آموزشی

معرفی انواع پمپ آب خانگی

انواع پمپ آب خانگی

با توجه به افزایش مصرف آب روزمره منازل مسکونی و رشد تراکم در مناطق شهری، استفاده از پمپ آب تبدیل به یک ضرورت شده است. اما سوال اینجاست که آیا هنگام خرید، شما بهترین پمپ آب مناسب ساختمان خود را انتخاب می‌کنید یا صرفاً داشتن یک پمپ آب از هر نوعی برای شما کافیست؛ پیشنهاد ما این است که حتماً قبل از خرید، این راهنمای معرفی انواع پمپ آب خانگی را مطالعه کنید و تصمیم نهایی خود را بعد از آن بگیرید.

انواع پمپ آب خانگی

وقتی صحبت از پمپ آب خانگی به میان می‌آید به این معنی است که این پمپ برای مصارف خانگی در نظر گرفته شده و با انواع پمپ آب صنعتی و پمپ آب کشاورزی متفاوت است. مقدار مصرف در منازل تقریباً به حدی است که این پمپ‌های آب خانگی هستند که برای این نوع مصرف کافی خواهند بود. انواع پمپ آب خانگی را در ادامه خواهیم دید:

پمپ آب یک اسب

پمپ آب یک اسب یکی از رایج‌ترین و پرکاربردترین پمپ‌های آب خانگی است که در کنار پمپ آب نیم اسب، برای مصارف مختلف و بخصوص مصارف خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع پمپ آب معمولاً در دو نوع پمپ آب یک اسب بشقابی یا پمپ آب یک اسب جتی در بازار یافت می‌شود. کاربرد هر کدام از این پمپ‌ها در نوع خود متفاوت است و بسته به محلی که پمپ باید مورد استفاده قرار بگیرد، انتخاب می‌شود. از این نوع پمپ خانگی می‌توان برای ساختمان‌های سه تا چهارطبقه با متراژ حدودی 70 متر استفاده کرد. پیشنهاد می کنیم مقاله بهترین پمپ آب یک اسب را بخوانید.

پمپ آب بشقابی

پمپ آب بشقابی با قابلیت پرتاب آب بالا، می‌تواند آب‌هایی در سطح را به ارتفاع برساند. پمپ آب بشقابی رایج‌ترین نوع پمپ آب در ساختمان‌هایی با ارتفاع زیاد است. این نوع پمپ آب که با توجه به کارکرد آن در مصارف کشاورزی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، قدرت مکش آب کمتری در مقایسه با نوع جتی دارد و برای مصارف خانگی مناسب‌تر است. زیرا در بیشتر موارد آب در منازل از طریق منبع یا لوله‌های سطحی به پمپ می‌رسد.

پمپ آب جتی

پمپ آب جتی بیشتر در مواردی مورد استفاده قرار می‌گیرد که نیاز به مکش آب از عمق وجود داشته باشد. این پمپ با قدرت بسیار بالا در مکش می‌تواند آب را از بخش‌های پایین‌تر به بالا بکشد. به همین خاطر برای مکش آب از عمق چاه از پمپ آب جتی استفاده می‌شود. البته این پمپ مصارف خانگی ویژه‌ای دارد که روز به روز بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. برای ساختمان‌های یک تا 4 طبقه می‌توان از پمپ آب جتی تک اسب استفاده کرد. توضیحات کامل درباره نحوه انتخاب پمپ آب مناسب برای ساختمان را در بخش مقالات البرزمخزن مطالعه کنید.

با توجه به ساخت و ساز و توسعه آسمان خراش‌ها در فضاهای شهری، آبرسانی به طبقات بالا یکی از چالش‌هایی است که بیشتر ساختمان‌ها با آن روبرو هستند. راهکارهای مختلفی برای طراحی یک شبکه آبرسانی در این ساختمان‌ها در نظر گرفته می‌شود که یکی از آنها استفاده از بوستر پمپ خانگی است. ولی در نوع دیگری از طراحی سیستم آبرسانی به طبقات بالا، شیوه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد که آب توسط دو پمپ مختلف در طبقات مکش و پمپاژ می‌گردد.

به این صورت که فرض کنید یک برج سی طبقه برای آبرسانی به طبقات بالا می‌تواند در هر ده طبقه یک منبع برای ذخیره آب و یک پمپ بشقابی برای پمپاژ به ده طبقه بالای سر خود داشته باشد. در این شرایط نیاز به یک پمپ آب جتی برای مکش آب به داخل منابع هر طبقه وجود دارد که آب را از طبقه همکف به طبقات بالا برساند.

در مواردی از پمپ آب جتی در حالت قرار دادن روی سطح هم استفاده می‌شود که طبیعتاً قدرت پرتاب آب آن از پمپ آب بشقابی کمتر خواهد بود.

پمپ آب سانتریفیوژ

پمپ سانتریفیوژ با ساختاری ساده و کاربردی در شرایط مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. پمپ آب سانتریفیوژ برای مواردی نظیر پم سیرکولاترور و سیستم آب‌رسانی دائم‌کار استفاده می‌شود. این پمپ در دسته پمپ آب داینامیکی قرار دارد و برای مصارف مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

امروزه در هر ساختمانی که از شوفاژخانه یا پکیج استفاده می‌کنند، حداقل یک نوع از پمپ آب سانترفیوژ قرار دارد. طبیعتاً در پکیج‌ها یک پمپ کوچکتر قرار گرفته است که در نوع عملکرد تفاوت چندانی با مدل‌هایی که در موتورخانه استفاده می‌شوند، ندارند. در واقع کاربرد این نوع پمپ چرخش مدام آب در سیستم‌های گرمایشی است.

پمپ آب با مخزن انبساط یا منبع تحت فشار

پمپ آب با مخزن انبساط یا پمپ آب با منبع تحت فشار، به پمپ‌های عموماً یک اسبی گفته می‌شود که برای تقویت قدرت فشار و همچنین اندازه‌گیری میزان فشار در سیستم آبرسانی داخل لوله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای اینکه میزان فشار در لوله‌ها بیش از حد نباشد که به سیستم لوله کشی آسیب برساند، لازم است در مقاطعی پمپ خاموش شود. این مهم باید بصورت اتوماتیک و بدون دخالت دست انجام شود. یکی از کارهایی که مخزن انبساط یا منبع تحت فشار در پمپ‌های آب خانگی انجام می‌دهند در واقع همین اطلاع‌رسانی به پمپ است که باید خاموش یا روشن شود که از طریق فشار داخل منبع و پرشر سوییچ این هماهنگی اتفاق می‌افتد.

پمپ آب خانگی

کاربرد دیگر این نوع از پمپ‌ها استفاده از منبع تحت فشار آب برای افزایش فشار و ماندگاری بیشتر آن در سیستم آبرسانی و لوله‌های ساختمان است.

پمپ خانگی با کلید اتوماتیک

در برخی موارد برای اینکه پمپ آب باید به موقع خاموش و روشن شود نیاز به پمپ آب خانگی با کلید اتوماتیک خواهید داشت. دو نوع کلید اتوماتیک روی پمپ آب خانگی قرار می‌گیرد. پرشر سوییچ و ست کنترل. در مدل پرشر سوییچ که برای منابع تحت فشار مورد استفاده قرار می‌گیرد، عملکرد به این صورت است که میزان فشار وارده به سوییچ تعیین کننده بوده و برای مصارف با حجم بالا استفاده می‌شود.

در مدل ست کنترل، عملکرد دستگاه با جریان آب هماهنگ می‌شود. به دلیل اینکه جریان آب در این نوع کلید بعنوان کارکرد اصلی در نظر گرفته شده، امکان استفاده در جریان آب با فشار بالا در ست کنترل مقدور نیست و به محض قرار گرفتن در جریان بالا احتمال سوختن کلید وجود دارد. به همین دلیل این نوع کلید برای ساختمان‌های تک واحدی یا یک طبقه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بوستر پمپ خانگی چیست و چه کاربردی دارد؟

بوستر پمپ خانگی در مواردی به کار می‌رود که نیاز به پمپاژ حجم بیشتری از آب در لحظه وجود دارد. بوستر پمپ آب خانگی با ساختار ترکیبی باعث می‌شود که قدرت فشار آب عملاً دو برابر شده و در مواردی مانند برج‌های بیش از 7 طبقه نیاز به اجرای سیستم آبرسانی با بوستر پمپ آب خانگی احساس می‌شود. بوستر پمپ آب در مصارف کشاورزی و صنعتی نیز کاربرد دارد و در ترکیب‌ها و ساختار متنوعی در بازار یافت می‌شوند. برای آگاهی از انواع پمپ‌ها و گرفتن مشاوره تخصصی خرید، با همکاران ما در البرزمخزن تماس بگیرید.

تفاوت پمپ آب و بوستر آب چیست؟

نقش بوستر در سیستم آبرسانی ساختمان به طور کلی، تثبیت و تنظیم نوسانات در شبکه مصرف است. این کار با توجه به الگوی متغیر مصرف و تامین فشار و دبی مورد نظر با حداکثر راندمان صورت می‌پذیرد. در حالی که در سیستم‌های پمپاژ ثابت، همیشه یک میزان معین از آب به داخل لوله هدایت می‌شوند. این افزایش یکباره فشار آب که در اثر روشن شدن یک یا چند پمپ آب به صورت همزمان اتفاق می‌افتد، می‌تواند به قطع شدن آب بیانجامد.

با استفاده از بوستر آب، تنها زمانی که مصرف شروع و افت فشار شبکه ایجاد می‌شود، الکتروپمپ بوستر روشن شده و شروع به کار می‌کند. اما اگر فشار درون لوله‌ها ثابت باشد، به صورت خودکار از مدار خارج می‌گردد. شما عزیزان می‌توانید انواع پمپ‌های آب خانگی و همچنین بوسترهای پمپ را در بخش فروشگاه البرزمخزن مشاهده کنید و هرگونه سوالی داشتید، از طریق راه‌های ارتباطی با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول کاربران

انواع پمپ آب خانگی کدامند؟

پمپ‌های آب خانگی در انواع پمپ آب یک اسب، پمپ آب بشقابی، پمپ آب جتی، پمپ آب سانتریفیوژ، پمپ آب با کلید اتوماتیک و پمپ آب با مخزن انبساط یا منبع تحت فشار، در بازار عرضه می‌شوند. در این مقاله درباره هرکدام از این مدل‌های پمپ آب خانگی توضیح دادیم.

برای یک ساختمان چهار طبقه چه نوع پمپ آبی مناسب است؟

برای گرفتن پاسخ این سوال می‌بایست مواردی همچون تعداد واحدهای هر طبقه و متراژ هر واحد نیز مشخص باشد. اما به طور کلی مناسب ترین پمپ آب خانگی برای ساختمان‌های چهار طبقه یک واحدی، پمپ آب‌های جتی و برای ساختمان‌های چندواحدی پمپ آب دو پروانه است. همچنین مدل، برند و کیفیت ساخت پمپ نیز می‌تواند در کارایی آن موثر باشد. جهت اطلاعات کامل در مورد این سوال، پیشنهاد می شود مقاله پمپ آب مناسب برای ساختمان را بخوانید.

برای ساختمان خود از ست کنترل استفاده کنیم یا منبع تحت فشار؟

یکی از سوالات رایجی که توسط مشتریان پرسیده می‌شود این است که چه زمانی از ست کنترل یا منبع تحت فشار باید استفاده کنیم؟ اگر فضای کافی برای نصب پمپ دارید، اولویت با نصب مخزن تحت فشار است. همچنین درجه و کلید اتوماتیک هم می‌بایست به کار رود. با اینکار مطمئن می‌شود که یک فشار ثابت پشت لوله ایجاد شده که تعداد دفعات خاموش و روشن شدن پمپ را به مراتب کم می‌کند. در واقع منبع تحت فشار یک جریان متناوب و یکنواخت برای آب درون لوله‌ها ایجاد می‌کند. پس اولویت با منبع تحت فشار است.

اگر فقط فشار آب گرم کم باشد، چه کنیم؟

در صورتی که صرفاً مشکل آب گرم دارید، می‌توانید از پمپ پشت آبگرمکنی استفاده کنید. برای انتخاب بهترین پمپ برای چنین منظوری، با شماره تلفن‌های درج شده در سایت تماس بگیرید تا همکاران متخصص ما شما را راهنمایی کنند.

مخزن 500 لیتری؛ مخزن 1000 لیتری؛ مخزن 2000 لیتری؛ مخزن 3000 لیتری؛ مخزن 5000 لیتری؛ مخزن افقی؛ مخزن عمودی؛ مخزن آب 

2 دیدگاه در “معرفی انواع پمپ آب خانگی

  1. شایان زندی گفت:

    سلام اگر نخوایم پمپ استفاده کنیم کدام محصولتون رو پیشنهاد میکنید که فشار لازم رو برای خروج آب از مخزن بهتر تامین کنه؟

    1. پشتیبان سایت گفت:

      سلام دوست عزیز ، شکل ظاهری مخازن در ایجاد فشار تاثیر چندانی ندارد و عامل اصلی تامین فشار در مخازن قرار گرفتن در ارتفاع است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *