آموزشی

معایب مخازن آب پلی اتیلن

معایب مخزن پلی اتیلن و تاثیر نور خورشید بر منبع آب

آب مایه حیات است، اما در صورت استفاده نادرست از آن می‌تواند دشمن سلامتی ما باشد. این مثال را زدیم تا بگوییم حتی حیاتی‌ترین عناصر زمین هم، می‌توانند در صورت نداشتن آگاهی کافی، برای ما مضر باشند. این روزها مخزن‌ آب پلی‌اتیلن یکی از کاربردی‌ترین اجزای هر ساختمان و صنعتی به شمار می‌آیند. عموما در گذشته به این مخازن، مخزن‌های پلاستیکی گفته می‌شد که برای نگهداری و ذخیره آب و دیگر سیالات استفاده می‌شد. امروزه هم بیشترین کاربرد منبع های پلی‌اتیلن در صنایع کشاورزی، خوراکی، شیمیایی و حمل و نقل است. در حال حاضر هم بیشتر مواد شیمیایی و حتی آفت کش‌ها درون مخازن پلاستیکی نگهداری می‌شوند. مخزن‌های پلاستیکی علاوه بر نقش بسیار مهم و کاربرد زیاد، دارای معایبی هم هستند. در این مقاله قصد داریم تا در خصوص معایب مخزن پلی‌اتیلن بیشتر صحبت کنیم. پس اگر شما هم قصد خرید این گونه مخازن را دارید، بهتر است با معایب تانکر پلاستیکی بیشتر آشنا شوید.

مخزن‌های پلاستیکی از چه ترکیبات و موادی ساخته شده‌اند؟

قبل از اینکه در خصوص مزایا و معایب مخزن آب پلی‌اتیلن صحبت کنیم، ابتدا لازم است با ماهیت و ساختار مخزن پلاستیکی آشنا شویم. مخزن‌های پلی‌اتیلن از نوعی پلاستیک فشرده ساخته شده‌اند که دلیل نامگذاری آن هم به این مورد مربوط است. بدنه پلی اتیلنی مخزن در شکل‌ها و انواع گوناگون موجود است که با توجه به نیاز و کاربرد هر صنعت، می‌توان آن را انتخاب کنید.

به طور کلی مخزن‌های پلی اتیلن از پلاستیک فشرده ساخته شده‌اند که این پلاستیک‌ها علاوه بر مزایا، معایبی هم دارند. در گذشته مخزن‌های گالوانیزه و فلزی جزو مخازن مهم و پرکاربرد به شمار می‌رفتند که این مخزن‌ها معایب بسیار زیادی داشتند و به همین دلیل امروزه مخزن‌های پلاستیکی جایگزین آن‌ها شده‌اند.

ساخت منبع آب پلی اتیلن

مخازن پلی اتیلن چه کاربردهایی دارند؟

همانطور که گفتیم در گذشته برای نگهداری و ذخیره آب و دیگر مایعات از مخزن‌های فلزی و گالوانیزه در تمامی صنایع استفاده می‌کردند. اما به دلیل برخی از ویژگی‌ مخزن‌های فلزی، پس از مدتی مخازن پلاستیک و پلی‌اتیلن جایگزین آن شدند. امروزه از مخازن پرطرفداری همچون مخزن پلی‌اتیلن برای ذخیره کردن مایعات و سیالات دیگر حتی اسیدها و مواد نفتی استفاده می‌شود.

مخزن‌های پلی اتیلن علاوه بر ذخیره مایعات، برای اندازه‌گیری کردن فرآورده‌های نفتی در صنایع و همچنین توزیع آن‌ها کاربرد دارد. با توجه به چند لایه بودن این مخازن، می‌توان درون این مخزن‌ها مواد نفتی سبک و سنگین، مواد سوختی، انواع روغن‌های مختلف، محلول شیمیایی و اسیدی، محصولات غذایی، آب ،مواد روان کننده و … را ذخیره کرد. یکی از مهم‌ترین موارد استفاده از مخزن‌های پلاستیکی به عنوان مخزن آتش نشانی است.

یکی دیگر از صنایعی که به‌صورت گسترده‌ از مخازن پلی اتیلن استفاده می‌کند، صنایع ساختمانی است. شاید برای شما هم عجیب باشد که در صنعت ساختمان سازی، تانکرهای آب اصلا چه کاربردی دارند؟ در ساختمان‌ها و خانه‌ها، ذخیره و نگهداری آب اهمیت بسیار زیادی دارد. در نتیجه در همه ساختمان‌ها و آپارتمان به مخزنی نیاز است که دچار زنگ‌زدگی نشود، طعم و بوی آب تغییری نداشته باشد و از ورود نور آفتاب به داخل مخزن آب که از مهم‌ترین عوامل ایجاد جلبک در آب است، جلوگیری کند. بنابراین مخازن پلی اتیلن که چند لایه هستند به دلیل مقاومت بالا در برابر اشعه یو وی، یک گزینه مناسب برای نگهداری آب به شمار می‌روند.

مخزن‌های پلی‌ اتیلن چه معایبی دارند؟

اگر بخواهیم یک راست به سراغ اصل مطلب برویم باید بگوییم که یکی از مهم‌ترین معایب مخزن‌های پلی اتیلن، حساسیت پلاستیک در برابر نور خورشید است. مخزن‌های سه لایه در برابر نور خورشید مقاوم هستند که این ویژگی برای مخزن‌های یک لایه وجود ندارد. حتی مخزن‌های چندین لایه هم اگر مدت زمان طولانی در معرض نور آفتاب قرار گیرند، دچار آسیب می‌شوند. آسیبی که نور خورشید به مخزن پلاستیکی می‌زند، معمولا به دیواره آن وارد می‌شود و کم کم بدنه مخزن نازک شده و باکتری و جلبک‌هایی در سطح آب نمایان می‌شود. البته این مورد قابل کنترل است و با نصب سایه‌بان بر روی مخزن می‌توان تا حدودی این مشکل را برطرف کرد. در مکان‌هایی که امکان نصب سایه‌بان وجود ندارد، توصیه ما این است که از مخزن‌های چندین لایه استفاده کنید. بنابراین حساس بودن در برابر اشعه یو وی یکی از مهم‌ترین ایرادات مخزن آب پلی اتیلن به شمار می‌رود.

نقاط ضعف مخزن پلی اتیلن کدام‌اند؟

همان طور که می‌دانید، هیچ محصولی همیشگی نیست! همه مخزن‌ها و تانکرهای نگهداری و حمل آب حتی اگر بهترین جنس و متریال را داشته باشند، پس از مدتی از بین می‌روند. مخزن‌های پلاستیکی نسبت به جنس‌های مشابه طول عمر بیشتری دارند. یکی از نقاط ضعف و معایب مخزن پلاستیکی، آسیب پذیری آن در برابر ضربه‌های متعدد است.

یک قوطی فلزی را در نظر بگیرید! اگر چندین ضربه محکم هم به آن وارد کنید بعید است که دچار آسیب شود. اما برعکس یک قوطی یا جعبه پلاستیکی را درنظر بگیرید. اگر ضربه محکمی به آن وارد شود ممکن است دچار سوراخ یا خم‌شدگی شود. مخزن‌های پلاستیک هم دقیقا همینطور است. ممکن است بر اثر ضربات محکم مکانیکی دچار آسیب‌های جبران ناپذیر شوند.

اگر یک مخزن آب با جنس پلی اتیلن در یک بازه ده ساله در محیط باز همچون حیاط یا پشت بام قرار گیرد، اگر لایه محافظ در برابر یو وی را نداشته باشد، یا تراکم آنتی یو وی در این مخزن بسیار کم باشد، کم کم پس از مدت زمانی اشعه‌های مضر همچون ماورا بنفش می‌تواند ترکیبات پلاستیکی موجود در مخزن را از بین ببرد. این اشعه مضر خورشید قادر است که ماده سخت و انعطاف پذیر مخزن را به یک ماده سخت و شکننده تبدیل کند که همین امر احتمال شکستگی مخزن را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر در مورد طول عمر منبع آب این مقاله را می توانید مطالعه کنید.

مخزن‌های پلی اتیلن بی‌کیفیت و ارزان نخرید!

قیمت مخزن‌های پلی‌اتیلن معمولا به پارامترهای مختلفی بستگی دارد که اگر آن‌ها نادیده گرفته شوند، می‌توان قیمت مخزن را کم یا زیاد کرد. همانطور که در ابتدای مقاله هم در خصوص مخزن‌های پلی‌اتیلن صحبت کردیم، این مخزن‌ها امروزه رایج‌ترین وسیله برای نگهداری آب هستند. مزایای این مخزن‌ها بسیار زیاد بوده اما توجه کنید که در کنار این مزایا، معایب اندکی هم می‌توان برای این مخازن نام برد.

نکته بسیار مهم در هنگام خرید مخز‌ن‌های پلی اتیلن این است که هیچ گاه به سراغ مخز‌ن‌های بی کیفیت و ارزان نروید. برخی از افراد برای افزایش سود خود در تلاشند که از هر راهی کیفیت مخزن‌ها را پایین بیاورند تا مبلغ بیشتری نصیب خودشان شود. هیچ ارزانی بی علت نیست! بنابراین در هنگام خرید توجه داشته باشید که معایب تانکر پلاستیکی بی کیفیت و ارزان چندین برابر تانکرهای معمولی است و ممکن است در حین استفاده مشکلات زیادی را برای شما به وجود بیاورند.

آیا آب در مخزن‌های پلاستیکی جلبک می‌زند؟

به طور کلی اگر بخواهیم جواب این سوال را بدهیم، در صورت استفاده از مخزن‌های سه لایه و چندین لایه هیچ گونه تغییری در آب مخزن به وجود نمی‌آید و جلبک ایجاد نمی‌شود. اما در شرایطی هم ایجاد جلبک درون مخزن اتفاق می‌افتد.

اگر از مخزن‌های بی رنگ و تک لایه در محیط‌های کاملا روشن و در نور مستقیم آفتاب استفاده کنید، امکان تشکیل جلبک درون مخزن آب وجود دارد که یکی از معایب مخزن پلی اتیلن محسوب می‌شود. مخزن‌های سه لایه به دلیل وجود لایه‌ی مشکی رنگ در بخش میانی، از نفوذ خورشید جلوگیری کرده و حتی نورهای مصنوعی را هم فیلتر می‌کنند. بنابراین هیچ گونه جلبک و باکتری در آب وجود ندارد و هیچ تغییری در رنگ و بوی آب و مایعات ایجاد نمی‌شود. به همین دلیل است که همیشه به مشتریان عزیزمان توصیه می‌کنیم که اگر مخزن شما در معرض مستقیم نور خورشید قرار می‌گیرد، حتما از مخزن‌های سه لایه و سایه بان استفاده کنید. در این مقاله می توانید روش های جلوگیری از جلبک زدن مخزن آب را بخوانید.

جلبک زدن مخزن آب پلی اتیلن آیا از نظر کیفیت و بهداشت، آب درون مخزن‌های پلی اتیلن با دیگر مخزن‌ها تفاوتی دارد؟

همانطور که میدانید، امروزه سرم های تزریقی که در داروخانه‌ها وجود دارند، در ظروف کاملا پلاستیکی و پلی اتیلنی بسته‌بندی می‌شوند. برای تولید ظروف این سرم ها از انواع پلی اتیلن چگالی پایین (LDPE) استفاده می‌شود. این در صورتی است که مخازن پلی اتیلنی و پلاستیکی با کیفیت، از پلی اتیلن چگالی بالا (HDPE 3840) که دارای پروانه بهداشتی همچون (Food Grade) هستند، تولید شده‌اند. بنابراین پلی‌اتیلن استفاده شده در تولید اینگونه مخازن، فاقد هرگونه ماده مضر BPA بوده و سلامت مصرف کننده را در اولویت قرار می‌دهد. اگر توصیه‌ها و نکات لازم را به طور کامل انجام دهید، آب هیچگاه کیفیت خود را تغییر نمی‌دهد و ماهیت گوارا و ثابتی خواهد داشت.

سخن پایانی در خصوص معایب مخزن آب پلی اتیلن

در این مقاله در خصوص ایرادات مخزن آب پلی اتیلن صحبت کردیم. همانطور که گفتیم مخزن آب یک وسیله و ابزار بسیار کاربردی در همه صنایع بوده که علاوه بر نگهداری و ذخیره آب، در نگهداری انواع اسیدها و مواد شیمیایی هم کاربرد دارد. این مخزن مهم علاوه بر مزایا و کاربردهای زیادی که دارد، معایب محدودی هم دارد. مثلا یکی از معایب مخزن آب پلاستیکی، آسیب پذیری آن نسبت به فشار مکانیکی بالا است. اگر بخواهیم این گونه مخازن را با مخزن‌های فلزی مقایسه کنیم، آسیب پذیری بیشتری دارند و ممکن است دچار خمیدگی و‌ سوراخ شوند. از دیگر معایب مخزن آب پلی اتیلن حساسیت آن نسبت به اشعه خورشید بوده که اگر مخزن‌ها تک لایه باشند، ممکن است پس از مدتی دچار شکنندگی و آسیب شوند. اما به صورت کلی با اطلاعات کافی در زمینه نگهداری از این محصولات، می‌توانید به مدت طولانی و گاها عمری از آنها استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *