آموزشی

خاموش شدن پمپ اب خانگی و بررسی علل آن

خاموش شدن پمپ اب خانگی

در صورت خاموش شدن پمپ آب خانگی چه کنیم؟ سیستم پمپ آب خانگی چندان پیچیده نیست اما عیب یابی در این سیستم باید با دقت انجام گیرد تا هزینه تعمیر و نگهداری پمپ آب مدیریت شود. به هر حال این روزها با توجه به تراکم مجتمع‌ها و ساختمان‌های مسکونی و افت فشار آب به علت مصارف بالای آب شرب، استفاده از پمپ آب ضروری به نظر می‌رسد و اگر شما هنوز در ساختمان خود از پمپ آب استفاده نمی‌کنید، خوش شانس هستید. معمولاً ساختمان‌هایی که از پمپ آب خانگی نامرغوب یا با برند متفرقه استفاده می‌کنند، هزینه‌های تعمیر و نگهداری زیادی را به مجموعه خود تحمیل می‌کنند.

هنگام خاموش شدن پمپ آب بهتر است قبل از هر کاری فیوز پمپ آب را قطع کنید تا سر فرصت بتوانید علت خاموش شدن پمپ آب را بررسی کرده و از طرف دیگر جلوی بروز خسارات بیشتر را گرفته باشید. در ادامه با هم به بررسی یکی از مشکلات رایج در پمپ آب خانگی یعنی خاموش شدن پمپ آب می‌پردازیم.

بررسی طرز کار یک پمپ آب خانگی

بهترین راه برای بررسی و عیب یابی یک سیستم پمپ آب، بررسی طرز کار پمپ آب خانگی است. در صورتی که با ساختار و نحوه عملکرد پمپ آب در ساختمان آشنایی ندارید، می‌توانید مقالات قبلی البرزمخزن را مطالعه کنید. در این مقاله بطور مختصر اشاره‌ای به سیستم عملکرد پمپ آب خانگی می‌کنیم.

پمپ آب برای پمپاژ آب به داخل سیستم لوله کشی ساختمان نیاز به یک ورودی و یک خروجی دارد. هنگامی که آب در حوضچه داخلی پمپ آب قرار می‌گیرد می‌تواند با استفاده از نیروی الکتریکی و مکانیکی با فشار متناسب آب را در لوله‌ها پر کند. در این بین وجود منبع فشار هوا ضروری است. این منبع با یک تیوپ دیافراگمی در تقابل هوای فشرده شده و آب داخل تیوپ، می‌تواند فشار متناسب آب را در لوله‌های ساختمان تا مدت بیشتری نسبت به زمان روشن بودن پمپ نگه دارد.

از طرف دیگر، یک پمپ آب با یک موتور الکتریکی کار می‌کند و وظیفه این موتور تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی است که در این میان ست کنترل، پرشر سوییچ و کنتاکتور نیز حضور دارند.

پرشر سوییچ یا کلید فشار، با توجه به مقدار فشار موجود در لوله‌ها و منبع فشار، تصمیم می‌گیرد که آیا برق به موتور الکتریکی پمپ برسد یا خیر. بعد از اینکه پرشر سوییچ دستور اتصال را صادر کرد، موتور الکتریکی روشن می‌شود و پمپ به کار می‌افتد.

پس یکی از عواملی که می‌توانید بلافاصله در هنگام خاموش شدن پمپ آب خانگی بررسی کنید تنظیم نبودن پرشر سوییچ است. زیرا مهم‌ترین بخش فرماندهی پمپ آب، پرشر سوییچ است. در قسمت بعدی این موضوع را بیشتر توضیح می‌دهیم.

بررسی علت‌های خاموش شدن پمپ آب خانگی

خاموش شدن پمپ آب خانگی نشانه چند اتفاق مشخص می‌تواند باشد. مواردی که در ادامه آورده شده، احتمالاتی است که می‌توانید قبل از هر چیزی بررسی کنید.

هوا گرفتن در لوله‌ها

در بسیاری از موارد هوا گرفتن در لوله‌ها ممکن است باعث این شود که پمپ آب یکسره روشن بماند یا مدام روشن و خاموش شود. اما حالتی هم وجود دارد که به علت وجود هوا پمپ از کار می‌افتد. پس بهتر است از هواگیری لوله‌ها مطمئن شوید.

خاموش شدن پمپ آب

نیاز به تنظیم پرشر سوییچ

همانطور که در بالا گفتیم، پرشر سوییچ قلب تپنده پمپ آب است و در مواردی ممکن است با بهم خوردن تنظیم، منجر به خاموش شدن پمپ آب خانگی شود. برای بررسی می‌توانید با تغییر وضعیت پیچ تنظیم پرشر سوییچ این مورد را چک کنید. مراقب باشید تنظیم پیچ را به گونه‌ای به هم نریزید که نتوانید به حالت قبل باز گردانید.

نشتی آب از لوله‌های ساختمان

خاموش شدن پمپ آب می‌تواند نشانه خوبی نباشد. یکی از دلایل آن می‌تواند وجود نشتی در لوله‌های ساختمان و نشانه آن، روشن خاموش شدن مکرر پمپ آب باشد. در این صورت باید فوراً پمپ را از مدار خارج کرده و نشتی را برطرف کنید. در صورتی که از منبع دوجداره در سیستم موتورخانه استفاده می‌کنید، چالش‌های بیشتری با پمپ آب خواهید داشت. زیرا پمپ آب حالا باید یک محفظه عظیم را پر از فشار کند و اگر این مخزن مشکل پوسیدگی داشته باشد می‌تواند پمپ را دچار مشکل نماید.

در صورتی که از منبع دوجداره استفاده می‌کنید مطمئن شوید که دچار پوسیدگی و نشتی نباشد. برای خرید منبع پمپ آب باکیفیت و با قیمت مناسب، اینجا را کلیک کنید.

سوختن موتور یا قطعات الکترونیکی

برای اینکه مطمئن شوید پمپ آب شما سوخته و علت اصلی خاموش شدن پمپ آب همین مشکل اساسی است، باید ابتدا بررسی کنید که برق تا پمپ آب می‌رسد یا نه. برای این منظور با رعایت نکات ایمنی و با یک فازمتر می‌توانید وضعیت را بررسی نمایید.

در صورتی که برق می‌رسد و تمام موارد را بررسی کردید و نتیجه نگرفتید، ببینید که پمپ بوی نامتعارفی مثل بوی سوختگی یا ذوب شدن سیم نداشته باشد. اگر با بوی سوختگی حتی به مقدار کم برخورد کردید، پمپ را از برق جدا کنید و برای تست و تعمیر به کارشناس برسانید.

گاهی ممکن است که پمپ در شرف سوختن باشد و متوجه شوید صدای نامتعارفی از خود تولید می‌کند یا بدنه آن به شدت داغ شده است. در هنگام مشاهده چنین حالاتی نیز باید پمپ را بررسی و علت گیرپاژ را پیدا کنید. قبل از هر چیزی مطمئن شوید برق را قطع کرده‌اید.

خاموش شدن مکرر پمپ آب ساختمان در زمستان

فصل زمستان چالش‌های خاص خود را دارد. مخصوصاً اگر پمپ آب در فضای باز نگهداری می‌شود این خطر وجود دارد که علت خاموش شدن پمپ آب شما یخ زدگی پمپ آب باشد. یا زمانی که آب در لوله‌های منتهی به پمپ آب، یخ زده باشد. در این صورت حتماً نیاز به بررسی و برطرف کردن مشکل یخ زدگی وجود دارد و در ادامه ضروری است که پمپ را هواگیری کرده و بعد روشن کنید.

تعویض تیوپ منبع تحت فشار

تاثیر توان پمپ آب بر کارایی آن

خاموش شدن پمپ آب می‌تواند ارتباط مستقیم با توان پمپ آب داشته باشد. بهترین حالت کار این است که قبل از خرید و نصب پمپ آب حتماً با کارشناس مربوطه مشورت نمایید. توان پمپ آب باید متناسب با مصرف در نظر گرفته شود.

زمانی که مصرف آب نسبت به توان پمپ بیشتر باشد، پمپ آب باید مدام کار کند و خیلی زود توان و کارایی خود را از دست خواهد داد. برعکس اگر توان پمپ بیش از نیاز مورد استفاده باشد، چالش دیگری خواهید داشت. لذا بهتر است برای هر نوع مصرف و هر ظرفیتی پمپ آب متناسب را تهیه و نصب کنید. همکاران ما در البرزمخزن می‌توانند شما عزیزان را در این زمینه یاری دهند. کافیست با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

علت خاموش شدن پمپ آب خانگی بعد از تمیز کردن منبع آب چیست؟

در صورتی که منبع آب را شسته‌اید، احتمالاً برای مدتی آب به پمپ نرسیده و عملاً پمپ هوا گرفته است که نیاز است پمپ هواگیری شود. برای این منظور پیچ هواگیری پمپ را کمی بچرخانید تا آب خارج شده و مجدداً ببندید. حالا پمپ را دوباره روشن نمایید.

روشن خاموش شدن پمپ آب خانگی به چه معنی است؟

احتمالاً جایی از مدار پمپ دچار نشتی شده و یا ممکن است تیوپ منبع فشار سوراخ شده باشد. قبل از هر چیزی درجه منبع فشار را بررسی کنید که دچار افت فشار نشده باشد. در حالتی که تیوپ سوراخ شده باشد از قسمت والف منبع کمی آب ممکن است بیرون بزند که به راحتی می‌توانید این مورد را تست کنید. در این صورت تیوپ نیاز به تعویض دارد و پمپ هم باید هواگیری شود.

مخزن 500 لیتری؛ مخزن 1000 لیتری؛ مخزن 2000 لیتری؛ مخزن 3000 لیتری؛ مخزن 5000 لیتری؛ مخزن افقی؛ مخزن عمودی؛ مخزن آب 

2 دیدگاه در “خاموش شدن پمپ اب خانگی و بررسی علل آن

  1. بسیار خوب و کارآمد آموزش داده شده است .ممنون از استادان البرز مخزن .سالم وبی نیازباشید.

    1. پشتیبان سایت گفت:

      ممنون از نظرتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *