آموزشی

نصب مخزن آب برای یک واحد مسکونی

نصب مخزن آب برای یک واحد مسکونی

اگر شما هم جزو افرادی هستید که در طبقات آخر یک آپارتمان سکونت دارید حتماً روزهایی در طول سال با کمبود آب مواجه بوده‌اید. یکی از اصلی‌ترین دلایل این اتفاق کمبود منابع آبی در کشور است که برای حل این مشکل، فشار آب اکثر مناطق کم شده است. بدین ترتیب افرادی که در طبقات بالاتر ساختمان‌ها سکونت دارند با مشکل کم آبی و گاهاً نبود آب در طی ساعاتی از روز مواجه می‌شوند. به همین دلیل بسیاری از افراد برای آبرسانی بهتر به طبقات بالا از مخزن آب استفاده می‌کنند. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به اطلاعات بیشتری درباره این موضوع و نحوه نصب مخزن آب برای یک واحد مسکونی بپردازیم.

علاوه بر ساختمان‌های مسکونی بسیاری از ویلاهایی که در شهرهای توریستی قرار دارند نیز با مشکل کم آبی و پایین آمدن فشار آب مواجه می‌شوند که ممکن است نارضایتی مسافران را برایشان در بر داشته باشد. بنابراین می‌توان با نصب یک مخزن آب به راحتی این مشکل را حل کرد. برای نصب منبع آب در واحدهای ویلایی لازم است که تنها تعداد اعضای خانواده محاسبه شده و منبع در محیط خارج از واحد ویلایی نصب شود تا سر و صدای زیاد آن باعث آزار و اذیت ساکنین و مسافران نباشد. اما برای نصب مخزن آب برای یک واحد مسکونی لازم است تا تمهیدات بیشتری را در نظر بگیرید.

نصب منبع آب در واحدهای مسکونی

نصب مخزن آب برای یک واحد مسکونی نسبت به واحدهای ویلایی دشوارتر خواهد بود. زیرا باید قبل از نصب منبع آب بررسی شود که کنتور ساختمان از نوع تفکیک شده و یا مشاع است. در صورتی که کنتور ساختمان از ابتدای ساخت به صورت تفکیک شده باشد می‌توان برای هر واحد به صورت جداگانه منبعی را نصب کرد. اما اگر کنتور به صورت مشاع برای تمامی واحدهای آپارتمان باشد، باید حتماً از یک مخزن آب برای تمامی واحدها استفاده کرد. به عنوان مثال برای یک آپارتمان با چهار واحد مسکونی لازم است از منبعی به حجم ۱۰۰۰ لیتر استفاده کرد تا آب مورد نیاز تمامی واحدها تامین شود.

نصب منبع آب روی سطح زمین یا پشت بام؟

نصب مخزن آب برای یک واحد مسکونی باید بر روی پشت بام و یا سطح زمین انجام گیرد، که هر کدام از آنها مزایا و معایبی نسبت به دیگری دارند. نصب منبع آب در پشت بام روشی قدیمی‌تر بوده که به دلیل قرارگیری منبع در ارتفاع در زمان قطع شدن برق آب توسط نیروی گرانش به سمت لوله‌ها سرازیر شده و آب واحدهای آپارتمانی تامین می‌شود. اما در صورتی که منبع آب روی سطح زمین قرار داشته باشد در صورت قطعی برق، آب مصرفی تمامی واحدها نیز قطع خواهد شد.

این در حالی است که منابعی که در سطح زمین قرار می‌گیرند برخلاف مخازنی که در پشت بام قرار دارند در برابر عوامل طبیعی مانند باد، باران و آفتاب در امان خواهند بود و عمر طولانی‌تری خواهند داشت. بنابراین نکته مهم در نصب مخزن آب برای یک واحد مسکونی این است که اگر در مناطقی قرار دارید که با مشکل قطعی برق مواجه نمی‌شوید، بهتر است از نصب منبع روی پشت بام خودداری کنید.

دلیل ارجحیت نصب منبع آب روی سطح ساختمان

از مهمترین مواردی که باید در نصب مخزن آب برای یک واحد مسکونی در پشت بام به آن توجه داشته باشید این است که سقف پشت بام تا چه میزان تحمل وزن منبع آب را دارد! طبق استانداردهای موجود اگر ساختمانی طبق قوانین مهندسی ساخته شده باشد، می‌توان برای آن از یک منبع ۳۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرمی استفاده کرد. همچنین به دلیل متغیر بودن ابعاد منابع نسبت به گنجایش آن ممکن است برای انتقال به پشت بام با مشکلاتی مواجه باشد و انتقال آن کار آسانی نباشد. به همین دلیل توصیه می‌شود تا قبل از خرید تمامی جوانب سنجیده شده و در صورت امکان از منبع آب بر روی سطح ساختمان استفاده شود.

نصب منبع آب تنها برای یک واحد مسکونی

در مواردی که ممکن است دیگر واحدهای آپارتمانی با نصب مخزن آب همکاری نداشته باشند، این امکان وجود دارد که تنها برای یک واحد از منابعی با حجم ۲۵۰ تا ۱۰۰۰ لیتر نسبت به تعداد افراد خانواده و یک پمپ نیم اسب استفاده کرد. برای لوله کشی هم می‌توان از لوله‌های منعطف و مسیر رایزر استفاده نمود. برای نصب مخزن آب برای یک واحد مسکونی باید پمپ مخزن را در پشت بام قرار دهید و از نزدیک‌ترین نقطه به ورودی آب ساختمان یک لوله رفت و برگشت وصل کنید؛ که قسمت رفت آن برای ورود به مخزن و لوله برگشت برای تقویت فشار آب از پمپ به شبکه لوله کشی ساختمان است.

انتخاب حجم مناسب برای منبع آب

در انتخاب حجم مناسب برای نصب مخزن آب برای یک واحد مسکونی باید به تعداد نفرات اعضای خانواده و متراژ واحدهای ساختمانی توجه کرد. برای مثال اگر متراژ واحد شما بیش از ۱۰۰ متر مربع و تعداد اعضای خانواده‌تان بیش از چهار نفر باشد، به یک مخزن ۵۰۰ لیتری، یک پمپ یک اسب و منبع فشار ۲۴ لیتری نیاز دارید. اما اگر متراژ واحد کمتر و تعداد اعضای خانواده کمتر از چهار نفر باشد می‌توان از مخازنی به حجم ۲۵۰ لیتر، یک پمپ نیم اسب و یک منبع فشار ۲۴ لیتری استفاده کنید.

برای واحدهای ویلایی هم که باید آب به صورت ۲۴ ساعته ذخیره شده باشد توصیه می‌شود به ازای هر نفر ۵۰ لیتر و برای یک واحد ویلای ۵ نفره یک  مخزن آب ۲۵۰ لیتری به همراه مخزن فشار ۲۴ لیتری و یک پمپ یک اسب استفاده و نصب شود. علاوه بر این لازم است برای واحدهای ویلایی به دلیل اینکه مخزن قرار است در محیط باز قرار بگیرند، از مخزن پلی اتیلن استفاده شود که مقاومت بهتری نسبت به سایر مخازن در برابر گرما و سرما داشته و قابلیت جابجایی و طول عمر بیشتری دارند. پیشنهاد می کنیم مقاله فرمول محاسبه حجم انواع مخزن ذخیره آب را مطالعه کنید.

روش‌های نصب مخزن آب برای یک واحد مسکونی

همانطور که در این مقاله به آن اشاره کردیم برای نصب مخزن آب برای یک واحد مسکونی می‌توان از پمپ و یا بدون پمپ استفاده کرد. در روش بدون پمپ حتماً باید منبع آب در ارتفاع بالاتری نسبت به شیرهای آب قرار بگیرد تا فشار آب تقویت شده و با سرعت بیشتری به داخل لوله‌های آب فرستاده شود. اما در روش نصب همراه با پمپ لازم نیست تا منبع در ارتفاع بالاتری قرار بگیرد؛ زیرا در این روش پمپ خودش وظیفه انتقال آب به لوله‌ها و مشکل کمبود فشار آب را حل می‌کند.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم به نکات مهمی در نصب مخزن آب برای یک واحد مسکونی اشاره کردیم. در نهایت باید به یاد داشته باشید که:

  1. منبع آب باید روی سطح زمین (پارکینگ، انباری و …) و یا روی پشت بام نصب شود.
  2. نصب منبع آب به دو روش همراه با پمپ آب و بدون پمپ صورت می‌گیرد؛ که لازم است در روش بدون پمپ منبع‌ها بالاتر از لوله‌های ساختمان قرار بگیرند.
  3. انتخاب مخزن مناسب باید به میزان مصرف آب در ساختمان و تعداد افراد هر خانوار دقت شود تا منبع مناسب با نیاز ساختمان خریداری شود.
  4. برای آنکه مخزن آب دور از نور خورشید قرار بگیرد و عمر طولانی‌تری داشته باشد، آن را بر روی سطحی صاف و یکنواخت قرار دهید؛ و هنگام خریداری مخازن نوع پلی اتیلن آن که بهترین جنس منبع ذخیره آب است را انتخاب کنید.

در آخر شما عزیزان می‌توانید خرید خود را به صورت آنلاین از البرز مخزن انجام دهید. برای این کار تنها کافیست تا قیمت، لیتراژ و ابعاد محصول مورد نظرتان را در نظر گرفته و محصولی که برای شما مناسب‌تر است را انتخاب و خریداری کنید.

مخزن 500 لیتری؛ مخزن 1000 لیتری؛ مخزن 2000 لیتری؛ مخزن 3000 لیتری؛ مخزن 5000 لیتری؛ مخزن افقی؛ مخزن عمودی؛

2 دیدگاه در “نصب مخزن آب برای یک واحد مسکونی

  1. قاسمی گفت:

    سلام چطور از برداشت آب از مخزن ما توسط همسایگان جلوگیری میشود

    1. ashraf گفت:

      سلام مخزن فقط دارای لوله کشی در ساختمان شما می باشد و کسی دسترسی به آن ندارد . همچنین قطعه ای به نام شیر یکطرفه بعد از کنتور آب نصب میگردد تا از خروج آب به سیستم شهری جلوگیری شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *