آموزشی

تفاوت مخزن پلی اتیلن تک لایه و مخزن سه لایه

فرق مخزن تک لایه و سه لایه

اگر قصد خرید مخزن پلی اتیلن را داشته باشید، احتمالاً می‌دانید که این مخازن، در انواع مختلفی تولید می‌شوند. تفاوت در تعداد لایه‌ها، یکی از ویژگی‌هایی است که تنوع زیادی به مخزن‌های پلی اتیلن بخشیده است. پراستفاده‌ترین این مدل‌ها، مخزن‌های تک لایه و سه لایه هستند. اما فرق مخزن تک لایه و سه لایه چیست؟ این مطلب به همین موضوع اختصاص دارد. پس اگر به دنبال مقایسه مخزن پلی اتیلن تک لایه و سه لایه  هستید، همراه ما باشید.

مخزن‌های پلی اتیلن و انواع چند لایه آن‌ها

مخزن پلی اتیلن را می‌توان بهترین گزینه برای ذخیره و نگه‌داری آب دانست. این مخزن‌ها معایب مخازن فلزی مثل داغ شدن بیش از حد در اثر تابش آفتاب و یا احتمال پوسیدگی و نشتی را ندارند. بدنه مخزن‌های پلی اتیلن به صورت کاملاً یکپارچه تولید می‌شود و مواد به کار رفته در ساخت آن‌ها نیز بهداشتی و فودگرید هستند.

مخزن‌های پلی اتیلن علاوه بر حجم‌ها و فرم‌های گوناگون، در تعداد لایه‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شوند. با کمی جستجو در بازار، می‌توان مخزن پلی اتیلن تک لایه، دو لایه، سه لایه، چهار لایه و حتی پنج لایه را مشاهده کرد. اولین سوالی که پس از دیدن این عناوین در ذهن شکل می‌گیرد، این است که این مخازن چه فرقی با هم دارند؟

بدون شک تفاوت در تعداد لایه‌های مخزن‌های پلی اتیلن، ویژگی متفاوتی برای آن‌ها ایجاد می‌کند. ممکن است پس از کمی فکر کردن، تصور کنید فرق بین مخازنی که تعداد لایه‌های مختلفی دارند، در ضخامت بدنه و در نتیجه، میزان استحکام آن‌ها است. اما اینطور نیست. مخزن‌های پلی اتیلن، هیچ تفاوتی از نظر استحکام و ضخامت با هم ندارند. اما نگران نباشید زیرا در ادامه، تفاوت مخزن تک لایه و مخزن سه لایه را بررسی می‌کنیم.

مقایسه مخزن پلی اتیلن تک لایه و سه لایه

همانطور که پیش‌تر گفتیم، دو نوع تک لایه و سه‌لایه مخزن‌های پلی اتیلن، پرکاربردترین مدل‌ها هستند. برای همین بهتر است برای درک تفاوت انواع منبع آب، فرق مخزن تک لایه و سه لایه را بررسی کنیم.

مخزن آب سه لایه و تک لایه

فرق مخزن تک لایه و سه لایه

بدنه مخزن‌های تک لایه همانطور که از نامشان پیدا است، تنها یک لایه دارند. این مخزن‌ها که به نام مخزن بی رنگ هم معروف هستند، در یک مرحله تولید می‌شوند: یعنی تمامی مواد تشکیل دهنده بدنه، در یک نوبت ذوب شده و با استفاده از روش چرخشی، قالب‌گیری می‌شوند. به دلیل عدم وجود لایه‌های بیشتر، نور آفتاب از بدنه این مخزن‌ها عبور می‌کند. می‌دانیم که نور آفتاب، عامل اصلی رشد جلبک داخل مخزن آب است. بنابراین مخازن تک لایه، دارای خاصیت ضدجلبک نیستند و آبی که در آن‌ها نگه‌داری می‌شود، پس از مدتی آلوده می‌شود.

لایه میانی در مخزن‌های سه لایه، خاصیت ضد نور دارد. این مخزن‌ها در سه مرحله تولید می‌شوند که در مرحله دوم، از مواد مخصوص با خاصیت فیلتر نور استفاده می‌شود. این ویژگی باعث می‌شود از تشکیل شدن و رشد جلبک در داخل منبع آب جلوگیری به عمل آید. ضخامت بدنه و استقامت مخزن سه لایه، تفاوتی با مدل‌های تک لایه ندارد. به علاوه، وزن این دو مخزن نیز مشابه یکدیگر است.

مزایا و معایب مخزن‌های تک لایه و سه لایه

همانطور که دیدید، تفاوت مخزن تک لایه و مخزن سه لایه به توانایی یا عدم توانایی در جلوگیری از نفوذ نور خلاصه می‌شود. اما همین ویژگی، مزایا و معایبی را برای آن‌ها ایجاد کرده است. همانطور که گفتیم، مخزن پلی اتیلن بی رنگ یا تک لایه پس از مدتی با مشکل رشد جلبک روبرو می‌شود. اما در عوض قیمت ارزان‌تری دارد. علاوه بر این، به دلیل عبور نور از دیواره مخزن، سطح آب ذخیره شده در آن قابل مشاهده است.

لایه ضد یو وی در مخزن آب سه لایه

لایه ضد یو – وی مهمترین فرق مخزن تک لایه و سه لایه

در مقابل، مخزن‌های سه لایه ضد جلبک هستند و می‌توان در هر جایی حتی در برابر نور مستقیم آفتاب از آن‌ها استفاده کرد. با این وجود، قیمت مخزن پلی اتیلن سه لایه، گران‌تر است و سطح آب را هم نمی‌توان در آن‌ها تشخیص داد.

کاربرد مخزن پلی اتیلن تک لایه و سه لایه

حالا که با فرق مخزن تک لایه و سه لایه آشنا شدید، بیایید در مورد کاربرد آن‌ها نیز صحبت کنیم. بدیهی است که مخزن تک لایه عملکرد مناسبی در معرض نور خورشید ندارد. پس اگر در محیط روشن می‌خواهید از مخزن استفاده کنید، باید نوع سه لایه را خریداری کنید. این مخزن‌ها برای نگهداری آب در حیاط یا پشت بام بسیار مناسب هستند.

مخزن سه لایه به هیچ وجه نور را از خود عبور نمی‌دهد و این موضوع با استفاه از یک چراغ قوه قابل بررسی است. اما اگر محیط مورد نظر شما مثل فضای داخل موتورخانه تاریک است، مخزن تک لایه هم جوابگوی نیاز شما خواهد بود. پس می‌توان گفت که کاربرد این مخازن، به شرایط محیط مورد نظر شما وابسته است.

قیمت مخزن تک لایه و سه لایه

قیمت مخزن‌های پلی اتیلن، به پارامترهای مختلفی بستگی دارد. این مخزن‌ها علاوه بر تعداد لایه‌ها، در فرم و شکل با هم متفاوت هستند. برای مثال، انواع مختلف مخزن آب پلی اتیلن شامل مخزن افقی، عمودی، زیرپله، مکعبی و قیفی را می‌توان در بازار مشاهده کرد. علاوه بر این، ابعاد مخزن نیز عامل تعیین کننده‌ای در قیمت منبع آب پلی اتیلن است. این مخزن‌ها در حجم‌های مختلفی تولید می‌شوند که بسته به نیاز خود باید از بین آن‌ها انتخاب کنید.

مخزن آب پلی اتیلن

عامل دیگری که در قیمت مخزن پلی اتیلن تاثیر می‌گذارد، برند است. برندهای زیادی در حوزه تولید مخزن پلی اتیلن فعال هستند که قیمت محصولات آن‌ها با هم متفاوت است. بنابراین برای استعلام قیمت مخزن آب، باید در مورد این سه عامل یعنی نوع مخزن، ابعاد و همچنین برند آن به نتیجه برسید. با وجود این‌ها، همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، قیمت مخزن تک لایه یا بی‌رنگ، نسبت به نمونه‌های سه لایه کمتر است.

سوالات متداول

چگونه مخزن سه لایه را از تک لایه تشخیص دهیم؟

تشخیص تک لایه یا سه لایه بودن مخزن آب، به راحتی ممکن است. برای این کار می‌توانید از یک چراغ قوه استفاده کرده و عبور نور آن از بدنه مخزن را بررسی کنید. راه دیگر مقایسه مقایسه مخزن پلی اتیلن تک لایه و سه لایه، قرار دادن دست روی بدنه آن است. اگر سایه دست شما از داخل مخزن دیده می‌شود، مخزن مورد نظر تک لایه و در غیر این صورت، سه لایه است.

مخزن تک لایه و سه لایه برای چه نوع آب و هوایی مناسب هستند؟

هر دوی این نوع مخزن‌ها را می‌توان در مناطق مختلف ایران به کار گرفت. همانطور که در بخش‌های قبل ذکر کردیم، تنها فرق مخزن تک لایه و سه لایه، در ضد جلبک بودن یا نبودن آن‌ها است.

جمع‌بندی

مخزن‌های پلی اتیلن در انواع مختلف و با ویژگی‌های متفاوت به بازار عرضه می‌شوند. یکی از این تفاوت‌ها، تعداد لایه‌های این مخزن‌ها است. مخزن تک لایه و سه لایه، رایج‌ترین انواع مخزن آب هستند که یک تفاوت کلیدی با هم دارند. مخزن سه لایه به دلیل برخورداری از یکم لایه برای فیلتر نور، ضد جلبک است اما نوع تک لایه چنین ویژگی‌ای ندارد. همین، باعث می‌شود کاربردهای این دو مخزن با هم متفاوت باشد. چنانچه قصد خرید یکی از این نوع مخازن را دارید و در مورد قیمت مخزن پلی اتیلن کنجکاو هستید، ابتدا باید در مورد سایر مشخصات مخزن یعنی برند، حجم و فرم مخزن نیز به نتیجه برسید.

مخزن 500 لیتری؛ مخزن 1000 لیتری؛ مخزن 2000 لیتری؛ مخزن 3000 لیتری؛ مخزن 5000 لیتری؛ مخزن افقی؛ مخزن عمودی؛ مخزن آب 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − یک =