آموزشی

مخازن قابل دفن چیست و کدام مخازن را می‌توان دفن کرد؟

مخزن قابل دفن

تانکرهای پلی اتیلن سه لایه در انواع مختلفی ساخته می‌شوند که بسته به نوع مصرفی که از آنها می‌شود با کاربری‌های عمودی، مکعبی، زیر پله ای و مخازن قابل دفن تولید می‌شوند. در این مقاله از مجله البرز مخزن با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره انواع مخازن قابل دفن به دست بیاوریم.

درباره تانکرهای پلی اتیلن بیشتر بدانید

در صنایع کشاورزی، شیمیایی و همچنین ساختمانی برای نگهداری و ذخیره سازی آب و دیگر مایعات مورد استفاده در این صنایع، از مخازنی با جنس پلی اتیلن استفاده می‌شود. مخازن پلیمری برخلاف ظروف استیل جایگزین مناسبی برای نگهداری مواد شیمیایی هستند و قیمت بسیار مناسبی دارند. این مخازن از مواد اولیه فود گرید ساخته می‌شوند و برای ذخیره انواع مایعات خوراکی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از جمله مزایای استفاده از مخازن پلی اتیلن می‌توان به مقاومت بالا در برابر خوردگی، طول عمر بالا، تنوع آنها در شکل و نوع قالب، و امکان نگهداری از مواد مختلف اشاره کرد. دلیل بالا بودن طول عمر این مخازن داشتن مواد آنتی یو وی است که مخزن را در برابر اشعه‌های نور خورشید، محفوظ نگاه می‌دارد.

این مخزن‌ها همچنین در برابر خوردگی مقاوم هستند؛ زیرا به گونه‌ای جنس و ترکیب‌شان طراحی شده که برای نگهداری طیف بسیاری از مواد مناسب باشند. مخازن پلیمری نسبت به مخازنی که از جنس فلز ساخته می‌شدند وزن کمتری دارند و به همین دلیل راحت‌تر می‌توان آنها را جابجا کرد.

معرفی مخازن قابل دفن

مخازن قابل دفع

در برخی از کاربردها و صنایع لازم است تا مخزن پلی اتیلن به صورت دفنی درون خاک قرار بگیرد. به همین دلیل مخازن پلی اتیلن را با ضخامت سه لایه تولید می‌کنند تا مقاومت آن بالا باشد و در صورت وارد آمدن نیروی ناشی از خاک آسیب نبیند. مخازن قابل دفن برای ذخیره آب دفنی، سپتیک تانک، نگهداری سیالات شیمیایی و ایجاد سیستم تصفیه فاضلاب مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از جمله خصوصیات این مخازن می‌توان به مقاوم بودن آنها در برابر اکسیدها و بازها اشاره کرد که همین امر باعث می‌شود با هیچ یک از مواد شیمیایی که درون آنها قرار می‌گیرد، واکنش نداشته باشد. از دیگر ویژگی‌های این محصول می‌توان به امکان تغییر محل نصب آن اشاره کرد. اگر به هر دلیلی پس از نصب، نیاز به انتقال آن به محل دیگری وجود داشت، بدون هیچ گونه دردسری با تخلیه محلول درون مخزن می‌توان محل آن را به راحتی تغییر داد.

ویژگی‌های استفاده از مخازن دفنی

  • دارای بدنه محکم و مقاوم
  • دارای نشان استاندارد ملی ایران
  • امکان قابلیت نصب چند باره و جابجایی سریع و آسان
  • داشتن منهول‌های متعدد برای دسترسی به تمامی نقاط مخزن پلی اتیلن قابل دفن تا عمق 13 متر زیر زمین
  • بدون نیاز به استفاده از سازه نگهبان
  • امکان جایگزینی قطعات در صورت آسیب دیدگی
  • تولید شده از پلی اتیلن و مواد فود گرید

برای رساندن آب و فاضلاب به مخازن قابل دفن نیازی به پمپاژ نیست. ولی معمولاً برای خارج کردن محلول‌هایی که درون منابع آب قرار دارند باید از یک پمپ کمک گرفت. قدرت این پمپ رابطه مستقیمی با عمق محل دفن مخزن پلی اتیلن دارد. بنابراین حتماً هنگام خرید پمپ به شرایط محیطی مانند میزان عمق محل نصب مخازن قابل دفن توجه بیشتری داشته باشید.

سپتیک تانک چیست؟

سپتیک فاضلاب

سپتیک نوعی از انواع مخازن قابل دفن است که بسیار پر کاربرد بوده و در تصفیه فاضلاب مورد استفاده قرار می‌گیرد. فاضلاب وارد شده در این مخازن به کمک فرایندهایی مانند ته نشینی، شناور‌سازی و بیولوژیکی تصفیه می‌شود. معمولاً از سپتیک تانک در واحدهای مسکونی و ویلایی، رستوران‌ها، هتل‌ها و مجتمع‌های تفریحی و ورزشی در شهرستان‌ها استفاده می‌شود.

مکانیسم اثر این مخزن به گونه‌ای است که پس از ورود فاضلاب، مواد معلق و ذرات خارجی به دلیل داشتن وزن بیشتر به سمت پایین حرکت کرده و ته نشین می‌شوند. اما روغن و چربی‌ها به دلیل وزن کمی که دارند به سمت بالا شناور خواهند شد. مواد ته نشین شده در کف مخزن، توده‌ای از لجن ایجاد می‌کنند که واکنش‌های بیولوژیکی انجام شده روی آنها باعث می‌شود مواد آلی آلاینده تجزیه شده و فاضلاب تصفیه شود.

سپس ادامه پساب از طریق دیواره جدا کننده به قسمت دوم وارد شده و ذرات بسیار ریز چربی و روغن که هنوز در فاضلاب باقی ماندند، روی سطح شناور شده و بدین ترتیب آب زلال از طریق لوله خروجی خارج می‌شود.

کدام مخازن را می توان دفن کرد؟

لایه های مخازن آب

  • مخازن ذخیره آب
  • مخازن نگهداری سیالات شیمیایی
  • سپتیک تانک و سیستم‌های تصفیه فاضلاب
  • مخازن ذخیره سوخت

مخازن پلی اتیلن از چند لایه ساخته می‌شوند؟

مخازن قابل دفن پلی اتیلن همگی از سه لایه ساخته می‌شوند که لایه‌های داخلی و خارجی آنها به رنگ سفید و لایه میانی به رنگ مشکی است. دلیل استفاده از لایه مشکی در میان لایه‌های مخازن پلی اتیلن، جلوگیری از عبور نور به داخل مخزن و رشد جلبک و باکتری است. ضخامت بالای لایه مشکی و میزان خلوص آن باعث می‌شود تا کیفیت و سلامت محتویات درون مخازن تامین باشد.

در منابع ذخیره آب، وجود لایه سفید رنگ داخلی باعث می‌شود تا محتویات درون مخزن در تماس با یک سطح بهداشتی باشد، رنگ و بو و مزه آن تغییر نکرده و به خوبی حفظ شود. لایه بیرونی نیز معمولاً از رنگ سفید ساخته می‌شود تا کمترین جذب را از گرما داشته باشد و به خنک ماندن محتویات درون مخزن کمک کند.

این مخازن جزو اولین و تنها دسته‌ای از مخازن قابل دفن از جنس پلی اتیلن هستند که نشان ملی استاندارد به آنها تعلق گرفته است. این نشان ملی نشان‌دهنده آن است که کیفیت آب ذخیره شده در آنها بسیار بالا خواهد بود.

اگر قصد ما از دفن مخازن، ذخیره سازی آب آشامیدنی در باغ‌ها و ویلاها باشد، مخازن پلی اتیلن سه لایه محصولات مناسب‌تری خواهند بود. زیرا قابلیت ذخیره‌سازی بلند مدت انواع مایعات و محتویات خوراکی را با حفظ کیفیت در دراز مدت دارند. علاوه بر این در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی نیز مقاوم هستند و در انواع مناطق آب و هوایی می‌توان از آنها استفاده کرد.

دستورالعمل‌های استفاده از مخازن پلی اتیلن دفنی

نسبت به حجم مصرفی مخزن انتخابی خود، چاله‌ای به قطر مخزن + ۱۵۰ سانتی متر بیشتر از آن درنظر بگیرید و مخزن را درون آن قرار دهید. برای اینکه مقاومت مکانیکی مخزن را بالا ببرید لازم است تا تنها از زیر شکم مخزن تا نیمه، آن را با خاک متراکم کنید. سپس برای آنکه بتوانید بعدها دسترسی مناسبی به مخازنی که زیر خاک مدفون شده‌اند داشته باشید از یک منهول استفاده کنید. قطر منهول از ۵۰۰ میلیمتر آغاز شده و تا ۱۴۰۰ میلی‌متر برای مخازنی که به عنوان موتورخانه در زیرزمین قرار دارند، استفاده می‌شود.

سخن پایانی

تمامی مخازن قابل دفن توانایی تحمل دما تا ۵۵ درجه سانتیگراد بالاتر از صفر و دمای منفی ۴۰ درجه سانتیگراد را خواهند داشت و هیچ گونه آسیبی به آنها نمی‌رسد. توصیه می‌کنیم از آنجایی که فرآیند طراحی و ساخت مخازن برای نگهداری سیالات با چگالی‌های مختلف یکسان نیست، هنگام خرید مخازن قابل دفن، ابتدا چگالی مایعی که می‌خواهید نگهداری کنید را بسنجید و سپس با توجه به آن مخزنی را انتخاب کنید که ضخامت کافی برای تحمل جرم ماده مورد نظر شما داشته باشد.

چنانچه در هرمرحله‌ای از خرید سوالی داشتید، می‌توانید با شماره تلفن‌های درج شده در وب سایت تماس بگیرید. کارشناسان ما در البرزمخزن، منتظر پاسخگویی به شما عزیزان هستند.

2 دیدگاه در “مخازن قابل دفن چیست و کدام مخازن را می‌توان دفن کرد؟

  1. محمدحسین فیضی گفت:

    سلام ممنون از مقاله خوبتون میشه لطفا درمورد مراحل نصب مخازن دفنی هم توضیحاتی بدین؟

    1. پشتیبان سایت گفت:

      سلام دوست عزیز با تشکر از نظر ارزشمند شما ، برای نصب مخازن دفنی به مراحل زیر توجه داشته باشید:
      با توجه به ابعاد مخزنی که باید دفن شود خاک برداری انجام و محل نصب مخزن را 10 سانتی متر بتن ریخته و شیب طرفین آن را صفر نمایید
      زیرسازی با آرماتور و بتن به صورت کاملا مسطح
      مخازن نباید در معرض نفوذ سیل یا آب زیر زمینی قرار گیرد.
      لوله فاضلاب یا آب غیربهداشتی از روی آن عبور نکند.
      لوله های ورودی ، خروجی ، سر ریز به محل های تعبیه شده بر روی مخزن متصل شود.
      ایجاد دیواره غیر رانشی برای جلوگیری از رانش خاک های اطراف مخزن با فاصله حداقل 20 سانتی متر از مخزن دفن شده.
      ایجاد سقف فلزی یا بتنی مسلح به آرماتور.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *