آموزشی

قطعات پمپ آب خانگی شامل چه چیزهایی می‌شود؟

تفکیک قطعات پمپ آب خانگی

از پمپ‌های خانگی برای بالا بردن فشار آب استفاده می‌کنند. این دستگاه‌ها انرژی را به سیال انتقال داده و می‌توانند آب را تا ارتفاع معینی با فشار بالا برسانند. قطعات پمپ آب خانگی با توجه به مدل ممکن است کمی ‌با یکدیگر متفاوت باشند. اما به طور کلی اجزا پمپ آب را چند قطعه مشخص تشکیل می‌دهند که در این مقاله از مجله البرزمخزن به توضیح آنها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

انواع قطعات پمپ آب خانگی

  • الکتروموتور: موتوری که توان لازم برای پمپاژ را تامین میکند. وقتی الکتروموتور روشن می‌شود، برق از طریق سیم پیچ‌ها عبور می‌کند و میدان مغناطیسی شکل می‌گیرد. این فرایند باعث حرکت 180 درجه‌ای روتور خواهد شد. با چرخش روتور نیز پروانه هدایت شده و به پمپ آب نیرو می‌دهد.
  • بلبرینگ پمپ آب: قطعه‌ای فلزی که باعث حرکت شافت و در نتیجه حرکت پروانه می‌شود.

  • محفظه آب‌بندی: مجموعه‌ای که از وجود نشتی در پمپ جلوگیری می‌کند.
  • شفت: قطعه‌های استوانه‌ای شکل که پروانه روی آنها سوار می‌شود.

  • دیفیوزر: این قطعه اطراف پروانه را احاطه می‌کند و هدف آن تبدیل انرژی سرعتی به فشار است.
  • کاسه نمد: قطعه‌ای که برای پیشگیری از نشت پمپ آب مورد استفاده قرار می‌گیرد و در واقع درزگیر به حساب می‌آید.
  • مکانیکال سیل: از اصلی‌ترین قطعات پمپ آب خانگی که برای جلوگیری از نشت مایعات و گازها استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که این قطعه اهمیت بالایی در بین قطعات پمپ آب دارد چراکه با از کار افتادن آن، کل پمپ از کار خواهد افتاد.

  • پروانه پمپ: قطعاتی دوار که از تیغه‌هایی تشکیل می‌شوند و انرژی الکتریکی را به انرژی جنبشی تبدیل می‌کنند. پروانه‌ها در پمپ آب به مایع سرعت بخشیده و باعث حرکت آن می‌شوند.
  • فلوتر: از دیگر قطعات پمپ آب خانگی که عملکردی شبیه به نوار آب‌بندی دارید، فلوتر است. در این قطعه، مقدار سیال موجود در مخزن اندازه گرفته می‌شود تا اگر سطح آب تا یک مقدار مشخصی کاهش پیدا کرد، برق موتور به طور خودکار قطع شود. به عبارت دیگر این قطعه وظیفه کنترل و اندازه‌گیری سطح مایع را به عهده دارد.
  • کلید اتوماتیک: مجموعه‌ای از کنترل‌ها که وظیفه استارت و قطع کردن پمپ را به عهده دارند.

در لیست بالا مهمترین اجزا پمپ آب خانگی را آورده‌ایم. در کنار این موارد قطعات پمپ خانگی را موارد دیگری چون واشر کاغذی پمپ، رنگ خنک‌کاری یا نوار گرافیتی هم تشکیل می‌دهد. اما عمده مکانیزم کاری این دستگاه بر اساس عملکرد قطعات بالا انجام می‌گیرد.

کاربرد قطعات پمپ آب چیست؟

در این مقاله با اصلی‌ترین قطعات پمپ آب خانگی آشنا شدیم. هرکدام از این اجزا وظیفه‌ای را عهده‌دار هستند که در صورت خرابی آنها می‌بایست آن قطعه تعمیر یا تعویض گردد. کاربرد این قطعات پمپ خانگی هم بسته به مورد متفاوت است. به طور مثال اتصالات پمپ یا شلنگ، تجهیزاتی هستند که وظیفه انتقال سیال از جایی به جای دیگر را به عهده دارند. این شلنگ‌ها معمولاً از جنس گالوانیزه بوده و ممکن است به مرور زمان نیاز به تعویض داشته باشند.

می‌توان به جای شلنگ، از لوله‌های پلاستیکی استفاده کرد. با این تفاوت که لوله‌ها غیرانعطاف هستند اما استحکام بالاتری دارند. به همین منوال دیگر قطعات پمپ آب خانگی نیز هرکدام کاربردی دارند که به مهم‌ترین آنها در این مقاله اشاره شد. چنانچه سوالی درباره سایر اجزا پمپ آب خانگی مانند بوش پمپ، عینکی پمپ، دیسک کف گرد یا سیت و بال داشتید، می‌توانید در بخش نظرات بپرسید تا همکاران ما شما را راهنمایی کنند.

سوالات متداول درباره قطعات پمپ آب خانگی

اجزا پمپ آب خانگی شامل چه مواردی است؟

هر پمپ آب خانگی قطعات مهمی ‌چون الکتروموتور، پروانه یا فلوتر را دارد. اما هر مدلی بسته به کاربرد و توان خود ممکن است بعضی قطعات را بیشتر یا کمتر داشته باشد. در این مقاله لیستی از اجزا مهم پمپ را معرفی کرده‌ایم.

برای نصب قطعات پمپ خانگی چه کنیم؟

برای نصب و راه‌اندازی پمپ‌های آب باید قطعات و لوازم یدکی مربوط به آن را داشته باشید. با توجه به اینکه اینکار کمی‌تخصصی محسوب می‌شود پیشنهاد می‌کنیم از متخصص کمک بگیرید.

منظور از پروانه پمپ آبرسانی چیست؟

یکی از مهمترین قطعات پمپ آب خانگی پروانه است. این بخش به صورت چرخنده در پمپ‌های سانتریفیوژ به کار رفته که پره و یا تیغه‌هایی دارد تا بتواند آب را درون پمپ حرکت دهد. این پره‌ها به شافت وصل می‌شوند و انرژی الکتریکی وارد شده از موتور را به انرژی جنشی جریان آب تبدیل می‌کنند.

آیا الکتروموتور از اجزا پمپ آب است؟

بله. الکتروموتور در واقع همان موتور تامین توان لازم برای پمپاژ است. این موتور زمانی که روشن می‌شود برق از طریق سیم پیچ‌ها عبور کرده و میدان مغناطیسی ایجاد می‌کند. این فرایند باعث حرکت 180 درجه‌ای روتور شده و در نتیجه پروانه هدایت می‌شود و نیروی پمپ آب تامین خواهد شد.

از کجا پمپ آب خانگی باکیفیت بخریم؟

البرزمخزن به عنوان یکی از فروشگاه‌های اینترنتی باسابقه و معتبر، عرضه کننده انواع پمپ آب‌های خانگی و کشاورزی است. شما می‌توانید با مراجعه به دسته‌بندی موردنظر خود در سایت و مطالعه توضیحات، بهترین گزینه را خریداری کنید.

 

 

4 دیدگاه در “قطعات پمپ آب خانگی شامل چه چیزهایی می‌شود؟

  1. امیر مصباحی گفت:

    خودتون هم قطعات پمپ دارین برای فروش؟

    1. پشتیبان سایت گفت:

      سلام دوست عزیز ، خیر

  2. مهدی نادری گفت:

    سلام و وقت بخیر پروانه پمپ خانگی را تعمیر کرده ام ولی از آن زمان پمپ به صورت یکسره کار می کند با توجه به اینکه دیجیتال
    روی آن سالم هست و دیگر شیر خودکار قبل از پمپ هم سالم هست و نشستی هم نداریم
    اما زمانی که فلکه بعد از پمپ را می بندیم پمپ به صورت خودکار خاموش می شود

    1. پشتیبان سایت گفت:

      سلام دوست عزیز ، دلایل زیادی میتوانند در این موضوع دخیل باشند، پیشنهاد میکنیم در این خصوص حتما از یک متخصص نصب که حضورا موضوع را بررسی کند کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 15 =