آموزشی

همه چیز درباره مخزن ذخیره اسید فسفریک

مخزن ذخیره اسید فسفریک

ذخیره مایعات یکی از نیازهای صنایع مختلف است که به منظور آن از مخازن استفاده می‌شود. اما وقتی مایع مورد بحث، یک اسید باشد، قضیه کمی متفاوت می‌شود. اسیدها را نمی‌توان در هر مخزنی نگهداری کرد؛ چرا که احتیاط زیادی باید در این زمینه به خرج داد. اسید فسفریک یکی از همین موارد است. کاربرد زیاد این ماده، صنایع مختلف را به خرید مخزن ذخیره اسید فسفریک نیازمند می‌کند. اما این مخزن را چطور باید انتخاب کرد؟

در این مطلب قرار است به همین موضوع بپردازیم. پس اگر قصد خرید مخزن اسید فسفریک را دارید، با ما همراه باشید.

اسید فسفریک چیست؟

بدون شک انتخاب مخزن مناسب برای ذخیره اسید فسفریک، بدون دانستن ویژگی‌های این ماده غیر ممکن است. برای همین ابتدا خواص اسید فسفریک را مرور می‌کنیم تا بدانیم با چه چیزی روبرو هستیم.

اسید فسفریک جزو اسیدهای ضعیف است که به طور معمول با غلظت ۸۵ درصد در آب وجود دارد. البته ضعیف بودن اسید فسفریک، به معنای بی‌خطر بودن آن نیست. بلکه تماس آن با چشم باعث آسیب می‌شود و می‌تواند پوست را هم به شدت تحریک کند. این اسید که با فرمول شیمیایی H3PO4 شناخته می‌شود، غیر فرار، غلیظ و بی‌رنگ است. این بی‌رنگی در کنار بدون بو بودن، لزوم احتیاط در نگه‌داری آن را بیش از پیش یادآوری می‌کند.

به دلیل کاربردهای گسترده این اسید، صنایع مختلفی به مخزن ذخیره اسید فسفریک احتیاج دارند. از کاربردهای اسید فسفریک می‌توان به تولید انواع پاک کننده‌ها، کودهای شیمیایی فسفاته و مکمل‌های غذایی دام و طیور اشاره کرد. علاوه بر این، از این اسید در داروسازی، تصفیه پساب و حتی تولید نوشابه‌های گازدار هم استفاده می‌شود.

ویژگی های مخزن اسید فسفریک

اولین چیزی که باید در مورد مخزن ذخیره اسید فسفریک در نظر بگیریم، مقاومت آن در برابر خوردگی است. این اسید اثر خورندگی شدیدی روی فلزات دارد، برای همین نمی‌توان از مخزن های فلزی برای نگهداری آن استفاده کرد.

اما گذشته از ضد خوردگی بودن، پارامترهای دیگری را هم در انتخاب مخزن مناسب نگهداری اسید فسفریک باید در نظر داشت. همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، تماس این اسید با بدن انسان می‌تواند آسیب‌های شدید و گاه جبران‌ناپذیری داشته باشد. پس باید مخزنی را انتخاب کنیم که دچار پارگی یا نشتی نشود. ضخامت مناسب بدنه مخزن اسید فسفریک، می‌تواند تا حد زیادی خطر نشت را کاهش دهد و امنیت لازم را فراهم کند.

علاوه بر نکاتی که ذکر شد، مخزن ذخیره اسید فسفریک باید حجم مناسبی هم داشته باشد. این مساله اهمیت زیادی دارد؛ چرا که سرریز شدن اسید می‌تواند باعث خسارات مالی و صدمات جانی شود. نکته دیگر، امکان استفاده از اتصالات برای مخزن اسید فسفریک است. این اتصالات شامل انشعاب، شیر تخلیه و موارد دیگری هستند که همه آن‌ها نیز باید برای قرار گرفتن در معرض این اسید، مناسب باشند.

مخزن مناسب نگهداری اسید فسفریک

با توجه به ملاک‌هایی که در بخش قبل ذکر کردیم می‌توان گفت که بهترین راه برای ذخیره اسید فسفریک، استفاده از مخزن پلی اتیلن است. مخزن‌های پلی اتیلن ضد اسید، هرآنچه که از یک مخزن ذخیره اسید فسفریک انتظار می‌رود را برآورده می‌کنند. این مخزن‌ها در برابر خوردگی کاملاً مقاوم هستند و در تماس با اسید فسفریک هیچ آسیبی نمی‌بینند.

ویژگی دیگر مخزن پلی اتیلن، تولید به روش دورانی است. این روش باعث می‌شود بتوان مخزن را بدون هیچ درز یا شکافی تولید کرد. از آنجایی که برخورداری از بدنه یکپارچه، تاثیر مهمی در ضد نشت بودن مخزن دارد، نگه‌داری اسید فسفریک در این مخازن بسیار امن است.

مخزن پلی اتیلن ضد اسید در حجم‌های مختلفی در دسترس است، برای همین انتخاب آن‌ها با توجه به نیاز و موارد استفاده، به راحتی امکان‌پذیر است. اتصالات مناسب برای انتقال و تخلیه اسید نیز برای این مخازن در دسترس هستند. بنابراین هیچ مشکلی بابت خوردگی اتصالات یا لوله‌ها نخواهید داشت.

انواع مخزن نگهداری اسید فسفریک

گزینه‌های زیادی برای خرید مخزن اسید فسفریک پیش روی شماست. این مخزن‌ها از نظر حجم و فرم ظاهری بدنه تنوع زیادی دارند. برای همین می‌توانید انتخاب خود را با توجه به امکانات فضای کار خود انجام دهید. نظر شکل ظاهری، مخزن اسید فسفریک در فرم‌های عمودی، افقی، قیفی و مکعبی در دسترس است. انواع این مخزن‌ها را می‌توانید در سایت البرز مخزن مشاهده و به راحتی خریداری کنید. اما برای این که انتخاب آسان‌تری داشته باشید، ویژگی‌های هرکدام را معرفی می‌کنیم.

مخزن افقی و عمودی برای نگهداری اسید فسفریک

اگر مکانی که قصد دارید مخزن ذخیره اسید فسفریک را در آن قرار دهید ارتفاع کمی دارد، مخزن افقی گزینه ایده‌آلی برایتان خواهد بود. این مخزن‌ها ارتفاع کمی دارند و دسترسی به درب آن‌ها جهت انتقال اسید به مخزن هم راحت‌تر است. مخزن پلی اتیلن افقی در مدل‌های درب کنار و درب وسط وجود دارد که انتخاب بین آن‌ها بستگی به فضای مورد نظر شما دارد. در مقابل اگر با محدودیت فضا روبرو هستید و مشکلی از بابت ارتفاع ندارید، مخزن عمودی را انتخاب کنید. برای انتقال اسید به مخزن عمودی باید از انشعابات قرار گرفته در ارتفاع استفاده کنید و یا یک بالابر به کار ببرید.

مخزن مخروطی اسید فسفریک

مخزن قیفی یا مخروطی یکی دیگر از گزینه‌های موجود برای خرید مخزن اسید فسفریک است. این نام به خاطر فرم قیفی شکل کف مخزن روی آن گذاشته شده است. البته این شکل از طراحی، باعث شده است که برای استفاده از مخزن اسید فسفریک قیفی، احتیاج به نصب پایه داشته باشید. چرا که نمی‌توان آن را روی سطح زمین نصب کنید. این ویژگی مزیت‌هایی هم دارد؛ برای مثال امکان تخلیه کامل مخزن را فراهم می‌کند. علاوه بر این، قرار گرفتن مخزن در ارتفاع هم فشار تخلیه را بیشتر می‌کند و هم باعث صرفه‌جویی در فضای کف کارخانه می‌شود.

مخزن اسید فسفریک مکعبی

مخزن مکعبی، معمولاً قد کوتاهی دارند و برای مکان‌هایی با ارتفاع خیلی محدود مناسب هستند. شکل مکعبی این مخزن اسید فسفریک، قرار دادن آن در گوشه اتاق یا سالن را به راحتی ممکن می‌کند. برای همین با خرید چنین مخزنی می‌توان حداکثر استفاده را از فضای موجود برد. به علاوه این نوع طراحی، مقاومت زیادی به بدنه آن‌ها بخشیده است. از همین رو خرید مخزن ذخیره اسید فسفریک مکعبی، می‌تواند گزینه بسیار خوبی به حساب آید.

روش نگهداری اسید فسفریک

علاوه بر ویژگی‌هایی که در مورد خرید مخزن ذکر کردیم، رعایت برخی نکات نیز در نگهداری اسید فسفریک اهمیت زیادی دارد. باید به برخی نکات توجه ویژه داشت. استنشاق بخارات اسید فسفریک باعث بروز مشکلاتی در سیستم تنفسی می‌شود. برای همین درب مخزن ذخیره اسید فسفریک باید به خوبی بسته شود. بدون شک در مواقعی نیاز به پر کردن مخزن و نیز تخلیه اسید از آن وجود دارد. در این شرایط باید از ماسک مناسب، دستکش و عینک ایمنی استفاده کرد. به کار بردن چکمه و دستکش نیز از دیگر موارد احتیاطی در مواجهه با اسید فسفریک است.

مکان مورد استفاده برای انبار کردن اسید فسفریک، باید خشک و خنک باشد. تهویه این محل نیز اهمیت زیادی دارد؛ بنابراین باید از فن‌های مناسب و به تعداد کافی استفاده کرد. نکته دیگر در مورد روش نگهداری اسید فسفریک این است که آن را نباید نزدیک به دیگر مواد شیمیایی مثل مواد قلیایی ذخیره کنید.

قیمت مخزن ذخیره اسید فسفریک

بدون شک اگر قصد خرید یک مخزن برای نگهداری اسید فسفریک را داشته باشید، به قیمت آن نیز توجه می‌کنید. اما همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم، انواع مخزن اسید فسفریک با کیفیت‌ها، حجم‌ها و مدل‌های مختلف در بازار موجود استقیمت مخزن ذخیره اسید فسفریک دقیقاً به همین عوامل بستگی دارد. لذا در وهله اول باید نوع و اندازه مخزن را با توجه به نیازتان مشخص کنید. پس از این مرحله، می‌توانید برای استعلام قیمت مخزن اسید فسفریک، با کارشناسان مخزن البرز مخزن تماس بگیرید.

مخزن 500 لیتری؛ مخزن 1000 لیتری؛ مخزن 2000 لیتری؛ مخزن 3000 لیتری؛ مخزن 5000 لیتری؛ مخزن افقی؛ مخزن عمودی؛ مخزن آب 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *