آموزشی

خشکسالی و بحران آب; مخزن آب راهکار گذر از بحران کم آبی

خشکسالی و بحران آب

خشکسالی و بحران آب، دو مقوله مرتبط هستند که در سال‌های گذشته، بیش از هر زمان دیگری، مورد توجه قرار گرفته‌اند. با گرفته‌ند. در این مقاله از مجله البرز مخزن با ما همراه باشید تا علل خشکسالی و راهکارهایی برای گذر از بحران آب را با هم بررسی کنیم.

در چند سال اخیر اختلال در چرخه آب و تغییرات الگوهای آب و هوایی باعث شده است تا خشکسالی یکی از جدی‌ترین تهدیدهای زندگی بشر باشد. متاسفانه کشور ما نیز جزو کشورهایی است که به دلیل قرار گرفتن بر روی کمربند خشک کره زمین، نسبت به سایر کشورها بیشتر با بحران کم آبی مواجه است. گرچه که خشکسالی مسئله‌ای جهانی محسوب می‌شود اما کشورهایی که میزان بارش طبیعی در آنها پایین بوده و کنترلی بر مدیریت منابع آبی ندارند، بیشتر از سایر کشورها مورد آسیب قرار می‌گیرند.

دلایل خشکسالی و بحران آب

کشور ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی‌ای که دارد جزو کشورهای خشک و نیمه ‌خشک محسوب شده که در بخش‌های شرق و جنوب کشور این مسئله بیشتر احساس می‌شود. از جمله عواملی که باعث کمبود آب شده‌اند می‌توان به دلایل زیر اشاره کرد:

موقعیت منطقه

به طور کلی کشور ما جزو کشورهایی است که مناطق کویری و بیابانی در آن زیاد وجود داشته و در طول سال بارندگی کمی دارد. به طوری که در دو دهه اخیر میزان بارندگی در طول سال نسبت به دهه‌های قبل منفی بوده و به شدت کاهش یافته است. همین کاهش باران و افزایش بی‌رویه استفاده از منابع زیرزمینی می‌تواند دلیلی بر پیشرفت روند خشکسالی باشد.

مستندات علمی نیز نشان می‌دهند در صورتی‌که به کنترل بحران آب در ایران پرداخته نشود، تمامی طبیعت بکر و جنگل‌های آن از بین رفته و در نهایت از ایران چیزی جز بیابان باقی نخواهد ماند.

مصرف بیش از حد آب در بخش کشاورزیمصرف بیش از حد آب در بخش کشاورزی

در تحقیقات انجام شده بیشترین مصرف آب در کشور ما در بخش کشاورزی بوده و سالانه مقدار زیادی از آ

ب‌های زیرزمینی، چاه‌ها و قنات‌ها توسط مزارع کشاورزی استفاده می‌شود. در حالی که در کشورهای پیشرفته با بهره‌گیری از آبیاری به روش نوین توانسته‌اند از مصرف بیش از حد آب در بخش کشاورزی جلوگیری کنند. همچنین استفاده از کودهای شیمیایی و آفت کش‌ها در مزارع کشاورزی باعث شده تا آب‌های مصرفی آلوده شوند و دیگر قابل مصرف نباشند. اما می‌توان با استفاده از روش آبیاری قطره‌ای و همچنین انتخاب محصول مناسب برای کشت، از بحران آب و خشکسالی پیشگیری کرد.

مدیریت نادرست منابع آبی

مصرف بی رویه آب در کشور ما به دلیل عدم رعایت استاندارد استفاده از آن در بخش‌های صنعتی و زندگی شهری است. یکی از بزرگترین مشکلات ما این است که آبیاری فضای سبز و شستشوی معابر با آب آشامیدنی و شرب انجام شده و همین مسئله باعث می‌شود تا با بحران آب در آینده مواجه باشیم.

افزایش جمعیت

رشد جمعیت در دهه‌های اخیر به دلیل افزایش مصرف آب یکی دیگر از دلایل بحران آب و خشکسالی در ایران است. هرچه میزان جمعیت کشور افزایش یابد نیاز به مصارف منابع آبی نیز افزایش پیدا می‌کند. در مقابل آن نیز آب‌های زیرزمینی و ذخایر آبی پشت سد‌ها کاهش یافته و در نهایت به خشکسالی منجر می‌شود.

راهکارهای مقابله با کم آبی در جهان

راهکارهای مقابله با کم آبی

بازیافت فاضلاب

یکی از بهترین راه‌هایی که می‌توان بحران آب را در ایران و سایر کشورهای جهان از طریق آن مدیریت کرد، استفاده از بازیافت فاضلاب است. به کار بردن تجهیزات تصفیه فاضلاب در کارخانه‌ها، واحدهای درمانی و کشتارگاه‌ها این امکان را می‌دهد تا بتوان از این آب‌ها در چرخه کشاورزی واحدهای صنعتی مجدداً استفاده کرد. برای واحدهای مسکونی و ویلایی نیز می‌توان از مخزن ذخیره آب سپتیک تانک استفاده کرد تا از این طریق پسماند فاضلاب‌ها به درون این مخازن وارد شده و پس از فرآیندهایی که بر روی آن انجام می‌شود، آب زلال به دست آید. از این آب می‌توان برای مصارف کشاورزی و آبیاری فضاهای سبز و همچنین شستشو استفاده کرد.

استفاده از تجهیزات تصفیه آب

مناطق شرقی و جنوبی کشور ما به شدت با بحران آب مواجه هستند؛ به همین دلیل از چاه‌ها و برکه‌هایی با آب‌های غیر استاندارد استفاده می‌کنند. همین امر موجب می‌شود تا شرایط حفظ سلامتی انسان‌ها به دلیل آلودگی این آب‌ها سخت‌‌تر و سخت‌تر شود؛ اما با مدیریت منابع آبی و همچنین فعالیت‌هایی در جهت فراهم کردن تجهیزات تصفیه آب و یا تهیه تانکر ذخیره آب، می‌توان با صرف هزینه‌ای کمتر، منابع آب سالمی را برای آنها ایجاد کرد که تاثیر منفی بر روی آب‌های زیرزمینی نداشته باشند.

استفاده از آب شیرین کن صنعتی

با وجود این که بیش از نیمی از کره زمین را اقیانوس‌ها و دریاها تشکیل داده‌اند اما به دلیل شور بودن، نمی‌توان از آب آنها استفاده کرد. در کشور ما نیز در مناطق کویری و مرکزی بیشتر منابع آبی به دلیل املاح بالایی که در سطح آنها وجود دارد، شور و غیر قابل شرب هستند. گرچه می‌توان با استفاده از تجهیزاتی برای شیرین کردن آب، آب شور دریا را به منبعی مناسب برای آبیاری مزارع، باغ‌ها و همچنین واحدهای صنعتی و کارخانه‌ها تبدیل کرد.

مخزن آب راهکار گذر از بحران کم آبی

از جمله بزرگترین مشکلاتی که در کشور ما در خصوص بحران آب و خشکسالی وجود دارد استفاده از آب شرب برای آبیاری فضای سبز و شست و شو در حمام و همچنین استفاده در سرویس بهداشتی است. در حالی که بسیاری از کشورهای پیشرفته و توسعه یافته آب شرب و غیرقابل شرب خود را از یکدیگر جدا کرده و از این طریق میزان مصرف خود را کاهش داده‌اند. یکی از بهترین راهکارها برای جداسازی آب شرب مصرفی از آب مورد استفاده برای شستشو و حمام در ساختمان‌های مسکونی، استفاده از منبع ذخیره آب است.

مخازن ذخیره آب پلی اتیلن به گونه‌ای تولید می‌شوند که از لحاظ بهداشتی در سطح بالایی قرار دارد و آبی که در آن نگهداری می‌شود با گذشت زمان دچار تغییر بو و مزه نمی‌شود. علاوه بر این در مناطقی که آب شرب مصرفی وجود ندارد، برای جلوگیری از استفاده از آب چاه و برکه، می‌توان از منبع آب نیسانی برای جابجایی آب شرب به این مناطق استفاده کرد. تمامی تانکرهای آب البرزمخزن، آنتی باکتریال و کاملاً بهداشتی بوده و در برابر تابش اشعه نور خورشید مقاوم هستند.

نظارت بر تولید تاسیسات استاندارد

آبی که از طریق شبکه‌های آبرسانی بین شهری و در مناطق مسکونی هدر می‌رود یکی دیگر از مسائل مهمی است که رسیدگی به آن می‌تواند به حل بحران آب در آینده کمک کند. برای مثال در بسیاری از منازل مسکونی شیرآلات آشپزخانه و سرویس‌ها چکه می‌کنند؛ که شاید به ظاهر زیاد نباشد اما در واقعیت حجم بسیار زیادی از آب شرب مصرفی از همین طریق هدر می‌رود. در حالی که اگر در تولید تاسیسات استاندارد نظارت و بررسی وجود داشته باشد تا حد زیادی می‌توان از هدر رفت آب و همچنین مواجه شدن با خشکسالی جلوگیری کرد.

مقابله با تغییرات آب و هوایی

یکی دیگر از دلایل خشکسالی و بحران آب در جهان، وارد شدن گازهای گلخانه‌ای به اتمسفر و در نتیجه تغییر آب و هوا بوده است. استفاده از سوخت‌های فسیلی مهمترین دلیل افزایش گازهای گلخانه‌ای است که می‌توان به جای آن از انرژی‌های خورشیدی استفاده کرد. به این صورت می‌توان از تغییرات آب و هوا یا گرمایش جهانی جلوگیری کرده و به کاهش مصرف آب کمک کرد.

چنانچه شما عزیزان، برای صرفه جویی در مصرف آب، قصد تهیه منبع ذخیره آب را دارید، می‌توانید از محصولات پلی‌اتیلن فروشگاه البرزمخزن دیدن فرمایید. همکاران ما در بخش مشاوره و فروش در خدمت شما هستند تا بهترین گزینه تانکر آب را بسته به نیاز خود تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 10 =