آموزشی

چرا مخزن تصفیه آب خانگی من پر نمی‌شود؟

چرا مخزن تصفیه آب خانگی من پر نمی‌شود؟

اگر منبع تصفیه آب خانگی پر نمی‌شود و به دنبال دلیل آن می‌گردید، ما 5 دلیل که می‌تواند علت پر نشدن مخزن تصفیه آب خانگی باشد؛ معرفی کرده‌ایم. تا آنها را چک کرده و مشکل را برطرف کنید.

اما قبل از معرفی کردن مواردی که می‌تواند علت پر نشدن مخزن تصفیه آب خانگی شما باشد، به طور مختصر به معرفی دو نوع دستگاه تصفیه آب بدون مخزن و با مخزن می‌پردازیم.

کدام دستگاه تصفیه آب، مخزن دارد؟

دستگاه‌های تصفیه آب دارای انواع مختلفی هستند. و هرکدام از آنها نیز نحوه کار منحصر به فرد خود را دارند.

بعضی از انواع دستگاه تصفیه آب، بدون مخزن هستند و برخی از آنها دارای مخزن ذخیره آب هستند. به طور کلی منبع تصفیه آب خانگی به روش اسمز معکوس یا OS (reverse osmosis)، برای ذخیره آب خروجی از مخزن آب استفاده می‌کند. بقیه دستگاه‌ها مستقیما آب را به مسیر خروجی مرتبط می‌سازند.

در دستگاه‌های تصفیه آب خانگی اسمز معکوس، سرعت فیلتراسیون آب بسیار پایین است. و به این دلیل در آنها برای ذخیره آب خروجی از مخزن استفاده می‌شود. برداشت آب از مخزن توسط شیر برداشت صورت می‌گیرد. فشار برداشت آب از دستگاه تصفیه آب، به میزان فشار آب خروجی از مخزن تصفیه آب وابسته است.

کدام دستگاه تصفیه آب مخزن دارد؟

چرا مخزن تصفیه آب خانگی پر نمی‌شود؟

طبیعی است که پس از مدتی استفاده از مخزن آب تصفیه خانگی، با مشکلاتی مواجه شوید. مانند پر نشدن مخزن دستگاه تصفیه آب خانگی. دلیل آن هم می‌تواند اشکال در سیستم، خراب بودن و یا مراقبت نادرست از دستگاه باشد.

در ادامه به طور مفصل به علت پر نشدن مخزن تصفیه آب خانگی می‌پردازیم:

1- فشار کم در تأمین آب

برای اینکه دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس به درستی کار کند، به فشاری حداقل psi40 (پوند بر اینچ مربع) نیاز دارد. اگر فشار آب داخل سیستم RO خیلی کم باشد، غشای نیمه تراوا، آب زیادی فیلتر نمی کند. در این صورت ممکن است مجبور شوید برای افزایش کارایی سیستم، یک پمپ تحویل یا تقویت‌کننده نصب کنید.

 فشار کم در تأمین آب

همچنین باید بررسی کنید که شیر تأمین کننده آب کاملاً باز باشد. در صورت گرفتگی شیر یا تا نیمه باز بودن، سیستم اسمز معکوس نمی‌تواند فشار کافی برای کار کارآمد ایجاد کند و مخزن تصفیه آب خانگی کامل پر ‌نمی شود.

در نهایت، لوله‌های تأمین آب کل سیستم را بررسی کنید تا از وضعیت مناسب آنها مطمئن شوید. خم شدن یا انحراف آنها، می‌تواند علت پر نشدن مخزن تصفیه آب خانگی شما باشد.

2- عدم تعادل فشار در مخزن

مخازن اسمز معکوس خالی نیاز به فشار 8 پوند بر اینچ مربع دارند. اگر فشار داخل مخزن خیلی کم باشد، آب ذخیره شده در مخزن به سمت شیرهای خروجی نمی‌رود. برعکس اگر فشار مخزن خیلی زیاد باشد، آب جاری شده از فیلترها وارد مخزن نمی‌شوند. و همین می‌تواند علت پر نشدن مخزن تصفیه آب خانگی باشد.

برای بررسی فشار مخزن تصفیه آب خانگی، باید منبع تغذیه سیستم را ببندید و تمام آب مخزن را تخلیه کنید. با استفاده از فشارسنج میزان فشار هوا را در مخزن اندازه بگیرید.

اگر فشار داخل مخزن خیلی کم است، می‌توانید با استفاده از پمپ دوچرخه مجدداً آن را تحت فشار قرار دهید. این کار را به این دلیل می‌توان انجام داد؛ که دریچه هوای مخزن دستگاه تصفیه اسمز معکوس همان تایر دوچرخه است که به شیر شرودر معروف است. با این حال، قبل از فشار مجدد مخزن، باید تمام آب را تخلیه کنید.

پس از تخلیه مخزن تصفیه آب خانگی، هوا را تا فشار 8 پوند بر اینچ مربع به مخزن پمپ وارد کنید. این فشار، فشار پیشنهادی پیش ‌شارژ برای بیشتر مخازن اسمز معکوس است. هنگام پمپاژ هوا، از فشارسنج برای کنترل فشار استفاده کنید. در غیر این صورت ممکن است مخزن را بیش از حد تحت فشار قرار دهید.

3- فیلترهای مسدود شده

گرفتگی فیلترها نیز می‌تواند علت پر نشدن مخزن تصفیه آب خانگی باشند. برای حل این مشکل، باید فیلترها را تعویض کنید. شیر تأمین آب را ببندید تا از ورود آب بیشتر به سیستم جلوگیری کند. همچنین، شیر برداشت آب را باز کنید تا تمام آب تخلیه شود. محفظه‌های فیلتر را باز کنید و فیلترهای جدید را جایگزین فیلترهای قدیمی کنید. اکنون می‌توانید محفظه‌های فیلتر را پیچ بزنید.

فیلترها را مرتباً تعویض کنید تا به غشا آسیب نرسد.

فیلترهای مسدود شده

4- غشای مسدود شده مخزن

هنگامی که غشای مخزن دستگاه تصفیه آب مسدود شده یا آسیب ببیند، مخزن تصفیه آب خانگی به خوبی پر نمی‌شود. برای پر کردن سریع مخزن، باید غشا را تعویض کنید. برای انجام این کار، شیر تأمین آب را ببندید و شیر آب دستگاه تصفیه را باز کنید تا تمام آب تخلیه شود.

پس از تخلیه مخزن دستگاه تصفیه آب، محفظه غشای مخزن را باز کنید و غشا آن را به آرامی خارج کنید. مخزن را با استفاده از آب و صابون بشویید. توجه داشته باشید که آن را با آب تمیز و گرم کاملاً بشویید. یک غشای جدید را در محفظه شست‌وشو داده شده قرار داده و دوباره روی واحد فیلتراسیون قرار دهید.

نکته مهم: برای جلوگیری از آلودگی، هنگام دست زدن به غشای جدید، دستکش لاستیکی تمیز دستتان کنید. دستان شما ممکن است دارای باکتری‌هایی باشد که می‌توانند غشای فیلتر را آلوده کنند.

پس از تعویض غشا و نصب آن روی سیستم دستگاه تصفیه، شیر آب را باز کنید و اجازه دهید مخزن حدود هشت ساعت پر شود. سپس شیر آب دستگاه را باز کنید تا تمام آب مخزن ذخیره تخلیه شود. این کار کمک می‌کند تا تمام ناخالصی‌های وارد شده هنگام قرار دادن غشا جدید پاک شود.(در این مرحله به منظور صرفه جویی آب، آب تخلیه شده از مخزن را برای شست‌وشو یا آبیاری گیاهان استفاده کنید.)

پس از تخلیه مخزن تصفیه آب خانگی، شیر آب مخزن را ببندید و صبر کنید تا مخزن دوباره پر شود. در این حالت آب تصفیه شده کاملا بهداشتی و برای آشامیدن مناسب است.

پر-نشدن-مخزن-تصفیه-آب

5- مصرف زیاد آب

اگر میزان مصرف آب بیشتر از میزان تولید آب توسط دستگاه تصفیه آب باشد، مخزن شما همیشه خالی خواهد بود.

علاوه بر این، با تخلیه مخزن، فشار آب درون مخزن کاهش می‌یابد. بنابراین باید چند ساعت صبر کنید تا مخزن دوباره پر شود و در این مدت از آب به میزان کم استفاده کنید. فیلتر کردن دو گالن آب در بیشتر مدل‌های دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس حدود چهار ساعت طول می‌کشد.

نتیجه‌گیری

اگر منبع تصفیه آب شما پر نمی‌شود و به دنبال علت پر نشدن مخزن تصفیه آب خانگی خود هستید، تمام دستورالعمل‌های گفته شده در این راهنما را بررسی کنید. مطمئن شوید که فشار آب کافی برای پمپاژ آب در سیستم تصفیه وجود دارد. همچنین، فشار داخل مخزن خود را کنترل کنید تا مطمئن شوید فشار نه خیلی زیاد است و نه خیلی کم. و در آخر، فیلترهای سیستم را مرتباً تعویض کنید تا از آسیب رسیدن به غشای ظریف دستگاه جلوگیری شود.

قیمت مخزن آب؛ مخزن 500 لیتری؛ مخزن 1000 لیتری؛ مخزن 2000 لیتری؛ مخزن 3000 لیتری؛ مخزن 5000 لیتری؛ مخزن افقی؛ مخزن عمودی؛

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *