آموزشی

کاربرد مخازن پلی اتیلن در کشاورزی و صنعت

کاربرد مخازن پلی اتیلن

امروزه که با بحران کم آبی در کشور مواجه هستیم، بیشترین استفاده را از مخازن مهمی همچون پلی‌اتیلن یا پلاستیکی داریم. این نوع مخزن‌ها کاربرد و ویژگی‌های متنوع داشته و به همین دلیل در بیشتر صنایع استفاده می‌شوند. از مهم‌ترین مزیت استفاده از انواع مخزن پلی‌اتیلن می‌توان به مواردی همچون وزن پایین، قابلیت تعمیر، قیمت معقول و مناسب، قابلیت حمل و نقل آسان و … اشاره کرد. امروزه  مخزن‌‌های پلی‌اتیلن جزو پرکاربردترین مخزن‌های بازار به شمار می‌روند.

با توجه به کاربرد زیاد این مخزن، در این مقاله قصد داریم که در ابتدا بدانیم مخزن پلی‌اتیلن چیست و سپس با کاربرد‌های مختلف آن آشنا شویم.

مخزن پلی‌اتیلن چیست؟

مخزن‌های پلی‌اتیلن جایگزین بسیار مناسبی برای مخزن‌های گالوانیزه و فلزی هستند. در گذشته برای نگهداری و ذخیره آب و دیگر مایعات از مخزن‌های فلزی و گالوانیزه استفاده می‌کردند. اما به دلیل برخی از ویژگی‌ مخزن‌های فلزی، پس از مدتی مخازن پلاستیک و پلی‌اتیلن جایگزین آن شدند. امروزه از مخازن پرطرفداری همچون مخزن پلی‌اتیلن برای ذخیره کرده مایعات و سیالات دیگر استفاده می‌شود.

مخزن پلاستیکی در صنایعی همچون کشاورزی، ساختمان، ذخیره و حمل و نقل آب، ذخیره مواد شیمیایی و … استفاده می‌شود. نام دیگر مخزن پلی‌اتیلن، مخزن پلیمری بوده که امروزه طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است. اما مخازن پلی اتیلن چه کاربردی هایی دارد؟ در ادامه مقاله به بررسی کاربرد این مخزن می‌پردازیم.

استفاده از مخزن پلی‌اتیلن چه فوایدی دارد؟

  1. قیمت معقول و وزن پایین
  2. مقاومت و استحکام بالا در برابر خوردگی و شرایط جوی نامناسب
  3. داشتن خاصیت عایق بالا
  4. دارا بودن خاصیت شیمیایی بالا
  5. ذخیره کردن انواع مواد غذایی با داشتن مدرک فود گرید
  6. قابلیت حمل و نقل بسیار آسان به دلیل وزن پایین
  7. نصب و تعمیر آسان در کمترین زمان
  8. دوام بسیار طولانی

مخزن پلی‌اتیلن در صنعت کشاورزی

حال که متوجه شدیم مخزن پلی‌اتیلن چیست، قصد داریم تا با کاربرد‌های مختلف این مخزن در صنایع گوناگون آشنا شویم. با توجه به کمبود منابع آب زیرزمینی، بسیاری از کشاورزان امروزه مخزن‌های پلی اتیلن را تهیه کردند. معمولا در کشاورزی برای آبیاری زمین و مراتع وجود یک مخزن پلی‌اتیلن ضروری است. مخازنی که در صنعت کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید چند لایه باشند و حتما از سا‌یه بان برای نگهداری آن استفاده شود. این مخازن چون در معرض آفتاب قرار می‌گیرند باید دارای لایه‌ی پوششی باشند تا روی آب درون مخزن جلبک ایجاد نشود. پیشنهاد میکنیم برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد این مخازن پیشنهاد میکنیم مقاله انواع مخزن کشاورزی و انتخاب بهترین مخزن کشاورزی برای باغ و مزرعه را مطالعه کنید. برخی از مزایای استفاده از این نوع مخزن در صنعت کشاورزی به شرح زیر است:

  • طول عمر مفید و طولانی
  • مقاومت و‌ استحکام بالا در برابر شرایط آب و هوایی بد
  • دارا بودن خاصیت آب‌بندی بالا که برای مصرف در صنایع کشاورزی بسیار اهمیت دارد
  • حمل و نقل بسیار آسان که می‌توان در مناطق دور افتاده و کوهستانی هم از این مخازن استفاده کرد

مخزن پلی‌اتیلن در صنعت کشاورزی

مخزن پلی‌اتلین برای نگهداری آب باران

جمع آوری آب باران از گذشته برای ما ایرانیان اهمیت زیادی داشته است. یکی از مهم‌ترین مزایای جمع آوری و ذخیره آب باران، صرفه جویی در مصرف آب‌های زیرزمینی است. با ذخیره‌سازی آب باران در هزینه‌های تصفیه آب، انتقال آب و … تا حد زیادی صرفه جویی می‌شود.  از دیگر مزایای مهم جمع آوری کردن آب باران این است که می‌توان روان آبهای ناشی از باران را تا حدودی مهار کرد. یکی از مشکلات شهری در هنگام بارش باران، مهار روان آب‌ها است که با این کار می‌توان این معضل بزرگ را حل نمود. همچنین با ذخیره کردن آب باران می‌توان از تولید گازهای گلخانه‌‌ای و سمی جلوگیری کرد. بنابراین یکی از مهم‌ترین انواع مخزن پلی‌اتیلن، مخزن عمودی بوده که برای نگهداری آب باران استفاده می‌شود.

مخزن پلی‌اتیلن مناسب برای صنعت دام و طیور و نگهداری کود

یکی دیگر از  کاربرد مخزن پلی‌اتیلن در صنعت دام و طیور است.  اصلی‌ترین نیاز در هر صنعت دام و طیور، استفاده از یک مخزن مناسب و باکیفیت پلی‌اتیلن است. صنعت دام و طیور نیز  همانند دیگر صنایع از این قاعده مستثنا نیست. بیشترین آب مورد استفاده در این صنعت برای آب آشامیدنی دام و طیور است. آب قابل مصرف برای حیوانات نیز همانند انسان‌ها باید کاملا بهداشتی باشد. بنابراین باید نوعی مخزن پلی‌اتیلن با کیفیت با مواد و متریال عالی انتخاب شود تا به سلامت حیوانات آسیب نرسد. بنابراین مهم‌ترین مورد در مخازن دام و طیور، جنس مخازن است.

مخزن پلی‌اتیلن مناسب برای صنعت دام و طیور

مخزن پلی‌اتیلن برای حمل ماهی زنده

برای حمل ماهی زنده نیز یکی از گزینه‌های بسیار مناسب، مخازن پلی‌اتیلن هستند. شما می‌توانید با هزینه اندک، یک مخزن پلی‌اتیلن مناسب تهیه کنید. یکی از موارد بسیار مهم در انتخاب یک مخزن مناسب برای حمل ماهی زنده، تعداد و رشد ماهی است. باید با توجه به حجم ماهی‌ها، یک مخزن با ابعاد مناسب تهیه کرد. توجه کنید که به علائم کمبود اکسیژن در ماهی‌ها توجه داشته باشید. این علائم شامل رنگ پریدگی، قرمز شدن آبشش ماهی‌ها، تجمع در محل ورود آب و … است. اگر این علائم را مشاهده کردید، ماهی‌ها را در یک مخزن بزرگتر قرار دهید. در صورت لزوم، فضولات ماهی‌ها را از کف مخزن جدا کرده و ماهی‌ها را در یک وان بسیار بزرگ منتقل  کنید.

مخزن پلی‌اتیلن برای نگهداری آب آتش نشانی

مخزن آب یکی از واجبات و ملزومات در سیستم آتش نشانی است. یکی دیگر از کاربرد مخزن پلی اتیلن، برای نگهداری آب آتش نشانی است. امروزه سیستم آبرسانی و کنترل آتش سوزی برای همه ساختمان‌های مسکونی، کارگاه‌ها، شرکت‌ها و کارخانه‌های بزرگ و … ضروری است. بنابراین وجود یک مخزن پلی‌اتیلن یا پلاستیکی در همه این موارد یک اقدام مهم و هوشمندانه است.

نصب و کار با مخزن آب آتش نشانی بسیار راحت است. تنها کافی است که یک ورودی منبع آب را به طور مستقیم به کنتور وصل کنید و خروجی منبع آب را به سیستم لوله کشی آتش نشانی یا همان اطفا حریق متصل کنید تا سیستم کار خود را شروع کند. بهترین نوع مخزن برای نگهداری آب آتش نشانی نیز، مخزن پلی‌اتیلن است. (در مقاله استاندارد مخزن آب آتش نشانی به صورت کامل این موارد را مورد بررسی قرار دادیم.)

مخزن پلی‌اتیلن برای نگهداری آب آتش نشانی

سخن پایانی در خصوص کاربرد مخازن پلی‌اتیلن

در این مقاله در خصوص اینکه مخزن پلی‌اتیلن چیست و کاربرد آن صحبت کردیم. مخزن‌های پلی‌اتیلن در انواع عمودی، افقی، زیر پله‌ای و … وجود دارند که هر کدام از این مخزن‌ها کاربرد متنوعی دارند. به طور مثال در صنعت کشاورزی، برای نگهداری آب دام و طیور، نگهداری آب آتشنشانی، برای حمل و ذخیره ماهی زنده و … وجود یک مخزن پلی‌اتیلن ضروری است. این مخازن با داشتن لایه‌های مختلف و استحکام بسیار بالا در تمامی صنایع قابل استفاده هستند و برای خرید آن میتوانید به وبسایت البرز مخزن مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *