آموزشی

نکات مهم خرید مخزن ذخیره هیدروکلریک اسید

مخزن ذخیره هیدروکلریک اسید

اگر قصد ذخیره مایعات را داشته باشید، گزینه‌های زیادی به عنوان مخزن پیش روی خود دارید. برخی ویژگی‌های مخزن آب، در حفظ طعم و بوی آب و دیگر مایعات موثر هستند؛ با این وجود چنانچه مایع مورد نظر استفاده خوراکی نداشته باشد، می‌توان از برخی ملاک‌ها چشم‌پوشی کرد. اما در مورد ذخیره اسیدها، موضوع به همین سادگی نیست. اسیدها به خاصیت خورندگی معروف هستند و همین ویژگی باعث می‌شود نتوان از هر مخزنی برای نگهداری آن‌ها استفاده کرد. انتخاب مخزن ذخیره هیدروکلریک اسید نیز همین حساسیت‌ها را دارد.

مخزنی که برای نگهداری این اسید استفاده می‌شود، باید با مشخصات هیدروکلریک اسید مطابقت داشته و بتواند ایمنی مناسبی را برای محیط انبار فراهم کند. اگر شما هم قصد خرید مخزن هیدروکلریک اسید را دارید، با ما باشید تا همه چیز را درباره ویژگی‌های آن بررسی کنیم.

هیدروکلریک اسید چیست؟

از آنجایی که انتخاب مخزن مناسب برای ذخیره هیدروکلریک اسید، بدون شناخت خواص این اسید ممکن نیست، ابتدا باید کمی با خود این ماده آشنا شویم. هیدروکلریک اسید با فرمول شیمیایی HCL، یک اسید بسیار خورنده و سوزاننده است. این اسید به شکل یک مایع شفاف و بی‌رنگ است که البته بوی بسیار تندی هم دارد. هیدروکلریک اسید را به نام‌های دیگری از جمله جوهر نمک، اسیدم سالیس و موریاتیک اسید هم می‌شناسند.

تماس هیدروکلریک اسید با پوست، باعث سوختگی‌ها و حتی جراحات جدی می‌شود و قادر است بافت چشم را نیز به شدت تخریب کند. البته خورندگی هیدروکلریک اسید تنها به بافت‌های زنده خلاصه نمی‌شود؛ بلکه تماس این اسید با فلزات نیز به آن‌ها آسیب می‌زند.

هیدروکلریک اسید معمولاً در غلظت‌های ۳۰ تا ۳۴ درصد ارائه می‌شود. این اسید کاربردهای فراوانی در صنعت دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به صنایع استخراج نفت، اسیدشویی فولاد و ساختمان‌سازی اشاره کرد. این اسید همچنین در ساخت مواد شوینده خانگی و محصولات خوراکی نیز کاربرد دارد.

ویژگی های مخزن هیدروکلریک اسید

تعجبی ندارد که ضد خوردگی بودن مخزن ذخیره هیدروکلریک اسید، مهم‌ترین پارامتر برای انتخاب چنین محصولی باشد. این مخزن باید از همه نظر در برابر خوردگی مقاوم باشد؛ بنابراین به سادگی می‌توان مخزن‌های فلزی را از لیست گزینه های مخزن ذخیره هیدروکلریک اسید حذف کرد.

اما حتی اگر مخزن مورد نظر ضد خوردگی هم باشد، باز نمی‌توان از مناسب بودن آن برای نگهداری هیدروکلریک اسید اطمینان داشت. نشت اسید از مخزن به دلیل ضعیف بودن بدنه، یکی از مشکلاتی است که خطرات زیادی را در پی خواهد داشت. از همین رو مخزن ذخیره هیدروکلریک اسید باید ضد نشت بوده و ضخامت کافی داشته باشد. از آنجایی که درزهای موجود روی بدنه مخزن، مستعد فرسایش در طول زمان هستند؛ مخزن هیدروکلریک اسید نباید دارای درز باشد.

مخزن هیدرولیک اسید

استفاده صحیح از مخزن ذخیره هیدروکلریک اسید، نیازمند در اختیار داشتن برخی اتصالات مثل شیر تخلیه است. این اتصالات هم، درست مثل خود مخزن باید ضد اسید و ضد نشتی باشند. فقط در این صورت است که می‌توان بدون نگرانی از چنین مخزنی استفاده کرد.

گذشته از تمام این موارد، مخزن هیدروکلریک اسید باید حجم مناسبی نیز داشته باشد تا با مشکل سرریز شدن روبرو نشویم. با نگاهی به توضیحات بخش قبل می‌توان دریافت که کاربردهای هیدروکلریک اسید، متعدد و متفاوت هستند. برای همین این مخازن باید در گنجایش‌های مختلفی در دسترس باشند.

مخزن مناسب نگهداری هیدروکلریک اسید

مطالبی که تا الان ذکر کردیم، راهنمای خوبی برای انتخاب بهترین مخزن ذخیره هیدروکلریک اسید هستند. با کمی جستجو می‌توان متوجه شد که مخزن‌های ساخته شده از پلی اتیلن، تمام این نیازها را پوشش می‌دهند. بدنه این مخزن‌ها از پلیمری تولید شده است که در معرض اسید دچار هیچ آسیب یا خوردگی نمی‌شود. این ویژگی عمر طولانی مخزن هیدروکلریک اسید را تضمین می‌کند.

مخزن پلی اتیلن اسید، به روش روتیشنال یا دورانی تولید می‌شود. به کار گیری این شیوه از تولید، در اختیار داشتن بدنه کاملاً یکپارچه را ممکن کرده است. این یعنی مخزن ذخیره هیدروکلریک اسید مورد نظر، هیچ درز یا شکافی ندارد و در نتیجه خبری هم از فرسودگی این بخش‌ها به مرور زمان نخواهد بود.

وجود حجم‌های مختلف مخزن پلی اتیلن برای هیدروکلریک اسید، دست شما را برای انتخاب باز می‌گذارد. این مخزن‌ها از نظر اتصالات و انشعابات هم به خوبی پاسخگوی نیاز شما هستند؛ چرا که انواع ضد اسید این محصولات را می‌توان برای آن‌ها تهیه کرد.

انواع مخزن نگهداری هیدروکلریک اسید

تا اینجا فهمیدیم که مخزن‌های پلی اتیلن، انتخاب خوبی برای نگهداری از هیدروکلریک اسید هستند. اما خود این مخازن انواع مختلفی دارند. شما برای خرید مخزن هیدروکلریک اسید، گزینه‌های زیادی پیش روی خود دارید که از لحاظ ابعاد و فرم بدنه با هم فرق دارند. اندازه مخزن، تا حد زیادی به مقیاس کاری و نوع استفاده شما وابسته است. بنابراین در این بخش فقط به نوع طراحی یا همان مدل ظاهری مخزن می‌پردازیم.

مخزن افقی و عمودی برای نگهداری هیدروکلریک اسید

رایج ترین مخزن ذخیره هیدروکلریک اسید، مخزن‌هایی هستند که به شکل افقی و عمودی تولید می‌شوند. مخزن افقی همانطور که از نام آن مشخص است، ارتفاع نسبتاً کم و طول زیادی دارد. این شکل از طراحی باعث می‌شود مخزن افقی برای مکان‌هایی با ارتفاع کم ایده‌آل باشد. دسترسی راحت به درب مخزن و عدم نیاز به تجهیزات بالابر گران‌قیمت برای پر کردن آن، از مزایای مخزن افقی هیدروکلریک اسید است. با توجه به موقعیت محل قرارگیری مخزن در محیط، امکان انتخاب بین نمونه‌های درب وسط و درب کنار هم وجود دارد.

در مقابل، مخازن عمودی برای مکان‌هایی با فضای افقی محدود و ارتفاع زیاد مناسبند. این مخزن‌ها به صورت ایستاده نصب می‌شوند؛ برای همین خرید آن‌ها می‌تواند به صرفه‌جویی در فضای سالن کارگاه یا کارخانه کمک کند. البته درب آن‌ها در مقایسه با نمونه‌های افقی، در ارتفاع بیشتری قرار می‌گیرد و دسترسی به آن با کمی دشواری همراه خواهد بود. برای همین خرید مخزن هیدروکلریک اسید عمودی، احتمالاً شما را به یک بالابر هم نیازمند می‌کند.

مخزن قیفی هیدروکلریک اسید

نوع دیگر مخزن هیدروکلریک اسید، مخازن قیفی یا مخروطی هستند. شکل این مخزن‌ها با سایر محصولات این حوزه، کاملاً متفاوت است؛ زیرا کف مخزن به شکل مخروط طراحی شده است. این ویژگی باعث می‌شود تخلیه هیدروکلریک اسید داخل مخزن تا قطره آخر امکان‌پذیر شود. اما از طرف دیگر نمی‌توان آن را روی سطح زمین قرار داد. اگر قصد خرید مخزن هیدروکلریک اسید را دارید، باید یک پایه مناسب نیز برای نصب آن تهیه کنید. این پایه باید از استحکام کافی برخوردار باشد تا نصب مخزن در ارتفاع را بدون هیچ مشکلی پشتیبانی کند.

مخزن آب قیفی

ارتفاع مخزن هیدروکلریک اسید در این شیوه از نصب، علاوه بر این که به صرفه‌جویی در فضا کمک می‌کند، باعث افزایش فشاره تخلیه اسید هم می‌شود. البته این موضوع با توجه به شرایط و نیاز شما می‌تواند یک مزیت یا یک عیب محسوب شود.

مخزن هیدروکلریک اسید مکعبی

ممکن است ارتفاع مکانی که برای قرار دادن مخزن در نظر دارید، آنقدر کم باشد که نتوان از مخزن‌های دیگر حتی مدل افقی در آن استفاده کرد. در این صورت بهترین گزینه خرید مخزن مکعبی است؛ چرا که ارتفاع خیلی کمی دارد. طول و عرض مخزن مکعبی، ارتفاع کم آن را جبران می‌کنند و گنجایش مناسبی را در اختیارتان قرار می‌دهند.

گذشته از این، این نوع از مخزن ذخیره هیدروکلریک اسید، تمام فضای اشغال شده را به ذخیره اسید اختصاص می‌دهد. چرا که در آن خبری از بدنه قوس‌دار و در نتیجه هدر رفتن فضای اطراف آن نیست. مخزن هیدروکلریک اسید مکعبی را به راحتی می‌توانید در گوشه سالن یا انبار قرار دهید تا کمتر مزاحم رفت‌وآمد باشد. از دیگر ویژگی‌های این نوع مخزن می‌توان به استحکام بالای بدنه آن اشاره کرد. این ویژگی باعث دوام بیشتر و مقاومت در برابر ضربه یا فشار شده است.

روش نگهداری هیدروکلریک اسید

حالا که با بهترین مخزن نگهداری هیدروکلریک اسید آشنا شدید، بهتر است در مورد نکان مهم دیگری نیز صحبت کنیم. از آنجایی که استنشاق بخارات هیدروکلریک اسید بسیار خطرناک است، درب مخزن باید همیشه بسته باشد. این بخارات حتی در مقیاس‌های کوچک نیز باعث آسیب به دستگاه تنفسی می‌شود. لذا تهویه محیط انبار نیز اهمیت پیدا می‌کند. خشک و خنک بودن این محیط نیز یک فاکتور مهم در انتخاب مکان مناسب نگهداری هیروکلریک اسید به شمار می‌رود.

مخزن ذخیره هیدروکلریک اسید را روی سطح صاف نصب کنید. وجود هرگونه اشیا یا وسایل تیز می‌تواند تهدیدی برای سلامت بدنه مخزن باشد. از آنجایی که برخورد این اسید با بدن انسان می‌تواند به ناراحتی‌های شدید پوستی و حتی جراحات خطرناک ختم شود، افرادی که با هیدروکلریک اسید سروکار دارند باید از تجهیزات ایمنی مثل عینک، دستکش، چکمه و لباس مخصوص استفاده کنند. استفاده از ماسک نیز هنگام کار با اسید به کاهش ریسک تنفس بخارات این ماده کمک می‌کند.

قیمت مخزن ذخیره هیدروکلریک اسید

طبیعتاً یکی از سوالاتی که در هنگام انتخاب این محصول برایتان پیش می‌آید، قیمت مخزن نگهداری هیدروکلریک اسید است. عواملی اصلی موثر بر این قیمت، همان ویژگی‌هایی هستند که در بخش‌های قبل نیز از آن‌ها نام بردیم؛ یعنی مدل مخزن، گنجایش و البته کیفیت آن. این موضوع باعث می‌شود که مخزن‌های موجود در بازار، قیمت‌های بسیار متفاوتی داشته باشند. در این شرایط، خرید از یک فروشگاه معتبر می‌تواند تاثیر مهمی در رضایت از خرید شما داشته باشد.

فروشگاه البرز مخزن تمام چیزی که از یک مرکز فروش مخزن ذخیره هیدروکلریک اسید دارید را در اختیارتان می‌گذارد. این فروشگاه علاوه بر ارائه این مخازن، امکان دریافت مشاوره را نیز فراهم کرده است. به علاوه اگر قصد استعلام قیمت مخزن ذخیره هیدروکلریک اسید را دارید، باز هم می‌توانید با کارشناسان البرز مخزن تماس بگیرید.

مخزن 500 لیتری؛ مخزن 1000 لیتری؛ مخزن 2000 لیتری؛ مخزن 3000 لیتری؛ مخزن 5000 لیتری؛ مخزن افقی؛ مخزن عمودی؛ مخزن آب 

2 دیدگاه در “نکات مهم خرید مخزن ذخیره هیدروکلریک اسید

  1. محسن پورحبیبی گفت:

    فیتینگ پلی اتیلنی این مخازن را بهتره که به مخزن جوش بدیم یا فقط به اورینگ ببندیم کافیه؟

    1. پشتیبان سایت گفت:

      سلام دوست عزیز ، برای نگهداری مایعات خورنده مانند اسیدها باید از اتصالات جوشی استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *