آموزشی

3 روش کلیدی برای افزایش فشار آب تانکر + نکته‌های مهم

افزایش فشار تانکر آب

یکی از معضلات اصلی تمامی مجتمع‌ها و ساختمان‌های چند طبقه، دسترسی به فشار مناسب آب است.(چنانچه نمیدانید فشارآب چیست، پیشنهاد میشود این مقاله را بخوانید). با توجه به کمبود و بحران آبی که در کشورمان وجود دارد، امروزه بیشتر آپارتمان‌ها و برج‌ها سیستم آبرسانی مناسبی ندارند، به‌ طوری که حتی آب آشامیدنی به طبقه‌های بالایی با فشار بسیار پایینی می‌رسد. استفاده از یک سیستم آبرسانی مناسب، از جمله ملزوماتی است که برای همه‌ ساختمان‌ها ضروری است.

حتما شما هم در طول روز در هنگام شست و شو یا استحمام با کاهش فشار آب روبرو شده باشید. در این مقاله قصد داریم تا در خصوص روش‌های افزایش فشار آب منبع آب بیشتر صحبت کنیم. اگر شما هم با مشکل افت فشار آب مواجه هستید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

چگونه فشار آب تانکر را زیاد کنیم؟

روش‌های متنوع و زیادی برای افزایش فشار آب منبع آب وجود دارد. در ادامه به بررسی سه روش مهم برای افزایش فشار آب می‌پردازیم.

  • قرار دادن مخزن آب در ارتفاع

یکی از مهم‌ترین دلایلی که آب خارج شده از مخازن فشار بسیار پایینی دارد، این است که مخزن‌ها در ارتفاع بسیار کمی نسبت به سطح زمین قرار می‌گیرند. بهترین و کم‌هزینه‌ترین راه برای افزایش فشار آب مخزن، افزایش ارتفاع مخزن نسبت به سطح زمین است. حال سوالی که پیش می‌آید این است که ارتفاع چه تاثیری بر فشار آب دارد؟

در جواب باید بگوییم که آبی که از مخزن یا تانکر وارد لوله‌ها می‌شود، تحت تاثیر نیروی گرانش قرار می‌گیرد. اگر مخزن آب ارتفاع بسیار کمی داشته باشد و پایین‌تر از سطح خانه قرار گیرد، فشار و نیروی گرانش کافی به تانکر اعمال نمی‌شود، در نتیجه فشار آب بسیار کم می‌شود.

اگر مخزن پلی اتیلن آب در ارتفاعات بالا همچون پشت بام قرار گیرد، نیروی گرانش وارد شده به آن بیشتر می‌شود و در نتیجه آب با فشار بیشتری وارد لوله‌های آب می‌شود. اگر نیرویی وجود نداشته باشد، آب توانایی وارد شدن به لوله‌ها را ندارد و نمی‌تواند از آن عبور کند. به همین دلیل با افت ناگهانی فشار آب روبرو خواهید شد.

بنابراین طبق گفته‌های بالا برای افزایش فشار آب تانکر آب لازم است که تانکر را در ارتفاعات و بالاتر از سطح ساختمان قرار دهید. شاید برای اینکار مجبور شوید که کل سیستم مخزن را جدا کرده و دوباره متصل کنید. اما مطمئن باشید که ارزشش را دارد.

  • استفاده از لوله‌هایی با قطر کم

یکی از مهم‌ترین مواردی که فشار آب مخزن را کنترل می‌کند، قطر لوله‌های آب است. اگر از لوله‌های باریکی استفاده کنید، فشار آب افزایش پیدا می‌کند. در عوض اگر لوله‌های مصرفی شما عریض‌تر باشد، آب بیشتری از لوله عبور می‌کند، اما فشار آن بسیار کمتر است.

برای افزایش فشار آب مخزن بهتر است که از لوله‌هایی با قطر کم استفاده کنید. اما باید توجه داشته باشید که این روش برای همه موقعیت‌ها جوابگو نیست. زیرا در برخی مواقع ضروری است که از لوله‌هایی با قطر زیاد برای حفظ فشار طبیعی آب استفاده شود.

در بیشتر موارد فشار کم آب به دلیل قطر لوله‌های آب است. در واقع آب از مخزن آب با فشار بالایی وارد لوله کشی ساختمان می‌شود؛ حال اگر قطر لوله‌ای که انتخاب می‌کنید، پهن باشد فشار آب تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند؛ زیرا به همراه آب مقدار زیادی هوا هم وارد لوله می‌شود. اما هرچه لوله باریک‌تر باشد، آب با سرعت و فشار بیشتری از آن عبور می‌کند.

  • استفاده از پمپ آب بر روی مخزن آب پلاستیکی

یکی از رایج‌ترین کارهایی که برای افزایش فشار آب در ساختمان انجام می‌شود، نصب پمپ بر روی تانکر آب است. پمپ آب برای ساختمان‌های تک واحدی و‌ ویلاها کاربرد زیادی دارد. برای استفاده از این نوع سیستم آبرسانی، باید تجهیزات زیر را تهیه کنید.

  • مخزن نگهداری آب: برای این کار ابتدا باید منبع پلی اتیلن آب متناسب با مکان و محیط مورد نظر خود را تهیه کنید.‌ مخزن ذخیره آب را باید با توجه به ساکنین، مقدار آب مصرفی، جنس و شکل مخزن تهیه کنید. این مخازن به شما اجازه می‌دهد تا در زمان اوج مصرف با قطعی آب روبرو نشوید.
  • مخزن تحت فشار: منبع تحت فشار با ذخیره کردن حجم ثابت و مشخصی از آب، از خاموش و روشن شدن آب در مدت کوتاه جلوگیری می‌کند. این مخازن در واقع از کار کردن مداوم پمپ جلوگیری می‌کنند و در نتیجه طول عمر پمپ آب افزایش پیدا می‌کند.
  • پمپ آب: پمپ آب می‌تواند فشار مورد نیاز مخزن را تا حد زیادی افزایش دهد و در نتیجه آب مورد نیاز برای طبقات مختلف با فشار بالا فراهم شود. پمپ آب قابلیت نصب بر روی همه مخازن را دارد و در نتیجه نیاز به تهیه مخزن جدیدی برای آن نیست.

استفاده از پمپ آب بر روی مخزن آب پلاستیکی

نکات مهمی که برای افزایش فشار آب مخزن باید بدانید!

وقتی که با کاهش فشار آب مواجه شده‌اید، ابتدا باید شیر فلکه اصلی ساختمان را بررسی کنید. گاهی ممکن است شیر فلکه اصلی ساختمان به طور کامل باز نباشد و همین امر موجب کاهش فشار آب در کل ساختمان شود. یکی دیگر از مواردی که در گام بعدی باید چک کنید، شیر کاهنده فشار یا همان رگلاتور است. نام دیگر این ابزار شیر فشار شکن یا شیر تنظیم کننده است. این وسیله در نزدیکی کنتور آب وصل شده و فشار آب را زیاد می‌کند.

از دیگر نکات مهم که برای افزایش آب تانکر باید بدانید، بررسی شیرآلات درون خانه است. شیر حیاط یا آشپزخانه را باز کنید و اگر فشار آب کم بود، به احتمال زیاد مشکل از شیرآلات آشپزخانه است.

از دیگر نکات مهمی که موجب کاهش و افت فشار آب می‌شود، لوله‌ها هستند. اگر سال‌های زیادی است که لوله‌های ساختمان را عوض نکردید، ممکن است که رسوب و جرم اضافی همچون شن و ماسه، آهک و …  درون لوله‌ها قرار گرفته باشد. البته لوله‌های فلزی بیشتر دچار این مشکل می‌شوند.

بوستر پمپ چیست و چه نقشی در افزایش فشار منبع آب دارد؟

یکی از موثرترین راه‌های افزایش فشار آب منبع آب، استفاده از بوستر پمپ است. بوستر پمپ دستگاهی است که در آن چندین پمپ به صورت موازی به هم وصل شدند و به همین دلیل دبی لازم دستگاه را با بیشترین راندمان تامین می‌کند. پس در واقع سیستم بوستر پمپ متناسب با دبی مصرفی مخزن کار می‌کند و پمپ دوم و سپس سایر پمپ‌ها وارد مدار می‌شوند تا بیشترین کارایی را برای مخزن داشته باشند.

این روزها ساختمان‌هایی که تعداد طبقات آن‌ها چهار یا پنج است، وجود یک بوستر پمپ ضروری است. فشار بوستر پمپ به ارتفاع ساختمان شما هم بستگی دارد. در واقع این ابزار به دو فاکتور اصلی فشار و مقدار مصرف آب بستگی دارد. الگوی متغیر مصرف آب در طول شبانه روز می‌تواند تاثیر زیادی بر عملکرد بوستر پمپ بگذارد. زمانی که مصرف آب در ساختمان وجود ندارد، این دستگاه هم خاموش می‌شود.

زمانی که فشار آب مخزن تا حد زیادی افت پیدا می‌کند یا در زمانی که مخزن تحت فشار نتواند پاسخگو باشد، برای افزایش فشار آب مخزن اولین پمپ در این دستگاه روشن می‌شود. اگر پمپ اول به تنهایی نتواند فشار آب را افزایش دهد، پمپ‌های دوم و‌ سوم و … به ترتیب شروع به کار می‌کنند. تا جایی که همه این پمپ‌ها شروع به کار کرده تا فشار را تا حد مشخصی ثابت کنند. این ابزار هزینه نگهداری پایینی دارد و در مصرف انرژی هم صرفه جویی می‌شود. بیشترین کاربرد این وسیله در ساختمان‌های بزرگ و چند طبقه است. علاوه بر پمپ، تابلو کنترل، فشار سنج، اینورتر و … نیز در بوستر پمپ وجود دارد.

سخن پایانی در خصوص افزایش فشار آب تانکر

در این مقاله در خصوص افزایش فشار آب تانکر صحبت کردیم. راه‌های مختلفی برای افزایش فشار آب تانکر وجود داشته که مهم‌ترین آن‌ها شامل نصب تانکر در ارتفاع، استفاده از قطر کم لوله‌ها و استفاده از پمپ آب است. در واقع هرچه مخزن مورد نظر در ارتفاع بیشتری از ساختمان قرار گیرد، فشار آب هم افزایش پیدا می‌کند. همچنین استفاده از لوله‌هایی با قطر کم و باریک‌تر موجب می‌شود تا آب با سرعت بیشتری در ساختمان جریان پیدا کند. استفاده از بوستر پمپ که از چندین پمپ تشکیل شده هم یکی دیگر از راه‌های افزایش فشار آب منبع آب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *