مخزن آب در تهران

خرید ویژه مخزن آب در شهرستان شهریار

خرید مخزن آب شهریار

رابطه میان بقای انسان و وجود آب انکار ناپذیر است. از زمان پیدایش انسان تا به امروز، وجود وسایلی برای ذخیره آب ضرورت داشته است. محفظه‌ای که بتوان آب را در آن ذخیره کرد و همچنین آب را از تمامی عوامل آسیب‌زای محیطی دور کرد. به این محفظه امروزه مخزن آب می‌گویند. وجود این مخازن در شهر تهران و شهرستان‌های اطراف آن همچون شهریار اهمیت بیشتری پیدا کرده است. شهرستان شهریار از نظر موقعیت در غرب استان تهران و با شهرستان‌های باغستان، قدس، ملارد و اندیشه همسایگی دارد. این شهرستان با رشد روز افزون خود، جمعیت زیادی را به خود جذب کرده است. با توجه به رشد زیاد و افزایش جمعیت و کسب و کارها در این منطقه، موجب شده تا نیاز به ذخیره کردن آب بیش از قبل اهمیت پیدا کند. در ادامه مقاله قصد داریم تا در خصوص خرید مخزن آب در شهریار بیشتر صحبت کنیم.

آشنایی با شهرستان شهریار

شهریار در فاصله سی کیلومتری از غرب تهران واقع شده است. با توجه به باغ‌های سرسبزی که در این منطقه وجود دارد، عنوان نگین سبز غرب به این بخش تعلق گرفته است. ساکنان شهریار اغلب مردم ترک و لر هستند. این شهرستان، جزو پرجمعیت‌ترین شهرستان تهران محسوب می‌شود.

این شهرستان در کوه پایه‌های البرز مرکزی قرار گرفته و آب ‌وهوایی نسبتا کوهستانی دارد. با توجه به آب و هوای مناسب، رشد جمعیت در این منطقه بسیار چشمگیر بوده است. روزهای بهاری شهریار اغلب بارانی بوده و همین امر رونق کشاورزی را در این بخش به دنبال دارد. در تابستان هوای آن کاملا آفتابی و خنک است و به یکی از بهترین ییلاق‌های اطراف تهران تبدیل می‌شود. به همین دلیل مخزن آب در شهریار برای استفاده در زمینه کشاورزی و باغداری اهمیت زیادی دارد.

تاریخچه استفاده از مخزن آب در ایران

یکی از معماری‌های سنتی در ایران، آب انبار است. آب انبار نشاندهنده‌ی اهمیت ذخیره سازی آب در ایران باستان بوده که طراحان آن، معماران اصیل ایرانی بوده‌اند. این سازه نوعی مخزن زیر زمینی است که بیشتر در فصل تابستان برای ذخیره کرده آب آشامیدنی کاربرد داشته است.

از آنجایی که آب انبار در عمق زمین قرار می‌گرفته، موجب خنک شدن آب می‌شده است. همچنین علاوه بر آب انبار، مخازن دیگری همچون حوض هم در ایران باستان کاربرد زیادی داشته‌اند. حوض‌ها به عنوان مخازن روباز در گذشته توسط کانال‌های آبیاری شهری پر می‌شدند.

کاربرد آب حوض بیشتر برای شست‌وشو و سرویس بهداشتی بود. اما آب انبار برای مصارف شخصی و آب آشامیدن کاربرد بیشتری داشت. امروزه برای هر بخش از مصرف آب، مخزن معینی ساخته شده است. در گذشته مخازن آب با استفاده از سنگ، چوب و یا سفال تولید می‌شدند. امروزه متریال و مواد اولیه در ساخت مخزن تنوع زیادی دارد. از جمله این مواد فلز، پلیمر، پلاستیک، بتن و … هستند.

منبع آب در شهریار چه کاربردی دارد؟

منبع آب در شهریار هم همچون مناطق دیگر کاربرد گسترده‌ای دارد. از گذشته تا کنون مخزن‌ها، وسیله مناسبی برای ذخیره کردن آب هستند. با توجه به کمبود آب که در شهر تهران و شهریار وجود دارد، خرید مخزن آب در شهریار تا حدی از هدر رفتن آن جلوگیری می‌کند؛ زیرا همزمان با گرم شدن هوا در فصول گرم به خصوص در شهرستان شهریار، مصرف آب بیشتر از قبل شده و امکان قطع شدن آن نیز وجود دارد.

در مناطق شهری نیز معمولا در زمان اوج مصرف آب، با افت فشار روبرو خواهیم بود. پمپ آب بهترین راه حل برای افزایش فشار آب است. استفاده از پمپ درون مخزن آب، فشار آب را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. در ابتدا از تانکر آب در شهریار صرفا برای ذخیره آب آشامیدنی استفاده میشد، اما امروزه مخزن آب کاربردهای گوناگونی دارد که در ادامه به کاربردهای دیگر آن اشاره می‌کنیم: 

  • نگهداری آب برای باغ‌ها و آبیاری گیاهان
  • استفاده از تانکر آب در تصفیه آب و فاضلاب
  • نگهداری مواد شیمیایی مانند اسیدها
  • استفاده از مخزن آب در کسب‌وکارها و مراکز تجاری
  • استفاده از منبع آب برای اطفاء حریق توسط سازمان آتش‌ نشانی
  • استفاده از مخزن برای آبیاری محصولات کشاورزی
  • نگهداری مواد غذایی درون مخزن 

آشنایی با انواع مخزن آب از نظر جنس

با توجه به متریال و موادی که در ساخت مخازن بکار می‌رود، می‌توان مخازن آب را در گروه‌های مختلف تقسیم بندی کرد. انواع مخازن از نظر جنس عبارتند از:

  1. مخزن فلزی
  2. مخزن پلیمری
  3. منبع فایبرگلاس
  4. مخزن پلی اتیلن

رایج‌ترین و بهترین مخزن با توجه به نیاز امروزه و قیمت آن، مخزن آب پلی اتیلن است که در صنایع ساختمانی و کشاورزی کاربرد بسیاری دارد.

آشنایی با انواع مخزن آب پلی اتیلن از نظر کاربرد

مخازن آب اگرچه تجهیزات ساده‌ای به نظر می‌آیند، اما با توجه به کاربرد گسترده‌ای که دارند، در شکل‌های مختلفی تولید می‌شوند. یکی از مهم‌ترین تقسیم بندی مخزن‌های آب با توجه به شکل و کاربرد آن است. در ادامه به بررسی انواع مخازن پلی اتیلنمی‌پردازیم:

  • مخازن عمودی

ساده‌ترین و پرکاربردترین مخزن‌های آب، مخزن‌های عمودی هستند. قابلیت قرار گرفتن این مخزن بر روی زمین و داشتن شاسی، از جمله مزایای مهم این مخزن آب است.

  • مخازن افقی

این نوع مخزن به صورت افقی بر روی زمین قرار می‌گیرد و پایه‌هایی برای استقرار بهتر آن نیز وجود دارد.

  • مخازن مکعبی

ظاهر این نوع مخزن به شکل مکعبی بوده و قیمت مخزن آب مکعبی بیشتر از سایر مدل‌ها است.

  • مخازن زیر پله ای

همانطور که از نام آن پیداست، از مخازن زیرپله‌ای در مناطقی که محدودیت مکان وجود دارد استفاده می‌شود. با توجه به شیب این مخزن، در مکان‌هایی همچون زیر پله از آن استفاده بسیار می‌شود.

  • مخازن روباز

برای مکانی همچون بیرون از ساختمان و با توجه به شرایط جوی، می‌توان از مخزن روباز استفاده کرد.

مزایای استفاده از مخزن آب پلاستیکی نسبت به دیگر مخزن‌ها

  • نصب و راه اندازی مخازن پلاستیکی بسیار راحت است. وزن این مخازن سبک بوده و نیاز به تجهیزات پیشرفته برای جابجایی آن نیست.
  • از نظر بهداشتی نیز مخزن پلاستیکی در سطح بالاتری نسبت به مخزن فلزی قرار دارند؛ زیرا پلی‌اتیلن ماده‌ای غیر فعال بوده و با مواد مختلف، هیچ گونه واکنشی نمی‌دهد. با توجه به واکنش ناپذیری آن، حتی پس از گذشت زمان زیاد هم آب درون این مخازن از نظر بو و رنگ تغییری نمی‌کند.
  • در مناطق مرطوب بهترین گزینه برای نگهداری آب، مخزن‌های پلاستیکی هستند. زیرا هیچ گونه خوردگی و‌ زنگ زدگی بر روی سطوح مخزن‌های پلاستیکی ایجاد نمی‌شود.
  • از نظر قیمت، مخزن‌های‌ پلاستیکی بسیار مقرون به صرفه هستند. از آنجایی که هزینه ساخت، حمل‌ونقل، نیروی انسانی و … در ساخت مخزن پلاستیکی کمتر است، می‌توان نتیجه گرفت که به‌ طور کلی از نظر قیمت مخزن‌های پلاستیکی در سطح پایین‌تری قرار می‌گیرند.

معایب استفاده از مخزن آب پلاستیکی

  • نوع تک لایه مخزن‌های پلاستیکی، شکننده و قابل عبور نور هستند. بنابراین با ضربه و فشار بالا امکان شکنندگی این نوع مخزن وجود دارد.
  • با توجه به اینکه پلاستیک در برابر ضربات شدید مکانیکی تحمل کافی را ندارد، مخزن هم تحمل پایینی در برابر ضربات دارد.
  • برخی از مخزن‌های تک لایه مقاومت کافی در برابر برخی از مواد شیمیایی را ندارند.

سخن پایانی در خصوص خرید مخزن آب در شهریار

در این مقاله در مورد خرید مخزن آب در شهریار صحبت کردیم. شهریار یکی از شهرستان‌های تهران بوده که با توجه به رشد جمعیت، نیاز شدیدی به مخازن آب دارد. قیمت مخزن آب در شهریار به عواملی همچون جنس مخزن، ابعاد و کاربرد آن بستگی دارد. در گذشته از آب انبار و حوض به جای مخازن امروزی استفاده می‌شده است. با توجه به اینکه آب انبار در زیر زمین قرار می‌گرفت، آب را سرد نگه می‌داشت که برای آشامیدن بسیار مناسب بود. از مخازن آب پلاستیکی می‌توان برای آبیاری گیاهان و زمین کشاورزی، نگهداری و ذخیره‌سازی آب در مراکز تجاری، نگهداری آب برای آشامیدن و مصرف شخصی، ذخیره مواد غذایی، ذخیره مواد شیمیایی، در صنعت آب و فاضلاب و … استفاده کرد. 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *