آموزشی

پرورش ماهی در وان صنعتی و یا با مخزن پلی اتیلن

پرورش ماهی در وان صنعتی

پرورش ماهی در وان صنعتی فقط یکی از کاربردهای مخازن پلی اتیلن است. وان صنعتی که به آن وان شیلاتی نیز گفته می‌شود، گزینه بسیار مناسبی برای پرورش آبزیان و ماهی قزل آلا به حساب می‌آید. به غیر از وان صنعتی پلی اتیلن، انواع مخزن، منبع یا تانکر آب پلی اتیلن به شکل فراگیر در تولید و پرورش آبزیان و پرورش ماهی کاربرد دارند.

یکی از نکات کلیدی برای انتخاب نوع وان برای پرورش ماهی در وان صنعتی توجه به این نکته است که شما قصد دارید چه مقدار ماهی را پرورش دهید. نوع و مقدار ماهی مدنظر شما تعیین‌کننده سایز و شکل وان یا مخزن پلاستیکی مورد استفاده برای پرورش ماهی با مخزن پلی اتیلن خواهد بود. از آنجایی که انواع ماهی و آبزیان در این نوع مخازن پلی اتیلن قابل پرورش هستند، ارائه یک قائده کلی برای برآورد ظرفیت قبل از خرید عملاً غیر ممکن خواهد بود.

در این مقاله سعی شده تا حد امکان اطلاعات لازم برای خرید مخزن یا وان برای پرورش ماهی در وان ﺻﻨﻌﺘﯽ جمع آوری شده و در اختیار شما قرار بگیرد تا بتوانید با اطمینان بیشتری مزارع پرورش ماهی خود را راه‌اندازی نمایید. پس با البرزمخزن همراه باشید.

منبع پلاستیکی یا مخزن پلی اتیلن یک گزینه عالی برای پرورش ماهی

یکی از کاربردهای مخزن پلی اتیلن یا منبع آب پلاستیکی به غیر از ذخیره و نگهداری آب و مایعات دیگر نظیر اسید‌ها و باز‌ها، کاربری در زمینه ایجاد استخر یا حوضچه برای پرورش ماهی است. وان پلاستیکی که برای این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد برای ظرفیت‌های زیر 4000 لیتر مناسب هستند و برای استفاده بیشتر از این مقدار باید از راهکارهای دیگر استفاده کنید.

در واقع راه حل جایگزین شما منبع پلی اتیلن است. شما می‌توانید تا چند برابر وان صنعتی در یک مخزن پلی اتیلن، استخر پرورش ماهی ایجاد کنید. البته موضوعی که ممکن است کمی‌ برای شما چالش ایجاد نماید، دریچه ورودی کوچک مخازن پلی اتیلن در مقابل دریچه وان صنعتی است که باید در این موارد بالای مخزن را برش دهید تا دسترسی راحت‌تری به داخل آن داشته باشید. اما دقت کنید که در صورت برش دهنه بالایی مخازن باید آنها را مقاوم‌سازی نمایید. برای مثال با استفاده از یک تسمه یا کمربند در دور مخزن پلی اتیلنی، استحکام لازم را برای آن تامین کنید. به این نوع مخازن برش خورده، وان گرد می‌گویند.

پرورش ماهی در وان صنعتی یا وان شیلاتی

اگر شما قرار باشد پرورش ماهی انجام دهید، بهترین گزینه پرورش ماهی در وان صنعتی یا به اصطلاح وان شیلاتی است. به چند دلیل، بهترین گزینه برای پرورش ماهی همین وان‌ها هستند. اما چرا؟

وان صنعتی برای حمل و نقل دست و پای شما را نمی‌گیرد و با توجه به اینکه وزن بسیار سبکی دارد، به راحتی قابل جابجایی هستند. در ضمن شیرآلات و اتصالات به راحتی به وان صنعتی متصل می‌شوند و شما می‌توانید هر قسمتی از آن را که نیاز داشته باشید سوراخ کنید و اتصالات خود را متصل نمایید. جدا از همه اینها، طول عمر بالای وان صنعتی و مقاومت آن در برابر خورندگی و زنگ‌زدگی باعث شده در هنگام انتخاب یک راهکار کارآمد و سریع همه به سراغ وان صنعتی بروند.

پرورش ماهی در وان صنعتی

برای اینکه بدانید آیا وان صنعتی برای پرورش ماهی بهتر است یا استفاده از مخزن پلی اتیلن، باید بدانید که قصد پرورش چه مقدار ماهی و از چه نوعی را دارید. البته پارامترهای مختلفی وجود دارد که باید همه آنها را برای محاسبه اندازه وان صنعتی در نظر بگیرید. اما اینطور در نظر بگیرید که در صورتی که ماهی‌های شما در وان صنعتی جا نشد، همانطور که بالاتر گفتیم می‌توانید از وان‌های غول پیکر گرد استفاده کنید.

کاربرد مخزن قیفی در پرورش ماهی با مخزن پلی اتیلن

یکی از وان‌های صنعتی برای پرورش ماهی، فرم قیفی مخازن پلی اتیلن است که اتفاقاً خیلی در امور شیلات کاربرد دارد. بزرگترین مزیت استفاده از فرم قیفی مخزن پلی اتیلن برای پرورش آبزیان این است که امکان تخلیه کامل مخازن قیفی شکل به آسانی وجود خواهد داشت. در حالی که سایر مخازن به این سادگی تخلیه نخواهند شد.

تا چه تعدادی پرورش ماهی در وان صنعتی ممکن است؟

شاید بزرگترین سوال خریداران و پرورش دهندگان ماهی در هنگام خرید وان صنعتی برای پرورش ماهی این باشد که وان صنعتی مورد نظر تا چه مقدار امکان ذخیره ماهی را در خود خواهد داشت؟ در واقع سوال خریداران این است که در حجم بخصوصی از وان چه مقدار ماهی قابل پرورش است؛ پاسخ این سوال به این سادگی نیست و شاید نتوان جواب قاطعی داد.

مهم‌ترین دلیل آن تنوع بسیار زیاد انواع ماهی و رفتار طبیعی آنها در زمان رشد و نمو است. چون بیشتر سوالات در مورد پرورش ماهی قزل آلا در وان صنعتی است، باید در نظر داشته باشیم که ماهی قزل آلا شرایط خاص و منحصر بفرد خود را داشته و با سایر ماهی‌ها تفاوت‌هایی در هنگام پرورش دارد. برای محاسبه فضایی که ماهی قرار است اشغال کند از فرمول زیر استفاده نمایید:

طول ماهی ( سانتیمتر ) × ۲ = وزن ماهی زنده ( کیلوگرم در متر مکعب )

ضریب دو یک عدد ثابت است که برای بدست آوردن وزن ماهی زنده کاربرد دارد. برای مثال فرض کنید یک ماهی در یک سن خاص، 30 سانتیمتر طول داشته باشد، اگر آن را در فرمول بالا جاگذاری کنید به عدد 60 کیلوگرم در متر مکعب خواهید رسید. که با فرض اینکه هر متر مکعب برابر با 1000 لیتر است، برای مثال در یک وان 500 لیتری شما می‌توانید تا 30 کیلوگرم از این ماهی را نگهداری نمایید. اما باید در نظر بگیرید که این فرمول در همه شرایط نتیجه نمی‌دهد و باید برای اینکه دقیق‌تر آن را اندازه گیری نمایید، پارامترهای دیگری نسبت به ماهی‌های مختلف به فرمول اضافه کنید. فرمول رایج برای ماهی قزل آلا به این شکل است:

تراکم ماهی به کیلوگرم = طول ماهی به سانتیمتر / 0.32

برای مثال برای یک ماهی با طول 20 سانتیمتر، تراکم 62 کیلوگرم بر متر قابل محاسبه خواهد بود. البته این مقدار در شرایط بسیار فشرده برآورد شده و نیاز به تجهیزات خاص خود را برای بهره‌برداری دارد.

کلام آخر

آنچه در این مقاله در زمینه پرورش ماهی در وان صنعتی آورده شد نشان می‌دهد که استفاده از وان صنعتی یا وان شیلاتی در مقایسه با سایر وان‌ها که بصورت فلزی یا سیمانی در گذشته تهیه می‌شده است، مقرون به صرفه و کاربردی‌تر است. باید دقت نمایید که در هنگام سفارش مخازن مخصوص پرورش ماهی باید از زیر و بم کار مطلع باشید تا بتوانید با انجام محاسبات سریع در زمان انتخاب وان شیلاتی، از خفگی و نابود شدن ماهی‌ها جلوگیری نمایید.

این وان‌ها در صورتی که بتوانید بهترین گزینه را در هنگام خرید انتخاب کنید، بهترین ابزار برای پرورش ماهی با مخزن پلی اتیلن هستند. همچنین کاربردهای فراوانی در زمینه‌های مختلف دارند. اگر بخواهید مقدار بیشتری ماهی پرورش دهید، نیاز به گزینه بهتری برای نگهداری آبزیان خود دارید. در آن صورت استفاده از مخازن پلی اتیلن به جای وان صنعتی راهکار مناسبی خواهد بود. در ضمن دقت کنید که دسترسی شما به داخل مخازن باید سهل و آسان باشد؛ زیرا شما باید هر چند مدت یک بار بعد از تخلیه کامل مخازن، آنها را ضدعفونی نمایید.

در این میان بهترین گزینه برای استفاده و نگهداری و تمیزکاری، وان صنعتی قیفی است که امکان تخلیه کامل محتویات آن وجود دارد. برای راهنمایی بیشتر بهتر است قبل از خرید وان یا مخزن پلی اتیلن با مشاوران ما در البرزمخزن تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *