آموزشی

مخزن گازوئیل پلاستیکی

مخزن گازوئیل پلاستیکی

گازوئیل سوختی نفتی و بسیار مهم و استراتژیک در سطح جهان است. به همین دلیل نحوه نگهداری از این سوخت بسیار مهم است. به دلیل میزان دانسیته و چگالی گازوئیل، این ماده سوختی باید در مخازن پلاستیکی نگهداری شود. نگهداری در مخزن گازوئیل پلاستیکی یکی از بهترین روش‌ها برای نگهداری این ماده سوختی است و به دلیل ایمنی بالا در ابعاد و ظرفیت‌های گوناگون به فروش می‌رسد. در این مقاله از البرز مخزن همراه ما باشید تا انواع منبع گازوئیل پلاستیکی را معرفی کرده و شما را با نکات خرید و نصب این محصول آشنا کنیم.

آشنایی با مخزن‌های پلاستیکی برای نگهداری گازوئیل

یکی از پرکاربردترین مخازن نگهداری آب و سیالاتی مثل گازوئیل، مخازن پلاستیکی پلی اتیلن هستند که برای ذخیره‌سازی انواع مواد سوختی به کار ‌می‌روند. در واقع از گازوئیل در مخزن‌های پلی اتیلن موجود می‌توان نگهداری کرد اما یادتان باشد که ماده ذخیره شده در تانکر گازوئیل پلاستیکی حتما باید چگالی و دانسیته نزدیک به یک گرم بر سانتی‌متر مکعب داشته باشد. 

گازوئیل یکی از ماده‌های سوختی پرکاربرد است که می‌تواند در مخزن پلاستیکی نگهداری شود. مخزن گازوئیل پلاستیکی از مواد اولیه HD3840UA ساخته شده و انتخاب مقرون‌به‌صرفه‌ای است؛ چرا که برای ذخیره‌سازی گازوئیل می‌توان از مخزن پلی‌‌اتیلن تک لایه هم استفاده کرد. این نوع مخزن از لحاظ قیمت از مخازن سه لایه ارزان‌تر است و از لحاظ وزن تفاوت چندانی ندارد. 

مخازن سه لایه دارای یک لایه آنتی باکتریال و یک لایه مشکی ضد نور علاوه بر تک لایه هستند، به همین دلیل برای نگهداری گازوئیل کاربرد ندارند‌. 

آیا مواد سوختی با مخزن‌های پلاستیکی سازگار هستند؟

مخزن گازوئیل پلاستیکی از مواد اولیه 3840UA ساخته شده و برای نگهداری مواد و سیالاتی مناسب است که چگالی نزدیک به آب داشته باشند. این مخازن اصولا برای نگهداری آب تولید شده‌اند اما گازوئیل هم با داشتن دانسیته پایین و عدم تولید گرما، با پلاستیک وارد واکنش نمی‌شود و می‌تواند در آن نگهداری شود. بنابراین استفاده از مخزن پلاستیکی گازوئیل یکی از بهترین روش‌های ذخیره و نگهداری این ماده است.

انواع منبع گازوئیل پلاستیکی

مخزن گازوئیل پلاستیکی با ظرفیت ۵۵ تا ۲۰۰۰۰ لیتر و با شکل‌های هندسی گوناگون به فروش می‌رسد. این نوع مخزن با داشتن انواع و اشکال گوناگون به‌صورت عمودی یا ایستاده، افقی یا خوابیده، کتابی، مکعبی، زیر پله‌ای، قیفی و… ساخته می‌شود. برای مثال مخزن ۱۰۰۰ لیتری پلاستیکی که به‌صورت‌ ایستاده یا عمودی ساخته می‌شود، تک لایه است و برای ذخیره‌سازی گازوئیل کاربرد دارد. 

مخازن عمودی یا استوانه‌ای که به‌صورت مسطح طراحی می‌شوند، باید روی یک سطح کاملا صاف قرار بگیرند. مخازن افقی هم که برای ذخیره آب و سیالات دیگر کاربرد دارند، به عنوان مخزن ثابت یا متحرک به کار ‌می‌روند. یعنی قابل حمل بوده و می‌توانند روی کامیون‌ها، تریلر‌ها و… قرار بگیرند.

کدام مخزن‌ها برای نگهداری از گازوئیل مناسب‌تر هستند؟

تمام مخازن پلاستیکی و پلی‌اتیلن می‌توانند برای ذخیره و نگهداری گازوئیل استفاده شوند. معمولا مخازن عمودی و افقی کاربرد بیش‌تری برای ذخیره‌سازی گازوئیل دارند. این مخازن به‌صورت تک لایه، سه لایه و چهار لایه قابل سفارش هستند. برای نگهداری گازوئیل، تانکر گازوئیل پلاستیکی یک لایه بهترین گزینه است؛ زیرا فاقد لایه آنتی باکتریال بوده و قیمت ارزان‌تری دارد.

مزایای خرید تانکر گازوئیل پلاستیکی

گازوئیل در صورت تماس با آلیاژ‌های خاص فلز به ویژه عناصر روی و مس به سرعت با آن‌ها واکنش می‌دهد. بنابراین بشکه فلزی نباید برای ذخیره و نگهداری مواد سوختی مثل گازوئیل استفاده شود. مخزن گازوئیل پلاستیکی بهترین راه برای نگهداری این ماده است که بسیار سبک و قابل حمل بوده و دچار خوردگی یا فرسودگی نمی‌شود. 

با توجه به گران بودن مخازن پلاستیکی سه لایه، استفاده از منبع گازوئیل پلاستیکی تک لایه هم کفایت می‌کند. مخزن پلی‌اتیلن هم نوعی مخزن پلاستیکی به حساب می‌آید که در برابر آسیب مقاوم بوده و گازوئیل را با اطمینان تا ۶ ماه نگه می‌دارد. 

این بشکه‌ها برای خرید عمده در دسترس و مقرون‌به‌صرفه هستند و با استفاده از لیفتراک می‌توانند به‌صورت صنعتی هم استفاده شوند. از طرفی هزینه‌های نگهداری کمی داشته و در صورت بروز نشتی، خیلی راحت قابل ترمیم هستند. در ادامه مهم‌ترین مزایای تانکر گازوئیل پلاستیکی را بررسی می‌کنیم:

  • وزن سبک
  • قیمت مناسب
  • انعطاف‌پذیری خوب
  • دوام و ماندگاری بالا
  • قابلیت حمل‌ونقل آسان
  • جلوگیری از ایجاد جلبک و رسوبات
  • عواقب و خطرات کم‌تر در صورت نشت گازوئیل از مخزن

نکات ایمنی نصب مخزن گازوئیل پلاستیکی

  • محل نگهداری مخزن گازوئیل پلاستیکی باید دور از مواد قابل اشتعال باشد و مرتب تمیز شود.
  • پس از نصب مخزن، چک کردن مداوم و اطمینان از عدم نشتی بسیار مهم است.
  • نصب سطح سنج برای تمام مخازن گازوئیل ضرورت دارد.
  • اطراف منبع گازوئیل پلاستیکی باید حصار یا فنس کشیده شود.
  • در محل نصب مخازن سوخت، سیگار کشیدن ممنوع است‌.
  • بازرسی اتصالات شیر و لوله‌ها اهمیت بالایی دارد.
  • چک کردن سطح مخزن هنگام شارژ خیلی مهم است.
  • نصب برچسب هشدار‌های خطر، ظرفیت ذخیره‌سازی، مواد ذخیره شده در مخزن و… ضرورت دارد.
  • در محل نگهداری مخزن گازوئیل پلاستیکی، جوشکاری اکیدا ممنوع است.
  • برای نصب تانکر باید به حداقل فاصله از ساختمان‌ها توجه شود‌.
  • مکان نصب مخزن باید کاملا صاف و بدون پستی بلندی باشد.
  • وجود نور کافی در مکان نصب و تعبیه یک هواکش استاندارد بسیار مهم است.

مخزن‌های پلاستیکی؛ بهترین انتخاب برای نگهداری از سوخت

مخازن پلاستیکی و پلی‌اتیلن برای نگهداری مواد سوختی مثل گازوئیل مناسب هستند‌. در بین مدل‌های مختلف این بشکه، مخازن پلی‌‌اتیلن عمودی و افقی بیش‌ترین کاربرد را برای ذخیره‌سازی این ماده دارند. مخزن گازوئیل پلاستیکی که به‌صورت تک لایه و در ظرفیت‌های گوناگون تولید می‌شود، برای ذخیره و نگهداری گازوئیل مناسب‌تر بوده و با قیمت مناسبی به فروش می‌رسد. تنها نکته مهم این است که از پر شدن بیش از حد مخزن جلوگیری به عمل آمده و منبع گازوئیل پلاستیکی از لحاظ عدم نشتی مرتب بررسی شود. اگر شما هم برای نگهداری از گازوئیل نیاز به خرید بهترین مخزن‌ دارید، کافی است مخزن پلی‌اتیلن را به عنوان نوعی مخزن پلاستیکی در شکل و ظرفیت دلخواه از سایت البرز مخزن سفارش دهید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *