آموزشی

نحوه نصب مخزن آب در فضاهای کوچک و باریک

انواع مخزن آب

در خیلی از شهر‌های بزرگ کشور به دلیل تراکم ساخت و ساز‌ها و وجود بافت‌های فرسوده، فضای مناسبی برای نصب تجهیزات تاسیساتی وجود ندارد. یکی از مشکلات مهم برای نصب منابع آب مربوط به کوچک بودن محیط و نبود فضای کافی است. اما وقتی یک ساختمان به مخزن ۱۰۰۰ لیتری احتیاج دارد و فضای کافی برای عبور و نصب مخازن بزرگ وجود ندارد، چه باید کرد؟ در این شرایط نصب منبع در فضای کوچیک بهترین انتخاب است. شما می‌توانید با اتصال موازی مخازن آب به حجم آب مورد نیاز خود دسترسی پیدا کرده و یک مدار آبرسانی بی‌عیب و نقص داشته باشید. در این مقاله از البرز مخزن همراه ما باشید تا توضیح دهیم چگونه برای فضاهای کوچک و باریک، مخزن را نصب کنید. 

نصب موازی مخزن‌های پلی‌اتیلن در فضا‌های کوچک

اگر انباری یا اتاق تاسیسات درب ورودی کوچک یا راهرو و راه پله کوچکی داشته باشد، نمی‌توان یک مخزن بزرگ و حجیم را در آن جا داد. بهترین کار برای نصب منبع در فضای کوچیک این است که چند مخزن پلی‌اتیلن به‌صورت موازی به هم متصل شوند. در اتصال موازی مخزن‌های کوچک، همه مخازن از یک ورودی انشعاب گرفته و همه به یک خروجی متصل هستند. بدین ترتیب حجم زیادی از آب را در چند مخزن کوچک ذخیره می‌شود. در این روش همه مخازن یک ورودی و یک خروجی واحد دارند. 

مهم‌ترین نکات برای نصب موازی مخزن

در ادامه نکات نصب موازی مخازن پلی‌اتیلن را به شما آموزش می‌دهیم:

  1.  محل نصب باید بتواند وزن مخازن و آب درون آن‌ها را تحمل کند.
  2.  سطح محل نصب باید بدون هر گونه پستی بلندی و کاملا صاف باشد.
  3.  اتصالات بین پمپ و مخزن نباید طوری باشد که لرزش پمپ باعث آسیب محل اتصال فیتینگ به مخزن شود.

نصب مخزن آسان رو در فضا‌های کوچک

یکی از بهترین گزینه‌ها برای نصب منبع در فضای کوچیک، انتخاب مخزن آب آسان رو است که در مکان‌هایی با فضای محدود استفاده می‌شود‌. این نوع مخزن به‌صورت باریک و کم حجم طراحی شده و با داشتن وزن کم و قیمت مناسب کاربرد‌های بسیار گسترده‌ای پیدا کرده است. مخزن آب آسان رو یکی از انواع مخازن پلی‌اتیلن است که با داشتن اندازه و سایز‌های متفاوت در فضا‌های کوچک استفاده می‌شود. این مخزن حتی از باریک‌ترین درب‌ها عبور کرده و نصب آن در مکان‌هایی با فضای کم امکان‌پذیر است. قابلیت نصب منبع در فضای کوچیک باعث شده تا این مخزن بسیار پرفروش باشد و حتی بتواند در گوشه دیوار و مکان‌های بلااستفاده هم نصب شود. در حال حاضر ظرفیت هر مخزن آب آسان رو در حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰۰ لیتر است که با اتصال چند مخزن به یکدیگر، حجم ذخیره‌سازی آب، بیش‌تر هم می‌شود. علاوه بر این در زمان شستشوی مخزن، امکان جدا کردن منابع آب از هم وجود دارد. پس به هیچ وجه فرایند آبرسانی مختل نخواهد شد.

مخزن آب آسانرو

مهم‌ترین نکات برای نصب مخزن آسان رو

برای نصب منبع در فضای کوچیک و استفاده از چند مخزن آسان رو به‌صورت موازی، نکات مهم زیر را رعایت کنید:

۱. ایمنی محل نصب مخزن بسیار مهم است. پس فضایی را برای نصب در نظر بگیرید که مخزن در خطر برخورد‌ با اشیاء تیز و برنده نباشد. 

۲. برای نصب مخازن آسان‌ رو، اندازه‌گیری ابعاد درب ورودی و محل نصب مخزن خیلی مهم است. مکان نصب باید متناسب با ابعاد و شکل هندسی مخزن انتخاب شود.

۳. محل نصب مخزن باید کاملا صاف و بدون هیچگونه پستی بلندی یا شیب باشد. اگر قرار است زیر مخزن چیزی گذاشته شود، باید تمام سطح زیرین را پوشانده باشد تا هیچ قسمتی از آن روی هوا معلق نماند.

۴. با توجه به اینکه جنس مخازن آب از پلی‌اتیلن است، محل نصب منبع در فضای کوچیک باید دور از شعله و گرمای شدید باشد.

نصب مخزن آب زیر پله در فضا‌های کوچک

برای نصب مخزن زیر پله‌ای باید در فضای خالی زیر پله‌ها یک محل مناسب را پیدا کنید. سپس مخزن را با دقت و مهارت کافی نصب کرده و یادتان نرود که دسترسی راحتی به لوله کشی و تاسیسات آبرسانی داشته باشید. در مرحله بعد، کف محل نصب را صاف و تراز کرده و نصب مخزن را به‌صورت افقی انجام دهید. سپس شیر ورودی و خروجی را به منبع متصل کنید. هنگام نصب منبع در فضای کوچیک توجه به لوله کشی خیلی مهم است؛ زیرا آب باید بتواند خیلی راحت به مخزن وارد یا از آن خارج شود. بعد از اتصال دقیق لوله‌ها، نوبت به اتصال پمپ می‌رسد که با نصب در محل تعیین شده، آب را به طبقات بالا هدایت می‌کند. در مرحله بعد مطابق با استاندارد‌های ایمنی، سیستم برق‌رسانی پمپ و شیر‌های برقی راه‌اندازی می‌شوند. سپس اگر اتصالات و لوله کشی به درستی انجام شده باشد، می‌توان از مخزن استفاده کرد. 

مخزن آب مکعبی

ویژگی‌های مخزن آب زیر پله

مخازن آب زیرپله‌ای با داشتن ویژگی‌های لازم می‌توانند آب مورد نیاز ساختمان را تامین کنند. مهم‌ترین ویژگی‌های مخزن آب زیر پله‌ای عبارتند از:

  • عایق‌بندی مناسب: در جلوگیری از هدر رفت انرژی و نشت آب موثر است.
  • مقاومت بالا در برابر ضربه یا فشار آب: مخازن باید از جنس استیل، فایبرگلاس یا پلی‌اتیلن باشند تا در برابر ضربات احتمالی و فشار آب مقاوم بمانند.
  • اتصالات استاندارد: لوله کشی و اتصالات مخزن باید از جنس فلز مرغوب بوده و روکش‌ مناسبی داشته باشند.
  • درب محکم و ایمن: برای تحمل وزن آب، درب‌ها باید ضد زنگ و مجهز به یک دستگیره محکم باشند.
  • پمپ قدرتمند: پمپ آب قوی می‌تواند آب را به طبقات بالا هدایت کند.
  • ظرفیت مناسب: ظرفیت پمپ آب متناسب با مساحت ملک و تعداد خانوار‌ها مشخص می‌شود.
  • سیستم هوشمند: بعضی مخازن به‌صورت هوشمند می‌توانند پمپ و سطح آب مخزن را کنترل کنند.
  • قابلیت نظافت و نگهداری: نصب منبع در فضای کوچیک باید طوری انجام شود که تمیزکاری و نگهداری از مخزن نیز آسان باشد.

مهم‌ترین نکات برای نصب مخزن آب زیر پله

در هنگام نصب مخازن آب زیر پله‌ای به نکات زیر توجه کنید:

  1.  ظرفیت مخزن باید متناسب با تعداد افراد خانوار انتخاب شود.
  2.  توجه به کیفیت ساخت و مواد به کار رفته در ساخت منبع بسیار مهم است.
  3.  برای نصب مخزن زیر پله‌ای توجه به نکات ایمنی و استاندار‌های فنی اهمیت بالایی دارد.
  4.  نصب منبع در فضای کوچیک به مهارت‌های خاصی احتیاج داشته و باید توسط یک تکنسین ماهر انجام شود.
  5. مخزن آب زیرپله

نصب مخزن آب مکعبی در فضا‌های کوچک

مخزن آب مکعبی که با چگالی بالا و به‌صورت تک لایه یا چند لایه به فروش می‌رسد، از جنس پلی‌اتیلن بوده و با استفاده از مواد اولیه درجه یک و فودگرید تولید می‌شود. بنابراین هیچ تغییر فیزیکی یا شیمیایی در آب شرب ایجاد نمی‌کند. ما مخزن آب مکعبی را برای نصب منبع در فضای کوچیک پیشنهاد می‌دهیم که ظرفیت آن از ۵ لیتر تا ۳۰ هزار لیتر است. مخازن مکعبی پلی‌اتیلن برای ذخیره‌سازی و نگهداری انواع مایعات مناسب بوده و مقاومت فیزیکی و شیمیایی بالایی دارند. این مخازن، بدنه مقاومی داشته و با داشتن وزن کم و حمل آسان، در مکان‌هایی با فضای محدود نصب می‌شوند. همچنین در مقایسه با مخازن فلزی ارزان‌تر هستند و مقاومت بالایی در برابر اسید‌ها، باز‌ها و مواد خورنده دارند.

مهم‌ترین نکات برای نصب مخزن آب مکعبی

برای نصب مخزن آب مکعبی در فضای کوچک به نکات زیر توجه کنید:

  1.  ابعاد فضا و درب ورودی را اندازه‌گیری کنید.
  2.  برای نصب منبع، یک مکان بدون شیب و کاملا صاف را انتخاب کنید.
  3.  مخزن را نزدیک شعله یا گرمای شدید قرار ندهید.
  4.  از کشیدن یا غلطاندن مخزن خودداری کنید.
  5.  برای جلوگیری از ایجاد و رشد جلبک درب مخزن را ببندید.

نصب منبع در فضای کوچیک غیرممکن نیست!

یکی از ضروری‌ترین تاسیسات ساختمانی هر خانه، مخزن آب پلی‌اتیلن است که با حفظ و نگهداری آب شرب، نیاز هر خانوار را برطرف می‌کند. در صورت نبود فضای کافی در انبار یا اتاق تجهیزات، امکان نصب منبع در فضای کوچیک هم وجود دارد. مخازن آب آسان رو، مکعبی، زیر پله‌ای و… با داشتن ابعاد مختلف می‌توانند در کنار هم نصب و استفاده شوند. با خرید هر کدام از این منابع می‌توانید از یک فضای کوچک، بیش‌ترین استفاده را داشته باشید. نصب مخزن‌ها به‌صورت موازی هم یکی دیگر از راهکارهای نصب مخزن در فضاهایی با ابعاد کم هستند. برای نصب و جایگذاری این تاسیسات حتما از یک تکنسین متخصص و ماهر کمک بگیرید. شما می‌توانید هر یک از انواع مخزن‌های آسان رو، مکعبی، زیر پله‌ای و مخزن‌های دیگر را با توجه به ابعاد و ظرفیت مورد نیاز خود از سایت البرز مخزن سفارش دهید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *