آموزشی

نکات مهم خرید مخزن ذخیره اسید نیتریک

مخزن ذخیره اسید نیتریک

اولین چیزی که با شنیدن نام اسید به ذهن می‌رسد، خاصیت خورندگی و آسیب زدن به اجسام است. برای همین، نگهداری اسیدها نیاز به روش‌ها و تجهیزات مناسب این کار دارد. یکی از این تجهیزات، مخزن مناسب برای نگهداری اسید است. این موضوع در مورد تمام اسیدها صدق می‌کند؛ برای همین در انتخاب مخزن ذخیره اسید نیتریک، باید دقت کافی داشته باشیم. اما سوالی که پیش می‌آید این است که مخزن مناسب برای ذخیره اسید نیتریک چگونه مخزنی است؟ هدف ما از نوشتن این مقاله، بررسی همین موضوع است. پس چنانچه قصد خرید مخزن اسید نیتریک را دارید، تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

اسید نیتریک چیست؟

پیش از اینکه مخزن مناسب برای نگهداری اسید نیتریک را بشناسیم، اول لازم است با خواص این اسید آشنا شویم. اسید نیتریک یا جوهر شوره، یک اسید معدنی بسیار قوی است که با فرمول شیمیایی HNO3 شناخته می‌شود. این اسید در حالت خالص بی‌رنگ است اما به مرور و در جریان تجزیه، به رنگ زرد درمی‌آید. غلظت اسید نیتریک معمولاً ۶۸ درصد است اما در غلظت‌های پایین‌تر نیز ارائه می‌شود. اسید نیتریک بسیار خورنده و سمی است و تماس آن با فلزات باعث تخریب آن‌ها می‌شود. بافت‌های زنده نیز در اثر تماس با این اسید دچار آسیب‌های شدید می‌شوند.

از کاربردهای اسید نیتریک می‌توان به تولید کود و مواد منفجره اشاره کرد. این اسید همچنین در صنایعی مثل تولید فرآورده‌های گوشتی، تولید رنگ، پلاستیک و تولید نایلون نیز به کار می‌رود.

ویژگی های مخزن اسید نیتریک

همانطور که انتظار می‌رود، اولین پارامتر مهم در انتخاب مخزن ذخیره اسید نیتریک، مقاومت آن در برابر اسید است. از آنجایی که اسید نیتریک می‌تواند بافت فلزات را تخریب کند، مخزن‌های فلزی نمی‌توانند گزینه خوبی برای نگهداری این اسید باشند.

اما ضد خوردگی بودن مخزن، تمام نگرانی‌ها را از بابت خطرات اسید رفع نمی‌کند. چرا که در صورت سوراخ شدن چنین مخزنی، باز هم می‌تواند به بیرون نشت کند. برای جلوگیری از این اتفاق، مخزن ذخیره اسید نیتریک باید ضخامت کافی داشته باشد. درزهای روی بدنه مخزن، مستعد فرسایش در طول زمان هستند؛ از همین رو مخزن مورد نظر نباید دارای درز و شکاف باشد.

مشکل دیگری که می‌توان در نگهداری اسید نیتریک متصور بود، سرریز آن به دلیل عدم گنجایش کافی مخزن است. یکی از موضوعات مهم در انتخاب مخزن اسید نیتریک، حجم مناسب آن است و برای این منظور باید حجم‌های مختلفی از این مخازن، برای انتخاب در دسترس باشد.

مخزن اسید

البته نباید فراموش کنیم که علاوه بر خود مخزن، اتصالات و انشعابات آن هم باید برای تماس با اسید مناسب باشند. به عبارت بهتر، برای استفاده از مخزن ذخیره اسید نیتریک به اتصالاتی احتیاج داریم که در درجه اول دچار خوردگی نشوند و در درجه دوم، اسید را نشت ندهند.

مخزن مناسب نگهداری اسید نیتریک

با در نظر گرفتن مطالبی که گفتیم و نگاهی به گزینه‌های موجود در بازار، می‌توان متوجه شد که مخزن‌های پلی اتیلن، بهترین گزینه برای ذخیره اسید نیتریک هستند. بدنه این مخزن‌ها کاملاً ضدخوردگی هستند و هیچ واکنشی با اسید نیتریک نشان نمی‌دهند. برای همین می‌توان انتظار دوام بالا و ماندگاری طولانی از آن‌ها داشت.

مخزن پلی اتیلن اسید، به روش روتیشنال یا دورانی تولید می‌شود. این سبک از ساخت مخزن، باعث می‌شود بدنه آن به صورت کاملاً یکپارچه و بدون هیچ درزی تولید شود. بنابراین ضعف‌های مخزن‌های دیگر را ندارد. همچنین قطر بدنه مخزن طوری انتخاب می‌شود که به راحتی آسیب نمی‌بیند. این ویژگی‌ها، مخزن ذخیره اسید نیتریک را ضد نشت می‌کند.

در انتخاب مخزن پلی اتیلن اسید، محدودیتی بابت حجم وجود ندارد؛ چرا که گنجایش‌های مختلف این نوع مخازن را می‌توانید در بازار پیدا کنید. پس فرقی نمی‌کند که مخزن را برای استفاده در یک کارگاه کوچک لازم داشته باشید یا یک کارخانه بزرگ. به هر حال با کمی جستجو می‌توانید مخزن مورد نظرتان را بیابید.

علاوه بر این، اتصالات هماهنگ با ویژگی‌های اسید نیتریک نیز برای این مخازن در دسترس هستند. این ویژگی باعث می‌شود پر کردن و تخلیه مخزن و نیز انتقال اسید به مخازن دیگر، بدون هیچ مشکلی انجام شود.

از تمام این موارد به راحتی می‌توان نتیجه گرفت که مخزن‌های پلی اتیلن، از هر نظر گزینه مناسبی برای نگهداری اسید نیتریک هستند.

انواع مخزن نگهداری اسید نیتریک

حالا که مشخص شد مخزن پلی اتیلن انتخاب خوبی برای نگهداری اسید نیتریک است، بیایید در مورد انواع آن صحبت کنیم. شما برای خرید مخزن اسید نیتریک، گزینه‌های زیادی پیش روی خود دارید. این مخازن از نظر ابعاد و فرم بدنه با یکدیگر متفاوت هستند. از بحث گنجایش که بگذریم، فرم طراحی بدنه مخزن اسید نیتریک، اهمیت زیادی در استفاده راحت از آن دارد. برای همین مدل‌های مختلف آن را با هم بررسی و ویژگی‌های هرکدام از آن‌ها را مرور می‌کنیم.

مخزن افقی و عمودی برای نگهداری اسید نیتریک

رایج‌ترین مخزن‌های ذخیره اسید نیتریک، مدل‌های افقی و عمودی هستند. مخزن افقی همانطور که از نام آن پیداست به شکل افقی و کشیده روی زمین قرار می‌گیرد. برای همین می‌توان آن را در فضاهای مسقف یا دارای محدودیت ارتفاع نصب کرد. قرار گرفتن درب مخزن اسید نیتریک افقی در ارتفاع پایین، دسترسی به آن را راحت می‌کند و هنگام پر کردن آن مشکل خاصی نخواهید داشت. مخزن افقی بر اساس محل قرارگیری درب، به دو مدل درب وسط و درب کنار تقسیم می‌شود که انتخاب بین آن‌ها بستگی به محل مورد نظر شما برای نصب مخزن دارد.

در مورد مخزن عمودی یا مخزن اسید نیتریک ایستاده، شرایط متفاوت است و محل نصب آن باید ارتفاع مناسبی داشته باشد. در عوض، این مخزن فضای کمتری از محیط را اشغال می‌کند. البته نباید فراموش کرد که دسترسی به درب مخزن، نسبت به مدل افقی مشکل‌تر است. پس اگر قصد خرید مخزن عمودی اسید نیتریک را دارید، احتمالاً به بالابر یا یک نردبان ایمن برای پر کردن آن نیاز خواهید داشت.

مخزن قیفی اسید نیتریک

مخزن قیفی یا مخروطی، یکی دیگر از انواع مخزن اسید نیتریک است. نام این مخزن به خاطر فرم خاص بخش پایینی آن انتخاب شده است. وجود این قسمت مخروطی شکل باعث می‌شود بتوان اسید نیتریک را به راحتی تا قطره آخر تخلیه کرد. این موضوع به خصوص در مواقعی که با کمبود منابع روبرو هستید، قطعاً یک مزیت محسوب می‌شود. البته نباید فراموش کرد که همین شکل از طراحی، نصب مخزن قیفی روی زمین را غیر ممکن می‌کند.

این مخازن را فقط در ارتفاع و روی پایه‌های مخصوص می‌توان نصب کرد. این پایه‌ها باید با توجه به ابعاد و وزن مخزن انتخاب یا ساخته شوند تا مشکلی در تحمل کردن وزن آن نداشته باشند. مخزن ذخیره اسید نیتریک قیفی، مزیتی دیگری هم دارد و آن، صرفه‌جویی در فضای کف سالن، به دلیل قرار گرفتن مخزن در ارتفاع است. به علاوه، مرتفع بودن مخزن، فشار تخلیه را افزایش می‌دهد که البته با توجه به ظرایط و نیاز شما می‌تواند مزیت یا عیب محسوب شود.

مخزن اسید نیتریک مکعبی

اگر فضایی که برای قرار دادن مخزن ذخیره اسید نیتریک در نظر دارید ارتفاع خیلی محدودی دارد، بهترین گزینه خرید مخزن مکعبی است. این مخزن‌ها ارتفاع کمی دارند و در عوض، از طول و عرض بیشتری برخوردار هستند. طراحی مکعب شکل این مخازن باعث می‌شود بتوان از تمام فضای اشغال شده، استفاده مفید داشت. این مخازن را حتی در گوشه‌های سالن یا انبار هم می‌توان جای داد؛ بنابراین گزینه مناسبی برای فضاهای کم‌جا هستند. مقاومت بدنه این مخزن‌ها نیز به خاطر نوع طراحی آن‌ها بسیار زیاد است و نگرانی‌ها بابت پارگی بدنه مخزن را به طور کامل رفع می‌کند.

روش نگهداری اسید نیتریک

علاوه بر انتخاب مخزن مناسب برای اسید نیتریک، در نگهداری این ماده باید نکات دیگری را هم در نظر گرفت.

  • استنشاق بخارات اسید نیتریک می‌تواند باعث آسیب‌های شدید به سیستم تنفسی شود. از این رو درب مخازن را باید بسته نگه داشت.
  • مخزن مورد استفاه برای اسید نیتریک باید پیش از پر شدن، خشک باشد. وجود رطوبت در مخزن باعث واکنش با اسید شده و به آزادسازی بخار و گرما منجر می‌شود.
  • مکان نگهداری اسید نیتریک نیز باید محلی خشک و خنک باشد.
  • تهویه محل انبار کردن اسید نیتریک نیز نکته دیگری است که باید به آن توجه کنید.
  • این اسید را دور از دیگر مواد شیمیایی نگه‌داری کنید و هنگام کار با آن از لوازم ایمنی مثل ماسک، عینک، دستکش، لباس‌های مخصوص و چکمه استفاده کنید.

قیمت مخزن ذخیره اسید نیتریک

بدون شک بودجه‌ای که می‌توانید برای خرید مخزن بپردازید، یکی از عوامل تاثیرگذار در خرید خواهد بود. برای همین باید قیمت مخزن اسید نیتریک را در نظر داشته باشید. اما چه عواملی در قیمت فروش مخزن موثر هستند؟ علاوه بر گنجایش و فرم مخزن، کیفیت مخزن نیز نقش تعیین کننده‌ای در قیمت آن‌ها دارد. سطح کیفی برندهای مختلف تولید کننده مخزن ذخیره اسید نیتریک با هم متفاوت است. البته باکیفیت بودن یک برند، لزوماً به معنای گران بودن محصولات آن نیست. بلکه با خرید از یک فروشگاه معتبر می‌توانید بهترین مخزن ذخیره اسید نیتریک را با قیمت مناسب خریداری کنید. فروشگاه البرز مخزن این امکان را برای شما فراهم کرده است. برای استعلام قیمت مخزن ذخیره اسید نیتریک می‌توانید با کارشناسان البرز مخزن تماس بگیرید.

مخزن 500 لیتری؛ مخزن 1000 لیتری؛ مخزن 2000 لیتری؛ مخزن 3000 لیتری؛ مخزن 5000 لیتری؛ مخزن افقی؛ مخزن عمودی؛ مخزن آب 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *