آموزشی

علت نشت آب مخزن چیست و چگونه نشتی مخزن را پیدا کنیم؟

نشت مخزن پلی اتیلن

اگر نمی‌دانید علت نشت آب مخزن پلی اتیلن شما چیست و چطور می‌توانید آن را تعمیر کنید، این مطلب مناسب شماست. مخزن پلی اتیلن همانطور که از نامش پیداست از نوعی پلاستیک مقاوم ساخته می‌شود که در برابر خوردگی و ضربه‌های نسبتاً شدید مقاومت بالایی دارد. اما گاهی اوقات این مخازن به دلیل قرارگیری در شرایط آب و هوایی نامناسب و یا بر اثر استفاده نادرست، ممکن است دچار شکستگی شده و به نشت آب از آن منجر شود.

در چنین حالتی باید با در نظر گرفتن شرایط، بهترین انتخاب را در تعمیر مخازن آبی انجام داد. زیرا تعویض آنها هزینه بیشتری نسبت به تعمیرشان دارد. در این مطلب از البرز مخزن می‌خواهیم دلایل نشت آب مخزن و نحوه تعمیر آن را باهم بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

علت نشت آب مخزن چیست؟جلوگیری از نشت مخزن پلی اتیلن

از جمله عوامل مهمی که معمولاً باعث نشت آب مخزن و ایجاد ترک و آسیب به آن می‌شود، می‌توان به مسدود شدن دریچه مخزن و یا تحت فشار قرار گرفتن آن، ضربه شدید، افتادن یا پرت شدن مخزن، استفاده از وسایلی مانند مته در مجاورت آن و قرار گرفتن در سرمای شدید زمستان اشاره کرد.

چگونه نشتی مخزن را پیدا کنیم؟

نشت آب مخزن می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. گاهی اوقات نشتی مخزن از خود منبع آب بوده و در نتیجه منبع باید از طریق روش‌های معمول تعمیر شود. اما گاهی علت نشتی آب از مخزن، استاندارد نبودن تاسیسات و یا اشکال در اتصالات لوله‌ها است. که در چنین شرایطی باید مشکل را از طریق تعمیر اتصالات حل کرد. بنابراین اگر احساس کردید که فشار آب کاهش یافته است باید ابتدا علت نشت آب از مخزن را پیدا کنید و بسته به مشکل، یکی از راه حل‌های زیر را دنبال نمایید.

تعمیر اتصالاتنشت مخزن آب

اگر هنگام جستجو برای پیدا کردن علت نشت آب مخزن احساس کردید که پایین مخزن خیس و یا مرطوب شده، ممکن است علت آن استفاده از فلوترهای غیر استانداردی باشد که هنگام پر شدن مخزن باعث می‌شود آب به سمت درب آن سرازیر شده و از کناره‌های مخزن پایین بریزد. به همین دلیل است که پایین مخزن و بدنه آن خیس و مرطوب می‌شود. برای حل این مشکل کافی است فلوترهای مخزن را تعویض کرده و از نوع استاندارد آن استفاده کنید.

 اما اگر احساس کردید که در پایین مخزن آب جاری شده به احتمال زیاد مشکل از قسمت مهره بیرونی فیتینگ در قسمت خروجی مخزن آب است. در چنین شرایطی باید نسبت به سفت کردن این مورد اقدام کنید. ولی توجه داشته باشید که سفت کردن بیش از حد آن باعث می‌شود تا دیواره مخزن ترک بردارد.

گاهی اوقات نیز به دلیل خاموش و روشن شدن پمپ ضرباتی به فیتینگ‌ها وارد می‌شود که باعث خارج شدن آن از حالت آب بند خواهد شد؛ در نتیجه مخزن آب دچار نشتی می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل هم می‌توانید از یک لرزه‌گیر بین مخزن و پمپ استفاده کنید.

تعمیر مخزن

اگه تمامی موارد بالا را بررسی کردید و مطمئن شدید که مش

کل از اتصالات مخزن نیست، باید نسبت به تعمیر مخزن خود اقدام کنید. زیرا کف مخزن شما آسیب دیده و سوراخ شده است. برای جلوگیری از نشت آب مخزن و تعمیر آن از دو روش می‌توان استفاده کرد.

بهترین روش برای جلوگیری از نشت آب مخزن چیست؟

جوش مخزن پلی اتیلن

جوشکاری مخزن آب برای رفع نشت مخزن آب

بهترین روش برای تعمیر منابع آبی جوشکاری آن‌ها است. در واقع جوش مخزن پلی اتیلن یکی از روش‌های ترمیم ترک‌های ایجاد شده بر روی مخازن پلاستیکی است که توسط اپوکسی‌ها انجام می‌شود. اپوکسی، قطعات پلاستیکی ذوب شده‌ای است که با همدیگر مخلوط شده و در اثر یک واکنش شیمیایی با استفاده از چسب قالب، برای جوش خوردن پلاستیک استفاده می‌شود. این دو ماده شیمیایی در اثر تماس با یکدیگر گرم شده و انعطاف‌پذیر می‌شوند. بنابراین می‌توان از آنها برای جلوگیری از نشت مخزن آب که ناشی از ایجاد ترک بر روی آن است، استفاده کرد.

چسب مخزن پلی اتیلن

اگر مخزن دارای ترک یا سوراخ کوچکی بالاتر از سطح آب باشد، می‌توان از یک درزگیر برای جلوگیری از ورود حشرات و گرد و غبار به آن استفاده کرد. درزگیرهای مورد استفاده برای بستن سوراخ‌های ایجاد شده در مخازن پلی اتیلن چسب‌های مخصوصی هستند که مقاومت بالایی دارند. البته باید به این نکته دقت شود که تاثیر چسب به محل پارگی و ترک بستگی دارد. این نوع تعمیر و استفاده از چسب مخزن پلی اتیلن برای تعمیر سوراخ‌های کوچک مفید خواهد بود؛ اما ممکن است در برابر آسیب‌های جدی‌تر و بزرگ‌تر مقاومت بالایی نداشته باشد؛ زیرا فشار آب مقاومت آن را کاهش می‌دهد.

نکته مهم:

روش ساخت مخزن آب و موارد به کار رفته در برخی از مخازن پلاستیکی، مخصوص است. برای مثال، مخزن آب آنتی باکتریال برای سالم ماندن آب آشامیدنی با یک ترکیب ویژه ساخته می‌شود که مقاوم در برابر میکروب و اشعه ماورا بنفش است و آب را سالم نگه می‌دارد. اگر جوشی که برای تعمیر مخزن پلی اتیلن آنتی باکتریال استفاده می‌شود، از همان نوع پلاستیک ساخته نشده باشد، ممکن است آب مخزن به دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید و عوامل دیگر در طول زمان، دچار باکتری و جلبک شود.

پس حتماً هنگام استفاده از چسب مخزن پلی اتیلن و جوش از مواد تشکیل دهنده آن اطمینان حاصل کنید تا آب موجود در مخزن پس از مدتی آلوده نشود.

چه زمانی باید مخزن آب را تعمیر کرد؟

اگر به هر دلیلی منبع آب پلی اتیلن آسیب ببیند در صورتی که اندازه شکستگی آن بیش از حد نبوده و نشت مخزن آب زیاد نباشد، می‌توان از روش‌هایی مانند جوش زدن و یا چسب مخصوص اقدام به تعمیر آن کرد. برای ترمیم مخزن پلی اتیلن از متریالی که جنس خود مخزن است استفاده می‌شود. اما در صورتی‌که عمق و میزان شکستگی مخزن پلی اتیلن زیاد بوده و آب درون آن نشتی بیش از حد داشته باشد، بهتر است که آن را تعویض کنید. اندازه‌های استاندارد قابل تعمیر بین ۲.۵ تا ۱۵.۵ سانتی متر بوده و در صورتی که بیشتر از این مقدار باشد، تعمیر آن فایده نداشته و باید آن را تعویض کنید.

شیوه درست نگهداری از مخزن آب پلی اتیلن

– قبل از هر چیزی توجه داشته باشید، محلی که قرار است تانکر آب پلاستیکی در آن قرار بگیرد، نباید هیچگونه پستی بلندی و یا شیبی داشته باشد. اگر سطحی که مخزن روی آن قرار می‌گیرد شیب دارد، جسم سختی را زیر مخزن گذاشته و دقت کنید که تمام سطح آن را در بر بگیرد و مخزن روی هوا معلق نباشد.

– جنس مخزن پلی اتیلن به گونه‌ای است که در برابر گرمای شدید آسیب‌پذیر است. به همین دلیل محل نصب مخزن آب را در جایی در نظر بگیرید که دور از گرمای شدید باشد.

– مخزن پلی اتیلن از جنس پلاستیک بوده و به همین دلیل در برابر برخورد اشیا تیز و برنده ایمن نخواهند بود و ممکن است دچار نشت مخزن آب شود. پس توجه داشته باشید که محل نصب حتماً ایمن باشد.

– اگر مخزن آب قرار است درون زمین دفن شود مخزن و دیواره محل دفن باید حداقل ۲۰ سانتیمتر از یکدیگر فاصله داشته باشند.

– پس از نصب حتماً از بسته بودن درب مخزن اطمینان حاصل کنید. زیرا باز بودن آن باعث ایجاد و رشد جلبک می‌شود.

مخازن پلاستیکی به گونه‌ای طراحی می‌شوند که نباید تحت هیچ گونه فشار داخلی یا خارجی قرار بگیرند.

– از غلت دادن مخزن روی زمین خودداری کنید. زیرا ممکن است باعث سوراخ شدن قسمتی از منبع شده و بدین ترتیب باید آن را تعمیر کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *