آموزشی

مخزن آنتی باکتریال چیست؟

مخزن سه لایه آنتی باکتریال

آپارتمان نشینی و مشکل کمبود آب و افت فشار آب، باعث شده که بسیاری از افراد، برای نگهداری و استفاده از آب آشامیدنی سالم، از مخزن‌های آب استفاده کنند. گاهی اوقات، آب موجود در این مخازن، برای مدت طولانی در آن‌ها باقی می‌ماند که این ساکن ماندن آب و نگهداری آن در طولانی مدت، امکان رشد باکتری‌ها، میکروب‌ها و جلبک‌ها را افزایش می‌دهد. در صورت وجود این میکروب‌ها در آب، بیماری‌های عفونی و ویروسی، سلامت افراد را تهدید می‌کند. خوشبختانه در سال‌های اخیر، کارخانه‌های پیشرو از مواد آنتی باکتریال برای ساخت مخازن آب استفاده می‌شود که این مواد، ویژگی‌ها و کارایی‌های فوق العاده‌ای دارند. اگر شما هم نمی‌دانید مخزن آب آنتی باکتریال چیست؟ و یا قصد کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه را دارید، با ما همراه باشید.

آنتی باکتریال به طور کلی به چه معناست؟

قبل از پرداختن به هر موضوعی ابتدا لازم است پاسخ این سوال را بدهیم که آنتی باکتریال چیست و به چه معناست؟ در واقع منظور از آنتی باکتریال، همان خاصیت ضد میکروب و ضد باکتری بودن است. هر ترکیب یا پدیده‌ای که باعث از بین رفتن و یا جلوگیری کردن از رشد میکروب‌ها و باکتری شود را آنتی باکتریال می‌گوییم.

به طور کلی آنتی باکتریال‌ها به دو دسته طبیعی و غیر طبیعی تقسیم می‌شوند.

  • آنتی باکتریال طبیعی

این نوع از آنتی باکتریال‌ها، در مواد خوراکی مانند عسل، شراب، الکل و مواد دیگری وجود دارند.

  • آنتی باکتریال غیر طبیعی

آنتی باکتریال‌های غیر طبیعی، توسط انسان و در شرکت‌های تولیدی، ساخته می‌شوند. در واقع نوع شیمیایی (غیرطبیعی) آنتی باکتریال‌ها، برای جلوگیری از ورود میکروب‌ها، باکتری‌ها، قارچ‌ها و دیگر مواد آلاینده به سطوح مختلف، به کار می‌روند. 

مواد آنتی باکتریال چه موادی هستند؟

مواد آنتی باکتریال در مقیاس نانو هستند و از ترکیبات متعددی همچون دی اکسید تیتانیوم (Tio2)، روی اکسید(Zno) و نقره به صورت پودری و یا دانه‌ای ساخته می‌شوند. این مواد دارای ویژگی‌های مطلوبی همچون موارد زیر هستند.

  • از رشد میکروب‌ها در محیط‌های مرطوب جلوگیری می‌کنند.
  • دارای خاصیت گندزدایی هستند.
  • توانایی کاهش روند رشد میکروب‌ها را دارند.

از مواد آنتی باکتریال، به دلیل ویژگی‌های فوق العاده‌ آن‌ها، در صنایع گوناگونی از جمله صنایع نساجی و الیاف، بسته بندی مواد غذایی و دارویی، صنایع کاشی و سرامیک و صنایع ساخت مواد پلاستیکی استفاده می‌شود.

در ساخت منبع آنتی باکتریال از Tio2 که ماده اصلی در ساختار انواع آنتی باکتریال‌ها است، استفاده می‌شود، اما آیا عملکرد این ماده را می‌دانید؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم هنگامی که اشعه‌های نور خورشید به سطح این ماده (Tio2) که در سطح داخلی منابع آب پلی اتیلن وجود دارد، می‌تابد، خاصیت آنتی باکتریالی آن فعال می‌شود و از ورود نور خورشید به داخل منبع آب جلوگیری می‌کند و از همین طریق، باعث جلوگیری از رشد میکروب‌ها و باکتری‌هایی می‌شود که در اثر گرما رشد می‌کنند.

تیتانیوم دی اکسید، دارای خاصیتی به نام فتوکاتالیستی است که این ماده می‌تواند از طریق اکسایش با اشعه ماورا بنفش، آلاینده‌های متعددی را نابود کند و از ورود آن‌ها به داخل آب جلوگیری کند. همچنین این ماده کاربردهای دیگری همچون توانایی حذف انواع فلزات سنگین در آب، تصفیه آب آشامیدنی، حذف مواد آلی سمی، تصفیه هوا و حذف باکتری‌ها دارد.

مخزن آنتی باکتریال چیست؟

منظور از تانکر آب آنتی باکتریال، منبع‌های آب پلی اتیلن تولید شده‌ در صنایعی هستند که در بدنه آن‌ها از مواد آنتی باکتریال برای جلوگیری و نفوذ باکتری‌ها به درون منبع استفاده شده است. شیوه‌ها و تکنیک‌هایی که برای ضد میکروب کردن تانکرهای آب به کار می‌رود، با یکدیگر تفاوت دارند که شامل موارد زیر می‌شوند.

  • از بین بردن عامل باکتریواستاتیک، یک روش عالی برای آنتی باکتریال کردن مخازن است.

در این روش، مخزن‌ها به صورت ضد جلبک ساخته می‌شوند. به دلیل اینکه جلبک‌ها، غذای اصلی و منبع تغذیه باکتری‌ها هستند؛ از این رو، باکتری‌ها توانایی رشد کردن را ندارند و از بین می‌روند. استفاده از این روش برای آنتی باکتریال کردن انواع مخازن پلی‌اتیلنی در بسیاری از کشورهای دنیا، رایج است.

  • استفاده از پلیمر آنتی باکتریال تماسی

در این روش برای آنتی باکتریال کردن مخازن، از پلیمر آنتی‌باکتریال تماسی استفاده می‌شود که پلی اتیلن‌های موجود در این مخازن، دارای خاصیت پاد زیستی هستند. این لایه‌ها را در داخلی‌ترین لایه منبع‌های آب و در انواع رنگ‌های سفید، آبی و دیگر رنگ‌ها به کار می‌برند. رنگ‌های به کار برده شده در این لایه‌ها به سلیقه شرکت تولیدی مخزن‌ها بستگی دارد. این یعنی سفید و آبی بودن مخازن پلی اتیلنی، ربطی به آنتی باکتریال بودن یا نبودن آن‌ها ندارد.

مهم است بدانید که باید از ورود هرگونه رسوب به داخل مخزن جلوگیری شود؛ چرا که این مواد در اثر تماس مستقیم با باکتری‌ها، خاصیت آنتی باکتریال خود را نشان می‌دهند و اگر سطح منبع‌های آب را رسوب گرفته باشد، این خاصیت در طولانی مدت، از بین می‌رود و آب درون منبع آب، دیگر سالم نیست.

مخزن آنتی باکتریال چیست و انواع آن

انواع مخزن آنتی باکتریال

مخزن‌های آنتی باکتریال، انواع گوناگونی دارند که از لحاظ شکل و لیتراژ با یکدیگر متفاوت هستند. انواع مخزن آنتی باکتریال از لحاظ شکل شامل موارد زیر هستند.

مهم است بدانید که از تمامی مخازن نام برده شده آنتی باکتریال، می‌توانید در حجم‌های متفاوت از ۵۰ لیتر گرفته تا ۵۰۰۰ لیتر متناسب با فضا و لیتراژ مدنظرتان خریداری و استفاده کنید. 

روش‌های نگهداری از مخزن آنتی باکتریال

نگهداری از منبع آنتی باکتریال، کار دشواری نیست و می‌توانید با استفاده از اقدامات زیر، از مخزن آنتی باکتریال خود محافظت کنید.

  • از نصب پایه‌های کربنی بپرهیزید.

یکی از بهترین و موثرترین مواد آنتی باکتریالی که در تصفیه خانه‌ها، به آب‌های آشامیدنی اضافه می‌شود، کلر است. این ماده به همراه دیگر مواد افزودنی ضد باکتری، از رشد بسیاری از باکتری‌ها جلوگیری می‌کند؛ از این رو باید از نصب پایه‌های کربنی در تانکر آب آنتی باکتریال، پرهیز کنید. فیلترهای کربنی، کلر موجود در آب را حذف می‌کنند که این امر، باعث کاهش واکنش‌های فتوکاتالیستی می‌شود. در صورتی که فیلترهای کربی را در این منبع‌های آب نصب کنید؛ باکتری‌ها در آب رشد می‌کنند و باعث افزایش عوامل بیماری‌زا و رشد میکروب‌ها می‌شود.

  • لایروبی و شستشو مخازن را فراموش نکنید.

با توجه به اینکه عوامل آنتی باکتریال در سطح مخازن وجود دارند، از این رو در صورتی که این مخازن از رسوبات لایروبی نشوند، در طولانی مدت خاصیت آنتی باکتریال خود را از دست می‌دهند. برای جلوگیری از این مشکل، باید شستشو و ضدعفونی کردن تانکرهای آب با مواد شوینده و ضدعفونی کننده را فراموش نکنید. استفاده از روش پرتو افشانی، برای تمیز کردن مخزن‌های آب، روشی نوین و عالی برای تمیز کردن مخزن‌های آب است.

چگونه از آنتی باکتریال بودن مخزن مطمئن شویم؟

گفتیم که دی اکسید تیتانیوم ماده اصلی مواد آنتی باکتریال است که متاسفانه برخی از شرکت‌های تولیدی از این ماده در ساخت مخزن‌های آب استفاده نمی‌کنند؛ از این رو لازم است برای اطمینان حاصل کردن از آنتی باکتریال بودن مخازن، مراکز معتبر و قابل اعتمادی همچون البرز مخزن را انتخاب کنید.

مخازن آب آنتی باکتریال تولیدی در مجموعه البرز مخزن، علاوه بر کیفیت بالایی که دارند، دارای خواص آنتی باکتریال و ضد جلبک نیز هستند. چنانچه قصد سفارش انواع مخازن آبی آنتی باکتریال را دارید، می‌توانید منبع آب مد نظر خود را در شکل‌ها و لیتراژهای مختلف، انتخاب کنید و ثبت سفارش خود را در وبسایت رسمی البرز مخزن ثبت کنید.

سخن آخر

مخزن آب آنتی باکتریال، نوعی مخزن آب است که سطح آن را از مواد ضد باکتری، برای جلوگیری از نفوذ میکروب‌ها و باکتری‌ها می‌سازند. کیفیت مواد آنتی باکتریال مورد استفاده در منبع‌های آب، از مهم‌ترین عواملی است که در حفظ سلامتی آب تاثیرگذار است؛ از این رو بهتر است منبع آب آنتی باکتریال را از مراکز عرضه کننده معتبری که از کیفیت مواد تولیدی آن‌ها اطمینان دارید تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *