اخبار

احتمال کمبود آب در تابستان 1402

کمبود آب در تابستان

احتمال کمبود آب در تابستان چقدر جدی است؟ سالهاست که کارشناسان اقلیمی در سطح جهان نسبت به روند روزافزون کم‌آبی هشدار می‌دهند. این مساله آنچنان مهم شده است که حتماً شما هم شنیده‌اید که یکی از دلایل جنگ‌های آینده در جهان، همین بحران آب است. دلایل طبیعی مختلفی را برای این مساله می‌توان بیان کرد که وقتی در کنار مدیریت اشتباه و مصرف نادرست قرار می‌گیرند، مشکل‌سازتر هم می‌شوند. همانطور که می‌دانید ایران نیز در لیست کشورهای جهان با اقلیم خشک قرار می‌گیرد. همین مساله باعث شده است که بحران کم‌آبی و قطعی آب یکی از مشکلات ما در فصول گرم سال باشد. چیزی که در تابستان سال ۱۴۰۲ نیز انتظار آن می‌رود.

احتمال کمبود آب در تابستان ۱۴۰۲

در دهه اخیر کشور ما با مشکلات زیادی در حوزه آب روبرو بوده است. بسیاری از تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور در همین مدت کوتاه خشک شده‌اند و سطح تعداد زیادی از منابع آبی نیز به شدت کاهش پیدا کرده است. گرچه مناطقی از ایران مشکل کم‌تری از این نظر دارند اما تمام استان‌ها نسبت به گذشته خود خشک‌تر و کم‌آب‌تر شده‌اند.

طبق پیش‌بینی‌ها، تابستان ۱۴۰۲ نیز مسیر مورد انتظار را از نظر خشکسالی خواهد پیمود. این را از بررسی سطح آب سدها، مقایسه میزان بارش نسبت به سال‌های گذشته و نیز جریان آب در رودخانه‌ها می‌توان به راحتی دریافت. با توجه به روند رو به افزایش گرمایش جهانی و نیز عدم تغییر در سیاست‌های کلی مصرف آب، می‌توان گفت که احتمال کمبود آب در تابستان ۱۴۰۲ بسیار بالا و تقریباً قطعی است.

دلایل کمبود آب در تابستان ۱۴۰۲

دلایل مشکل پیش رو، چندان تفاوتی با سال‌های پیش ندارند؛ با این تفاوت که شدیدتر و اثرگذارتر شده‌اند. بزرگ‌ترین دلیل کمبود آب در ایران، همان چیزی است که سایر نقاط جهان با آن روبرو است؛ یعنی گرمایش جهانی. جهان روز به روز گرم‌تر می‌شود و روندی که یخ‌های قطبی را آب می‌کند؛ طبیعتاً در مناطق دیگر نیز اثر خود را می‌گذارد. این بخش از ماجرا چندان در اراده انسان نیست و مبارزه با آن نیز به صرف بودجه‌های هنگفت و وضع قوانین مختلف در بسیاری از زمینه‌ها احتیاج دارد.

مشکل بعدی، واقع شدن ایران در اقلیم گرم و خشک است. بخش بزرگی از سطح کشور ما آب و هوای بیابانی دارد؛ برای همین با بیشترین آسیب از بحران آب مواجه می‌شود.

سیاست‌های نادرست توزیع آب، صنایع پرمصرف، ساخت سدهای غیر اصولی و البته مصرف مصرف اشتباه و غیر بهینه در بخش کشاورزی، از جمله دلایل مهم دیگر برای احتمال کمبود آب در تابستان ۱۴۰۲ هستند.

با کم آبی در تابستان ۱۴۰۲ چه کنیم؟

همانطور که دیدیم بخش بزرگی از دلایل بحران آب در سال جدید از اراده مردم خارج است. شاید بتوان اصلاح الگوی مصرف را یک راه حل نسبتاً عملی در کوتاه مدت دانست. اما باز هم نیاز به مشارکت جمعی دارد, پیشنهاد می شود مقاله صرفه جویی آب در مصارف خانگی، کشاورزی و صنعتی چطور ممکن است؟ را مطالعه کنید. اما در کنار این کار، استفاده از امکانات ذخیره آب نیز می‌تواند تاثیر زیادی روی گذر آسان تر از تابستان کم آب ۱۴۰۲ داشته باشد. مخزن آب تقریباً در هر حجم و اندازه‌ای در دسترس است و می‌توان آن را برای ذخیره آب ساختمان، باغ یا ویلا به کار گرفت.

فروشگاه البرز مخزن انواع مختلفی از مخازن ذخیره آب را در اختیار مشتریان قرار داده است. شما می‌توانید مخزن‌های افقی، عمودی، زیر پله و دیگر انواع منبع آب را در گنجایش‌های مختلف بررسی و بنا به نیاز خود اقدام به خرید نمایید. البرز مخزن تمام محصولات خود را با گارانتی ارائه می‌دهد، برای همین خیالتان بابت کیفیت و دوام مخزن آب پلی اتیلن راحت خواهد بود. چنانچه در فرآیند خرید مخزن آب به راهنمایی نیاز دارید، کارشناسان البرز مخزن آماده ارائه مشاوره به شما هستند. کافیست با شماره تلفن های درج شده در سایت تماس بگیرید.

مخزن 500 لیتری؛ مخزن 1000 لیتری؛ مخزن 2000 لیتری؛ مخزن 3000 لیتری؛ مخزن 5000 لیتری؛ مخزن افقی؛ مخزن عمودی؛ مخزن آب 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *