آموزشی

روش انتخاب، اندازه‌گیری و نصب مخزن پلی اتیلن زیر پله ای

روش انتخاب، اندازه‌گیری و نصب مخزن پلی اتیلن زیر پله ای

امروزه به دلیل افزایش جمعیت و کمتر شدن فضاهای شهری، ساختمان‌ها نیز با متراژ کمتری ساخته می‌شوند. در این ساختمان‌ها سعی شده است استفاده مناسبی از همه فضاهای موجود برای بهره‌وری صورت گیرد. فضاهایی مثل زیرپله، راهرو‌ها و … . مخزن زیرپله ای هم به همین منظور طراحی و تولید شده است. نصب مخزن زیر پله ای برای ساختمان‌هایی که فضای باز و کافی برای نصب مخزن ندارند، بسیار عالی و کاربردی است.

در این مطلب، به طور کامل نحوه انتخاب مخزن برای زیر راه‌پله، نحوه اندازه‌گیری فضای زیرپله و تمامی نکات لازم برای انتخاب مخزن پلی اتیلن زیر پله ای و نحوه نصب مخزن زیر پله ای مناسب را توضیح داده‌ایم.

1- کدام نوع مخزن مناسب فضای زیر پله است؟

انواع مخزن آب

در بین انواع مخزن پلی اتیلن، شکل هندسی مخازن زیر پله کاملا متناسب با فضای محدود زیر راه‌پله‌ها طراحی شده است. مخزن آب زیر پله ای به صورت افقی و شیب دار طراحی و دارای پایه‌هایی از جنس پلی‌اتیلن است. که کاملا متناسب با فضای محدود زیر راه‌پله‌هاست.

اما اگر فضای زیر پله شما متناسب با هیچ کدام از ابعاد مخازن پلی اتیلن زیر پله ای نیست. و نیاز به مخزنی کوچک تر از 500 لیتر یا بزرگ تر از 1500 لیتر دارید، می‌توانید از مخازن افقی، مخازن آسان رو (کتابی) یا مخازن مکعبی برای نصب در فضای زیر پله خود استفاده کنید. حتی مخازن عمودی با ارتفاع کوتاه هم در فضای زیرپله قابل نصب است.

همچنین امکان اتصال مخازن ذخیره را هم دارید. اما اگر فضای زیر پله شما با طول تقریبی 200 سانتی‌متر و ارتفاع تقریبی 150 سانتی‌متر است، بهترین انتخاب برای شما استفاده از مخزن پلی اتیلن زیرپله ای است. شکل ساخت و ابعاد مخزن آب زیرپله ای باعث شده است که این نوع مخزن به پرطرفدارترین مخزن برای نصب در فضای زیر پله تبدیل شود.

2- تعیین حجم آب ذخیره مورد نیاز ساختمان

تعیین حجم آب ذخیره مورد نیاز ساختمان

شما باید ابتدا حجم مناسب برای مخزن ذخیره آب ساختمان خود را تعیین کنید. طبق دستورالعمل سازمان آب و فاضلاب، برای هر واحد مسکونی 4 الی 5 نفره، 250 لیتر آب برای ذخیره نیاز است. پیشنهاد می‌کنیم برای تعیین دقیق حجم مخزن ذخیره مناسب خود، از مقاله حجم مخزن آب ساختمان کمک بگیرید.

3- اندازه‌گیری ابعاد زیر پله برای نصب مخزن زیر پله ای

بعد از اینکه حجم آب ذخیره مورد نیاز خود را اندازه گیری کردیم، باید بررسی کنیم که کدام نوع از مخازن زیر پله ای، برای فضای زیر راه پله ما مناسب است. ابتدا باید:

– اندازه دقیق تمام درب‌های ورودی منتهی به زیرپله،

– فاصله نرده راه پله و دیوار کناری زیر پله ( برای چرخش منبع آب زیرپله ای و قرار دادن آن در فضای زیر پله)

– و ابعاد دقیق فضای زیر پله را اندازه گیری کنیم.

حالا با توجه به این اطلاعات متوجه خواهید شد که کدام مخزن پلی اتیلن زیر پله ای، 500، 800، 1000 یا 1500 لیتری مناسب فضای شماست. (ابعاد مخازن پلی اتیلن زیر پله را در انواع مخزن پلی اتیلن زیر پله ای + لیست قیمت و ابعاد بخوانید.)

4- نکات نصب مخزن زیر پله ای

  • محل نصب مخزن زیر پله ای باید کاملا صاف و تراز باشد.
  • دقت کنید که ارتفاع فضای زیر پله، حداقل 20 سانتی‌متر بیشتر از ارتفاع مخزن زیر پله ای باشد که انتخاب می‌کنید. تا امکان باز کردن درب بالای مخزن زیر پله ای برای بازرسی و سرویس دوره‌ای و همچنین برای نصب و تعویض فلوتر فراهم باشد.
  • دقت کنید که قبل از خرید منبع آب زیرپله ای، اندازه درب ورودی، فاصله نرده راه‌پله و دیوار کناری و ارتفاع راه‌پله به گونه‌ای باشد، که امکان عبور مخزن را برایتان فراهم کند. تا بتوانید به راحتی مخزن را به فضای زیر پله انتقال دهید.
  • بهتر است زیر پله ساختمان راه‌آب داشته باشد. تا در صورت سرریز شدن مخزن پلی اتیلن زیر پله، به دلیل کار نکردن فلوتر یا نشت آب به دلیل خرابی مخزن، آب خروجی مناسبی داشته باشد. و در راه‌پله جریان پیدا نکند.

اهمیت استفاده از مخزن پلی اتیلن زیر پله ای

مخزن پلی اتیلن زیرپله ای، به دلیل نصب سریع و آسان، نصب در محلی سرپوشیده و به دور از نور خورشید، مقرون به صرفه بودن و استفاده از فضای پرت ساختمان، انتخاب بسیار هوشمندانه‌ای است. ولی با توجه به محدودیت فضای زیرپله، حتما باید با دقت کافی، ابعاد آن را به روشی که گفتیم اندازه‌گیری کنید. تا بتوانید مخزن پلی اتیلن زیر پله ای با ابعاد مناسب را خریداری کنید.

همچنین سه لایه آنتی باکتریال بودن مخزن آب پلی اتیلن زیر پله ای، بسیار حائز اهمیت است. زیرا مخزن آب آنتی باکتریال به دلیل ضد میکروب بودن، مناسب‌ترین نوع مخزن برای ذخیره‌ و نگهداری انواع مایعات مخصوصا آب آشامیدنی است. مایعات در مخازن سه لایه آنتی باکتریال بدون تغییر در رنگ، بو و مزه باقی می‌مانند. و علاوه بر ماندگاری بالا، امکان رشد هرگونه میکروب و باکتری را به صفر می‌رسانند.

کلام آخر

همانطور که در این مقاله خواندید، بهترین انتخاب برای نصب مخزن در فضای محدود زیر پله، نصب مخزن زیر پله ای است. پس اگر قصد نصب مخزن برای ذخیره و صرفه جویی آب دارید؛ اما فضای باز و مناسب برای نصب مخزن در اختیار ندارید، بهتر است از فضای زیر پله خود برای نصب مخزن زیر پله ای استفاده کنید. در صورت داشتن هر گونه سوالی در رابطه خرید و نصب مخزن زیر پله ای داشتید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

2 دیدگاه در “روش انتخاب، اندازه‌گیری و نصب مخزن پلی اتیلن زیر پله ای

  1. عباس فریدونی گفت:

    برای ساختمان ۶ واحدی خرید کدام یک از مخازن زیرپله را پیشنهاد میکنید؟

    1. پشتیبان سایت گفت:

      سلام و وقت بخیر ، برای آپارتمان 6 واحدی حداقل مخزن پیشنهادی، مخزن 1500 لیتر زیرپله می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *