفر درجه می‌رسد و ممکن است لوله‌ها یخ بزنند. اما آیا آب در مخزن پلی اتیلن هم دچار یخ زدگی می‌شود یا خیر؛ بازه دمایی تحمل دما در مخازن پلی اتیلن چه مقدار است؟ چه نوع مخزن آبی مقاومت بالاتری در مقابل سرما از خود نشان می‌دهند؟ آیا شرایط نصب و عایق‌بندی می‌تواند فرایند یخ زدگی آب مخزن را به تعویق بیاندازد؟

در این مقاله قصد داریم در زمینه پدیده یخ زدگی آب مخزن بیشتر صحبت کرده و راهکارهای مقابله با آن را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

مشکل یخ زدگی آب مخزن پلی اتیلن

اگر در مناطق سردسیر ایران زندگی می‌کنید یا در مقاطعی از سال دمای محیط نگهداری مخزن شما به زیر صفر می‌رسد، باید قبل از خرید مخزن همه موارد مورد نظر را بررسی کنید تا بعداً به مشکل بر نخورید. قطعاً بهترین شانس شما برای خرید مخزن، مخزن پلی اتیلن خواهد بود. به دلیل اینکه مخازن فلزی به طور پیش‌فرض به انتقال دما و یخ زدگی آب داخل مخزن کمک خواهند کرد. اما چرا آب داخل مخزن یخ می‌زند که شما را دچار زحمت کند؟

دو علت اصلی عامل یخ زدن آب در داخل منبع معمولاً این موارد هستند: بی استفاده و راکد ماندن آب در فصل سرما در داخل منبع و طولانی شدن سرمای زیر صفر درجه که باعث می‌شود یخ بستگی فراگیر شود.

ﺳﺎده‌ﺗﺮﯾﻦ راه ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی از یخ زدن مخزن آب پلی اتیلن چیست؟

اگر از آن دسته افراد هستید که از مخزن بصورت فصلی و موردی استفاده می‌کنید یا مصرف شما در زمینه کاربری کشاورزی و صنعتی است باید در نظر داشته باشید که فصل سرد سال همیشه یک چالش برای آب‌های راکد فصلی در داخل مخازن آب است. هر چند مقاومت منبع پلی اتیلن به مراتب بیشتر از منبع فلزی است ولی باید در نظر داشته باشید که در صورت مصرف فصلی آب و بلا استفاده بودن منبع در فصول سرد سال، حتماً از خالی کردن منبع و لوله‌های منتهی به آن مطمئن شوید.

معمولاً افرادی که مصارف کشاورزی یا ویلا دارند، در ابتدای فصل سرد و زمان ترک محل شبکه لوله و مخزن را تخلیه می‌کنند. فرقی ندارد که کمی ‌آب در لوله و منبع شما باقی مانده یا کاملاً پر باشد؛ به هر حال به لحاظ خاصیت حجیم شدن آب از طرفین امکان فشار آوردن به سیستم آبرسانی و ترکیدگی لوله و تجهیزات وابسته، کاملاً محتمل است.

اما در مواردی که امکان تخلیه آب را ندارید و دمای هوا بیش از حد سرد است، باید مراقب باشید که آب راکد نشود. در واقع یک راه مقابله با یخ زدگی آب مخزن و کل شبکه لوله کشی و آبرسانی همین جریان مستمر آب و عدم راکد گذاشتن آن برای مدت زمان طولانی است. اگر دقت کرده باشید، در پارک‌ها و مراکزی که محوطه باز داشته و احتمال یخ زدگی سیستم‌های فواره پارک وجود دارد، شب‌ها فواره را باز می‌گذارند تا آب راکد نشده و فرصت یخ زدن پیدا نکند. پس شما هم باید مطمئن شوید که آب مدت زیادی در سرمای زیر صفر راکد نماند.

رنگ سیاه جاذب نور خورشید و ذخیره گرما

یک روش دیگر برای جلوگیری از یخ زدگی آب در مخزن، ذخیره انرژی گرمایشی در طول روز است. از آنجایی که مخزن آب پلی اتیلن معمولاً سفید رنگ هستند و برای مقاومت در برابر تابش مستقیم خورشید و فصول گرم بهترین عملکرد را دارند، اما در فصل سرما ممکن است نتوانند مقدار قابل توجهی از گرما را در خود نگه دارند. به همین منظور بهترین راهکار برای فصل سرما کاور کردن منبع با یک مشمای سیاه دو لایه در فصل سرما است.

مخزن آب سیاه رنگ

بهتر است این مشما را به طور کامل دور تا دور مخزن بکشید تا از هدر رفت گرما جلوگیری کند. با این راهکار شما انرژی نور خورشید را برای زمان بیشتری در موقع سرما دور منبع نگهداری می‌نمایید. همینطور در طول شب هم فرایند از دست دادن سرما با کندی بیشتری اتفاق خواهد افتاد.

در صورتی که باز هم می‌خواهید منبع پلی اتیلنی شما، گرم‌تر شود بهتر است بعد از کشیدن پلاستیک مشکی دور منبع از پلاستیک ضخیم بی‌رنگ برای لایه بیرون استفاده کنید و پوشش را کمی ‌ضخیم‌تر کنید. بر اساس تجربیات مشتریان این مورد می‌تواند تا 7 درجه در گرمای دمای آب داخل منبع تاثیرگذار باشد. لایه بی‌رنگ بیرونی نور خورشید را گیر می‌اندازد و فرصت کافی برای جذب گرما به لایه مشکی خواهد داد.

محل قرارگیری منبع برای جلوگیری از یخ زدگی آب مخزن در فصول سرد

اگر در مناطق سردسیر هستید یکی از مواردی که می‌تواند منبع شما را از یخ زدگی در امان نگهدارد، محل نصب آن است. در صورت امکان مخزن خود را در کنار دیوارها و جایی قرار دهید که در طول روز سایه نبوده و به قدر کافی در معرض نور مستقیم خورشید باشد. به غیر از این مورد، دقت کنید که منبع آب را در ارتفاع بالا به صورتی که در معرض برخورد با بادهای سرد زمستانی در طول شبانه روز باشد قرار ندهید.

در صورت امکان منبع پلی اتیلن را در مناطق سردسیر در اتاقک یا فضای بسته نصب کنید که در معرض مستقیم هوای سرد نباشد. جاگذاری محل مخزن در گوشه‌ها و کنار دیوارها هم می‌تواند مانع گردش مداوم هوا در اطراف مخزن شود و تا چند درجه در دمای آب داخل منبع موثر خواهد بود.

مراقب یخ زدگی آب مخزن باشید!

همانطور که تا اینجای مقاله خواندید، هر کدام از راهکارها یا ترکیب آنها با یکدیگر می‌توانید خیال شما را از یخ زدن آب داخل منبع راحت کند. اما فرض کنیم به هر حال منبع شما یخ بزند؛ آنگاه باید چه کنیم؟ یخ زدایی از لوله و منبع آب کار آسانی نیست. علت اصلی نگرانی در برابر یخ زدگی آب در داخل منبع، خاصیت حجیم شدن آب یخ زده است که با توجه به اینکه جهت حجیم شده یخ بصورت افقی می‌باشد، می‌تواند مشکلات زیادی نظیر ترکیدگی لوله را به همراه داشته باشد. البته این پدیده در طبیعت به شدت مفید است و اگر وجود نداشت قطب شمال و جنوب به شکل اینچنینی وجود نداشت و حیات در آنها یافت نمی‌شد.

یخ زدگی آب

در واقع خاصیت حجیم شدن افقی یخ باعث می‌شود که آب از سطح رویی شروع به یخ زدن کرده و به مرور سطح را بپوشاند که در نهایت موجب خواهد شد آب در زیر یخ به اندازه هوای بیرون سرد نشود. پس اگر لایه یخی که روی سطح آب داخل منبع شما بسته شده به این معنی است که برای آب مشکلی پیش نخواهد آمد و منبع نیز در سلامت کامل است. اما اگر قطر این یخ زدگی به مرور افزایش پیدا کند. تمایل یخ به حجیم شدن از طرفین، باعث ترکیدگی لوله و در موارد حاد باعث دفرمه شدن منبع و در نهایت ترکیدگی آن خواهد شد.

کلام آخر

در مجموع بهتر است پیشگیری کنید تا به یخ زدگی آب مخزن پلی اتیلن دچار نشوید. با بررسی دمای هوا و پیش بینی هوای منطقه خود می‌توانید بفهمید آیا سرما به حدی هست که نیاز به عایق کردن منبع داشته باشید یا نه. اینکه دمای هوا تنها در ساعتی از شب به صفر درجه می‌رسد، جای نگرانی ندارد. بیشتر شما باید نگران صفر شدن دما در طول روز باشید. این به معنی آن خواهد بود که منبع، فرصت کافی برای ذخیره گرما را نخواهد داشت و در نتیجه فرصت جلوگیری از یخ زدن مخزن آب پلی اتیلن را به دست نخواهد آورد.

در این مقاله در مورد اینکه چگونه آب تانکر را گرم نگه داریم صحبت کردیم، چنانچه سوالی در مورد استفاده از منبع آب پلی اتیلن در مناطق سردسیر دارید، می‌توانید با همکاران ما در تماس باشید.

2 دیدگاه در “ﺳﺎده‌ﺗﺮﯾﻦ راه ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی از یخ زدن مخزن آب پلی اتیلن

  1. ساجد گفت:

    سلام تانکرپلی اتیلن ما بعلت مشغلات زیاد حدود ۲۳۰ لیتر ازسطح اش یخ زده است با پیک دستی هم نتوانستم ذوب کنم باتلاش و واردکردن بخار بعدازساعتها ذوب و اب یخ زده جریان می یابد به پیشنهاددوستان زیر تانکر هم بافاصله مناسب ساعتها گاز پیک نیک روشن کردم البته سنگی روی شعله اش گذاشتم ولی متاسفانه هیچ اثری از ذوب شدن یخ تانکر و لوله های پلاستیکی یخ زده اش ندیدم . اگر لطف کرده و راهی برای ذوب شدن اب یخ زده داخل تانکر نشان دهید بسیار لطف می کنید دیگر رمقی برایم نمانده روزها ازصبح تاعصر تلاش کردم که فایده ای نداشت.

    1. ساجد گفت:

      البته حدود ۴۰سانت از سطح اب تانکر یخ زده است باز کردن شیر وتخلیه اب تانکر هم بخاطر استفاده نامنظم امکان ندارد و متاسفانه ازپوششی هم برای رویه تانکر بخاطر گرفتاری استفاده نکرده بودم تانکر ۱۵۰۰لیتری پلی تیلن است سرمای ۵درجه زیرصفرراامسال تجربه می کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *