آموزشی

چرا پمپ آب خانگی داغ می‌شود؟

سوختگی پمپ آب

سوختگی پمپ آب وقتی رخ می‌دهد که پمپ آب خانگی داغ شود، آنقدر که خارج از تحمل سیم پیچی‌ها و قطعات داخلی پمپ آب باشد. در صورتی که در منزل خود از پمپ آب خانگی استفاده می‌کنید بهتر است این مقاله را مطالعه کنید و با بازرسی دوره‌ای از سالم بودن پمپ آب خود مطمئن شوید و از سوختگی پمپ آب جلوگیری نمایید.

شناخت قطعات و نحوه عملکرد پمپ آب خانگی کار خیلی سختی نیست. البته سر و کله زدن با قطعات الکترونیکی نیاز به تخصص دارد و بهتر است از یک کارشناس برای تعمیرات و سرویس دوره‌ای پمپ آب خانگی بهره ببرید. اما برای بررسی ظاهری و عیب‌یابی اولیه پمپ آب نیاز به تخصص آنچنانی نخواهید داشت. یکی از اهداف ما در این مقاله نیز به همین موضوع مرتبط می‌شود که هر کسی بتواند پمپ را بررسی کرده و از سلامت آن مطمئن شود و از سوختگی پمپ آب زودتر از موعد مطلع گردد و نسبت به تعمیر و یا تعویض قطعه معیوب اقدام کند.

قبل از ادامه مقاله از شما خواهش می‌کنیم در صورتی که شناخت اولیه به پمپ آب خانگی ندارید لطفاً با یک کارشناس و کاردان تماس بگیرید و ریسک خرابی بیشتر را برای خود خنثی کنید.

راهنمای عیب یابی پمپ آب‌های خانگی | علل سوختگی پمپ آب

عیب یابی پمپ آب خانگی می‌تواند از سوختگی پمپ آب جلوگیری کند. معمولاً پمپ آب نشانه‌هایی از خود نشان می‌دهد و به یکباره متوقف نمی‌شود. برای مثال ممکن است صدای ناهنجاری از خود تولید کند یا به طور پیوسته روشن و خاموش شود. گاهی ممکن است جریان برق باعث شود که پمپ از مدار خارج گردد و یا به علت فشار پایین آب در منطقه مشکلاتی ایجاد شود.

پمپ آب خانگی ترکیبی از قطعات الکترونیکی و قطعات مکانیکی است که باید تمام این قطعات در کنار هم به درستی کار کنند تا نتیجه بشود همان چیزی که از پمپ آب ساختمان انتظار می‌رود. برق وارد پمپ آب می‌شود و باید بتواند بموقع و با توالی مشخص و به نسبت مصرف آب، روشن و خاموش گردد. و از طرفی دیگر پروانه پمپ باید فشار متناسبی را به داخل لوله‌های تزریق نماید که آب با فشار بالا از شیر منازل خارج شود.

همه این قطعات را باید بررسی کنید که درست در کنار هم کار کنند. یکی از قطعات مهم که در صورت بروز مشکل در آن ممکن است بلافاصله پمپ دچار مشکل شود، منبع تحت فشار است. باید در نظر داشته باشید که میزان باد کمتر از مقدار مناسب برای پمپ آب، می‌تواند باعث بهم ریختگی در نظم پمپ شده و به سرعت پمپ را مستهلک کند.

خرابی بلبرینگ پمپ آب

محور اصلی پمپ آب که باید بصورت مداوم به کار خود ادامه دهد ممکن است دچار فرسودگی شود و از محور خود خارج گردد. معمولاً این اتفاق با افزایش صدای پمپ به مرور اتفاق می‌افتد. اگر پمپ آب شما در جایی نصب شده که در معرض گرد و غبار و خاک گرفتگی باشد، این احتمال وجود دارد که بلبرینگ پمپ آب زودتر از کار بیفتد. گاهی هم ممکن است بلبرینگ آسیب جدی ندیده باشد و پمپ با کمی صدای بیشتر به کار خود ادامه دهد، ولی قطعاً این شرایط موقت است و  به محض اینکه بلبرینگ‌ها به درستی کار نکنند فشار زیادی به بخش الکتریکی پمپ آب وارد خواهد شد که منجر به سوختگی پمپ آب نیز می‌شود.

بهترین کار برای تعمیر این مشکل، تعویض بلبرینگ معیوب با یک بلبرینگ نو است. دقت کنید که محور پمپ آب باید با کمترین نیروی وارده بچرخد و هیچ نوع گیرپاژ یا فشاری روی آن نباشد. از آنجایی که گاهی تشخیص اینکه وضعیت شفت مرکزی و بلبرینگ‌ها به درستی کار می‌کنند یا خیر کار ساده‌ای نخواهد بود، توصیه می‌شود که در هنگام سرویس سالیانه در صورتی که به عملکرد بلبرینگ‌ها مطمئن نیستید، بلبرینگ و درب پمپ که بلبرینگ روی آن قرار می‌گیرد را تعویض کنید تا برای یک سال آینده یک پمپ آب بی دردسر داشته باشید.

جریان نامناسب برق

پمپ آب خانگی در دو نوع تک فاز و سه فاز عرضه می‌شوند. در نوع تک فاز دو سیم فاز و نول به پمپ متصل است و در نوع سه فاز چهار سیم متشکل از یک سیم نول و سه سیم فاز به دستگاه متصل می‌شود. یکی از عوامل شایع سوختگی پمپ آب می‌تواند جریان نامناسب برق باشد. باید دقت کنید که جریان نامناسب به معنی قطع و وصل شدن مکرر و یا افزایش ناگهانی شدت جریان یا ولتاژ می‌تواند باشد. در اینگونه موارد معمولاً دو اتفاق ممکن است رخ دهد.

ممکن است در مواجهه با جریان نامناسب برق پمپ آب شما دچار سوختگی شود یا دیگر به کیفیت قبل عمل نکند. معمولاً در این شرایط آسیب وارده به دو بخش ممکن است لطمه بزند. بخش اول پرشر سوییچ و ترمینال ورودی برق، بخش دوم سیم پیچی موتور مرکزی.

در صورتی که سیم پیچی موتور مرکزی دچار سوختگی شده باشد می‌توانید از بوی نامطبوع سوختگی و گاهی گندیدگی در ناحیه موتور پمپ به این موضوع پی ببرید. در صورتی که بوی بدی می‌دهد یا پمپ شما سوخته یا همین روزهاست که دیگر کار نکند، نیاز به تعویض سیم‌پیچی و یا در بعضی موارد نیاز به تعویض پمپ وجود دارد.

تعمیر پمپ آب

علل سوختگی پمپ آب

اما در صورتی که سیم پیچی آسیبی ندیده باشد ممکن است نیاز باشد کلید اصلی پمپ را تعویض کنید. کلید فشار که در اینگونه موارد آسیب‌پذیر هستند، ممکن است به دلیل روشن و خاموش شدن مکرر و دلایل دیگر نظیر نوسانات برق دچار سوختگی شود که در این صورت با تعویض آن می‌شود مشکل را برطرف کرد.

راهکار دیگری وجود دارد که شما می‌توانید از خرابی کلید فشار جلوگیری نمایید و آن این است که قبل از آن که برق به کلید فشار و یا پمپ آب برسد از یک کنتاکتور استفاده نمایید تا فشار قطع و وصل ناشی از فشار آب مستقیماً روی قطعات پمپ وارد نشود و عملاً این فشار بر روی یک کلید بیرون از پمپ اتفاق بیفتد که کمک بسزایی در افزایش طول عمر پمپ آب منازل خواهد داشت.

پایین بودن فشار آب

گاهی ممکن است هیچ کدام از موارد مطرح شده در بالا علت اصلی سوختگی پمپ آب شما نباشد. فشار پایین آب ورودی هم می‌تواند یکی از عواملی باشد که پمپ را از کارکرد اصلی باز دارد. پمپ آب برای فشرده کردن آب در لوله‌های ساختمان به مقدار آب کافی نیاز دارد. در صورتی که آب ورودی به اندازه لازم نباشد به این معنی است که مقداری هوا نیز قاطی آب وارد لوله‌ها و پمپ آب می‌شود. پمپ آب در این شرایط هوا گرفته و نمی‌تواند به درستی عمل کند. در این شرایط ممکن است پمپ آب هوا گرفته برای مدتی طولانی روشن بماند و داغ کند. این مورد می‌تواند عمر مفید پمپ آب را به شدت کاهش دهد.

بهتر است در صورتی که آب منطقه شما دارای فشار حداقل برای مکش پمپ آب نیست، حتماً از منبع آب پشتیبان برای این منظور استفاده نمایید. منبع آب باید در حالتی نصب شود که فشار آب خروجی از منبع به صورتی باشد که پمپ برای تامین آب به زحمت نیفتد که هوا هم بکشد.

در حالتی دیگر ممکن است فشار در لوله‌های ساختمان کم شود که این نیز یکی دیگر از نشانه‌هایی است که باید بررسی کنید و علت را جویا شوید. معمولاً اگر در جایی نشتی داشته باشید این مورد مدام اتفاق می‌افتد و منبع تحت فشار پمپ آب نیاز دارد که مدام باد زده شود. در ساختمان‌هایی که از منبع دوجداره در موتورخانه استفاده می‌کنند این مورد بسیار شایع است. زیرا پمپ آب به غیر از لوله‌های ساختمان باید این فشار را به منبع دوجداره هم وارد نماید که ممکن است باعث ایجاد سوراخ یا نشتی در منبع دوجداره شود. در صورتی که منبع دوجداره دارید و مدام تنظیم پمپ شما بهم می‌خورد بررسی کنید که منبع دوجداره فرسوده نشده باشد.

در چه صورتی می‌گوییم پمپ آب سوخته است؟

سوختگی پمپ آب دلایل مختلفی دارد ولی وقتی پمپ آب دچار سوختگی است که سیم پیچی مرکزی و هسته اصلی موتور دچار آسیب شده باشد. در این حالت بوی نامطبوع و گندیده پمپ خود بیانگر اوضاع خواهد بود. اما دقت کنید که سوختگی پمپ آب به یکباره اتفاق نمی‌افتد و حتماً دلایلی داشته که شما به مرور و با نادیده گرفتن آنها به پمپ آب کمک کرده‌اید که زودتر بسوزد و عمر پمپ آب را کاهش داده‌اید.

کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که دو مرتبه در سال یعنی شروع فصل سرد و شروع فصل گرم، پمپ آب نیاز به سرویس دوره‌ای و بررسی‌های لازم دارد. در صورتی که پمپ آب و سیستم لوله‌کشی ساختمان مشکلی نداشته باشد، با انجام این سرویس‌های دوره‌ای طول عمر پمپ آب خود را تضمین خواهید کرد. برای گرفتن راهنمایی های بیشتر می توانید با همکاران ما در البرزمخزن تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول درباره علل سوختگی پمپ آب

چرا پمپ آب مدام روشن و خاموش می‌شود؟

بررسی کنید فشار باد در منبع متصل به پمپ آب کم نشده باشد. در صورتی که فشار آب دچار مشکل شده باشد باید منبع فشار را بررسی کرده و در صورت سوراخ شدگی تیوپ آن را تعویض نمایید.

نوسان برق می‌تواند به پمپ آب آسیب بزند؟

بله. در مواردی به علت نوسانات برق ممکن است پمپ دچار سوختگی شود. از آنجایی که پمپ مدام روشن نیست، فقط در زمان‌هایی ممکن است که آسیب به پمپ برسد که پمپ روشن باشد.

وقتی پمپ روشن می‌شود صدای بلندی تولید می‌کند. علت این صدا چیست؟

در صورتی که این صدا به تازگی به پمپ آب شما اضافه شده و از ابتدا نبوده است، باید بررسی کنید که بلبرینگ و شفت مرکزی پمپ آسیبی ندیده باشد. این موضوع بهتر است توسط یک کارشناس انجام شود و پمپ کاملاً باز شده و بلبرینگ‌ها آزمایش گردد. در هر صورت استفاده از پمپ آبی که صدای نامتعارف از خود تولید می‌کند توصیه نمی‌شود.

مخزن 500 لیتری؛ مخزن 1000 لیتری؛ مخزن 2000 لیتری؛ مخزن 3000 لیتری؛ مخزن 5000 لیتری؛ مخزن افقی؛ مخزن عمودی؛ مخزن آب 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *