آموزشی

طریقه نصب شناور مخزن آب

طریقه نصب شناور مخزن آب

اگرتصمیم به تهیه و نصب مخزن روی پشت بام، در ساختمان یا در باغ را دارید، باید بدانید که نصب شناور مخزن آب بسیار ضروریست. فلوتر یا شناور وسیله ای است که با اندازه‌گیری سطح آب، جریان ورودی را قطع و وصل می‌کند. تا از سرریز شدن آب منبع جلوگیری کند. نحوه نصب درست فیتینگ و شناور در کنار هم اهمیت دارد. پس در این مطلب به نحوه نصب فیتینگ و شناور می‌پردازیم.

شکل ظاهری فلوتر

شکل ظاهری فلوتر | البرز مخزن

قبل از آموزش نحوه نصب شناور، بهتر است با شکل ظاهری آن آشنا شوید. شناور دو نوع مکانیکی و برقی دارد. نوع مکانیکی فلوتر شامل یک شیر و یک میله (استم) و یک سری توپی مانند است. شناور در سایزهای مختلفی وجود داشته و سایز آن به اندازه و فشار آب محل نصب شناور بستگی دارد.

توپی شناور گرد و پرشده از هواست. هوای محبوس در توپی باعث می‌شود که فلوتر نیروی شناوری(بویانسی) داشته باشد و روی سطح آب شناور بماند.

نحوه عملکرد شناور یا فلوتر

فلوتر که به آن کنترل کننده سطح آب (water level controller) هم می‌گویند. مانند سنسوری است که به محض پرشدن تانکر آب، جریان ورودی را قطع کرده و زمانی که آب منبع از سطح خاصی کمتر شود، جریان ورودی را مجددا وصل می‌کند.

به بیانی دیگر، توپی فلوتر که روی آب شناور است، با کم شدن ارتفاع آب داخل مخزن، پایین رفته و متعاقبأ باعث پایین آمدن میله خود می‌شود. درنتیجه شیر آب باز خواهد شد و آب به داخل مخزن جریان پیدا می‌کند. هنگام پرشدن مخزن، توپی دوباره بالا آمده و مسیر آب را مسدود می‌کند. این کارایی مهم دلیل اهمیت نصب شناور مخزن آب است.

انواع فلوتر

همانطور که در مقالات گذشته گفتیم انواع مخازن ذخیره آب وجود دارد که همه آن‌ها به شناور یا فلوتر نیاز دارند. فلوتر دو نوع مکانیکی و برقی دارد و برندهای مختلفی در انواع سایزها آن را تولید می‌کنند. که هر کدام مزیت‌های خود را دارد. اما فلوتر مکانیکی به دلایل زیر بیشتر در نصب شناور مخزن پلی اتیلنی مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  1.  نصب آسان
  2.  هزینه کمتر
  3.  عدم نیاز به برق

نحوه انتخاب سایز فلوتر

با توجه به اینکه فلوتر اولین عضو منبع است و آب از شیر فلوتر عبور کرده و به مخزن می‌ریزد، انتخاب مناسب‌ترین فلوتر بسیار اهمیت دارد. زیرا اگر در نصب خود دقت نکنید و شناور مخزن شما به خوبی کار نکند، منبع دچار مشکل خواهد شد. در انتخاب سایز فلوتر به نکات زیر توجه کنید:

  1.  سایز شیر فلوتر: برای نصب شناور باید بدانید که هر چقدر سایز شیر فلوتر بزرگتر باشد آب بیشتری را عبور داده و مخزن زودتر پر خواهد شد.
  2.  فشار آب و حجم منبع: فلوتر با توجه به سایزی که دارد، مدت زمان لازم برای پرشدن منبع را تعیین خواهد کرد. پس اگر می‌خواهید مخزن خود را در مدت زمان خاصی پر کنید باید با توجه به حجم مخزن، سایز فلوتر را انتخاب کنید.
  3. میزان تحمل فشار توسط فلوتر: در نصب شناور این نکته حائز اهمیت است که فلوتری که خریداری می‌کنید تا چند بار فشار را تحمل می‌کند. فشاری که فلوتر تحمل می‌کند نباید کمتر از فشار آب شیر ورودی باشد. در غیر این صورت فلوتر فشار اضافی را تحمل نکرده و شیر را در زمان نامناسب باز می‌کند.‌

نصب فیتینگ مخزن

فیتینگ (اتصال) مخزن

قبل از نصب شناور باید فیتینگ‌های آن را متصل کنیم. به طور کلی به هر نوع از اتصالات در مسیر لوله کشی، فیتینگ یا اتصال می‌گویند. یکی از موارد مصرف فیتینگ‌ها در ورودی و خروجی مخازن آب است. در نتیجه نصب فیتینگ مخزن از اساسی‌ترین مراحل برای جلوگیری از نشتی آب است. برای مخزن به دو مجموعه فیتینگ برای قسمت ورودی و خروجی آب نیاز است. فیتینگ مخزن آب در انواع مختلفی وجود دارد. سه نوع برنجی، پلی اتیلن و upvc برای مخازن پلاستیکی که از جمله پرمصرف‌ترین منابع آب و بهترین مخزن خانگی هستند، به کار می‌رود. در ادامه نحوه نصب فیتینگ مخزن را کامل شرح می‌دهیم.

  1.  در مرحله اول نصب فیتینگ مخزن، با استفاده از یک قلم محل اتصال ورودی و خروجی مخزن را مشخص کنید. محل اتصال ورودی باید حداقل 5 سانتی متر پایین‌تر از درب مخزن و محل اتصال خروجی حداقل 5 سانتی متر بالاتر از کف مخزن باشد.
  2.  با گردبُر محل نشان شده را سوراخ کنید. سوراخی که ایجاد می‌کنید باید حداقل 5 میلیمتر از اندازه فیتینگ بزرگتر باشد. به این خاطر که فیتینگ بتواند داخل آن جا بگیرد. ( از داخل مخزن، تراشه‌های حاصل از مته کردن را کامل جمع کنید تا وارد جریان آب نشود.)
  3.  در مرحله آخر نصب فیتینگ مخزن، واشر لاستیکی فیتینگ را دور آن قرار دهید و سپس فیتینگ را داخل سوراخ گذاشته و از طرف دیگر مهره را به آرامی و با دقت محکم کنید تا به خوبی آب‌بندی شود.

نصب فلوتر در تانکر آب (مدل مکانیکی)

اگر فلوتر درست نصب نشود، باعث نشتی آب مخزن خواهد شد پس هنگام نصب شناور به موارد زیر توجه کنید.

  •  هنگام نصب فلوتر در منبع، آن را کاملا صاف و در راستای عمود بر کف مخزن ببندید. اگر فلوتر کج بسته شود، فشار توپی به درستی به میله آن منتقل نمی‌شود و جریان آب به طور کامل مسدود نخواهد شد.
  •  فلوتر باید کاملا ریگلاژ باشد. میله بعضی فلوترها قابلیت تغییر طول دارد. به این ترتیب با افزایش طول میله شناور، قدرت توپی برای غلبه بر فشار جریان آب ورودی بیشتر می‌شود.
  •  هنگام نصب فلوتر در مخزن، از سوراخ نبودن توپی شناور اطمینان حاصل کنید. اگر توپی شناور به هردلیلی سوراخ باشد یا پس از مدتی سوراخ شود، داخل توپی آب جمع شده، توپی سنگین می‌شود و دیگر روی سطح آب شناور نمی‌ماند.
  •  هنگام نصب، به اندازه کافی دور رزوه‌های فلوتر را نوار تفلون بپیچید تا با کمی پیچاندن، به راحتی آب‌بندی شود.
  •  قبل از متصل کردن فلوتر به فیتینگ توجه داشته باشید که توپی آن به سمت پایین باشد. سپس با دقت و رعایت همه نکات بالا شناور را به فیتینگ ورودی وصل کنید.

نکات پایانی در نصب شناور منابع آب

  • گاهی ذرات جامد داخل آب، ورودی شناور را مسدود می‌کنند. بنابراین هر چند مدت یکبار شناور را باز و بسته و تمیز کنید.
  •  اگر پس از پایان نصب شناور و پر کردن مخزن متوجه وجود نشتی شدید، حتما ابتدا آب مخزن را خالی کنید. سپس به محکم کردن اتصالات بپردازید. زیرا اگر مخزن پر باشد و اتصالات را محکم کنید، ممکن است باعث ترکیدگی آن شود.
  •  هیچگاه هنگام نصب شناور مخزن یا فیتینگ و برای سوراخ کردن یک منبع پلاستیکی از فشار دادن یک قطعه داغ استفاده نکنید زیرا این کار باعث تضعیف استحکام سطح اطراف سوراخ مذکور می‌گردد.

کلام آخر

در بحران کم آبی کنونی، استفاده از انواع مخزن آب برای همه ساختمان‌های مسکونی، اداری و… از واجبات است. برای داشتن یک مخزن کاربردی و بدون مشکل بهتر است با مفاهیم اولیه آن مثل نحوه نصب شناور آشنایی داشته باشید . در این مطلب با زبانی ساده در مورد نصب شناور منبع آب و اتصالاتی که در قسمت ورودی و خروجی قرار دارد را توضیح دادیم. تا بتوانید هر گونه مشکلی برای نصب شناور منبع آب و نصب فیتینگ منبع ساختمانتان پیش آمد، به راحتی آن را تشخیص ‌دهید. در پایان پیشنهاد می شود مقاله نصاب مخزن آب را بخوانید.

قیمت مخزن آب؛ مخزن 500 لیتری؛ مخزن 1000 لیتری؛ مخزن 2000 لیتری؛ مخزن 3000 لیتری؛ مخزن 5000 لیتری؛ مخزن افقی؛ مخزن عمودی؛