آموزشی

آیا جلبک مخزن آب به انسان‌ها، گیاهان و حیوانات آسیب می‌رساند؟

آیا جلبک مخزن آب به انسان‌ها، گیاهان و حیوانات آسیب می‌رساند؟

اگر از منبع ذخیره آب استفاده می‌کنید، رشد جلبک مخزن آب نکته‌ای است که باید به آن توجه کنید. رشد جلبک مخزن آب مسئله مهمی است. که ممکن است به انسان، حیوانات خانگی و گیاهانی که آب مخزن را مصرف می‌کنند، یا در تماس با آن هستند، آسیب برساند. در این مطلب، اثرات منفی جلبک مخزن آب بر روی انسان، گیاهان و حیوانات را بررسی می‌کنیم.

در آب و هوای گرم، خطر رشد جلبک مخزن آب بیشتر است. جلبک‌ها در مکان‌هایی با نور خورشید و گرما رشد می‌کنند. به همین دلیل خنک نگه داشتن مخزن آب در آب و هوای گرم اهمیت زیادی دارد. اگر از مخزن آب ضد جلبک استفاده نکنید، شرایط مناسبی برای رشد جلبک‌ مخزن آب ایجاد می‌شود. در صورت بروز چنین اتفاقی، بیایید بررسی کنیم که چگونه جلبک‌ها بر روی انسان، حیوانات و گیاهان تأثیر می‌گذارند:

جلبک مضر را چگونه تشخیص دهیم

جلبک آب

برخی از انواع جلبک‌ها می‌توانند مفید باشند و آب را از آلودگی پاک کنند. ولی بعضی از گونه‌های جلبک، باکتری‌های تولید کننده سموم را حمل می‌کنند. جلبک تانکر آب از نوع دوم است.

جلبک‌های سبز آبی (سیانوباکتریوم) نوعی باکتری است که دارای صفات باکتری و جلبک است. این جلبک تقریباً در همه سیستم‌های آبی پیدا می‌شود. در شرایط مناسب، جلبک‌های سبزآبی می‌توانند به سرعت رشد کرده و شکوفه‌ها، یا اسکام‌های قابل مشاهده ایجاد کنند. شکوفه‌ها معمولاً رنگی بین سبز تیره و قهوه‌ای مایل به زرد دارند. و می‌توانند آب اطراف خود را سبز کنند.

شکوفه‌های جلبک، به طور کلی در تابستان و پاییز به وجود می‌آیند. زمانی که سطح مواد مغذی بالا است‌. دما گرم است و آب نسبتاً ساکن است. شرایط آب و هوایی، سطح مواد مغذی و جریان آب، بر مدت دوام شکوفه جلبک تأثیر می‌گذارد.

اثرات جلبک مخزن آب بر روی انسان‌ها

اگر بدن شما با آب جلبک‌زده تماس داشته باشد، باید اول جلبک‌ها را از سطح بدن بشویید. و سپس خود را با آب تمیز کاملا بشویید. لباس‌های کثیف نیز باید در آب شیرین شسته شوند. تا اثری از جلبک مخزن آب باقی نماند.

جلبک بر طعم و کیفیت آب آشامیدنی تأثیر می‌گذارد. آبی که توسط جلبک‌ها آلوده شده باشد، بوی پوسیدگی می‌دهد. و آب به رنگ سبز یا سبزآبی در می‌آید.

همچنین آبی که توسط جلبک‌ها آلوده شده باشد، در صورت نوشیدن اثرات سوئی بر روی انسان دارد. از جمله:

  • جلبک‌های سبزآبی سموم مضر تولید می‌کنند. وقتی این سموم مصرف یا استنشاق شوند، باعث تحریک پوست، اثرات تنفسی خفیف و علائم مشابه تب می‌شوند.
  • مصرف سموم، همچنین می‌تواند باعث علائم ورم معده و روده مانند استفراغ، اسهال، تب و سردرد شود.
  • سموم جلبک، همچنین می‌توانند بر روی کبد و سیستم عصبی تأثیر بگذارند.

اثرات جلبک مخزن آب بر گیاهان

اثرات جلبک مخزن آب بر گیاهان

نصب تانکر اب در باغ برای آبیاری گیاهان نیز، می‌تواند خطر آلودگی آب به جلبک را در پی داشته باشد. اگر مخزن ذخیره آب ضد جلبک نباشد، آلودگی جلبک‌ها می‌تواند روی گیاهان و رشد گیاه تأثیر بگذارد:

  • جلبک‌ها می‌توانند با جلوگیری از رشد، به گیاهان آسیب برسانند. استفاده از آب جلبک‌زده برای آبیاری می‌تواند کیفیت و ظاهر گیاهان را تحت تأثیر قرار دهد. جلبک‌های موجود در آب، مواد مغذی مورد نیاز گیاهان را جذب می‌کند که باعث گرسنگی گیاهان از مواد غذایی مورد نیاز می‌شود.
  • اگر گیاهان را با منبع آبی که جلبک دارد آبیاری کنید، هر آنچه را که در تماس با گیاهان قرار گیرد، در معرض جلبک‌ها و سموم مضر تولید شده قرار می‌گیرد.

اثرات جلبک مخزن آب بر حیوانات خانگی و دام

اثرات جلبک مخزن آب بر حیوانات خانگی و دام

اگر از مخزن برای مصارف خانگی یا برای دام استفاده می‌کنید، احتمالاً حیوانات خود را نیز با آن شسته و تغذیه می‌کنید. حیوانات نیز مانند انسان نسبت به آب آلوده واکنش نشان می‌دهند.

  • اجازه ندهید حیوانات خانگی در آب جلبک‌زده شنا کنند. یا از آن بنوشند. و اگر با آب جلبک‌زده تماس داشت، قبل از خشک شدن، جلبک‌ها را کاملاً با آب تازه بشویید. تا حیوان هنگام نظافت بدن خود، خز جلبک‌ها را قورت ندهد.
  • اگر حیوانات خانگی از آب جلبک‌زده بنوشند و یا استحمام کنند، ممکن است مسموم شوند. تأثیرات آب آلوده به جلبک می‌تواند شامل بثورات پوستی، مشکلات عصبی، آسیب کبدی و سایر شرایط کشنده در حیواناتی مانند سگ و گربه شود.
  • و برای حیوانات خانگی مانند ماهی و لاک‌پشت، جلبک می‌تواند کشنده باشد. وقتی شکوفه‌های جلبک‌ها در آب می‌میرند، بویی تولید می‌کنند که منجر به کمبود اکسیژن می‌شود. برای حیواناتی که در آب زندگی می‌کنند، کمبود اکسیژن به دلیل وجود جلبک می‌تواند باعث مرگ شود.

همچنین صاحبان دام نیز باید به طور مداوم منابع آب را نسبت به وجود جلبک‌های سبزآبی بررسی کنند. دام‌ها باید از هرگونه جلبک دور باشند. بهترین تانکر آب ضد جلبک برای استفاده در فضاهای باز برای دام و طیور و یا برای آبیاری باغ، مخازن پلی اتیلن ضد جلبک است. که به دلیل سه لایه بودن، خطر رشد جلبک مخزن آب را از بین می‌برند.

آیا می‌توان از رشد جلبک مخزن آب جلوگیری کرد؟

بله، چند روش ساده برای جلوگیری از رشد جلبک‌ها در مخازن آب وجود دارد. در مقاله قبلی در مورد روش‌های جلوگیری از جلبک زدن مخزن پلاستیکی بهترین گزینه‌ها را معرفی کردیم. از جمله:

روش‌هایی برای جلوگیری از ورود نور به مخزن و در نتیجه جلوگیری از جلبک زدن آن.

و همینطور روش‌هایی برای از بین بردن جلبک زدن مخازن آب با استفاده از مواد ضد جلبک.

سخن آخر

امیدوارم این پست به شما کمک کند تا خطر ایجاد جلبک در مخزن ذخیره آب، و تأثیرات واقعی آن بر روی انسان، حیوانات خانگی و گیاهان را درک کنید. اگر به دنبال مخزنی با فناوری‌های ضد جلبک و ضد باکتری هستید. و یا به دنبال قیمت مخزن ضد جلبک هستید، می‌توانید آن را در فروشگاه البرز مخزن پیدا کنید. و اگر سوالی دارید، لطفا در قسمت نظرات آن را بپرسید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *