آموزشی

مخزن آب هوایی چیست و چه کاربردی دارد؟

مخزن هوایی

تانکر آب هوایی کاربردهای متنوعی دارد. از جمله کاربرد منبع آب هوایی میتوان برجهای بلند ذخیره آب که در شهرک های صنعتی یا شهرها استفاده می شوند را عنوان کرد. مخزن آب هوایی با نام های دیگری از جمله منبع آب هوایی و یا تانکر آب هوایی شناخته می شوند.

مخزن هوایی به منظور ذخیره سازی و نگهداری آب آشامیدنی مورد استفاده قرار میگیرد. تامین آب در شهرک های مسکونی و صنعتی حومه شهر که مشکلاتی مثل کمبود آب و لوله کشی دارند برعهده منبع هوایی می باشد. این مخازن می توانند بسیار بزرگ بوده و حجم آب مورد نیاز یک شهر را فراهم نمایند یا می توانند کوچکتر بوده و آب مورد نیاز چند واحد مسکونی و یا یک کارگاه یا کارخانه را تامین نمایند.

نحوه عملکرد مخزن آب هوایی

مخزن آب هوایی در واقع یک منبع آب مرتفع و بزرگ است. برخی از آنها بیش از ۵۰ متر از زمین فاصله دارند. دلیل این فاصله تامین فشار آب است. هر فوت ارتفاع میتواند ۰٫۴۳ psl (پوند در هر متر مربع) فشار تولید کند. منبع آب شهری حدودا بین ۲۰ تا ۳۰ psl است.

فشار آب منبع آب هوایی باید به قدری زیاد باشد تا بتواند آب تمام خانه ها و مناطق اطراف را تامین کند. بنابراین، این مخازن آب معمولا بلند تولید می شوند تا فشار آب لازم را تامین کنند.

تانکر‌ آب هوایی زمانیکه افتی در فشار آب حاصل شود خروجی خود را باز می کند و به دلیل نیروی جاذبه (فشار ثقلی)، آب با سرعت نسبتاً زیادی به پایین می آید و کمبود فشار آب را جبران می کند.

انواع مخرن آب هوایی از نظر جنس

مخزن آب هوایی

اگرچه این برج ها در اندازه ها و شکل های مختلفی تولید می شوند اما عملکرد همه آنها مشترک است.

  • مخازن هوایی فلزی: در دو نوع روباز و بسته تولید می شوند و مورد استفاده قرار میگیرند. اگر مخزن برای ذخیره سازی آب جهت مصارف بهداشتی باشد باید به صورت روباز باشد تا امکان آلودگی و رشد باکتری ها و … وجود نداشته باشد. در مصارف کشاورزی و آتشنشانی ضرورتی برای بسته بودن درب آن نیست و مخزن می تواند به صورت روباز مورد استفاده قرار گیرد.
  • مخازن هوایی بتنی: این مخازن از جنس بتن بوده و دارای دو نوع سیستم سازه ای با پایه استوانه ای واحد و پایه قابی شکل هستند. دوام و مقاومت شیمیایی بالا و شکل پذیری بالای مخازن بتنی از ویژگی های آن است.
  • مخازن هوایی پلاستیکی: با نصب این مخزن های پلاستیکی  دیگر نگران زنگ زدگی، بهداشتی نبودن و تغییر طعم و مزه آب که در مخازن هوایی فلزی با آن مواجه هستیم دیگر وجود نخواهد داشت.
  • مخارن هوایی چوبی (غیر رایج در ایران): طرفداران این مخازن بسیار کم بوده و تنها در چند کشور از این مخازن استفاده می شود. در نیویورک که یکی از پیشرفته ترین و گرانترین شهرهای جهان محسوب می شود، از این مخازن بر روی پشت بام های ساختمان های زیادی به وفور قابل رویت هستند.
  • مخازن هوایی کامپوزیتی: این مخازن نسبت به مخازن فلزی و بتنی، وزن سبک و قابلیت جابه جایی آسانتری دارند. همانطور که می دانید هر چه وزن مخزن بیشتر باشد نیاز به سازه ها و پایه های قدرتمند تری جهت استحکام بندی آن در برابر حوادث طبیعی مثل طوفان، سیل و زلزله وجود دارد.

همچنین مخازن هوایی کامپوزیتی در برابر زنگ زدگی و لجن گرفتگی مقاوم بوده و برای مصارف بهداشتی و آشامیدنی گزینه مناسب تری نسبت به مخازن فلزی و بتنی هستند. طراحی و ظاهر بهتر این مخازن برای کسانی که به این مورد اهمیت میدهند انتخاب بهتری است.

انواع مخزن آب هوایی از نظر شکل ظاهری

  • استوانه ای (Cylindrical)
  • مخروطی (Conical)
  • کروی (Spherical)
  • مکعبی (Cubical)

حجم به کار رفته در مخزن های استوانه ای و مکعبی کمتر است چراکه تنها در صورتی از این مخازن می توان استفاده کرد که ضخامت دیواره های آنها زیاد باشد. در عوض مخزن های مکعبی به دلیل اینکه با ضخامت کمتر نسبت به دو مخزن دیگر می توانند حجم قابل توجهی آب را در خود ذخیره کنند بیشتر مورد توجه خریداران هستند.

کاربرد مخرن آب هوایی

اگرچه تانکر های هوایی دارای اشکال مختلفی می باشند و دارای ابعاد و اندازه های متنوعی هستند،اما عملکرد و کارایی آنها مشترک و یکسان است. تانکر هوایی گاهی تا بیش از ۵۰ متر از سطح زمین فاصله و ارتفاع دارد که دلیل این ارتفاع بالا هم، چیزی به جز تامین فشار آب آشامیدنی نیست. فشار آب مخزن هوایی باید در حدی بالا باشد که این منبع قادر باشد تا آب تمام مناطق اطراف و همچنین خانه ها و مجموعه های صنعتی را تامین کند. کاربرد مخزن آب هوایی تامین حجم آب مورد نیاز یک شهر یا آب مورد نیاز چند واحد مسکونی و یا یک کارگاه یا کارخانه است.

تعیین حجم مخزن آب هوایی

حجم مخزن آب هوایی از این جهت مورد اهمیت است که هنگام طراحی مخزن آب هوایی با توجه به حجم مورد نیاز، طراحی صورت میگیرد و برای تعیین حجم هم عموما 3 مورد زیر را در نظر می گیرند:

  • آب مصرفی
  • برای جبران نوسانات ساعتی
  • تامین آب در مواقعی که آب ورودی به مخزن در اثر صدمات وارده به خط لوله و از کار افتادن پمپ ها باید در مخزن وجود داشته باشد

پایه های نصب مخزن آب هوایی

سازه ها و پایه های این مخازن عمدتاً به صورت 3 پایه، 4 پایه و 6 پایه به همراه یک مخزن بزرگ آب بر روی آن است. جنس این پایه ها در بسیاری از موارد از فولاد است.

نکات مهم در هنگام نصب مخزن آب هوایی

  • محل و مکان نصب مخزن را مشخص کنید به طوریکه مکان انتخابی متناسب با ابعاد و اندازه مخزن باشد.
  • انتخاب پایه مخزن مناسب امری مهم است.
  • پمپ مخزن را در مکان بسته و سرپوشیده قرار دهید.
  • از یخ زدگی پمپ در فصول سرد حتما جلو گیری کنید.
  • در انتخاب قطر لوله هایی که استفاده می شود دقت کنید.
  • از ظرفیت و حجم قابل تحمل مخزن اطلاع داشته باشید.
  • بازدیدهای دوره ای را انجام دهید.
  • برای جلوگیری از حوادث خطرناک، مخزن آب هوایی را در مکانی که به دور از جریان الکتریسیته باشد نصب کنید.

قیمت مخزن آب هوایی به چه عواملی بستگی دارد؟

هزینه ساخت این مخازن چندین برابر هزینه ساخت مخازن زمینی است. در تعیین قیمت یک تانکر آب هوایی فاکتورهای بسیاری دخیل هستند. از جمله می توان به طراحی مخزن، جنس مخزن، پایه های نصب مخزن، مراحل جوشکاری و… اشاره کرد.

انواع مخازن هوایی

ناگفته نماند که از این تانکرهای آب هوایی به عنوان بیلبورد و فضای تبلیغاتی استفاده می کنند چراکه از فواصل دور هم قابل رویت هستند.

روش صحیح نصب مخزن آب و اتصالات در ساختمان، باغ و خانه ویلایی را هم مطالعه کنید.

4 دیدگاه در “مخزن آب هوایی چیست و چه کاربردی دارد؟

  1. امیرمحمد اسلامی گفت:

    سلام روز بخیر من تانکر آب فلزی داشتم که بخاطر رطوبت دچار زنگ زدگی شده و آب رو آلوده میکنه و با رنگ قهوه ای وارد لوله ها میشه حالا میخوایم اون رو با یک مخزن آب هوایی پلی اتیلن جایگزین کنیم میخواستم بدونم شما با نماینده ی شما قبل از خرید میتونین به سازمان ما مراجعه کنید و راهنماییمون کنید؟

    1. پشتیبان سایت گفت:

      سلام و وقت بخیر ، بله مجموعه تهران پلیمر در راستای تحقق رضایت مشتریان خود آمادگی دارد در صورت نیاز به مشاوره تخصصی ، کارشناسان خود را به مجموعه شما اعزام نماید.

  2. آقانجفی گفت:

    اگر برای کارخانه تانکر هوایی تهیه کنیم دیگه نیاز به پمپ آب برای تامین فشار نداریم؟

    1. پشتیبان سایت گفت:

      خیر ، در صورت استفاده از تانکر هوایی به دلیل بودن در ارتفاع، فشار آب مناسبی برای شما فراهم می سازد. فقط بخاطر داشته باشید که برای آبگیری تانکر هوایی ممکن است به یک پمپ آب نیاز داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 4 =