آموزشی

هرآنچه درباره ساخت مخزن آب باید بدانید

ساخت مخزن آب

مخزن‌های آب از جمله محصولاتی هستند که در موارد زیادی کاربرد دارند. استفاده از مخزن آب در ساختمان‌سازی، صنایع مختلف و حتی فروش آب، تعدادی از این کاربردها هستند. تشدید بحران آب باعث افزایش روزافزون این نیاز شده است؛ برای همین شرکت‌های زیادی در زمینه ساخت مخزن آب مشغول به فعالیت هستند. در این مطلب در مورد روند ساخت مخزن آب و انواع این محصولات صحبت می‌کنیم. با ما همراه باشید.

انواع مخزن آب

انواع مختلفی از مخزن آب در بازار وجود دارد که از نظر جنس، ابعاد و کاربرد با هم متفاوت هستند. یکی از این مدل‌ها، مخزن آب فلزی است که استفاده از آن در گذشته رواج زیادی داشته است. مخزن‌های پلاستیکی نیز نوع دیگری از مخزن آب هستند که برخی از معایب مخزن فلزی مثل داغ شدن بیش از حد و وزن بالا را حل کرده‌اند. با این حال خود این مخازن هم معایب زیادی دارند. برای مثال، اکثر مخزن‌هایی که از پلاستیک معمولی ساخته می‌شوند، باعث تغییر در طعم و بوی آب می‌شوند. علاوه بر این، از نظر بهداشتی نیز نمی‌توان روی آن‌ها حساب کرد؛ چرا که مواد به کار رفته در بدنه آن‌ها مناسب نگهداری آب آشامیدنی نیست.

نوع سوم مخزن آب، مخزن آب پلی اتیلن است. این مخازن تمام معایب نمونه‌های قبلی را حل کرده‌اند و بهترین گزینه برای نگهداری آب هستند. این نوع مخزن آب از یک پلمیر مخصوص به همین نام تولید می‌شود. در واقع ویژگی‌های این پلمیر در کنار روش ساخت مخزن پلی اتیلن، مزایای مختلفی برای آن ایجاد کرده‌اند. پیش از اینکه به سراغ ساخت مخزن آب پلی اتیلن برویم، تعدادی از مزایای آن را در ادامه معرفی می‌کنیم:

  • کاربردهای بسیار متنوع
  • قابل تولید در فرم‌های مختلف
  • وزن سبک و قابلیت حمل آسان
  • عدم تغییر در رنگ، بو و طعم آب
  • استحکام بالای بدنه در برابر ضربه و فشار
  • بدنه کاملاً یکپارچه و مقاوم در برابر نشتی
  • حداقل تبادل گرمایی بین آب و محیط بیرون
  • امکان سوراخ‌کاری و برش آسان برای نصب اتصالات
  • صددرصد بهداشتی به دلیل استفاده از پلی اتیلن فودگرید
  • خاصیت ضد جلبک به دلیل جلوگیری از نفوذ نور خورشید

ساخت مخزن پلی اتیلن در انواع مختلف

ویژگی‌هایی که در بخش قبل ذکر کردیم، باعث شده‌اند که مخزن پلی اتیلن در هر مکان و برای اهداف مختلفی قابل استفاده باشد. این کاربردهای متنوع، نیاز به ساخت مخزن پلی اتیلن در انواع فرم‌ها و حجم‌ها را ایجاد کرده‌اند. برای مثال، مخزن افقی برای مکان‌هایی با ارتفاع محدود مناسب است و نوع عمودی در مکان‌هایی با ارتفاع زیاد کاربرد دارد. مخزن قیفی، مخزن مکعبی و مخزن زیر پله نیز از دیگر انواع مخزن پلی اتیلن هستند که در حجم‌های مختلف به بازار عرضه می‌شوند.

طراحی و ساخت مخزن آب پلی اتیلن

گذشته از فرم مخزن‌ها که در بخش قبل به آن اشاره کردیم، شیوه طراحی و ساخت این مخازن نیز اهمیت دارد. بدنه مخزن‌های پلی اتیلن باید دارای خطوط برجسته باشد تا مقاومت آن‌ها در برابر ضربه افزایش پیدا کند. تعداد این خطوط و محل قرارگیری آن‌ها روی بدنه، در مدل‌های مختلف با هم تفاوت دارد. در مورد مخزن پلی اتیلن زیرپله، زاویه و ابعاد مخزن اهمیت زیادی دارد؛ چرا که باید بتوان آن را به طور دقیق و کامل در فضای زیر پلکان جای داد. نکته دیگری که می‌توانیم در این قسمت به آن اشاره کنیم، طراحی مخزن افقی پلی اتیلن است. درب برخی از این مخزن‌ها به جای قرار گیری در قسمت وسط، در بخش کناری بدنه تعبیه می‌شوند. این مخزن‌ها که به مخزن افقی درب کنار معروف هستند، دسترسی به درب را در فضاهای باریک آسان‌تر می‌کنند.

روش ساخت مخزن پلی اتیلن

روش ساخت مخزن پلی اتیلن، به روش گردشی یا روتیشنال انجام می‌شود. پلی اتیلن مورد استفاده در ساخت این مخازن از تولیدکنندگان تایید شده توسط سازمان بهداشت، غذا و دارو تهیه می‌شود تا بی‌ضرر بودن آن برای سلامت انسان تضمین شده باشد.

مرحله اول ساخت مخزن آب پلی اتیلن: آماده‌سازی ماده اولیه

در این روش، ابتدا متریال پلی اتیلن به صورت پودر درآمده و با رنگ مجاز مخلوط می‌شود. عبور مواد از داخل صافی، کمک می‌کند ذرات آن به صورت یکسان و همگن فیلتر شوند و هیچ تکه درشتی در آن‌ها باقی نماند. ماده محافظ در برابر اشعه فرابنفش یا یو وی نیز یکی دیگر از ترکیباتی است که در این مرحله اضافه می‌شود.

مرحله دوم ساخت مخزن پلی اتیلن: انتقال مواد به قالب

پس از آماده شدن ماده اولیه، نوبت به انتقال آن به قالب می‌رسد. این قالب‌ها دوتکه هستند تا پس از اتمام فرآیند قالب‌گیری بتوان مخزن را به راحتی از آن‌ها خارج کرد. برای اینکه رنگ و فرم مخزن‌ها به صورت کاملاً همگن ایجاد شود، از دستگاه اکسترود در این فرآیند استفاده می‌شود.

ساخت مخزن آب

مرحله سوم ساخت مخزن آب: حرارت و چرخش

پس از انتقال مقدار لازم از متریال پلی اتیلن به قالب، درب قالب بسته شده و روی حرارت قرار می‌گیرد. همزمان با ذوب شدن پلی اتیلن، قالب با سرعت مشخص در تمام جهات به گردش در می‌آید تا مواد داخل آن در اثر نیروی گریز از مرکز، روی دیواره‌های داخلی قالب پخش شوند. بعد از سپری شدن زمان لازم برای قالب‌گیری مخزن پلی اتیلن، حرارت خاموش می‌شود؛ اما قالب برای مدت زمان کوتاهی به چرخش خود ادامه می‌دهد. این کار باعث می‌شود مخزن تولید شده داخل قالب، شکل خود را به خوبی حفظ کند.

مرحله چهارم ساخت مخزن پلی اتیلن: خروج مخزن از قالب

با سرد شدن قالب و مخزن، درب و تکه‌های قالب از هم باز شده و مخزن را به دقت از آن خارج می‌کنند.

تولید مخازن پلی اتیلن

ساخت مخزن آب

مرحله پنجم: پرداخت بدنه و اصلاحات نهایی

مرحله بعد، مربوط به پرداخت بدنه و حذف بخش‌های اضافه است. پس از این مرحله، درب مخزن که طی فرآیند دیگر تولید شده است، روی آن قرار گرفته و در صورت لزوم، بخش‌هایی از دیواره بیرونی آن رنگ می‌شود.

مرحله ششم ساخت قالب پلی اتیلن: کنترل کیفیت

تست کنترل کیفیت نیز یکی دیگر از مراحل ساخت مخزن آب است. در این تست‌ها، ضخامت و مقاومت بدنه و دیگر پارامترهایی که کیفیت تولید را مشخص می‌کنند بررسی می‌شود.

خط تولید مخزن پلی اتیلن چند لایه

ساخت مخزن‌های چند لایه، با استفاده از همین روش و با تکرار این مراحل انجام می‌شود. یعنی پس از طی مراحل گفته شده، مواد لازم برای ساخت لایه دوم درون مخزن ریخته شده و دوباره روی حرارت شروع به چرخش می‌کند. این کار تا اضافه شدن آخرین لایه تکرار می‌شود. در نوع سه لایه، لایه وسطی به فیلتر نوری اختصاص دارد. وجود این لایه، از نفوذ نور خورشید و تشکیل جلبک در داخل مخزن جلوگیری می‌کند.

روش ساخت مخزن آب پلاستیکی

لیست تولید کنندگان مخازن پلی اتیلن

همانطور که گفتیم، مخزن‌های پلی اتیلن توسط برندهای مختلفی تولید می‌شوند. این موضوع باعث شده است تنوع زیادی در فرم، ابعاد و ویژگی‌های این محصولات وجود داشته باشد. شما می‌توانید پس از نیازسنجی و مشخص شدن شکل و ابعاد مخزن مد نظرتان، تولیدات این برندها را بررسی کنید تا با مقایسه آن‌ها به کالای نهایی دست پیدا کنید. به این ترتیب می‌توانید مخزن مورد نیازتان را با بهترین قیمت خریداری کنید. لیست زیر، برخی از مطرح‌ترین تولید کنندگان مخزن پلی اتیلن را نشان می‌دهد:

  • شرکت تهران پلیمر یارا
  • شرکت هرمز برکه
  • شرکت بارز قطران
  • شرکت دماوند پلیمر
  • شرکت رادمان پلاست
  • شرکت شادمان مخزن
  • شرکت خزر منبع بندر
  • شرکت آذین الوند آسیا
  • شرکت پلاستیک طبرستان

کلام آخر

روند ساخت مخزن آب پلی‌اتیلنی تقریباً در تمامی شرکت‌های تولیدکننده این محصولات، یکسان است. اما کیفیت مواد سازنده اولیه و استفاده از آخرین تکنولوژی‌های ساخت مخزن آب می‌توانند از تفاوت‌های تولید این شرکت‌ها باشند. با توجه به اینکه محصولات پلی‌اتیلنی عرضه شده در البرزمخزن، تولید شرکت تهران پلیمریارا هستند، شما علاوه بر اینکه هیچ نگرانی از بابت کیفیت آنها نخواهید داشت، می‌توانید از ضمانت 10 ساله و 15 سال خدمات پس از فروش رایگان استفاده کنید. برای انتخاب محصول و ثبت اولین سفارش خود، از منوی سایت، دسته‌بندی موردنظر را انتخاب نمایید.

مخزن 500 لیتری؛ مخزن 1000 لیتری؛ مخزن 2000 لیتری؛ مخزن 3000 لیتری؛ مخزن 5000 لیتری؛ مخزن افقی؛ مخزن عمودی؛ مخزن آب 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *