آموزشی

راهنمای نصب مخزن آب در ارتفاع

نصب مخزن آب پلی اتیلن در ارتفاع پشت بام

شاید از خود بپرسید دلیل نصب مخزن آب در ارتفاع چیست؟ آیا اصلا شدنیست که مخزن آب را در ارتفاع نصب کرد؟ باید بگوییم که نصب مخزن آب در ارتفاع دلایل زیادی دارد. ولی مهم‌ترین دلیل آن ایجاد فشار کافی جهت منتقل شدن آب به تمامی طبقات آپارتمان و دسترسی آسانتر به محیط آزاد و تامین برق جهت نصب پمپ است. در صورتی که به تانکر ذخیره‌سازی آب نیاز دارید، باید متناسب با فضای مورد نیازتان، بهترین مدل منبع آب را برای ساختمان یا محل کار خود انتخاب کنید. ما در ادامه به روش نصب تانکر آب در ارتفاع پرداخته‌ایم.

بهترین محل نصب تانکر آب 

اخیرا به دلیل خشکسالی و کمبود آب با کمبود فشار آب مواجه هستیم و مجبوریم از تانکرهای آب استفاده کنیم. زیرا با استفاده از این منبع‌ها می‌توانیم آب مورد نیاز خود را با فشار کافی تامین کنیم. برخی ساختمان‌ها و مراکز صنعتی جهت رفع نیاز خود به آب نیاز مبرم به مخازن آب دارند که باید بسته به نیاز، شرایط و موقعیت خود مدل و نوع آن را انتخاب کنند. اکثر مواقع این مخازن را بر روی محل‌های مرتفع و روی پشت بام نصب می‌کنند تا آب با فشار بیشتر و راحت‌تر در لوله‌ها جریان پیدا کند.

دلایل نصب منبع آب در ارتفاع

منبع آب بنا به دلایل مختلفی در ارتفاع نصب می‌شود که این دلایل عبارتند از:

  • اگر منبع در ارتفاع نصب شود به آب وارد شده در لوله‌ها فشار وارد می‌شود و در این صورت آب با فشار بیشتری برای مصرف خواهید داشت.
  • بیشتر مواقع در ساختمان‌ها فضای کافی جهت نصب مخزن وجود ندارد، به همین دلیل آن را در پشت بام نصب می‌کنند تا هم فضای زیادی جهت نصب چند تانکر داشته باشند و هم بتوانند این وسیله را در ابعاد بزرگ نیز انتخاب و استفاده کنند.
  • اکثرا در ساختمان و فضایی که قرار است مخزن نصب شود برق کشی و آب کشی وجود ندارد، به همین دلیل تانکر را بر روی پشت بام نصب می‌کنند تا دسترسی به برق و آب وجود داشته باشد.

نصب تانکر آب در ارتفاع پشت بام

راهنمای نصب تانکر آب در ارتفاع

نصب مخزن آب پلی اتیلن در ارتفاع مانند انواع مدل‌های دیگر مخزن پلی اتیلن شرایط مخصوص به خود را دارد که باید از آن اطلاع داشته باشید. جهت نصب تانکر آب در پشت بام باید به نکات زیر توجه کنید.

  • باید منبع آب را بر اساس تعداد واحد‌های یک ساختمان و تعداد نفراتی که در هر واحد زندگی می‌کنند انتخاب کنید. به نیاز تمامی ساکنین به آب توجه کنید و بر حسب آن ظرفیت تانکر، نوع و مدل آن را انتخاب کنید.
  • دقت کنید که محل نصب مخزن آب در ارتفاع استحکام کافی را داشته باشد و بتواند وزن بالای منبع را تحمل کند. گاهی مواقع لازم است به جای استفاده از یک مخزن بزرگ از چند مدل کوچک استفاده کنید، در این صورت باید با از افراد خبره در این زمینه مشاوره بگیرید.
  • پایه‌های مخزن را در سطحی صاف و مستحکم قرار دهید. مثلا اگر آن را بر روی پشت بام می‌گذارید زیر پایه‌ها موزائیک یا سطحی یک تکه و صاف اما مستحکم قرار دهید تا به ایزوگام فشار وارد نکنند.
  • مخزن آب پلاستیکی بهتر است در فضایی سرپوشیده نگهداری شود تا آب داخل آن دچار جلبک نشود. مثلا اگر بر روی پشت بام و فضای باز نصب می‌شود می‌توانید برای آن سایه بان درست کنید یا روی آن را بپوشانید. البته مخازن مخصوصی هستند که مناسب فضای باز هستند و به دلیل چند لایه بودن از تغییر در طعم و رنگ آب در محیط باز جلوگیری می‌کنند.

روش نصب مخزن آب بر روی پشت بام با پمپ

در مناطقی که در شبانه روز فشار آب کم است می‌توان با استفاده از پمپ، آب را به پشت بام به داخل مخزن انتقال داد و به آسانی ساختار لوله کشی آن انجام می‌شود. در این صورت پمپ را هم می‌توان بر روی پشت بام و هم می‌توان داخل ساختمان نصب کرد. اصلی‌ترین نکته که باید قبل از نصب منبع آب روی پشت‌بام به آن توجه کرد، بررسی تحمل پذیری ایزوگام و پشت‌بام است. به طور کلی بهتر است مخزن در جایی قرار بگیرد که زیر آن ستون قرار گرفته باشد. در باقی مراحل نصب، تفاوتی بین این مخزن و دیگر تانکرهای آب وجود ندارد.

راهنمای خرید منبع آب در ارتفاع

جهت خرید منبع آب در ارتفاع به نکات زیر توجه کنید.

  • تعداد لایه‌های مخزن: مخزن آب در چند مدل تک لایه و دو یا چند لایه تولید می‌شود. در صورتی که می‌خواهید آن را در پشت بام استفاده کنید، به دلیل اینکه آب داخل آن در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد و ممکن است دچار جلبک و تغییر در طعم و بو شود بهتر است نوع دو یا چند لایه را انتخاب کنید. زیرا این مدل از ورود نور خورشید به داخل آب جلوگیری می‌کند و از تغییر در طعم و رنگ آب نیز جلوگیری خواهد کرد.
  • حجم تانکر: در صورتی که مصرف روزانه شما به آب زیاد است یا تعداد واحدهای موجود در ساختمان زیاد هستند، باید نوعی منبع آب پلی اتیلن با حجم و ظرفیت بالا را انتخاب کنید.
  • حجم منبع: مخازن از نظر شکل ظاهری در انواع مدل‌های افقی، عمودی، کتابی و غیره تولید می‌شوند که باید بر اساس محل قرارگیری و مکانی که در اختیار دارید، آن را انتخاب کنید. بهترین مدل برای مخزن آب در ارتفاع، مخزن افقی است.

سخن پایانی

در این مقاله درباره دلایل نصب مخزن آب در ارتفاع صحبت کردیم. بسیاری از افراد به البرز مخزن مراجعه کرده و خواهان نصب مخزن آب در ارتفاع هستند اما شرایط لازم آن را نمی‌دانند. باید اطلاع داشته باشید که این کار اگر بدون آگاهی لازم انجام شود ممکن است خطراتی برای ساختمان در پی داشته باشد. بنابراین قبل از نصب مخزن آب در ارتفاع و خرید منبع آب، از مشاوره کارشناسان البرز مخزن استفاده کنید. شما می‌توانید با تماس با شماره 02122333411 تمامی سوالات خود را در زمینه مخازن آب پلی اتیلن بپرسید و با آگاهی کامل خرید و نصب خود را انجام دهید.

مخزن 500 لیتری؛ مخزن 1000 لیتری؛ مخزن 2000 لیتری؛ مخزن 3000 لیتری؛ مخزن 5000 لیتری؛ مخزن افقی؛ مخزن عمودی؛ مخزن آب 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *