آموزشی

ساخت مخزن آب به شیوه قالب ‌گیری تزریقی

ساخت مخزن آب به روش قالب گیری تزریقی

خواص و ویژگی‌های مخزن آب پلی اتیلن باعث شده است تا این محصولات در بخش خانگی و صنعتی به شکل گسترده مورد استفاده قرار بگیرند. دوام بالا، وزن سبک، قیمت مقرون به صرفه و خاصیت ضدخوردگی از جمله مزیت‌های استفاده از مخازن آب پلی اتیلن هستند. این محصولات توسط تولیدکنندگان مختلف به شکل‌های گوناگون تولید می‌شوند که یکی از بهترین آنها، روش قالبگیری تزریقی است. در این مقاله می‌خواهیم به شیوه ساخت مخزن با قالبگیری تزریقی بپردازیم.

ساخت مخزن آب به شیوه قالب ‌گیری تزریقی

پلاستیک‌ها امروزه به عنوان عضو جدانشدنی زندگی ما محسوب می‌شوند. تولیدکنندگان محصولات پلاستیکی با به کارگیری شیوه‌های نوین سعی کرده‌اند تا این محصولات را به بهترین شکل تولید کنند. مانند فرآیند قالبگیری تزریقی در ساخت مخزن آب که یکی از فرآیندهای اصلی تولید مخزن آب پلاستیکی است و از چندین مرحله تشکیل شده است:

·       قالب گیری تزریقی

ساخت مخزن با قالبگیری تزریقی به عنوان یکی از شیوه‌های اصلی تولید محصولات پلاستیکی نظیر مخزن آب پلی اتیلن است. به این شیوه تولید، روش تزریق پلاستیک نیز گفته می‌شود که به دلیل داشتن هزینه پایین تولید، مورد توجه بسیاری از تولیدکنندگان قرار گرفته است. بسیاری از لوازم پلاستیکی موجود در بازار نظیر قطعات خودرو، لوازم خانگی، مخزن آب، عینک، مسواک و… از طریق این شیوه تولید می‌شوند.

·       مکانیزم فرآیند قالب گیری

فرآیند قالب گیری تزریقی با توجه به نوع محصول به 4 مرحله اصلی تقسیم بندی می‌شود که شامل موارد زیر است:

  •       در ابتدا گرانول به همراه سایر مواد افزودنی و تقویت کننده، توسط قیف دستگاه، وارد مخزن اصلی می‌شود.
  •       در دستگاه تزریقی یک محفظه حرارت وجود دارد که مواد اولیه ساخت محصولات پلاستیکی وارد آن می‌شوند. گرمای هیتری موجود در این محفظه باعث می‌شود تا پلاستیک و سایر موارد ریخته شده به شکل کامل ذوب شوند.
  •       قالب گیری مواد زمانی می‌تواند به بهترین شکل انجام شود که مواد حرارت دیده کمی گرم باشند. در این مرحله مواد اولیه درون قالب‌های مخصوص ریخته شده تا قبل از خنک شدن به شکل‌های گوناگون طراحی شوند.
  •       در مرحله آخر بعد از گذشتن زمان، قطعات شکل گرفته شده با استفاده از پین‌های موجود از قالب جدا می‌شوند.

شناخت انواع دستگاه تزریق پلاستیک

با استفاده از روش بیان شده در بالا، ساخت مخزن با قالبگیری تزریقی به بهترین شکل انجام می‌شود. دستگاه‌های مورد استفاده در فرآیند قالبگیری متعدد هستند که در ادامه به برخی از آنها می‌پردازیم:

·       قالب گیری افقی

یکی از دستگاه‌های کاربردی برای قالب گیری محصولات پلاستیکی، مدل افقی است که در این دستگاه بعد از این که قالب به شکل کامل باز می‌شود، محصول تولید شده به سمت پایین سقوط کرده تا به شکل کامل از دستگاه خارج شود.

·       قالب گیری عمودی

این دستگاه به دلیل ساختاری که دارد برای تولید انواع ماده پلاستیکی باکیفیت مناسب است. از لحاظ ساختاری، فضای کمتری را نسبت به مدل افقی اشغال می‌کند. همچنین این دستگاه از لحاظ اقتصادی نسبت به مدل افقی مقرون به صرفه‌تر است.

ساخت منبع آب پلی اتیلن

اهمیت به کارگیری ساخت قالب

ساخت مخزن با قالبگیری تزریقی نیاز به آماده سازی قالب اولیه دارد. در واقع قالب‌های ساخته شده باید دارای کیفیت بالا برای تولید انواع محصولات پلاستیکی باشند. ظاهر و ابعاد محصولات پلاستیکی موجود در بازار بسته به شکل هندسی و ویژگی‌های قالب دستگاه متفاوت است. به صورت معمول می‌توان گفت که قالب‌های تزریقی دارای جنس آلومینیوم یا فولاد هستند.

تولیدکنندگان بخش زیادی از هزینه‌های تولید را باید با راه اندازی دستگاه ساخت قالب متحمل شوند. قالب‌های تولیدکننده محصولات پلاستیکی با دقت بسیار زیادی طراحی می‌شوند تا بتوانند محصولات پلاستیکی را با شکل و شمایل خاص و دقیق تولید کنند. تکنولوژی‌ به کار رفته در ساخت مخزن با قالبگیری تزریقی از نوع سه بعدی است که کار را برای تولیدکنندگان آسان کرده است.

مزایا و معایب قالبگیری تزریقی

استفاده از این شیوه تولید محصولات پلاستیکی می‌تواند معایب و مزیت‌های مختلف را به دنبال داشته باشد که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

  •       تولید انبوه محصولات پلاستیکی با کیفیت بالا
  •       امکان قراردادن قطعه‌های فلزی و غیرفلزی در محصولات پلاستیکی
  •       امکان تولید قطعات پلاستیکی با هندسه پیچیده
  •       عدم نیاز به عملیات تکمیلی مثل پرداخت برای قطعات پلی اتیلن
  •       امکان استفاده از چند نوع ماده پلاستیکی برای تولید یک قطعه
  •       اتوماتیک بودن کل فرآیند تولیدی
  •       امکان استفاده از ضایعات پلاستیکی تولید شده

با توجه به مزیت‌های لیست شده ساخت مخزن با قالبگیری تزریقی، تولید از طریق این شیوه معایب مخصوص به خود را نیز دارد:

  •       هزینه اولیه راه اندازی خط تولید تزریق پلاستیک بالاست
  •       در صورت وجود هرگونه عیب یا نقص در خط تولید، اصلاح آن زمان‌بر است
  •       مدت زمان بین شروع فرآیند ساخت قالب و تحویل قطعه کمی طولانی است

جمع بندی

شیوه تولید محصولات پلاستیکی از جمله منبع آب پلی اتیلن دارای تنوع زیادی است که یکی از بهترین روش‌های تولید، روش قالبگیری تزریقی است. این شیوه به دلیل داشتن مزیت‌های مختلف مورد توجه بسیاری از تولیدکنندگان قرار گرفته است. در این مقاله به تفصیل به مراحل ساخت مخزن با قالبگیری تزریقی پرداخته شده است. افرادی که می‌خواهند محصولات پلاستیکی نظیر مخزن آب پلی اتیلن را با تضمین کیفیت و قیمت خریداری کنند، می‌توانند به فروشگاه البرز مخزن مراجعه کرده و از محصولات متنوع فروشگاه دیدن کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *