آموزشی

نصب مخزن آب حیات وحش و ساخت آبشخور

نصب مخزن آب حیات وحش

حیات وحش ایران که حالا تحت تاثیر گسترش زندگی شهری در قلمرو خود قرار گرفته، بیش از هر زمان در معرض خطر است. با نصب مخزن آب حیات وحش می‌توان بار دیگر حیوانات وحشی را سیراب کرد و آنها را از خطر تشنگی و مرگ نجات داد. با این مطلب از مجله البرزمخزن همراه ما باشید، تا در اینباره توضیحات کامل‌تری ارائه کنیم.

درباره لزوم ساخت آبشخور حیات وحش

متاسفانه هر سال مناطق بیشتری از حیات وحش و قلمرو حیوانات وحشی توسط انسان تخریب می‌شود یا حداقل اثری از خود در آن باقی می‌گذارد که دیگر حیوانات وحشی نمی‌توانند از آن محل استفاده کنند. گسترش گردشگری غیر مسئولانه نیز به این موضوع دامن زده است. تا جایی که تیم‌های گردشگری در قالب آف‌رود و طبیعت‌گردی برای ایجاد لحظاتی خوش برای خود، تعداد زیادی حیوان وحشی را ناخوش می‌کنند.
خوشبختانه در سال‌های اخیر چند حرکت موثر در جهت ساخت و نصب آبشخور حیات وحش یا مخزن آب حیات وحش صورت گرفته که نتایج دلگرم‌کننده‌ای را به دنبال داشته است. شاید شما هم بخواهید یکی از این خیرین باشید که با تهیه یک منبع آب حیات وحش مناسب با منطقه‌ای که در نظر دارید، این موجودات شریف و مخلوقات خداوند را از خطر نابودی و انقراض نجات دهید.

مخزن آب حیات وحش چه نوع مخزنی است؟

برای اینکه بخواهید یک مخزن آب مناسب در حیات وحش نصب کنید، باید مطمئن شوید که از همه نظر سلامت آب را حفظ می‌کند و قابل استفاده در فضای باز است. نصب مخزن آب حیات وحش به دلیل ویژگی خاصی که دارد باید با دقت انجام پذیرد. در واقع مخازنی که برای نصب در مناطق وحشی در نظر دارید به دلیل اینکه امکان حضور شما در زمان استفاده از مخزن مقدور نمی‌باشد، بهتر است از نوعی انتخاب شود که دچار تخریب نشده و نیاز به تعمیرات نداشته باشد.
برای این منظور باید با دوام‌ترین و انعطاف‌پذیرترین مخازن را انتخاب نمایید. لازم است این مخازن عمر طولانی داشته باشند و تخریبی در طبیعت پیرامون خود ایجاد نکنند. در گذشته منبع آب حیات وحش در جایی نصب نمی‌شد و به علت وجود آب فراوان در سفره‌های زیرزمینی و پر آب بودن چشمه‌ها، این نیاز برای حیوانات بصورت کاملاً طبیعی برطرف می‌شد. متاسفانه در سال‌های اخیر با توجه به افزایش مصرف و به دنبال آن فرو نشست سفره‌های زیرزمینی، در برخی مناطق دسترسی حیوانات به آبشخورهای طبیعی حیات وحش کمتر از قبل شده است.
باید دقت داشته باشید که محلی که قرار است تانکر آب حیات وحش در آن نصب شود نیز اهمیت بسیار بالایی دارد. به همین خاطر بهتر است که این محل را از قبل شناسایی کنید و توسط کارشناسان این حوزه بهترین نوع مخزن را برای نصب در نظر بگیرید. در ادامه به ذکر چند نکته برای شناخت بیشتر مخازن و نصب مخزن آب حیات وحش می‌پردازیم که امیدواریم قدمی باشد برای تهیه و تامین آب مورد نیاز حیوانات وحشی در طبیعت ایران؛ با ما همراه باشید.

انتخاب لیتراژ مناسب جهت نصب مخزن آب حیات وحش

یکی از چالش‌هایی که در مورد نصب مخزن آب حیات وحش وجود دارد، انتخاب لیتراژ مناسب و گنجایش مخزن است که باید با دقت انجام شود. زمانی که شما مخزنی در یک منطقه و برای مصرف حیوانات در نظر می‌گیرید، باید دقت کنید که آب کافی به نسبت جمعیت حیوانات وحشی در منطقه در نظر گرفته باشید.
برای مثال در منطقه‌ای ممکن است ده راس آهو یا گوزن به همراه تعدادی گراز وجود داشته باشد که باید گنجایش مخزن را به شکلی در نظر بگیرید که بعلاوه این حیوانات، پرنده‌ها و حیوانات دیگری نیز که در این منطقه جذب آبشخور حیات وحش می‌شوند، سیراب شوند و ضمن این موضوع، آب برای حیوانات وحشی نیز تامین گردد.
لذا برای انتخاب لیتراژ مناسب برای خرید و نصب مخزن آب حیات وحش، بهتر است از قبل در منطقه مورد نظر شمارش دقیقی از میزان حضور حیات وحش در منطقه به عمل آورید. تا خدایی نکرده زحماتی که در این مسیر کشیده‌اید بی‌نتیجه نماند.

نصب مخزن آب حیات وحش مناسب مناطق سردسیر

برای نصب مخزن آب حیات وحش در مناطق سردسیر باید دقت کنید که دمای آب ممکن است در این مناطق به زیر صفر درجه برسد؛ لذا در این مناطق بهتر است که مخزن خود را در زمین دفن کنید یا آن را با عایق بپوشانید. پیشنهاد می‌شود در صورت امکان از وان‌های بزرگ برای نگهداری آب استفاده کنید که عمق نه چندان زیادی داشته باشند. با توجه به قرارگیری در داخل زمین، در این مخازن فقط ممکن است روی آب نگهداری شده یخ ببند که سطحی بوده و آسیبی به ساختار آبشخور نخواهد زد.

نصب مخزن آب حیات وحش مناسب مناطق گرم و کویری

در مناطق کویری و گرم‌تر که زیر تابش مستقیم نور آفتاب قرار دارند و ساعات بیشتری را در دمای بالا سپری می‌کنند، می‌توانید از مخازن سه لایه ضد آفتاب استفاده کنید تا مقدار بیشتری «نگهداری دما» در خود داشته باشند. به این معنا که دمای آب داخل مخزن تا حد ممکن کمتر از بیرون بوده و آب به دور از تابش مستقیم آفتاب باشد. این نوع مخازن که با پلی اتیلن تولید می‌شوند، آنتی باکتریال و ضد جلبک هستند و آب نگهداری شده در آن ماندگاری بالایی دارد.
در مورد نصب مخزن آب حیات وحش مناسب مناطق گرم و کویری هم باید گفت که امکان دفن مخزن پلی اتیلن در مناطق کویری نیز وجود دارد. البته برای این منظور بهتر است از کارشناسان محیط زیست مشورت بگیرید.

آیا مواد پلی اتیلن تاثیر منفی بر آب شرب حیات وحش می‌گذارد؟

مخازنی که با ماندگاری بالا و کیفیت مناسب برای حیات وحش مورد استفاده قرار می‌گیرند، از جنس پلی اتیلن هستند. منابع پلی اتیلنی، از جنس نانو و آنتی باکتریال هستند و تولید آنها بصورت بدون درز و یکپارچه انجام می‌گیرد. درنتیجه مانع نشتی و یا ورود آلودگی به آب آشامیدنی می‌شوند.
مدت زمانی که در منابع پلی اتیلنی می‌توان آب را نگهداری کرد، بسیار زیاد است. برای مناطقی که امکان پر کردن آب بصورت مکرر وجود ندارد، این اطمینان وجود خواهد داشت که آسیبی به آب نگهداری شده در مخزن آب حیات وحش که بصورت آبشخور حیوانات وحشی در نظر گرفته شده، وارد نخواهد شد.

نصب مخزن آب و ساخت آبشخور حیات وحش در منطقه البرز و زاگرس

مناطق کوهستانی البرز و زاگرس هم مانند سایر مناطق ایران، حیات وحشی حساس به شرایط دارد که با کمبود آب مواجه هستند. ویژگی مهمی که برای مخازن آب حیات وحش البرز و زاگرس و بطور کلی مناطق کوهستانی باید در نظر بگیرید، حمل مخزن آب به ارتفاعات است. برای این منظور شما باید از یک مخزن سبک و مقاوم و قابل حمل استفاده کنید. خوشبختانه هر سه این ویژگی‌ها در مخازن پلی اتیلن البرزمخزن وجود دارد.
البرز مخزن با سال‌ها تجربه در زمینه تولید و عرضه انواع محصولات پلی اتیلن، بهترین مخازن و وان‌های سه لایه پلی اتیلنی در اشکال گوناگون را تولید کرده و برای مصارفی نظیر مخزن آب حیات وحش ارائه ‌می‌دهد. اگر شما از خیرین و عزیزانی هستید که قصد دارید برای حیات وحشِ نیمه‌جانِ ایران عزیز قدمی بردارید، البرزمخزن در کنار شماست و با ارائه بهترین کیفیت مخازن پلی اتیلنی، شما را در این مسیر همراهی خواهد کرد.
لطفاً برای کسب مشاوره در زمینه خرید مخازن آب مناسب حیات وحش و آبشخور پلی اتیلنی با همکاران ما در البرز مخزن تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *