آموزشی

مخزن نگهداری زیتون

مخزن نگهداری زیتون

زیتون بیشتر در شهرهای شمالی کشور کشت می‌شود و شهر رودبار زادگاه اصلی آن است. دغدغه بسیاری از افراد که باغ زیتون دارند، نگهداری از آن است. چرا که این میوه لذیذ پس از چیده شدن، باید در آب نگهداری شود و روش نگهداری آن در حفظ طعم و کیفیت آن بسیار اهمیت دارد. در فصل برداشت زیتون، تمامی باغداران و کشاورزان عزیز به دنبال خریدن محفظه و مخزن مناسب برای نگهداری از این میوه هستند. مخزن مناسب زیتون معمولا از جنس پلی‌اتیلن بوده که موجب افزایش عمر و سلامت زیتون می‌شود. زیتون‌ها درون یک مخزن با کیفیت، تا مدت زمان بسیار زیادی می‌توانند عمر کنند. در این مقاله قصد داریم تا در مورد زیتون و نحوه نگهداری از آن در منبع زیتون بیشتر صحبت کنیم. پس اگر شما هم نمی‌دانید که چه مخزنی برای نگهداری زیتون مناسب است، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

با زیتون و نحوه کشت و نگهداری آن بیشتر آشنا شوید!

زیتون یا همان Olive نوعی درخت بسیار مفید و کاربردی بوده که دارای گونه‌های مختلفی است. این نوع درخت برگ‌های کوچک و یکپارچه‌ای دارد که در چهار فصل طبیعت سبز است. حتی در فصل سرما هم کشت زیتون در کشور ما انجام می‌شود. باغداران زیادی در ایران وجود دارند که از طریق کشت زیتون امرار معاش می‌کنند. یکی از بزرگ‌ترین باغ‌های زیتون ایران، در شهرستان رودبار قرار دارد. قدمت این باغ تا دو هزار سال پیش تخمین زده شده که بیشترین صادرات زیتون به کشورهای دیگر از طریق همین باغ صورت می‌گیرد.

مهم‌ترین موارد استفاده از زیتون، روغن زیتون است. روغنی که از فشردن این میوه چه به صورت مکانیکی و چه شیمیایی بدست می‌آید را روغن زیتون می‌گویند. روغنی که از زیتون بدست می‌آید، نوعی روغن اشباع نشده است که خواص بسیار زیادی دارد. این نوع روغن نسبت به روغن‌های جامد بسیار مفید بوده و بیشتر پزشکان این نوع روغن را توصیه می‌کنند. یکی از پیش غذاها و چاشنی‌های بسیار لذیذ و محبوب هم که با زیتون درست می‌شود، زیتون پرورده نام دارد. زیتون پرورده به طور عمده در گیلان تولید شده که محبوب همه‌ی مردم است.

از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که زیتون دارد، می‌توان به خاصیت ضد سرطان و ضد پیری آن اشاره کرد. از زمان گذشته هم این میوه نماد صلح و هماهنگی بوده است. همانطور که گفته شد نگهداری درست زیتون اهمیت زیادی دارد. امروزه مخزن نگهداری زیتون، بهترین روش نگهداری از این میوه بوده تا بتوان مدت زیادی از آن استفاده کرد. مخزن‌های پلی‌اتیلن یک انتخاب مناسب و عالی برای نگهداری زیتون پس از برداشت هستند. در ادامه در خصوص نحوه نگهداری زیتون پس از برداشت بیشتر صحبت می‌کنیم.

 

پرورش زیتون و مخزن مناسب برای نگهداری از آن

چگونه زیتون‌ها را پس از برداشت نگهداری کنیم؟

نحوه نگهداری زیتون اهمیت زیادی دارد. نوع نگهداری زیتون بر مقدار و کیفیت روغن آن تاثیر می‌گذارد. با توجه به اینکه نگهداری زیتون در دمای خاصی انجام می‌شود، بنابراین لازم است که مخزن زیتون در محیطی با دمای مناسب قرار گیرد. بهترین دما برای نگهداری زیتون، ۵ درجه سانتی گراد است. ذخیره سازی و نگهداری زیتون در این دما بهترین نوع و بیشترین روغن را برای شما تهیه می‌کند.

 پس از برداشت زیتون لازم است که تمامی زیتون‌ها را در یک مخزن پلاستیکی قرار داده و در دمای ۵ درجه سانتی گراد قرار دهید. سپس می‌توانید به مرور زمان از زیتون‌ها برای روغن‌گیری، درست کردن زیتون پرورده و دیگر کارها استفاده کنید.

برای نگهداری زیتون از چه مخزنی استفاده می‌شود؟

از گذشته تا به حال نگهداری زیتون در ظروف مخصوصی انجام می‌شده است. کوزه‌های گلی و بشکه‌ها ظروفی بودند که در گذشته محل نگهداری زیتون‌ها بودند. با گذشت زمان دیگر این ظروف گلی و کوزه‌ها از بین رفتند و مخزن‌های پلی‌اتیلن و پلاستیک جایگزین آن‌ها شدند. منبع نگهداری زیتون امروزه از جنس پلاستیک یا فایبر گلاس بوده که زیتون تا چندین ماه هم سالم و بدون خراب شدن در آن باقی می‌ماند.

مخزن‌هایی که برای نگهداری زیتون استفاده می‌شوند، دارای ویژگی فود گرید هستند. فود گرید بودن یعنی اینکه می‌توان درون مخزن مواد خوراکی را نگهداری کرد. همچنین سه لایه بودن این مخزن‌ها موجب شده که ضد اشعه خورشید باشند. با نرسیدن نور آفتاب به درون این مخازن، دیگر باکتری نمی‌تواند در آن رشد کند؛ در نتیجه هیچ گونه کپک زدگی درون زیتون‌ها اتفاق نمی‌افتد. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم این منبع نگهداری زیتون، خاصیت ضد باکتریال بودن آن است که سازگاری خوبی با زیتون‌ها دارد.

ظرفیت مورد نیاز برای منبع زیتون متفاوت بوده و در لیتراژهای مختلف ساخته می‌شود. ابعاد متفاوت این مخزن‌ها موجب شده تا با توجه به هر مقدار زیتونی که دارید، این مخازن را تهیه کنید. 

مخزن‌های پلی‌اتیلن که برای نگهداری زیتون به کار می‌روند، چه ویژگی‌هایی دارند؟

  • داشتن بازوی تخت روی مخزن که موجب دسترسی بهتر برای خالی و پر کردن مخزن می‌شود.
  • داشتن درب بزرگ با ابعاد گوناگون که می‌توانید به راحتی به درون مخزن دسترسی پیدا کنید.
  • ارتفاع کوتاه مخزن تا بتوانید به راحتی به درون مخزن زیتون دسترسی داشته باشید.
  • داشتن خاصیت آنتی UV که خورشید نمی‌تواند به زیتون‌های درون مخزن برخورد کند، در نتیجه طول عمر و کیفیت زیتون‌ها بیشتر می‌شود. 
  • داشتن خاصیت آنتی باکتریال که باعث از بین رفتن باکتری‌های درون مخزن می‌شود. در نتیجه زیتون‌ها بو و طعم نامطبوعی نخواهند گرفت.
  • داشتن خاصیت فودگرید که به همین دلیل مخزن‌های پلاستیکی می‌توانند هر نوع مواد غذایی را درون خود به طور سالم نگهداری کنند.
  • مخزن‌ نگهداری زیتون در ابعاد مختلفی طراحی شده که به دلیل همین ابعاد، حمل و نقل آسانی دارد.

استفاده از مخزن‌های پلی‌اتیلن برای نگهداری زیتون چه مزیت‌هایی دارد؟

  1. دوام بالا حتی برای سال‌های طولانی بدون هیچ گونه افت کیفیت و خاصیت، در برابر هرگونه مواد خورنده، اسیدی، قلیایی و …
  2. وزن بسیار پایین و قابلیت حمل آسان
  3. قیمت بسیار معقول و مناسب
  4. متریال و مواد مناسب برای نگهداری مواد غذایی
  5. انعطاف بالا در طراحی و ساخت مخازن و شکل‌ها و اندازه‌های گوناگون 

 

منبع نگهداری زیتون چه کاربردهایی دارد؟

  • نگهداری از زیتون خام
  • نگهداری از روغن زیتون
  • نگهداری از زیتون پرورده
  • انجام فرآیندهایی برای فرآوری زیتون

سخن پایانی در خصوص مخزن نگهداری زیتون

در این مقاله در مورد مخزن‌های نگهداری زیتون صحبت کردیم. بهترین و کاربردی‌ترین مخزن‌ها برای نگهداری زیتون، مخزن‌های پلی اتیلن هستند. این انتخاب به دلیل ویژگی‌هایی همچون خاصیت ضد باکتریال، ضد اشعه خورشید و داشتن ویژگی فود گرید صورت می‌گیرد و موجب می‌شود تا برای نگهداری از زیتون مخزن‌های پلاستیکی بهترین گزینه باشند. از مخزن‌ زیتون برای نگهداری زیتون خام، روغن زیتون، زیتون پرورده و … استفاده می‌شود. بیشترین دغدغه افرادی که باغ زیتون دارند، پس از برداشت زیتون، نگهداری از آن است که در این مقاله به بهترین ابزار نگهداری اشاره کردیم. در این مقاله تمام ویژگی‌ها و مزیت‌های یک مخزن پلی اتیلن خوب برای نگهداری زیتون را بررسی کردیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *