آموزشی

هرآنچه درباره مخازن دام و طیور باید بدانید

مخزن دام و طیور

مخزن دام و طیور از جمله ملزوماتی است که اکثر واحدهای پرورش دام و پرندگان در بدو تاسیس خریداری می‌کنند. مخزن‌های مختلفی را در بازار می‌توان مشاهده کرد که از نظر ظاهری برای این کار مناسب به نظر می‌رسند. با این حال، نمی‌توان تمام آن‌ها را مناسب دانست. در این مطلب، در مورد منبع دام و طیور و ویژگی‌های کلیدی آن صحبت می‌کنیم. با ما همراه باشید.

صنعت پرورش دام و طیور و نیاز آن به آب

پرورش دام و طیور، یکی از فعالیت‌هایی است که در مناطق مختلف کشور رواج دارد. واحدهای پرورش زیادی در سرتاسر سطح کشور مشغول فعالیت هستند که گونه‌های مختلفی از دام و پرندگان را پرورش می‌دهند. اما فارغ از این که یک واحد پرورشی، گاو یا گوسفند پرورش می‌دهد یا مرغ و بلدرچین، باید برخی نیازهای اساسی را برای حیوانات خود فراهم کند.

آب، یکی از اصلی‌ترین نیازهای هر موجود زنده‌ای است و تامین همیشگی آن نقش کلیدی در صنعت دام و طیور دارد. از آنجایی که بسیاری از واحدهای فعال در این زمینه، در مناطقی دور از شهرها واقع شده‌اند، ممکن است دسترسی آن‌ها به شبکه آبرسانی چندان ساده نباشد. به علاوه، چنین کسب و کارهایی معمولاً ساختمان‌ها و سالن‌های مختلفی را شامل می‌شوند. برای همین، ممکن است نتوان آب لوله کشی را به صورت مستقیم در اختیار همه قسمت‌ها قرار داد. راه حل چنین مشکلی، استفاده از مخزن دام و طیور است.

در نگاه اول ممکن است هر نوع مخزن آب را بتوان منبع دام و طیور دانست. اما چنین محصولی باید ویژگی‌های به‌خصوصی داشته باشد. در ادامه با این ویژگی‌ها آشنا می‌شویم.

مخزن مناسب دام و طیور چه ویژگی‌هایی دارد؟

برای این که بدانیم یک مخزن دام و طیور چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد، باید به نیازهای این صنعت نگاه کنیم. بخش بزرگی از آب مورد استفاده در واحدهای پرورشی، صرف تامین آب آشامیدنی حیوانات می‌شود. حیوانات نیز مانند ما انسان‌ها به آب تمیز و بهداشتی نیاز دارند، برای همین، یک تانکر آب دام و طیور باید قادر به حفظ سلامت آب باشد. این مساله به خصوص در پرورش طیور و در مورد جوجه‌ها اهمیت فراوانی پیدا می‌کند. زیرا هرگونه آلودگی می‌تواند باعث تلف شدن این موجودات آسیب‌پذیر شود.

نکته بعدی در مورد ویژگی‌های مخزن دام و طیور، دوام آن است. مخزنی که در این کسب و کارها استفاده می‌شود، باید عمر مفید طولانی داشته باشد، چرا که نیاز به خرید دوباره و جایگزین کردن مخزن، هزینه‌های زیادی را به پرورش‌دهندگان تحمیل می‌کند. از طرف دیگر، مخازنی که در حوزه پرورش دام و طیور استفاده می‌شوند، در معرض تغییرات دمایی و آلودگی‌های محیطی هستند. لذا مقاومت بدنه نیز اهمیت پیدا می‌کند.

منبع دام و طیور پلی اتیلن

مخازن پلی اتیلن، تمام ویژگی‌های ذکر شده در بخش قبل را دارا هستند. این مخزن‌ها مزایای مختلفی دارند که مهم‌ترین آن‌ها را در ادامه مرور می‌کنیم:

  • مقاومت بالایی در برابر ضربه و فشار دارند
  • به دلیل وزن کم، به آسانی قابل جابجایی هستند
  • در شرایط آب و هوایی مختلف قابل استفاده هستند
  • از پلی اتیلن فودگرید و کاملاً بهداشتی تولید می‌شوند
  • به دلیل دارا بودن بدنه کاملاً یکپارچه، دچار نشتی نمی‌شوند
  • در ویژگی‌های آب یعنی طعم، بو و رنگ آن تغییر ایجاد نمی‌کنند
  • ضد جلبک هستند؛ لذا آب موجود در آن‌ها برای مدت طولانی پاکیزه می‌ماند
  • در حجم‌های مختلفی موجود هستند و می‌توان برای اهداف مختلفی از آن‌ها استفاده کرد

مخزن آب پلی اتیلن

مخزن مرغداری

مرغداری‌ها و به طور کلی واحدهای پرورش طیور، از جنبه‌های مختلفی نیاز به آب دارند. تامین آب مورد نیاز پرندگان، آب مورد استفاده برای شستشوی سالن‌ها و حتی تامین آب مصرفی کارکنان، از جمله مهم‌ترین این موارد هستند. برای تامین تمام این نیازها، نیاز به انواع مختلفی مخزن دام و طیور وجود دارد. آب آشامیدنی مورد ساتفاده پرندگان، بهتر است در بخش‌های مختلفی از سالن‌ها در دسترس باشد، برای همین، به چندین منبع آب با حجم متوسط نیاز است. انواع مختلف منبع آب در فرم‌های گوناگون در بازار موجود هستند که در حجم کم و متوسط عرضه می‌شوند. این مخزن‌ها قیمت مناسبی دارند و تعداد زیادی از آن‌ها را می‌توان برای یک سالن مرغداری تهیه کرد.

آب مورد نیاز برای شستشوی سالن‌ها، هم باید حجم زیادی داشته باشد و هم فشار زیادی لازم دارد. این ویژگی را می‌توان در مخزن دام و طیور عمودی جستجو کرد. منبع دام و طیور افقی نیز گزینه مطلوبی برای ذخیره آب مورد استفاده پرسنل واحد پرورشی است.

مخزن دامداری

واحدهای دامداری، در مقایسه با سالن‌های پرورش طیور، به حجم آب بسیار بیشتری نیاز دارند. برای همین باید از مخازن بزرگ‌تری برای تامین نیاز آن‌ها استفاده کرد. خوشبختانه مخزن آب پلی اتیلن در حجم‌ها بسیار بالا هم موجود هستند. برای مثال، مخازنی با گنجایش ۱۰۰۰۰ و ۲۰۰۰۰ لیتر را می‌توانید به راحتی در بازار پیدا کنید. از طرف دیگر، دامداری‌ها ممکن است به فرم‌های دیگر مخزن به جز نمونه‌های افقی و عمودی نیز احتیاج پیدا کنند. از این نظر نیز جای هیچ نگرانی نیست. مخازن قیفی یا مخروطی، قابلیت نصب در ارتفاع را دارند و مخزن کروی را نیز می‌توان به صورت دفنی یا نیم‌دفنی مورد استفاده قرار داد. این دو نوع مخزن دام و طیور، امکان استفاده از حداکثر فضای سالن یا محوطه را فراهم می‌کنند. چرا که فضای سطح را اشغال نمی‌کنند.

چند نکته در مورد مخزن دام و طیور پلی اتیلن

  • برخی از سالن‌های پرورش دام و طیور، با مشکل کمبود فضا روبرو هستند. استفاده از مخازن زیرپله، روش مناسبی برای استفاده از فضاهای بلااستفاده‌ زیر پلکان است. این مخزن‌ها در چند حجم مختلف در دسترس هستند که بر اساس نیاز واحد پرورشی می‌توان از بین آن‌ها دست به انتخاب زد.
  • یکی از ویژگی‌های واحدهای پرورش دام و طیور، وجود فضاهای باریک و تنگ است. در حالت عادی استفاده خاصی نمی‌توان از چنین فضاهایی کرد، اما مخازنی هم وجود دارند که این امکان را فراهم می‌کنند. مخزن آسان رو گزینه مناسبی برای ذخیره آب در فضاهای باریک است. این منبع دام و طیور در انواع و ابعاد مختلفی در دسترس است؛ برای همین پیدا کردن نمونه مناسب آن چندان دشوار نیست.
  • در صنعت دام و طیور، گاه به مواد دارویی و مکمل‌های محلول در آب احتیاج است. این مواد را در انواع مخزن دام و طیور می‌توان نگه‌داری کرد. زیرا مخازن پلی‌اتیلن، برای ذخیره طیف وسیعی از مایعات کاربرد دارند.

کلام آخر

صنعت پرورش دام و طیور، یکی از گسترده‌ترین کسب‌وکارها در کشور است که واحدهای تولیدی بسیار زیادی را شامل می‌شود. یکی از نیازهای این واحدهای پرورشی، تانکر آب دام و طیور برای نگه‌داری آب است. آب مورد استفاده در این صنعت در موارد مختلفی کاربرد دارد، برای همین، باید بتوان انواع مختلفی از منبع آب را مورد استفاده قرار داد. تامین آب حیوانات، فراهم کردن آب مورد نیاز برای سالن‌ها و نیز آب مورد استفاده برای پرسنل شاغل در این واحدها، مهم‌ترین جنبه‌های کاربرد تانکر آب دام و طیور هستند.

این تانکرها ویژگی‌های مختلفی باید داشته باشند که از جمله آن‌ها می‌توان به دوام طولانی و حفظ سلامت آب اشاره کرد. مخازن پلی اتیلن، تمام ویژگی‌های مورد نیاز مخزن دام و طیور را دارا هستند. از همین رو، بهترین گزینه برای استفاده در این حوزه محسوب می‌شوند. مخزن پلی اتیلن را می‌توان برای ذخیره داروها و مکمل‌های محلول نیز به کار گرفت؛ چیزی که کاربرد زیادی در پرورش دام و طیور دارد. تنوع حجم و نوع مخازن آب، دست فعالان این کسب‌وکارها را برای انتخاب مخزن بر اساس نیازهایشان باز گذاشته است.

مخزن 500 لیتری؛ مخزن 1000 لیتری؛ مخزن 2000 لیتری؛ مخزن 3000 لیتری؛ مخزن 5000 لیتری؛ مخزن افقی؛ مخزن عمودی؛ مخزن آب 

1 دیدگاه در “هرآنچه درباره مخازن دام و طیور باید بدانید

  1. علی اصغرمحمدی گفت:

    سلام کدام نوع از مخازن برای استفاده برای دامداری مناسب است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *